Inventering på hästar i komunen..

Sv: Inventering på hästar i komunen..

Jag håller med dig. Planerade besök skall givetvis inte göras oanmälda. Då kan man i lugn och ro gå igenom gården och titta på mått och bestämmelser osv. jag skulle troligen inte visa runt en inspektör som kommer oanmäld.

Om misstanke om vanvård finns så skall inspektören givetvis komma oanmäld.

Jag håller med dej.
Men att komma ut och göra en inventering på hästarna så som det var i mitt fall tycker jag inte om. Vad fick hon ut av besöket? Vad var meningen med besöket? Var hon utbildad? Varför ville hon inte se något? Kan man kalla det seriöst?

Om det föreligger risk för vanvård i ett stall är det klart att man skall komma ut och titta oanmäld. Men om det gäller rutin kontroller ställer jag mej mer frågande.

Ponera att följande inträffat.

Du har ett stall med 6 boxar och 6 hästar ytterligare 3 boxar finns som är fyllda med spån, hö, krafftfodertunnor och utgödslingredskap.
Du håller som bäst på med att tömma sadelkammaren (för att måla om etc)och proppar in alla som finns i den i någon utav de tomma boxarna, lite hamnar utanför och det ser ut som ett bombnedslag. Samtidigt spränger ena hästen tråden mellan två hagar. En annan häst tappar en sko och en tredje får täcket på sniskan. Det är nästan slut på foder och spån eftersom bonden som levererar hö har ett sjukt barn och inte kommit igår som utlovat men som skall komma i helgen(eller ett par dagar senare), spånen har du ett par balar kvar och skall åka och hämta dagen efter, likaså krafftfodret som du skall köpa mer av isamband med spånköpet.
Du har just lämnat gården för att åka till Bauhaus elelr Byggmax eller något liknande för att handla material för ommålningen av sadelkammaren. Just i de ögonblicket då allt e kaos dyker komunens miljöskyddsinspektörer upp för att göra sin granskning av din gård.

Vad ser kontrollanten? Jo stallet e i en enda röra, en häst har tappat en sko, täcket hänger på sniskan, tråden mellan hästarna är av, det finns lite hö (inte tillräckligt), lite spån (inte tillräckligt), lite krafft( inte tillräckligt). Vad tror du det står i hans rapport om du inte e hemma och kan förklara att just nu håller jag på o målar om i sadelkammaren så därför är det kaos i en vecka. Bondens dotter är sjuk o han kunde inte komma i fredags så jag fick åka o hämta en kärra själv så det räcker tills han kommer i helgen. Spånen och kraften skall jag köpa i morgon när jag ändå skall till granngården. Stacketet spängde dom för ett par minuter sedan när jag åkte för att handla färg o i samma veva drog häst två av sig skon och häst tre hade fått täcket på sniskan.
Hade inte du stått här o tagit upp min tid hade häst 1 haft en hel hage igen, häst två haft på sin sko och häst tre haft täcket på rätt.
Likaså hade jag kunnat fortsätta med att måla sadelkammaren, och städa mitt stall. :smirk:

Det jag har beskrivit är inte något ovanligt förekommande. Vissa dagar händer allt. Man väntar höleverans och bonden ringer o säger att något har hänt han kan inte komma. Man planerar om sin dag nya grejjer dyker upp. Det är nog lätt att inte duga i kontrollanternas ögon. Dessutom tycker jag att de känns lite otäckt at en kontrollants ord blir lag. Tänk om han eller hon bråkat med sin respektive, ligger i skillsmässa eller har PMS. Han eller hon kan vara på ett dåligt humör. Visst objektiv säger dom att dom är men jag undrar hur objektiv man varit om man sett gården jag just beskirvit och varit på dåligt humör. :smirk:

Ja fast det ska väl mycket till innan allt det där inträffar på en och samma dag... Det är liksom en på hundratusen...

Kan säkert hända någon gång men det finns väl alltid rätt till att överklaga? Be om ett nytt besök tex eller ringa och förklara om det krävs.

Vissa grejer går ju dessutom att planera faktiskt. Tycker jag då... Inte för eventuella inspektörers skull utan för ens egen.

escodobe skrev:
det är väl ganska självklart att de kommer oanmälda - det är ju det som är hela poängen.
Att däremot, som beskrivs av en annan använadre) tvinmga en minderårig, icke ansvarig person att redogöra för sakeran borde ju räknas som tjänstefel.
Vad anser du att de planerade besöken går ut på? Jag tycker att inspektören och stallägaren gemensamt skall gå igenom anläggningen och mäta. Kontrollanten skall givetvis ställa relevanta frågor osv.

Om en kontrollant kommer och jag inte har tid just då så faller ju hela besöket. Det blir ett väldigt slöseri med kommunens resurser.

Skall vi slå vad. Det kan inträffa det kan jag lova dej. Det är inte en omöjlighet att man råkar ut för saker som får en att fundera ibland. En häst spränger staketet, en annan tappar en sko eftersom han helt plötsligt får påhälsning av grannen i hagen totalt kaos uppstår i hagsystemen och en tredje får panik o brallar sig ur täcket. Samtidigt är man ute och gör något ärende. Det är alltid i just sådana situationer som kontrollanter lyckas komma.

Min reflektion är denna...

Miljönissar har INTE med å göra om transporten är besiktad eller inte... Däremot ska de säkerligen kolla att transporten är "ändamålsenlig" för djurtransport om det är en sådan, men tex på många lantgårdar (här i sthlm iaf) så har bonden en GAMMAL transport å kör sina kor i med LGFskylt = ej besiktad eller skattad MEN som sagt den kan säkerligen behövas kollas ändå så den inte är i så dåligt skick att djur går igenom golv mm... Men som sagt besiktningen håller bilprovningen i ... Skattningen håller vägverket i...

Miljönissar har INTE med att göra om mina hästar är vaccinerade eller inte... I dagsläget är bara en av tre vaccinerade mot Influensan och 2/3 mot stelkramp (vet kommer nästa vecka å vaccinerar 2/3 mot stelkramp och 1/3 mot influensan) ... Vaccinering är helt frivilligt. Stelkramp mer viktigt än influensan enligt mej.

Miljönissar får gärna dyka upp oanmälda med RELEVANTA frågor, i Penny Lanes fall var det INTE relevanta frågor direkt...
Koll av stall å hästar får gärna vara oanmälda men de får samtidigt stå ut med att är man inte hemma eller inte har tid så är det bara att vackert komma tillbaka en annan gång. Oanmält är oanmält = inte säkert man är hemma/har tid...

Själv håller jag för fullt på att fixa hemma så allt ska bli så klanderfritt som möjligt för att minimera miljönissarnas chans att klaga ;)

Penny_Lane skrev:
Aaa där ser man.. sorry såg dej som boende typ e Höjja eller nått sånt.. :D Vet inte varför.. De känsn väl som en Höjjioan.. ;)
Jag är Höjabo...eller ja, hästen är det iaf :D .
Vad är det för fel på det stället... :angel: ;)

TomasN skrev:
Djurskyddet är en ideell förening och har ingenting med tillsyn av gårdar att göra! http://www.djurskyddet.se/ Det är kommunen som sköter tillsynen och det kan var lite olika organiserat på olika kommuner.
Slarvigt av mig.
Jag borde ha skrivit Miljökontoret i kommunen.

TomasN skrev:
NEJ När jag kör med hästtransporten är det kommunens angelägenhet, annars inte. Om en obesiktigad transport står och skräpar på min gård skall dom skita i det! Och eftersom Bilprovningen ändå inte besiktigar djurskyddsdelen så fallar ju ditt resonemang ändå.
Ja, och det är ju därför som Miljöinspektören frågar om Djurtransporterna är besiktigade.
För är de inte det, så behöver de ju inte inspekteras ur Djurskyddshänseénde.

Men jag förstår inte hur du menar att mitt resonemang skulle falla?
Förklara gärna!

Jag kollade in länken också.
Det där var ju bra, men tyvärr litet för fjolligt för min smak.

Skall jag dra upp allt de igen.. ;)

Hmm nä nu vet jag varför jag trodde att Snuffsan va Ängelholmsbo. Tror att jag läste någonstanns i nån tråd att hon kört dej och någon häst till djursjukhuset vid ett par tillfällen. Då fick jag för mej att hon va ängelholmare eftersom hon hjälpt dej. Och att du e *ngelholmare vet jag ju eftersom jag *rusar iväg och hittar skolkatalogen* hittar dej lååångt bak i skolkatalogen sidan om en herr Ström.. :D

Men om man säger ja vi har en helt ny värmlandsvagn köpt förra året. Och nästa fråga blir när skall den besiktigas.. :confused:

Trodde det var standard att nya fordon besiktigast vid 2 års ålder och därefter varje år.. men jag kanske har fel.. :confused:

Aha, var det därför! :D

Jen80 bor där uppe och när det varit kris med sjuk häst har jag skjutsat henne + häst till lämplig klinik. Men jag bor som sagt inte i Ängelholms kommun. Vi har ju inte så stora avstånd i skåne.

Tog lite tid att få fram det där. :D Ibland tar det lite tid att fatta varför man tror eller har fått för sig vissa grejjer.. ;)

Har snart ett svar till dej på PM.. Jag gör vissa efterforskningar.. :D Har en bra unge o pumpa på info.. Min lillasyster..heheheheeh :angel:

Varför inte ringa kommunen och fråga varför de kom ut. Och sen fråga om de har rätt att ställa dessa frågor mm. Har de det så är det ju bara att acceptera och har de inte det så får du väl gå vidare eller vad du nu tycker du vill göra.
Jag tycker iallafall du gjorde en väldigt stor sak av det hela, men kanske ska tillägga att det är vad JAG tycker :-)

Grana skrev:
Varför inte ringa kommunen och fråga varför de kom ut. Och sen fråga om de har rätt att ställa dessa frågor mm. Har de det så är det ju bara att acceptera och har de inte det så får du väl gå vidare eller vad du nu tycker du vill göra.
Jag tycker iallafall du gjorde en väldigt stor sak av det hela, men kanske ska tillägga att det är vad JAG tycker :-)
Jag tycker det är en rätt stor sak när myndigheter gör det de inte skall göra. Vi har många myndigheter och de kostar mycket skattepengar. Därför vill jag att de skall göra just det de är satta att göra och absolut inget mer.

Myndigheter skall inte lägga sig i sånt de inte har med att göra!

Jag som trodde att grejen med hästinventering var att räkna hästar, inte kontroolera när trailern ska besiktas...??

Jag hade svarat privat, privat, privat på samtliga frågor.
Av anledningen att det finns ingen lag på att "staten" ska veta sådant, de enda de ska ta reda på är om hästarna sköts på rätt sätt.
Sedan skulle jag aldrig svara på frågor om mitt privatliv om jag inte fick garantier på att det var anonymt och att "utfrågaren" hade tystnadsplikt.

Vad VAR det för människa?! :eek: :confused:

TomasN skrev:
Jag tycker det är en rätt stor sak när myndigheter gör det de inte skall göra. Vi har många myndigheter och de kostar mycket skattepengar. Därför vill jag att de skall göra just det de är satta att göra och absolut inget mer.

Myndigheter skall inte lägga sig i sånt de inte har med att göra!

Håller med! Om alla myndigheter hade varit effektiva och vetat hur de skulle utföra sitt arbete så hade MYCKET pengar sparats. Att skicka runt en inspektör som denna kan ju inte ge något av värde. Undrar vad man konstaterade efter besöket? Att hästarna sköts väl kan de ju inte veta eftersom de inte ens såg dem.

kopparberg skrev:
Jag hade svarat privat, privat, privat på samtliga frågor.
Av anledningen att det finns ingen lag på att "staten" ska veta sådant, de enda de ska ta reda på är om hästarna sköts på rätt sätt.
Sedan skulle jag aldrig svara på frågor om mitt privatliv om jag inte fick garantier på att det var anonymt och att "utfrågaren" hade tystnadsplikt.

Vad VAR det för människa?! :eek: :confused:

:bow: :bow: :banana: :bump:

Du är min idol för dagen!!!

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·
I
Hästvård två skadade hästar har vi fått idag, men det ena stoet tog priset.... Hon har lyckats med att fastna i haken som håller fast...
Svar
9
· Visningar
1 174
Senast: iloveyou
·
Z
Hästvård Jag vet inte om denna tråd hamnat rätt, men flytta den gärna till rätt ställe. :laugh: Jag undrar nämligen hur era hästar går i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 879
Senast: Quiss
·
Träning Jaha.. Det är bara att inse att min häst skiter (i stort sett) fullständigt i mig... Jag behöver tips på hur man jobbar fram det här...
2
Svar
32
· Visningar
2 702
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar