Hästarna i hagen

Sv: Hästarna i hagen

Min snygging har täcke på sig, då han är klippt. Täcket anpassas efter väder, när det är kallt har han tjockt vintertäcke annars regntäcke som är lite fodrat.

Broddar fram i hagen, blindbrodd bak (säkerhet vid sparkar) och vanlig brodd bak vid ridning, longering osv.

Inga skydd eller något.

Grimma i hagen då han tycker ibland vid intag, att han ska stanna i hagen. Aldrig när man hämtar bara honom (?) på dagen eller så.

Går ute:
ifall han går ute till eftermiddag(måste ta ner hästarna i en annan hage på kvällarna och ibland får dom gå in, ganska komplicerat system):
ca. 07.30-16.30
ifall han går ute till kväll:
ca. 07.30-20.30

På sommaren ska han gå på bete (dygnet runt), har inte haft honom någon sommar, men antar att han bara ska vara skodd, inget täcke eller liknande. (möjligtvis flugluva)

Min donna går i hage tillsammans med en till häst i hage, broddad. Helklippt vintertid dvs. tjocka täcken både ute och inne, täckad vår/höst och naken på sommaren. Går ej på gräs sommartid.

Grimma på ute i hagen, dock säkerhetsband vid spännerna så att den skulle gå sönder om hon fastnar någonstans. Är lindad med back on track på alla fyra över natten och går ut med dom på också (se bild). Lindad ner över karleden så boots behövs inte, men ibland åker det på ändå:p

Här är hela hag-outfiten!
hagutrustad-1.jpg

Mina går utan täcke vintertid. Vet jag att det ska regna eller snöa med blötsnö hela dagen lägger jag på ett fleecefodrat regntäcke. De är inte klippta.
På sommaren går de heltäckade med eksemtäcke och luva.
De går ute dygnet runt från april-oktober lite beroende på väder och tillgång på bete. Övrig tid på vintern släpper jag ut dom kl 6 och tar in vid 20-21. Ska jag rida kommer de in ett par timmar tidigare.
Är det halt har de brodd, två i varje sko. Inga skydd används. Aldrig grimma på, bara när jag leder eller ska binda upp.

Min häst har inte grimma på sig i hagen nu då hans hagkompis tycker att det är en jätterolig leksak och drar av den eller drar i den så att nosdelen hamnar i munnen på min stackars häst.

Täcke har min häst alltid på sig utom på sommaren då han oftast går naken (insektstäcke på om det är mycket knott ute)
Olika tjocklek på täckena efter väder o vind.
Är inte klippt i nuläget men är rätt känslig i ryggen så därför har jag täcke.

Skydd har han första veckan när han fått på sig brodd. senskydd fram, boots fram och strykkappor bak.. Då slipper jag ha en häst med blodiga ben

Ute 07-19 ungefär, sommaritid ute dygnet runt.

För närvarande är ingen täckad, men de år jag tränat mer aktivt har tävlingskompisen varit klippt och därmed täckad inne + ute (kallt i stallet).

Vissa skodda, just nu utan brodd. Har endast brodd i hagen när det är isgata (sällan, tack och lov) och har då aldrig behövt ha någon form av skydd. Tycker personligen att det är lite märkligt att utgå från att friska hästar inte tål hagvistelse utan benskydd.

Vill absolut inte ha grimma i hagen, stor skaderisk. Om flugorna är för jäkliga på sommaren så tar jag ibland risken, man får väga det onda mot det goda.

Hästarna har en liten lösdriftshall som de kan gå in i om vädret är för dåligt. Regnar det ihållande brukar jag ta in dem och låta dem äta och torka inne och sedan släppa ut dem igen, eventuellt med regntäcke.

:eek: Gud! Ser det ut sådär någonstans här hemma i sverige?
Vi har fortfarande barmark och lär väl inte få någon snö alls i år:crazy:

Det beror nog på var i Skåne man bor... Vi har haft en del snö på Hallandsåsen, inte mycket men marken lyser vit. Det är fruset och isigt överallt och att rida i skogen är stört omöjligt, det är blankis på stigarna.

Ibland (men inte ofta) saknar man livet nere på slätten :cool:

På mina pållar brukar jag ha fodrat regntäcke på vintern om det inte är minusgrader, då åker vintertäcket på. Höst och vår är det vanligt regntäcke som gäller om det är ruskväder (vilket det ju är ganska ofta här i Skåne). De har också löst sittande grimma (om de skulle fastna, åker den av) eftersom de ibland tycker det är kul att bråka med mig.
På sommaren har de ingenting på sig, varken skor eller täcke. De har också möjlighet att gå in i stallet om vädret och insekterna skulle bli för mycket.
En fråga bara, varför har man broddar på dygnet runt om det är så lätt att hästarna skadar sig? Jag har alltid skruvat på broddarna före ridning och av med dem så fort jag är färdig.

En fråga bara, varför har man broddar på dygnet runt om det är så lätt att hästarna skadar sig? Jag har alltid skruvat på broddarna före ridning och av med dem så fort jag är färdig.

Därför att det är stor risk att de skadar sig genom att halka på isen i hagen, eller på vägen till eller från hagen.

Det har jag full förståelse för, men varför ha dem på dygnet runt?

Det är nog mest för att det är tidskrävande att skruva i och ur 16 brodd/häst eller fler i vissa fall skulle jag tro. Speciellt om man har flera hästar. Sen är det ju en säkerhetsfråga för hästens skull, dock kan det också, om man har otur, göra så att hästen skadar sig.

Men tror det står i djurskyddslagen någon stans (har inte full koll) att man ska göra det man kan för att hästen inte skall råka illa ut pga att det är halt. Inte alls exakta ord, men min uppfattning av vad jag har hört. Alltså ska man förhindra att hästen halkar ute. :) Inne har dom det nog på sig bara av lathet från människosidan skulle jag tro. Som sagt, har man många hästar så har man nog inte riktigt tiden att skruva i och ur brodden vid in- och utsläpp.

Jag har bara en häst, men har aldrig tänkt på att skruva i och ur brodden vid in- och utsläpp, skulle nog inte göra det heller, bara om jag hade en häst som skadade sig ofta, eller flera gånger, och speciellt inna, då skulle jag nog ta av dom inne... Har dock bakbroddarna av i transporten, annars blir han så trampig i transporten, vilket inte är bra varken för häst eller den som kör bilen...!

Det är vad jag tror och har hört...Och hur jag själv gör.

Finns det någon här på buke som INTE har sin häst i hage utav någon anledning och i så fall vilken?

Alla hästarna har grimmor på sig i hagen.

Ponnyn har täcke på sig och går broddad runt om. Hon har en hagkompis pga av att hon inte kan gå med dom andra stona.

Unghingsten är helt naken och går med just nu fyra hagkompisar.

Valack nr 1, har täcke och broddar fram, går tillsammans med unghästen.

Valack nr 2, går naken, broddar fram, går med föregående hästar.

Vintertid har min valack ett tjockt täcke på sig ute pga att han är heltklippt (med mycket päls svettas han bara han ser en sadel) när det blir riktigt kallt har han dubbla. Boots bak i hagen pga 4 brodd i varje tass. Han har väldigt lätt att slå sig bak.
Under vår/sommar/höst går han naken, men vid ihållande regn eller mycket lera har han regntäcke. Detta pga av att det inte är så kul att borsta en häst dränkt i lera varje dag.
25943498.jpg

Han går just nu tillsammans med en unghäst på 4 år och en valack på 12 (?)

Off topic, men jättevacker bild!

Mina skruttar går utan täcke tills det når ca 15-18 grader minus om det inte regnar eller blåser, då åker täckena på "tidigare:D". De har dock fri tillgång på hö. Varmblodet har boots fram under broddsäsong. När de är extra aktiva på våren åker senskydden på fram och strykkappor bak. Aldrig skydd på ponnyn.
25924280.jpg

Sommartid har vi ca ett ha per hast (de flesta gar sjalva). Morgon utslapp - inga skydd. Senhastarna och om vi har nagon extra klantig gar med elastiska/polos respektive. Eftermiddag (efter lunch) har de pa sig stallbandagen ute. Senhastarna gar oftast inte ut pa eftermiddagen pga tiden det tar att linda om dem pa kvallen.
Vintertid har babisarna pa sig bellboots fram nar de ar broddade och har bakskor. (Forsta gangen de far bakskor hander det tyvarr ratt ofta att de slar sig pa fotterna.)
Oftast slapper vi inte ut hastarna pa eftermiddagen om det ar daligt vader.
Vinter i Florida. Hagarna har nere ar pyttesma och djupsand. Detta innebar att det ar mkt svart att ha senhastarna ute alls. Det blir latt mycket snava svangar och underlaget ger inget som helst faste. Kan bara ha dem ute 1-1,5 h dag pga sanden. Mkt stor risk for sandkolik + vadret. Det ar for varmt efter 9.30 ca och vi har 8 hastar pa tva hagar.
Istallet slapper jag dem pa maskin varje dag sa de far rora pa sig iaf.
I ovrigt inga skydd om de inte ar extrem fall.
Just nu har jag tva till som inte kan ga ut. En pga sand entusiasm. Han springer i tva minuter (och lyckas ofta plocka av sig skorna) och sedan ater han massor av sand. Forra aret fick han kolik (illa) varannan vecka och det ar helt enkelt inte vart det. Den andra plockar avsig skorna (tvara vandnningar i full fart) och hans fotter ar i princip helt forstorda. Den rider jag dock ofta pa eftermiddagarna sa han ser lite annat kul forutom banan.

Manga lamnarsina hastar i boxen pa sondagarna men mina gar alltid pa maskin +ev hage.

Vintern: Täcke efter väder pga av träning, skor och brodd.
Sommar: Flughuva, skor.

Sommartid har vi ca ett ha per hast (de flesta gar sjalva). Morgon utslapp - inga skydd. Senhastarna och om vi har nagon extra klantig gar med elastiska/polos respektive. Eftermiddag (efter lunch) har de pa sig stallbandagen ute. Senhastarna gar oftast inte ut pa eftermiddagen pga tiden det tar att linda om dem pa kvallen.
Vintertid har babisarna pa sig bellboots fram nar de ar broddade och har bakskor. (Forsta gangen de far bakskor hander det tyvarr ratt ofta att de slar sig pa fotterna.)
Oftast slapper vi inte ut hastarna pa eftermiddagen om det ar daligt vader.
Vinter i Florida. Hagarna har nere ar pyttesma och djupsand. Detta innebar att det ar mkt svart att ha senhastarna ute alls. Det blir latt mycket snava svangar och underlaget ger inget som helst faste. Kan bara ha dem ute 1-1,5 h dag pga sanden. Mkt stor risk for sandkolik + vadret. Det ar for varmt efter 9.30 ca och vi har 8 hastar pa tva hagar.
Istallet slapper jag dem pa maskin varje dag sa de far rora pa sig iaf.
I ovrigt inga skydd om de inte ar extrem fall.
Just nu har jag tva till som inte kan ga ut. En pga sand entusiasm. Han springer i tva minuter (och lyckas ofta plocka av sig skorna) och sedan ater han massor av sand. Forra aret fick han kolik (illa) varannan vecka och det ar helt enkelt inte vart det. Den andra plockar avsig skorna (tvara vandnningar i full fart) och hans fotter ar i princip helt forstorda. Den rider jag dock ofta pa eftermiddagarna sa han ser lite annat kul forutom banan.

Manga lamnarsina hastar i boxen pa sondagarna men mina gar alltid pa maskin +ev hage.

Du får ursäkta men detta tycker jag låter hemskt..då hade jag hellre varit utan hästar..

Båda mina har täcken på sig ute i hagen, den äldre hästen börjar med täcke tidigare då han blir otroligt spänd i ryggen när det börjar bli lite kyligare ute. Anledningen till att de har täcke (förutom ryggen på den äldre) är att ingen av dem sätter särskilt mycket päls på vintern. De har inte heller fri tillgång på grovfoder ute i hagen så de kan hålla sig varma den vägen.

Ingen har boots eller skydd i hagen.

Båda går utan grimma i hagen, den ena är fruktansvärt känslig för skav och så tycker jag att risken för att de ska fastna i träd eller varandra är för stor.

Du får ursäkta men detta tycker jag låter hemskt..då hade jag hellre varit utan hästar..

Där håller jag med dig.. Inget ont mot Corminta som ser till att de får motion, eloge till dig för det, men jag tycker att hästar ska få vara ute åtminstone lika mycket som inne.. I rejäla hagar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II