Hästarna i hagen

Sv: Hästarna i hagen

KL

Har eget stall hemma med tre olika hagar till mina valacker.
Shettis, 11 år.
Vbl travare, 22 år.

Har en hage strax utanför stallet, "lillhagen" där de oftast står när det är skyhögt med snö, eller om de snart ska in tex efter ett körpass.

Så en skogshage. Enbart skog, ingen öppen yta alls. Är knepigt att gå dit med mat och vatten när det ej är plogat, men annars står de där okt- maj.

Sommarhagen ligger nån kilometer från stallet. Helt öppen gräsplätt utan skydd :crazy: där de står maj-okt.

Vintertid står de i regel ute 10-12 timmar.

Sommartid dygnet runt, förutom under värsta bromsperioden då de kommer in om dagarna.

Shettisen är alltid naken. Utan skor och täcke.
Vbl har täcke vid behov (väder + insekter), skor med 6 broddar runtom vintertid.

Vill ordna skydd till sommarhagen, men annars trivs jag utmärkt:)

*kl*

*3 av 4 har 4 brodd på varje sko den 4:de är barfota.
*Nordisarna har sulor/snösulor runt om, shettisen inga
*Täcke efter väder och vind, för tillfället vintertäcke (12 minus ute) på 3st, 4:de har tjock vinterpäls så han klarar sig.
*2 går ute mellan 05-22. 2 går ute dygnet runt. Sommartid (för oss från sista Maj till ungefär mitten av Oktober) så går alla ute dygnet runt.
* Sällskapsponnyn har alltid grimma (reflexgrimma) eftersom han går ut ur hagen i bland annars beror det på lite grann...har aldrig varit med om någon skada pga grimma.
* Inga benskydd på någon.

kl

Sommar:
Går helt naken i stor kuperad sommarhage, ute dygnet runt. Ev. flughuva.

Vinter, vår, höst: Täcke efter väder. Brodd vid is/snö, alltid boots vid brodd. Ej grimma eller benskydd. Går i mindre vinterhage. Ute minst 9 h per dag.

Har lösdrift till våra hästar. I regel gäller att man inte får ha grimma i hagen men vi har gjort undantag. I övrigt får man väl klä sin häst om man vill sålänge det görs förnufftigt.

Min häst går helt naken, dvs inte ens täcke. Detta pga att vi köpte honom för drygt 1 mån sen och han har gått otäckad hela sitt liv och kom från lödrift när vi köpte honom, så vi ville inte klippa honom nu när han är ny hos oss om vi inte måste. Men till nästa vinter kommer han att ha täcke för att undvika att man får så extremt mkt päls (nordsvensk bruks=mammut). För att undvika att han svettas för mkt vid ridning och så att han är torr när vi ska rida (lång vinterpäls tar tid att torka och vi lägger inte sadel på blöt häst). :) Mao endast för vår egen skull.

En häst i hagen har täcke pga att han aldrig gått på lösdrift tidigare så ägaren vill väl ta det lite försiktigt första året och se att allt går bra. Han har även grimma då han blir svårfångad utan, trots att han inte rids eller hanteras synbart felaktigt. Med grimma kommer han gärna fram utan problem. Ingen av hästarna är klättriga, rangen är befäst och vi som har de andra hästarna i hagen har godkänt detta.

Den tredje hästen går också helt naken (hbl). Han får ingen extrem vinterpäls och har gått på lösdrift förr.

De flesta hos oss har täcken på hästarna vintertid efter som att de rider sina hästar, så av samma anledning som jag beskrev gällde min häst. Dock undviker vi övrig utrustning i hagen om det inte är absolut nödvändigt.

Min ponny går ute alla dagar från 9 till mellan 16-18 beroende på väder. Han går i en stor kuperad hage med flera andra hästar. Marken gör att han blir säker på foten och bygger upp sig i sitt eget tempo vilket ger friska och hållbara ben. Tro inte att en svårframkomlig hage gör att hästarna bli passiva och inte kan busa och leka. Det är unghästen i samma hage ett tydligt bevis på! :bump:
Billy (min ponny) bär inga skydd. En frisk häst klarar sig oftast utmärkt änndå. Skydd ger snarare mer problem. t.ex. ökar risken för mugg av boots som stänger in fukt och smutts i karleden. Senskydd kan ge kraftiga skavsår väldigt snabbt. Billy har 4 st stora ärr på frambenen antagligen efetr att ha haft benskydd som skavt i hagen, hos en tidigare ägare.
Föresten så har han faktiskt ett skydd :idea: Han har ett bogskydd så att inte täcket skaver på bogarna. Har det bara när det faktiskt skaver, onödigt att ha i förebyggande syfte. Men inga benskydd efetrsom jag tycker att det är onödigt och gör mer skada änn nytta. Hästen dör inte av ett litet skrapsår!
Han har täcken när det är kallt (såklart!) med ett regntätt täcke i hagen. På höst och vår har han regntäcke ifall det regnar så att det blir lättare att borsta honom när man tar in honom.

Sluta överbeskydda era hästar! Man kan älska dom utan att packa in dem i 100 miljarder skydd och special täcken! Låt dem vara hästar, låt dem leka med flera andra hästar, ge dem utrymme att springa och busa! :banana:
En vacker tävlingshäst förvandlas inte till en hopplös raggig buse bara för att den får leva ett normalt liv!

Det har det väl delvis. En häst som ständigt slår sig och trampar på sin själv är inte frisk och sund.

Våra går på lösdrift året om och de stormtrivs. Inne vid riktigt dåligt väder eller om de vill gå in (vilket är sällan) De är otäckade. Täcke efter de tränat så de torkar upp självklart! Inga skydd, broddade.

mina går oftast hela nakna (förutom skor med brodd och snösula).
Vid nederbord eller knepigt väder åker täcke (fodrat efter behov) på, på stoet då hon tyvärr har mkt käsnlig rygg och spänner sig så hon får ont så fort hon blir kall om ryggen.

valacken, han får bara täcke om han är dyngsvettig, eller det har regnat/snöat i flera dagar, tycker han borde få vara torr ibland iaf.

De går i en stor skogshage, på lösdrift. Fri tillgång på foder och uppvärmd vattenbalja.

Går på lösdrift i kuperade skogshagar, halmade ligghallar och elektriskt uppvärmda vattenkoppar (flottörer).
Ingen har grimma, de vuxna har skor med brodd under vintern, fölen förstås oskodda. De flesta har täcken förutom fölen.
Rena valackhagar, stohage, en valack/hingsthage där fölen går med sina uppfostrare och en blandad hage.

En skadad häst kan behöva "skydd" i form av lindor eller liknanade ;)

Min har; Grimma, täcke, är inte klippt men har väldigt kort päls så hon går täckad som om hon var klippt. Sen vanliga skor med brodd. Går nu ensam p.g.a. att andra vill ha broddar bak vilket vi inte vill ha om hon ska gå med andra, men har självklart kompisar runt omkring=)

Till dig, Skogstroll och vem som kanner sig traffad.

Jag har vuxit upp med hastar i Sverige. Dar bodde vara ute i flock. Stod uppstallade mellan november och april med max 8 h inne/dygn.
Jag anser att det ultimata sattet ar losdrift, aret om.

Ni maste dock forsta hur det ar nar man inte sjalv ager hasten.
Agaren anser inte att de behover hagvistelse over huvud taget. De betalar dyra pengar per dag for hastarnas traning och uppehalle och de anser att hage = risk att hasten inte kan tjana tillbaka sina pengar. For att fa lov att ge hastarna nagon som helst fri tid maste man ta till forsiktighets atgarder. Skadar de sig far inte bara den drabbade hasten utegangs forbud utan alla den agarens hastar kommer troligtvis inte fa ga ut mer. Vad ar att foredra? Ensam i hagen med ett par lindor dagtid eller enbart box de 23 1/2 timma dagligen de inte joggar?
Ar det battre att jag slapper ut min trearing sa att han sliter av sig skorna igen? Nar han inte har nagra fotter kvar och ar sa omfotad att han varken kan jogga eller bli riden for mer utevistelse.
Ar det battre att pacern far sandkolik och tarmvred for att han maste vara ute flera timmar dagligen?

Och innan ni klagar pa de hagar vi har - thats life in Florida. Det finns bara sand. En grashage pa hela stallet - den ar last 24/7.

Det ar vart jobb att trana hastarna. Forlorar vi agarna kan vi lika garna lagga ner pa en gang. Och personligen ser jag det som ett mal att vara en forebild for manga tranare och andra hastfolk att se att en hast kan faktiskt vara rund, blank, lycklig och anda tjana pengar. Jag har ingen lyckligare tid an att se hastarna sova i graset en varm sommardag - det far mitt hjarta att smalta!

Jag förstår att det inte finns andra möjligheter och menar inte att hästen trots kolik ska gå ute i sanden,jag menar bara att om det inte fanns andra möjligheter för mig att ha häst på ett sånt ställe så hade jag nog hellre varit utan häst,för jag hade mått för dåligt av att behöva se det..det är ett beslut som är upp till var och en och jag anklagar dig inte för att vara en dålig människa.Tror absolut att du gör allt för att hästarna ska må så bra som möjligt! Fortsätt med det!:)

Mina går ute i "flock" (4 hästar), normalt 7-22 året runt. De klippta, dvs de tre som rids, har täcke efter väder. Ingen har skydd förutom när det släpps in en ny häst. En av mina tidigare hade boots, annars lämnade han skorna i hagen. Inga grimmor.

De har en gräshagar om ca 3 ha, delade på vinter- och sommarhage. Kuperade med lite skog och annat pyssel.

*kl*

Min islänning går ute från ca 08:00 fram till skymningen. Han är naken för det mesta. När det regnar och blåder som värst får han på sig ett regntäcke. Han är barfota. Just för tillfället har han grimma på sig i hagen till dess att vi ser att det verkligen fungerar med nya hagkompisen. Det känns bäst att snabbt kunna skilja på dem om det skulle bli katastrof. Snart kommer han att gå utan grimma också.

Jag köpte honom i december så han har inte varit i sommarhagen än. Där kommer han också att gå barfota och naken.

Mina hästar går ute så längs som möjligt varje dag. Nu på vintern gäller täcke efter väder; är det minusgrader blir det tjockare täcke, men är det plusgrader så räcker det med regntäcke och kanske ett fleecetäcke under. Jag har aldrig boots eller andra skydd på i hagen såtillvida att hästen inte är skadad eller så.
Tycker att hästarna i hagen ska få vara så "naturliga" som möjligt och behöver inte nödvändigtvis bylta på dem en massa skyddsutrustning.

Hästen är oklippt (tunnpälsad och inte frusen av sig). Går ute ca. 14 h per dygn med fri tillgång till grovfoder.

Täckas vid lägre temp än ca. 10 plusgrader, främst vid nederbörd. Just nu år han med ett 150gr termotäcke.

I övrigt har han grimma på sig(om de skulle komma lösa, ej under bete), boots om han är broddad eller nyskodd(lätt att trampa av sig skorna) samt snösulor under vintern. Har i normala fall inte broddar i hagen, men skulle lika gärna kunna ha det fram då han är av den mer flegmatiska sorten:D. Skulle även överväga att slänga på ett par välsittande senskydd vid extra utsatta situationer; t.ex vid ihopsläpp med ny hagkompis om han är broddad. Strävar efter att ha så lite "kläder" som möjligt, tycker att det oftast gör mer skada än nytta:)

Mina går just nu utan täcke när det är så fint väder. Graderna ligger runt 2 plus till -3. Då klara dem sig utan täcken. Bli det kallare så åker täckerna på, dem ha svårt att sätta på sig vinterpäls, börja bli bättre nu. Är det mkt blås med snö el regn så åker täckerna oxå på ^^
Men det är bara täcken som dem ha på sig i sånna fall. Ibland grimma...

Storhästen är helklippt så har ju naturligtvis täcke på sig, både ute o inne. Ponnyn är gammal o frusen så han har också täcke på sig.

På sommaren har de flugtäcken.

Inga grimmor på i hagen, för stor skaderisk.

Storhästen har skydd/lindor runt om + boots, som han far runt i hagen är det en nödvändighet. Tänker inte riskera att förlora en hel tävlingssäsong igen pga av det (hela hösten blev förstörd då han EN enda dag gick utan benskydd, så klart lyckas han göra illa sig just den dagen. Bara ett litet sår men på ett sånt dumt ställe att det aldrig ville läka). Ponnyn brukar ha boots på sig när han e broddad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V