Hästarna i hagen

Sv: Hästarna i hagen

Mina tre hästar (varmblod/halvblods korsning , nordsvensk, russ) har varken täcken, grimmor eller skor.

Har jag kört /ridit och dom är svettiga får dom fleecetäcke/regntäcke på sig till de torkat.

Senast ändrad:

Min häst är inte klippt men jag har täckt honom hela vintern för jag vill inte att han ska sätta för tjock vinterpäls för att jag sak kunna rida honom i ridhus utan att han ska bli för svettig.
Så han har på sig ett innetäcke med ca 200g fyllning i. Och ute i hagen så har han ett tjockt vintertäckt med hals över innetäcket.
Han har även på sig ett par bakbensskydd som skyddar för han går och stryker på sig själv och får lätt skador.
Sedan har han ingen grimma då han lätt får skav. (fullblod) :D

Våran häst har bara skorna på sig i hagen,på vintern broddad!

Sen har hon en transponder på sig runt halsen,så hon kan gå in i stationerna och äta!

Inget mer på sig!

En bild på hennes transponder!
20486019.jpg

Min är helklippt och broddad från Oktober till April ungefär.
Han har på sig fleecetäcke med insytt back on track ryggvärmare+300 grams stalltäcke+300 grams vintertäcke med helhals.
Sen är han lindad med back on track på alla 4 oxå..

Går själv.

25156635.jpg

Ska ha grimma oxå, men det har han lite andra åsikter om ibland:p:D
3234792484_895abf9666.jpg

vi har stona i en hage och valcker i en. på hösten/vintern/våren går dom i hagar nära stallet men på sommaren flyttar vi dom till mycket större hagar som ligger en bit ifrån stallet mest för att det är bättre bete där.

min hingst är oklippt detta året med men nästa ska han klippas. honom har jag på ett vintertäcke när det går under 3-4 + beronde på väderlek. är det soligt och fint med ett par plusgrader så räcker det med regntäcke men är det snålblåst och regn så åker vintertäcket på. det är ett fullblod så han har ingen päls att tala om. han har regntäcke alltid annars förutom på sommrarna då han är täckesfri.

mitt sto är klippt och är mkt frusen av sig och har vintertäcke på sig för det mesta men när det är varmare och jumnare vindar har hon regntäcke på sig men går utan täcken på sommrarna.

på vintrarna har stoet skor runt om och snösulor, broddar i gör jag själv innan ridning mest för att jag inte vill att hon ska ha broddar i hagen då hon är ganska nyckfull.

hingsten är än så länge oskodd men kommer skos inom kort då han börjar slita lite på hovarna nu när vi har kommit igång :D

grimma har dom båda två i hagen av säkerhetsjäl ifall dom skulle komma lösa eller dylikt.

"Våra" hästar går helt "nakna" på våren och sommaren förutsatt att det inte är världens skitväder, typ blåst och regn. Då kan dom ha tunna regntäcken, men tidigt på våren och sent på hösten så har iaf min pålle oftast täcke om det är lite halv-taskigt väder. På vintern har jag än så länge inte klippt min häst nån gång men han går med täcke ändå för att inte få allt för mkt päls och för att han ska hålla sej framför allt torr men också hyfsat ren. Ibland när det är torrt/fruset ute så får dom gå ut utan täcke.
Har inte grimma i hagen på min häst. Det finns undantag men oftastast går han utan så att han inte ska fastna nånstans elr med hoven eftersom han ganska ofta kliar sej på huvudet med bakhoven :P

Kom på att han ofta har insektstäcke på sommaren också !

Och JA, min häst står på alla fyra ibland också ;)

Senast ändrad:

På sommaren har de endast flughuvor på sig, utom ponnyn som har sommareksem och har insektstäcke på.
På höst och vår har de vid behov regntäcke.
På vintern har de lätt fodrade täcken. Unghästen går "naken".
Benlindor vid behov (t ex vid skador)
Har helst inte grimma på, varken i hagen eller i boxen. Vet att det skulle vara praktiskt när de rymmer, men de är löjligt lätta att fånga in igen:p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V