Inventering på hästar i komunen..

Sv: Inventering på hästar i komunen..

Precis och kom dom hit till mitt stall nu skulle dom väl dö..... för precis allting är uppochner.....

Hästarna är på bete, jag har senaste veckan ägnat mig åt att riva ut allt skäp ur sadelkammaren och sortera det och slänga trasigt och rengöra etc, så i stallgången formligen drösslar det med saker och skräpsäckar....

Sedan står vårt urrivna kök i en hästbox, släpen e obesigtigad så vi kan inte köra allt till tippen just nu....Grisarna (mini)är inte mockade till iofs har dom gott om ren halm ovanpå.....

etc etc etc. De flesta staket e trasiga o på sniskan, (vi grävde avlopp för ett par veckor sedan och var tvugna att plocka ner en del där grävarn skulle till...).

Kaos alltså.....

Men mår djuren dåligt? Nej....och djurhållningen är inte dålig heller....

/kt

ancan skrev:
Djurskyddet har absolut ingenting med att göra om man har besiktigat transporten!!! det finns nämligen en lag som säger att varje enhet skall göra sina egna besiktningar,dvs två myndigheter får inte samköra sitt arbete!!
Jo det har de.
Om transporten är besiktigad, d.v.s. i trafik, så är det Djurskyddets sak att tillse att Djur-transporten uppfyller Djurskyddskraven.
En djurtransport delas liksom upp i 2 delar.
En del som är trafiksäkerheten, och det är Bilbesikningens sak.
Och en del som är djurskyddet, och det är Miljökontorets sak.

*knapplån*

Måste man ha en kass och otrevlig attityd för att man har med myndigheter att göra? Om man nu är så övertygad om att man sköter sina djur på bästa sätt är det väl enkelt att bara svara på frågorna/visa det perfekta stallet så är allt ut världen. Det är ju konstaterat att de flesta hemmastall faktiskt inte följer reglerna så det är ju inte konstigt att de kollar upp... Våra inspektörer var inte heller särskilt kunniga men de sköter sin del av jobbet, och det hade säkert sett betydligt värre ut i stallarna om de aldrig hade kontrollerats.

Men detta är idioti. Vi betalar skatt till detta. Jag hade också blivit förbannad om en inspektör kommit ut till mig. Hade de skött sitt jobb och besökt människor som inte kan/vill ta hand om sina djur då hade jag inte sagt något. Men när de anmärker på saker som är oväsentliga blir man bara förbannad. Speciellt förbannad blir man om det inte finns något att anmärka på och de "hittar på skitsaker".

Jag kan inte vara trevlig och ha ett glatt leende om de kommer för jag vet att de har inga förnuftiga anmärkningar. Mina hästar mår bra, de är fina i pälsen, får mat, vatten och motion varje dag. Hovslagaren är där regelbundet. Veterinären har berömt mina hästar för att de ser välmående ut.

*knapp lån*

Jag fick reda på av en bekant at det är BARA de som sköter sig som miljö och hälsa får göra oanmälda besök hos. :eek: De som är under uppsikt eller dömda för dålig djurhållning måste de skicka en lapp till mellan 1 vecka och 14 dagar innan de kommer. För de behöver ofta polis med sig för att komma in. Och de får inte gå in i stallen utan att någon är hemma. Så passar inte tiden så är det bara att ändra.

Inte konstigt att de alltid kommer undan har de 7-14 dagar på sig att flytta djuren så......

Hon har inget att anmärka på i sitt stall (har anställda som sköter stallet) men efter det så bestämde hon sig för att inte släppa in någon i stallet utan de får boka in en tid. Skulle skylla på tandl tid eller liknande.

Det är ju inte för mycket begärt att de skickar en lapp om vilken dag de tänker komma speciellt med planerade besök eftersom du MÅSTE vara hemma för att de ska kunna göra sin inspektion och undernärda/miskötta hästar fixare du inte till på en vecka eller två.

Senast ändrad:

Mitra skrev:
*knapp lån*

Jag fick reda på av en bekant at det är BARA de som sköter sig som miljö och hälsa får göra oanmälda besök hos. :eek: De som är under uppsikt eller dömda för dålig djurhållning måste de skicka en lapp till mellan 1 vecka och 14 dagar innan de kommer. För de behöver ofta polis med sig för att komma in. Och de får inte gå in i stallen utan att någon är hemma. Så passar inte tiden så är det bara att ändra.

Inte konstigt att de alltid kommer undan har de 7-14 dagar på sig att flytta djuren så......

Hon har inget att anmärka på i sitt stall (har anställda som sköter stallet) men efter det så bestämde hon sig för att inte släppa in någon i stallet utan de får boka in en tid. Skulle skylla på tandl tid eller liknande.

Det är ju inte för mycket begärt att de skickar en lapp om vilken dag de tänker komma speciellt med planerade besök eftersom du MÅSTE vara hemma för att de ska kunna göra sin inspektion och undernärda/miskötta hästar fixare du inte till på en vecka eller två.

Hej, jag tror ni har missuppfattat det. Dock kontakts polisen innan såklart, så att de kan fördela sina resurser.

Om man vill åka oanmält eller ej är upp till inspektören, står inget om detta i lagen. På klagomål åker de flesta oanmält, men rutininspektioner bokar de flesta in en eller ett par veckor innan.

När det gäller andra inlägg i den här tråden så är det såklart de med dålig hästhållning som ska inspekteras, men det kan ju inte inspektören veta innan h*n varit där, eller hur?

För övrigt när det gäller utbildning så har djurskyddsinspektörer ofta miljö o hälsoskyddsutbildning, agronomutbildning, veterinär eller biologutbildning. Med påbyggnadskurser i Skara (SLU) i djurskydd (lantbruksdjur, sällskapsdjur, handläggning mm mm). Att tänka på är dock att man som djurskyddsinspektör måste kunna ALLA djur, inte bara häst. Om en inspektör känner till en viss veterinär eller ej kan jag inte se vara ett problem (som någon var upprörd över). Det inspektören ska göra är att kontrollera att lagen följs. Det tror jag faktiskt att de flesta inspektörer kan mer om än de flesta hästhållare, så jag kan inte förstå hur de kan anklagas sakna utbildning. De är EJ rådgivare.

Allmänt!

Undrar över en del av dom angivna frågeställningarna ovan.

Är det möjligt, att Miljö och Hälsa, inventerare m fl har med transporter, lastbilar, om hästarna är vaccinerade, vilken veterinär man använder och när mm, mm.

Dessa är väl inte lagstadgade krav på? Jag har väl rätt att ha vad som helst på min gård (förutsatt jag följer givna regler om bränslen etc, osv)? Det är väl först ifall jag använder ett fordon, man kan börja ifrågasätta och kolla?
Såvitt jag vet, finns inga lag-krav på vaccinering?
Veterinär används ju ofta flera stycken, alltefter problem, tid etc. Finns ju inga krav på att använda sådana heller.

Vill kommunen ha uppgifter för statistik eller liknande, bör dom skicka ut formulär som vanligt.
Vill man kolla djurskydd efter anmälan, bör ju besöket ske oanmält, men ändå med viss finess.
Vill man göra rutinkoll, bör även den föranmälas.
Så undrar jag över myndigheters (och andras) rätt att klampa in på gårdsplaner etc. Det är ju privat område. Dessutom kan det finnas en hel massa orsaker till att man inte vill ha dit främmande personer. Träning av djur, arbeten, ensam-hemma-liten-flicka för att ta några exempel.

Om jag nu inte missuppfattat ovanstående inlägg?
LIA

Precis!! Inspektörerna kan ju inte veta i förväg hur hästarna sköts så därför åker de till alla möjliga. Det är ju det som är poängen med inspektionen. Dessutom så kan jag tänka mig att de som inte sköter sina hästar på ett lagligt sätt ofta har ursäkter eller argument till varför de sköts som de sköts eller att 'det är inget fel på hur mina hästar sköts, de har det bra'.

De som tycker att det är jobbigt att ha inspektörerna hos sig: Varför ödlsa energi på att vara otervliga och negativa??? Varför inte bara svara på det de begär???

Visst, det finns säkert inspektörer som inte bemöter folk på ett proffsigt sätt men såna människor finns det ju inom alla områden så för det kan man ju inte dra alla över en kam!

Jag har ställt frågan innan och ställer den igen. (Ungefär som din fast ändå inte)

ÄR MAN EN SÄMRE HÄSTÄGARE FÖR ATT MAN INTE ÄGER EN TRANSPORT? Vad har det för betydelse om jag lånar grannes eller hyr på macken eller om jag har en häst som inte går o lasta?? :confused:

Visst vårat stall är inte det finaste men alla hästarna är nöjda och glada dom är ute varje dag och dom är blanka och mjuka i pälsen (trots att dom e klippta) Dom får mat 4 gånger om dagen och rids nästan dagligen. Men visst kommer det ut en kontrollant som blir sur för att man inte fjäskar så kan jag nog lätt åka på en del grejjer.

hästmyran skrev:
De som tycker att det är jobbigt att ha inspektörerna hos sig: Varför ödlsa energi på att vara otervliga och negativa??? Varför inte bara svara på det de begär???

Det instämmer jag i. Det finns en tanke bakom deras besök (inventering, inspektion etc). Om man inte har något att dölja är det väl ganska enkelt att vara tillmötesgående, eller hur?

Immer

Fjäska är inte samma sak som att vara trevlig och artig vilket är det normala bemötandesättet i det här samhället (att vara trevlig alltså). Alltså är det inte konstigt om någon blir sur om man avviker från det. Beter man sig otrevligt kan det säkert få till följd att ens trovärdighet minskar och folk i såna här fall blir misstänksamma. Tänk på det!

Haka inte upp dig på detaljer (som med hästtransporten).

Antingen har man ett djurskydd med inspektioner som följd eller så har man inte det och då finns det ännu fler djur som får lida.
Som med allt annat finns det alltid saker som kan förbättras men det bör ju helst ske genom konstruktiv kritik - inte gnäll.

Förresten är det inte djurskyddsmyndighetens jobb att kolla upp transporter om man använder dem vid mer än 30 minuters resa (lastning inkluderad), eller något sådant.

Läs MissXs inlägg till mej då.. Jag har så dålig svenska enligt henne att jag inte får lov att öppna munnen till en miljöinspektör och ifrågasätta dennes utbildning. Är inte det ett onödigt inlägg??

Jag har sagt flera gånger att låt dom komma och inspektera. men om jag sitter upptagen får dom acceptera att jag inte har tid. Men OM dom kommer tycker jag att dom skall ha något vettigt o komma med. Skicka ut en stackas flicka som väl antagligen inte ens sett en häst på bvild kallar jag knappt seriöst. Eller som i grannkomunen. En tjej som hade det som sommarjobb att inventera hästar :eek: Har vi inte större status än så??

Man kan vara vänlig trots man är kort i tonen och svarar lika korkat som frågorna är ställda. :smirk: Jag är inte så mkt för att fjäska för komunens män som enligt rykten får jobbet på annat än meriter.. :smirk:

Tror detta bara är början. Snart måste man väl fråga om lov innan man tar ut hästen för en ridtur. Tur då att det finns så många kompetenta människor runtom i våra komuner som aldrig sett en häst ens på bild som skall bestämma.. :smirk:

Jag fårgar igen.. Är man en sämre hästägare för att man inte har en transport, eller en lastbil?? Trodde inte de va lag på o ha sånt?!

det är väl ganska självklart att de kommer oanmälda - det är ju det som är hela poängen.
Att däremot, som beskrivs av en annan använadre) tvinmga en minderårig, icke ansvarig person att redogöra för sakeran borde ju räknas som tjänstefel.

Bara för att Miss_X beter sig lågt så behöver inte du sänka till dennes nivå. :D

Men du har helt rätt, h*n höll precis samma låga nivå som du i ditt svar. Men ditt svar ser sämre ut pga att Miss_X kanske uttrycker sig bättre. Synd att vissa komma undan pga sådant. Så mitt råd, bry dig inte utan skicka iväg en rapport till moderatorn istället. :idea:

Det handlar inte om att ha ngt att dölja el.inte, det handlar om att även myndigheter bör följa vissa självklara regler, som att ta hänsyn till andra människors liv, dvs ringa och boka tid, eller åtminstone vara såpass väluppfostrade att de frågar om det passar just nu,eller om man vill ha en annan tid... dvs vanlig j*vla uppfostran!!!

escodobe skrev:
det är väl ganska självklart att de kommer oanmälda - det är ju det som är hela poängen.
Att däremot, som beskrivs av en annan använadre) tvinmga en minderårig, icke ansvarig person att redogöra för sakeran borde ju räknas som tjänstefel.

Du blandar ihop allt i en enda soppa!!!

Givetvis ska de komma oanmälda om det föreligger oro eller annat om vanvård eller dålig hästhållning, men hästinventeringen har ingenting med detta att göra!!! De ska kolla hästbeståndet pga (bla ) passtvånget. Att de sedan gör en koll på stall,hagar mm är väl bra, men det har alltså ingenting med djurskyddets normala verksamhet att göra!!!

Att sedan ha barn att svara är rent kriminellt anser jag och bör omgående anmälas...

Inte_Ung skrev:
Jo det har de.
Om transporten är besiktigad, d.v.s. i trafik, så är det Djurskyddets sak att tillse att Djur-transporten uppfyller Djurskyddskraven..
Djurskyddet är en ideell förening och har ingenting med tillsyn av gårdar att göra! http://www.djurskyddet.se/ Det är kommunen som sköter tillsynen och det kan var lite olika organiserat på olika kommuner.

Inte_Ung skrev:
En djurtransport delas liksom upp i 2 delar.
En del som är trafiksäkerheten, och det är Bilbesikningens sak.
Och en del som är djurskyddet, och det är Miljökontorets sak.
NEJ När jag kör med hästtransporten är det kommunens angelägenhet, annars inte. Om en obesiktigad transport står och skräpar på min gård skall dom skita i det! Och eftersom Bilprovningen ändå inte besiktigar djurskyddsdelen så fallar ju ditt resonemang ändå.

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·
I
Hästvård två skadade hästar har vi fått idag, men det ena stoet tog priset.... Hon har lyckats med att fastna i haken som håller fast...
Svar
9
· Visningar
1 174
Senast: iloveyou
·
Z
Hästvård Jag vet inte om denna tråd hamnat rätt, men flytta den gärna till rätt ställe. :laugh: Jag undrar nämligen hur era hästar går i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 879
Senast: Quiss
·
Träning Jaha.. Det är bara att inse att min häst skiter (i stort sett) fullständigt i mig... Jag behöver tips på hur man jobbar fram det här...
2
Svar
32
· Visningar
2 702
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar