Jag, min häst och ledarskapet... NH..

Sv: Jag, min häst och ledarskapet... NH..

Jag vill dela upp ditt problem i mer akut och mer långsiktigt...

Vad gäller det mer akuta tycker jag faktiskt inte att detta är en dålig metod, jag har själv tillämpat den! Dock utan snö...:angel:

tog en stol, satte sig i hagen och väntade, och väntade och väntade, sen väntade han lite till ... men efter det har han inga problem alls.... Men ni kan ju gissa att byn snackade länge om "dåren som satt i hagen på en stol och sakta förvandlades till snögubbe":D

Vad gäller det mer långsiktiga så håller jag med Martha - du måste få din häst att VILJA vara med dig = du måste göra det roligt för den att umgås.

Jag är absoult ingen expert, tvärtom faktiskt rätt nybliven hästägare och inte alls "kunnig" men med lite bondförnuft kommer man långt :D

Det jag har gjort är enkelt uttryckt att:

* gå ut i hagen även när jag inte ska ta in hästen, bara myst med honom och kliat honom där det kliar etc. umgåtts med hästarna i hagen, gått runt och kollat staket och letat efter tappskor/avrivna grimmor/farliga saker i hagen när de varit där. Bara varit med dem helt enkelt.

* gå ut och gå med hästen, då har du dels utmärkta tillfällen att lära hästen lite grundhyfs som att inte gå förbi dig, att stanna när du ber om det, att flytta kroppsdelar och så vidare. Hästen tycker nog att det är skönt och lite mysigt att bara vara ute rätt kravlöst med matte. Stanna och klia och mys lite då och då och lär hästen att den bara får stanna och beta (tja kanske inte så aktuellt i vintersverige men på sommaren...) när du säger att den får det.

* ta in hästen ibland utan att rida eller träna. Mys på stallgången. Massera lite grann och prata lite med din kuse.

* anpassa träningen till hästens utbildningsnivå - det en häst känner att den kan gör den gärna för det allra mesta. Och när man efter manövern eller mitt i passet eller annat lämpligt tillfälle stannar upp, kelar och berömmer i massor kan man nästan se hur mallig hästen blir. En mallig häst är en glad häst :)

* när du lärt hästen lite grundkommandon (om den inte redan kan det vill säga) så ha hästen lös i hage/paddock eller annat lämpligt utrymme och be den följa efter dig. Hästar leker ganska gärna "följa John" och tycker att det är så kul när de får beröm för att de gör som matte gör! Passa samtidigt på att börja träna hästen på att stå stilla på kommando - du skall kunna lägga grimskaftet på marken eller lämna en helt lös häst och ta några steg bort från den och gå runt den utan att den följer efter. På kommando givetvis.

Sådana saker tycker jag har byggt upp min relation till min häst i alla fall. Sedan har vi mycket mycket kvar och jag har inte lyckats med konststycket att få "bestämmanderätten" med upp på ryggen på honom... men det kommer väl förhoppningsvis...

Lycka till!!!

Jag har faktiskt fått rådet från många när vi höll på och jobbade med den hästen, att locka med en spann betfor eller en morot för att få hästen att komma till sig. Vi testade ett par gånger (vi testade allt) men tyckte inte att det var något bra tips. Men eftersom vi fick tipset från många så finns det tydligen folk som gör så. (och vi gjorde det ju med ett par gånger).

Visst funkar det för att få hästen till sig, tex skramla med spannen. Men det funkar ju inte för att få hästen fångad.

En kompis till mig hade hand om en häst som alltid stack i hagen.. Det som gäller är att ha mycket tålamod. Hon började helt enkelt med att ta sig tid att "jaga" hästen i hagen. Gick den åt ena hållet, så gick hon efter, och drev henne undan. Efter 10min, 20min, 30min etc tröttnade hästen och märkte att den inte ha´de övertaget och "anslöt" sig till henne. Första gångerna höll hon säker på en timme (gav upp flera gånger)... Men tillslut gav hästen med sig, och är nu väldigt lättfångad i hagen! :) :banana: Det blir ju att hästen väljer att följa dig, istället för att sticka från dig.. hoppas du förstår min dåliga förklaring

Kika lite på hur Monty Roberts arbetar med hästar! Han är jätteduktig, tex med inkallning och att få hästar att gå på transporter.
Vi var och kikade på hans show för ca två år sen, vilket var jättehäftigt! Kika på youtube eller nått!

Det är jag som är Clarres kompis som jagade hästen i flera timmar. :)
Det är otroligt jobbigt, jag vet och man blir hur arg som helst! Men tålamod är det enda som hjälper.
Du måste se till att det är du som säger vad hästen ska göra, driv hellre på en försök då den att stanna. Att stanna och äta är totalförbjudet, stanna och titta och dylikt. Gå bakom, smacka på och se till att det är DU som säger att den ska gå och inte tävrt om. Man ska inte heller locka med mat, de kommer ju, men inte för att DU vill.
Det jag även gjorde var även att alltid ställa mig i vägen för henne, gick hon vänster gjorde jag det med osv..
Det tog mig ett år att få henne att lyssna, men det har hjälpt helt sjukt mycket! :D

Ursprungligen postat av martha
För det första så ska du fundera över varför din häst INTE VILL komma till dig, för det vill den inte ....

Ok, och eftersom du har sett både hur jag tränar och förhåller mig till min häst så skulle jag vilja veta var i felet ligger?
Har ridit/tränat och handskats på samma sätt med alla hästar ... Det är kanske här du ska börja fundera. Hästar är individer och som sådana olika och ska därför ses på och hanteras/bemötas olika. Precis som med hundar, barn etc.

(har bl.a jobbat som travhästskötare i ett stort proffsstall) jag har sprungit på i livet och aldrig någonsin blivit bemött på detta sätt, men antagligen så är det väl alla andra hästar som har varit knepiga.

Jag vill alltså ha tips på NH-övningar för att få bättre kontakt med min häst.
Det var dumt av mig att dra upp exemplen.
Det är inte övningar du behöver, utan ett ändrat förhållande i din samvaro med din häst. Vill du ha en häst som känner sig tvingad till ditt sällskap, eller en som vill ha det? Allt hänger på din inställning. Något att reflektera över när du läser förslagen i tråden.
Varken Martha (tror jag) eller jag vet hur du fungerar i ditt hästliv, men uppenbarligen är det något som kunde vara annorlunda och bättre.

LIA

kl

Jag rekomenderar att läsa dansa med hästar,av klaus ferdinande hempfling!De var så jagb började med nh. Även få din häst att vilja följa dig,tycka det är kul :)

Tänk LIA att vi blev överens tillslut...samma tankar men det tog tid att förenas :D :bow:

Jag har faktiskt fått rådet från många när vi höll på och jobbade med den hästen, att locka med en spann betfor eller en morot för att få hästen att komma till sig. Vi testade ett par gånger (vi testade allt) men tyckte inte att det var något bra tips. Men eftersom vi fick tipset från många så finns det tydligen folk som gör så. (och vi gjorde det ju med ett par gånger).

Visst funkar det för att få hästen till sig, tex skramla med spannen. Men det funkar ju inte för att få hästen fångad.

Men igen, jag menar att när hästen kommer får den en morot - inte LOCKA med den. Den lär sej då att komma för den vet att det kan finnas något gott, det är inte hela världen. Det blir stärkande för ägaren som inte behöver kännas sej så oönskad:cry: och så småningom när man känner varandra så kommer hästen ändå. Inget krångel.

Samtidigt ska man naturligtvis lära känna hästen och syssla med den så att den vill komma för att man är en så trevlig prick som den gillar....

Vi var väl inte så långt isär, egentligen.
Bättre sent än aldrig. :bump:

LIA

Men igen, jag menar att när hästen kommer får den en morot - inte LOCKA med den. Den lär sej då att komma för den vet att det kan finnas något gott, det är inte hela världen. Det blir stärkande för ägaren som inte behöver kännas sej så oönskad:cry:

Nackdelen med morotsmetoden är att man kan få en häst som kanske tränger sig framför de andra hästarna i hagen (med våld om så krävs) för att hinna först fram = få godiset och väl framme går över matte systematiskt och försöker äta upp fickor och luvor och annat löst. I värsta fall blir mer eller mindre utmanande också.

Det bästa är givetvis om man (som du fortsätter i ditt inlägg) kan få hästen att känna att det är roligt att komma till matte. Det blir också en större egokick för matte när hästen kommer utan att tro att den ska få godis!

Leta upp en tränare som vet hur man lär ut ledarskapsträning, han eller hon visar dig hur du skall bete dig i situationer som uppkommer och du blir säkrare, då kommer hästen också att se dig som en ledare, bli aldrig arg på din häst, men var bestämd i din hantering.

Du kommer lära dig massor genom att ta hjälp av någon kunnig och dessutom så kommer du få mer roligt ihop med din häst på köpet. :)

Jag håller helt med dig och säger absolut inte emot. Mitt senaste inlägg var bara ett svar på det här:
Ja det är ju då man ger den, när skulle man annars ge den om den inte låter sej fångas Man viftar inte med moroten. Men hästen VET och det kan vara ok för mej med en ny häst som jag inte känner ännu och vill hämta i hagen.

Mitt svar var inte för att säga emot dig, utan bara för att visa att det finns många som faktiskt lockar med godis. Och att man inte skulle kunna ge en häst en morot som inte låter sig fångas, det är inte alls svårt. Om man använder det som lockbete, det är bara för hästen att komma nära och sticka igen innan man fått på grimman.
I vårat fall var ju inte problemet att komma nära hästen, vi kunde stå och klappa honom på huvudet till och med, men problemet var att vi inte kunde få på grimman. När vi tog fram grimman vände han och stack.

Vi har samma åsikter, jag ville bara visa att det finns många som använder just lockbete, för på dig lät det lite som att du inte trodde att folk gjorde så. Men det finns det iaf, även om jag inte heller tycker att det funkar.:p

Jag håller helt med dig och säger absolut inte emot. Mitt senaste inlägg var bara ett svar på det här:

Mitt svar var inte för att säga emot dig, utan bara för att visa att det finns många som faktiskt lockar med godis. Och att man inte skulle kunna ge en häst en morot som inte låter sig fångas, det är inte alls svårt. Om man använder det som lockbete, det är bara för hästen att komma nära och sticka igen innan man fått på grimman.
I vårat fall var ju inte problemet att komma nära hästen, vi kunde stå och klappa honom på huvudet till och med, men problemet var att vi inte kunde få på grimman. När vi tog fram grimman vände han och stack.

Vi har samma åsikter, jag ville bara visa att det finns många som använder just lockbete, för på dig lät det lite som att du inte trodde att folk gjorde så. Men det finns det iaf, även om jag inte heller tycker att det funkar.:p

OK, då missförstod jag, jag uppfattade att vi var överens men att du kanske menade att jag tog en hel hink:rofl: Sorry om det blev fel där:o

Liknande trådar

Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 958
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat