Inventering på hästar i komunen..

Sv: Inventering på hästar i komunen..

TomasN skrev:
Jag tycker det är en rätt stor sak när myndigheter gör det de inte skall göra. Vi har många myndigheter och de kostar mycket skattepengar. Därför vill jag att de skall göra just det de är satta att göra och absolut inget mer.

Myndigheter skall inte lägga sig i sånt de inte har med att göra!

Jag vet inte vad som är rätt eller fel i detta som trådskrivaren skriver. Men om hon vill veta, så kan hon ju ringa och fråga varför de gjorde så här. Och har de gjort fel så kan hon ju gå till botten med det då.
Hade jag vetat att det var fel att få dessa frågor, hade jag gjort som Kopparberg skriver.
Men det är väl så, jag orkar inte bry mig om att några gör fel eller inte längre. har jag rent mjöl i påsen så har jag. Men bli jag felbehandlad får jag väl säga ifrån och begära ett vettigt svar eller ursäkt.

Bara å hålla med andra talare.. Bra skrivet.. Synd att jag inte läste det innan hon kom.. :mad:

Tyyypiskt.. heh

Personligen tycker jag att det är obehagligt att få oväntat besök. Handlar inte om att jag har något att dölja.

Jag jobbar natt och det är inte kul att bli väckt av att någon bankar på dörren. Eller mötas av en lapp på dörren när man kommer hem efter att ha handlat. Känns obehagligt att någon har varit där och "snokat" när jag inte var hemma. Borde spara mycket tid och pengar genom att skicka en lapp om en lämplig dag och om den inte passade kunna byta till en bättre.

'''knapplån'''

Och i dagens HD, dvs Helsingborgs Dagblad, finns det en artikel om hästinventeringen i Höganäs kommun. :D
www.hd.se Klicka på Höganäs

Immer

Senast ändrad:

Tack, snälla. :)
Jag märkte också att länken inte fungerade och ändrade i mitt inlägg.
Du var hiskligt snabb! :D

Immer

I min kommun har vi ialla fall en människa som har egna hästar och som ser mycket till helheten.

Försök att hålla en rimlig nivå på inläggen, uttryck som "den där idioten" och "håll klaffen" skapar bara en otrevlig stämning. Det är fullt möjligt att framföra negativa åsikter utan att ta till personangrepp.

Lobelia - Moderator

Men har kontrollanten varit sur ? Jag trodde det vr du som var sur. Dessutom tror jag inte att de är så oproffesionella att de sätter dit en för nån skitsak bara för att man själv är otrevlig.

Du får tycka vad du vill. :mad: Han eär iaf inte utbildad för sitt jobb. Men det e klart att man i detta land går mer på personliga kontakter.. :smirk:

Ja du får som sagt tro vad du vill. Men om kontrollanten inte är utbildad så är det inte konstigt att det blir så. Om kontrollanten är utbildad för att hålla på med slaktdjur så är väl skillnaden rätt stor mellan hästar och kossor.

Det står jag för. Den åsikten framförde jag för 7 år sedan när han var här och gjorde sitt besök. Men det verkar inte som Höganäs komun har fattat det än..

Penny_Lane skrev:
Ja du får som sagt tro vad du vill. Men om kontrollanten inte är utbildad så är det inte konstigt att det blir så. Om kontrollanten är utbildad för att hålla på med slaktdjur så är väl skillnaden rätt stor mellan hästar och kossor.

Det står jag för. Den åsikten framförde jag för 7 år sedan när han var här och gjorde sitt besök. Men det verkar inte som Höganäs komun har fattat det än..

Tror nog att han kan lagstiftningen trots allt. Om han har praktiskt erfarenhet eller ej..tja, bara han kan lagstiftningen så. Inspektörerna ska kolla att lagstiftningen följs. Inget annat. I vissa fall tillåts en egen bedömning, men inte alltid direkt. Kom ihåg att inspektören ska kunna ladugårdsdjur (kor, getter, får, hästar, fjäderfä), sällskapsdjur, transportregler, förprövningsregler mm mm mm. Tror knappast någon inspektör kan ha praktískt erfarenhet av alla djur direkt! Då får de nog ta o öka lönerna något!!

Senast ändrad av en moderator:

Hmm... rent generellt så är det väl bra att man ser till att inga djur far illa. Men i Köpings kommun har de minnsann sett till att man får betala 1500 spänn för 'att få' denna eminenta inspektion utförd. Är det så i alla kommuner? Kommer de och kolla att mitt hus är barnsäkert också? Vad kostar det? Oj just ja... tänk om inte gården är helt kattsäker... undrar när den inspektionen kommer. Eller vaddå? Är det bara vi som betalat överpris för att kunna ha pållen hemma som ska 'få köpa' dessa inspektioner? Är det verkligen rätt? Kan man begära att de har beslut om husrannsakan? Jag har inget att dölja... stallet byggde vi för 4 år sedan och jag tror vi fick med det mesta vad gäller säkerhet osv. men jag tycker det är fräckt att tränga sig på och sen ha mage att ta 1500 spänn för det. :confused:

Inte_Ung skrev:
Slarvigt av mig.
Jag borde ha skrivit Miljökontoret i kommunen.

Ja, och det är ju därför som Miljöinspektören frågar om Djurtransporterna är besiktigade.
För är de inte det, så behöver de ju inte inspekteras ur Djurskyddshänseénde.

Men jag förstår inte hur du menar att mitt resonemang skulle falla?
Förklara gärna!

Jag kan nog reda ut en del frågor här.

Förra vintern blev jag och min pappa stoppade av polisen. De vinkade in alla djurtransportfordon. Polisen var endast med för att det är bara de som får stoppa fordon för kontroller. När vi var stoppade tog Miljö och Hälsa (i den kommunen där vi var) över. De hade ett formulär där jag fick svara på flera frågor. De bad mig öppna transporten och tittade innuti. Vi hade ingen mellanvägg, ingets spån osv. De anmärkte på det, samt att jag inte hade en djurtransport skylt på fram. Det fanns ingen häst i vid detta tillfället.

De meddelade att pappret och en faktura skulle skickas hem till mig. Det tog max 15 minuter. Pappa och jag pratade mycket om detta på vägen hem. Vi trodde inte att det skulle kosta så mycket och ifrågasatte om det var rätt att göra så här. Efter ett tag fick jag en faktura på 650 kr!!! Helt ofattbart!

Min käre far tog tag i detta och fick till slut prata med Jordbruksverket och någon chef där. Han sa att det var ett EU direktiv att de skulle ut och kontrollera djurtransporter. Efter mycket prat hit och dit så kom de fram till att de inte fanns några klara regler. De strök fakturan med motiveringen att jag inte hade någon häst i.

Dessutom sa chefen att om man inte använder sin hästtransport till djurtransport så är det som vilken släpkärra som helst. Om du kör den tom eller transporterar ved/möbler eller annat så är det INGEN djurtransport.

Så om din transport står hemma på gården tom är det ingen djurtransport och således har Miljö och Hälsa inget med den att göra.

/Åsa

Ang hästtransporter, så SKA det stå DJURTRANSPORT ELLER HÄSTTRANSPORT på den OM det är hästar i den och det ska inte stå det om det inte är djur i den. Alltså är dom riktigt kinkiga och det står hästtransport på den och du kör sopor kan dom gnälla för det och tvärtom.

Alla: Jag tycker att det är bra att dom gör oförberedda kontroller av stall, det gör att om det är något sominte är bra så hinner inte ägaren "fixa" innan. HAR MAN INTE NÅGOT ATT DÖLJA FINNS DET INGET ATT FRUKTA MED EN KONTROLL.. Att ha en fungerande transport på gården tycker jag nästan skulle vara ett krav, om det skulle hända något och man måste åka med någon häst.

Det jag däremot inte gillar är priset, som någon föreslog, är det bättre att ta rejält betalt hos dom som det inte är ordning på.. Vilket det finns mååånga som ägnar hur mycket tid som helst för att krypa igenom alla krav och regler..

Kan hålla med om att det vara lite onödiga frågor, tycker det är helt ok att som kollar runt i stallar så att alla djur har det bra, men varför ska dom veta om ni har hästtransport och när de ska besiktigas? :confused:

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·
I
Hästvård två skadade hästar har vi fått idag, men det ena stoet tog priset.... Hon har lyckats med att fastna i haken som håller fast...
Svar
9
· Visningar
1 174
Senast: iloveyou
·
Z
Hästvård Jag vet inte om denna tråd hamnat rätt, men flytta den gärna till rätt ställe. :laugh: Jag undrar nämligen hur era hästar går i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 879
Senast: Quiss
·
Träning Jaha.. Det är bara att inse att min häst skiter (i stort sett) fullständigt i mig... Jag behöver tips på hur man jobbar fram det här...
2
Svar
32
· Visningar
2 702
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar