Intressant läsning för alla med "antenner"

Sv: Intressant läsning för alla med "antenner"

Jag har svårt att se det hålla, fortfarande så ger inte ståltrådskonstruktionen någon elektrisk stöt. Stöten står det lagliga elstängslet för.

I min värld är det solklart att det håller. För vad är det man vill göra? Jo man vill ändra hästens beteende när de rymmer, vilket är godkänt att göra med ett elstaket. Men det finns ju också begränsningar för hur kraftiga dessa får vara. Så det vanliga staket inte längre håller hästen inne och man förstärker effekten med andra medel som antenner. Då har man passerat undantaget för el i staket. Du skulle ju rent teoretiskt med ditt resonemang kunna koppla en häst direkt till ett elaggregat och ändå hävda att det var lagligt för att det ett sådant man använder till staket.

Jag har aldrig gillat sådant där. Jag har haft en som forcerade alla möjliga sorters staket men när jag satte upp ett ordentligt staket slutade den att rymma. När jag hade den hästen uppstallad fick jag alla möjliga förslag på antenner och annat men det som hjälpte permanent var bra staket.

Jag kan tänka mig allehanda skador hästarna kan få av att ha antenner på grimman.

För mig är det inte alls solklart, verkligen inte. Däremot ska det bli mycket intressant och se slutet på denna historia, blir det en fällande dom tror jag även att lagen kommer ändras/förtydligas. För som den är utformad idag håller det inte, alltså det gör verkligen inte det.

För vart någonstans ger människan en elektrisk stöt?

Att koppla hästen till ett aggregat och slå på strömmen, är att ge hästen en elektrisk stöt.
Att knyta fast hästen i elstängslet, och slå på, är att ge en elektrisk stöt.
Att trycka en grisfösare mot baken på hästen, är att ge en elektrisk stöt.
Att knuffa en häst mot ett elstängsel (som vissa gör med föl och rymmare...), är att ge en elektrisk stöt.

Att fästa metalldelar i grimman så att elstängslets ledningsförmåga förbättras när hästen självmant rör stängslet, är inte att ge en elektrisk stöt.

Ståltråd i grimman gör inte strömmen kraftigare och täcken gör den inte svagare. Ståltråd ger ledningsförmåga, till skillnad från päls och täcken, som fungerar ypperligt som isolator. Strömmens styrka är maximalt den som kommer från aggregatet oavsett hur hästen är "klädd".

Hur blir det då man blöter ner hästen för att få bra kontakt och ledningsförmåga? Samma typ av hjälpmedel i mina ögon.

Men du kan ju jämföra med kodressörer, och de är sedan länge förbjudna.

Men du kan ju jämföra med kodressörer, och de är sedan länge förbjudna.

Jag är inte speciellt insatt i kodressörer, sökte som snabbast nu och ja, det kan absolut jämföras med varandra. Båda syftar till djurets bästa, kodressör för att minska klövröta och en "antenn" för att hålla hästen på rätt sida av stängslet, inga är menade att användas på heltid utan enbart för att lära (om jag förstod kodressören rätt).

Enda skillnaden är dock att stötar från elstängsel är helt lagligt.

Håller med om att det är solklart.
Skönt om hästarna får skydd mot vad deras ägare kan tänkas utsätta dem för.

/V

Om du hade läst eller om du läser förarbetena till lagen så står det i klartext att man inte får fästa anordningar i grimman eller på hästen för att förstärka effekten av staketet.
Så det behöver inte förtydligas för den som vet hur man tolkar lagtext.

Det är en väldigt vanlig missuppfattning av den som vet hur det fungerar att man bara kan utgå direkt från texten i en paragraf. Det går inte för den är kortfattad för att det inte ska för hårt styrt. Så man måste gå in djupare och titta i förarbetena till lagtexten för att förstå fullt ut vad som avses.

Letade faktiskt efter både lagtext och bakgrund men hittade inget, om det finns något online som du vet om så får du hemskt gärna länka!

Jag har enbart kunna utgå från det som skrevs i artikeln (den korta meningen om just att elstötar är förbjudet) och tidigare diskussioner, där det du nu sa inte förekommit tidigare:)

Jag har aldrig gillat sådant där. Jag har haft en som forcerade alla möjliga sorters staket men när jag satte upp ett ordentligt staket slutade den att rymma. När jag hade den hästen uppstallad fick jag alla möjliga förslag på antenner och annat men det som hjälpte permanent var bra staket.

Jag kan tänka mig allehanda skador hästarna kan få av att ha antenner på grimman.
Precis så är det. Gör ett ordentligt staket så slutar hästen rymma.
Dra en extra jordad tråd om det behövs.

Skulle ALDRIG falla mig in att sätta antenner på en rymmare. Har en ponny som utsatts för detta hos en tidigare ägare och han är fullkomligt livrädd för stängsel nu. OM de hade låtit bli att ha honom på svältbete och haft ordentligt staket så hade han garanterat stannat ändå.

En annan ponny som flyttade hit fick med sig en ståltrådslindad grimma för hon skulle tydligen vara en rymmare. Grimman ligger säkert längst ner i någon gömma, har aldrig använts. Ponnyn har bott här i 4 år nu och har aldrig rymt...

Letade faktiskt efter både lagtext och bakgrund men hittade inget, om det finns något online som du vet om så får du hemskt gärna länka!

Jag har enbart kunna utgå från det som skrevs i artikeln (den korta meningen om just att elstötar är förbjudet) och tidigare diskussioner, där det du nu sa inte förekommit tidigare:)

Brukar inte gå att hitta på nätet mer än själva lagtexten. Utan man brukar få beställa/köpa förarbetet. Det luriga är när det inte handlar om en helt ny lag att kan finnas flera stycken förarbeten som ibland hänvisar till varandra när det gjorts ändringar i lagtexten. Just Djurskyddslagen är en sådan så därför kan det vara väldigt svårt att hitta allt på nätet och enklare t ex på ett större bibliotek.
Jag hittar inte det själv på nätet har också letat till tidigare diskussioner.

*kl*

Står klart och tydligt i Djurskyddsförordningen

15 § Utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i
avsikt att styra deras beteende får inte användas. Anordningar
av det slaget får inte heller finnas monterade i stall, andra
förvaringsutrymmen för djur eller hägn.

Lite OT men har det inte varit liknande diskussioner kring active stable där det finns en grind med el i bakom hästarna i ätstationerna? Är det någon som vet hur det blev med det?

Lite OT men har det inte varit liknande diskussioner kring active stable där det finns en grind med el i bakom hästarna i ätstationerna? Är det någon som vet hur det blev med det?
Jag frågade dem härom året på mässan, de hade visst tagit fram en annan bomkonstruktion som var styvare och inte hade elslinga om jag minns rätt.

Förstärkt elektrisk stöt.
Antennen förstärker inget, den leder bara vidare strömmen från det lagliga staketet.
Alla måste också dra av skorna på hästarna, skor med broddar ger ju också bättre ledning av strömmen.

Det där kommer de ingen vart med och sedan är saken med antenner ur världen.
Vilket ju är bra.

Hur blir det då man blöter ner hästen för att få bra kontakt och ledningsförmåga? Samma typ av hjälpmedel i mina ögon.
Då har man allvarliga problem o troligen inte bara med hästarna.

Vi har inte metallskor o tänk att få en stöt av staketet i ansikte eller nacke:eek:

I de allra flesta fallen är det fel på stängslet eller miljön/ hag"kompisarna" som gör att de inte vill vara kvar.

Förstärkt elektrisk stöt.
Antennen förstärker inget, den leder bara vidare strömmen från det lagliga staketet.
Alla måste också dra av skorna på hästarna, skor med broddar ger ju också bättre ledning av strömmen.

Det där kommer de ingen vart med och sedan är saken med antenner ur världen.
Vilket ju är bra.
Klart du förstärker effekten och dessutom leder den runt hela huvudet på hästen. Om du inte själv förstår vad det innebär så ...... varför inte prova att göra det på dig själv.....;)

Eller att nån av hagkompisarna är på andra sidan staketet av nån anledning, ska ridas eller så.

Ptr

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Skriver anonymt då jag inte vill hänga ut min arbetsplats. I eftermiddags fick jag som ett riktigt knytnävsslag i magen på jobbet. Har...
2
Svar
26
· Visningar
3 548
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2