Inte lita på säljaren?

Wysiwyg

Trådstartare
Om ni fick erbjudandet att antingen ta en häst på foder eller köpa en häst som ni tyckte jättejättebra om, hur mycket skulle ni låta er påverkas av ägaren?

Om ni vet att ägaren är allmänt "hal" och har ljugit förut angående hästen? Om ni skulle välja att ta hästen ändå, hur skulle ni lösa det? Prata med andra om hästen? Skriva kontrakt? Vad ska ingå i kontrakten när man verkligen inte litar på människan och tar allt denna säger som ren bluff?

Är det någon häst som är värd risken med en oärlig ägare?

Sv: Inte lita på säljaren?

Skriv ett kontrakt där allt ni kommer överens om framgår tydligt och klart. Allt för att båda parter ska veta vad som gäller.
Medföljer utrustning, lista upp vad och i vilket skick.
Uppsägningstid, och framförallt besiktiga hästen.
Se till att den är fullt försäkrad utan anm.
Har den gamla skador som kan ha betydelse i framtiden osv..
Om den ska säljas i framtiden kanske du vill ha förköpsrätt?

Lycka till!!:)

/J.

Se till att ha ett vattentätt kontrakt.
Finns det någon som känner till hästen i din närhet är det alltid bra med åsikter om den, men i slutändan är det ändå din uppfattning av den (och självklart veterinärens ;) ) som avgör.

Be att få se alla hästens papper från försäkringsbolag och ev kliniker där hästen kan ha behandlats. Detta måste säljaren tillhandahålla, du kan inte få ut dessa papper själv, men sedan kan ni skriva i kontraktet att du har fått kopior på dessa. SKULLE det sedan om det blir en tvist visa sig att det finns fler papper som säljaren har undanhållit för dig om några skador, så måste det få dig att framstå i bättre dager, du har gjort vad du kunnat. OCH GLÖM INTE ATT DU SKA STÅ FÖR BESIKTNINGEN, så att du har uppfyllt din undersökningsplikt! sedan finns det ju tyvärr en hel del fall där hästen kan ha gått på butta vid provridning/besiktning, känns tyvärr inte helt ovanligt...

Har säljaren inget att dölja så kommer du att få kopior på alla papper som finns, så har jag gjort när jag sålt häst, så att ingen ska kunna komma tillbaka och säga att de inte vetat att hästen haft t ex en knäledsinfl.

Har säljaren inget att dölja så kommer du att få kopior på alla papper som finns, så har jag gjort när jag sålt häst, så att ingen ska kunna komma tillbaka och säga att de inte vetat att hästen haft t ex en knäledsinfl.

Men jag vet att säljaren har saker att dölja, både om hästen och diverse papper/försäkringar etc. Jag kan inte lita alls på denna människa, utan måste verkligen pressa ur henne sanningen.

Se till att ha ett vattentätt kontrakt.
Finns det någon som känner till hästen i din närhet är det alltid bra med åsikter om den, men i slutändan är det ändå din uppfattning av den (och självklart veterinärens ;) ) som avgör.

Vad är ett vattentätt kontrakt? Hur får man tag i sådana? ;)

Skriv ett kontrakt där allt ni kommer överens om framgår tydligt och klart. Allt för att båda parter ska veta vad som gäller.
Medföljer utrustning, lista upp vad och i vilket skick.
Uppsägningstid, och framförallt besiktiga hästen.
Se till att den är fullt försäkrad utan anm.
Har den gamla skador som kan ha betydelse i framtiden osv..
Om den ska säljas i framtiden kanske du vill ha förköpsrätt?

Jag vill inte skriva kontrakt själv, och jag tycker de där som finns att köpa är för "ytliga", det finns mycket i dem säljaren skulle kunna gå runt med tanke på hur oärlig och hal denna är. Hur ska man komplettera dessa kontrakt? Ska man ringa den där gubben som har skrivit dem och be honom skriva komplement eller be annan jurist?

Tack för hjälpen alla :bow:

Men jag vet att säljaren har saker att dölja, både om hästen och diverse papper/försäkringar etc. Jag kan inte lita alls på denna människa, utan måste verkligen pressa ur henne sanningen.

Om det är så illa skulle jag inte chansa. Hur fin hästen än är. Hur tråkigt det än är. Tyvärr.

Om det är så illa skulle jag inte chansa. Hur fin hästen än är. Hur tråkigt det än är. Tyvärr.

Nä det var just det jag tänkte..

Har haft att göra med denna människa tidigare, och jag vet att denne är.. helt otroligt manipulativ och den har dessutom väldigt lätt för att ljuga.

Vad är ett vattentätt kontrakt? Hur får man tag i sådana? ;)

Köp ett färdigt och lägg till det du saknar om du inte orkar skriva eget.
Hör med en jurist angående punkter som du är osäker på.
Det är ju utifrån dina behov du skriver kontraktet, och det är dina egna pengar du vill ha skyddade.

I ett fall som detta hade jag inte tagit hästen på foder. Men jag hade kunnat tänka mig att köpa den. MEN jag hade tagit en erfaren jurist till hjälp med att göra avtalet.
Allt för att inte sedan riskera att sitta med skägget i brevlådan.

Usch det verkar alldeles för krångligt.

Näpp,det finns bättre alternativ.Jag hade dragit öronen åt mig helt klart.

Nej, det skulle jag inte. Om man vet att säljaren eller uthyrararen har saker att dölja, skulle jag inte ha med den människan att göra. Det finns massor med trevliga hästar till salu, så varför skulle jag välja att ha affärer med en sådan person?
Välj istället en lika trevlig häst OCH en lika trevlig säljare!

Om hon är så hal och oärlig som du säger så kanske det är mest problemfritt att kolla efter någon annan kuse...:crazy:
Ev köpa den så att du inte behöver stå till svars för henne om hon skulle få för sig något alt vilja hämta den från en dag till en annan.
Ja, antingen köp den el hitta något annat,
det vimlar av hästar men det är enkelt att fastna för det som finns nära, just bara för att det är så enkelt och tillgängligt!:angel:
Vidga dina vyer....;)
/J.

I ett fall som detta hade jag inte tagit hästen på foder. Men jag hade kunnat tänka mig att köpa den. MEN jag hade tagit en erfaren jurist till hjälp med att göra avtalet.

Håller med dig om att köpa hade jag kunnat göra, men hade inte tagit hästen på foder under några omständigheter.

/Camilla

Men köp inte hästen då :crazy:

Mitt förnuft säger också det, men mitt hjärta säger någonting annat. Jag tycker verkligen bra om hästen, har ridit den en tid förut och det är verkligen en häst med ett hjärta av guld :love:

Köp ett färdigt och lägg till det du saknar om du inte orkar skriva eget.
Hör med en jurist angående punkter som du är osäker på.
Det är ju utifrån dina behov du skriver kontraktet, och det är dina egna pengar du vill ha skyddade.

Det handlar inte så mycket om ork, utan mer om kunskap. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska skriva ett kontrakt som täcker allt, som inte ger utrymme för några kryphål för ägaren/säljaren..

Jo jag vet att det är mina behov som är till grund för kontraktet, men jag funderar bara på vad man måste skydda? :)

Okey, varför inte foder? Varför hellre köpa?

Nej, det skulle jag inte. Om man vet att säljaren eller uthyrararen har saker att dölja, skulle jag inte ha med den människan att göra. Det finns massor med trevliga hästar till salu, så varför skulle jag välja att ha affärer med en sådan person?
Välj istället en lika trevlig häst OCH en lika trevlig säljare!

Det är bara det att det inte finns så många hästar här uppe (norrbotten), och de som finns är inte i min prisklass eller av min typ.. Att åka ned till södra sverige och kolla efter hästar är helt enkelt inte ett alternativ då jag vill ha hästen nära (fix idé från min sida :D).

Tack alla för hjälpen, jag ska överväga saken och se hur det blir :bow: :bow:

Säljaren är väl hal med dig också, varför skulle hon behandla dig annorlunda? Det är ju liksom det som är vitsen med att vara opålitlig.

Okey, varför inte foder? Varför hellre köpa?
:bow: :bow:

För att om det är en strulig hästägare så blir man inte av med personen. Utan kommer hela tiden att den här människan så att säga hängaden över axeln.

Om personen är så opålitligt så finns det stor risk för att den också kommer att "ställa" till det under fodertiden. Plus att om av någon anledning vill lämna tillbaka hästen också kan få stora problem.

I liknade fall tror jag att det värsta jag hört är att ägare har sålt hästen, köparen har hämta den allt utan att foderväredens fick veta något. Det var bara tom i stallet en dag.

Lite frågor som kan vara viktiga är väl:
Hur länge har denna ägt hästen?(jag menar de kanske är så att ev fd ägare som också har journaler) Hur länge har Du KÄNT till hästen. När du sa att du ridit den ett tag förrut. Vet DU om , om den har varit skadad?
Gör veterinär besiktning, begär information om tidigare behandlingar/skador (numrera journalerna och skriv in i kontraktet vilka du fått) men samtidigt är de ju så att OM säljaren överlämnar allt så vet du ju om att den har haft detta (samtidigt som de är din skyldighet att undersöka/fråga)blivit behandlad?? så då kan man inte komma och reklamer för nåt dolt fel. har den tex haft inflamationer kan den ju vara í riskzonen, antingen genom att man inte rider den på rätt sätt eller kanske genom att den är en sån som "inte håller" överlag. Så de kan ju vara en chansning men också kan den hålla 100 år med rätt ridning..
Och det viktigaste av allt är väl eg. VAD KOSTAR HÄSTEN?? är de 10-20tusen eller 100000?? Hur gammal är den?
och vad är de du är rädd för? att hästen är sjuk ? Tror du att ägaren går ut för att lura på dig en sjuk häst ska du ju absolut inte köpa den. Lycka till!

Jag hade INTE valt att ha med en sådan person att göra.

De brukar vara "obotliga" och det kan bli oerhört tufft, jobbigt och känslomässigt besvärligt att involvera en sådan i sitt liv.

Jag kan bara råda dig att inte göra affärer med personen ifråga!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama