Inte lita på säljaren?

Sv: Inte lita på säljaren?

Vill du ha ett helt ärligt svar? Jag hade undvikit denna personen och letat efter en mer seriös hästägare med foderhäst. Ursäkta, men om man redan sedan innan vet att någon är falsk, varför hålla på och hoppas? Det finns väl bättre folk som lånar ut sina hästar?

Om mäniskan är sån som lurat andra skulle jag avstå bara för att slippa framtida problem om denna bestämde sig för att lura mej med.
Det finns massa andra hästar att köpa.
& andra sidan, vet du några personer som blivit lurade?det kan vara skitsnnack & då vore det synd att du gick miste om hästen bara för att folk inte kan tala sanning eller har ngt personligt emot säljaren.

Säljaren är väl hal med dig också, varför skulle hon behandla dig annorlunda? Det är ju liksom det som är vitsen med att vara opålitlig.

Jag vet, eftersom jag har haft o göra med både ägaren och hästen förut HAR hon lurat mig. Innan jag visste vad hon gick för, sas.

För att om det är en strulig hästägare så blir man inte av med personen. Utan kommer hela tiden att den här människan så att säga hängaden över axeln.

Om personen är så opålitligt så finns det stor risk för att den också kommer att "ställa" till det under fodertiden. Plus att om av någon anledning vill lämna tillbaka hästen också kan få stora problem.

I liknade fall tror jag att det värsta jag hört är att ägare har sålt hästen, köparen har hämta den allt utan att foderväredens fick veta något. Det var bara tom i stallet en dag.

Okey, ja det var ju faktiskt en väldigt vettig anledning. Om man skriver in i kontraktet att hästen ska stanna hos mig även om hon säljer den? Och att om hon ska sälja den ska jag ha förköpsrätt för tex 45.000 kronor?

Lite frågor som kan vara viktiga är väl:
Hur länge har denna ägt hästen?(jag menar de kanske är så att ev fd ägare som också har journaler) Hur länge har Du KÄNT till hästen. När du sa att du ridit den ett tag förrut. Vet DU om , om den har varit skadad?
Gör veterinär besiktning, begär information om tidigare behandlingar/skador (numrera journalerna och skriv in i kontraktet vilka du fått) men samtidigt är de ju så att OM säljaren överlämnar allt så vet du ju om att den har haft detta (samtidigt som de är din skyldighet att undersöka/fråga)blivit behandlad?? så då kan man inte komma och reklamer för nåt dolt fel. har den tex haft inflamationer kan den ju vara í riskzonen, antingen genom att man inte rider den på rätt sätt eller kanske genom att den är en sån som "inte håller" överlag. Så de kan ju vara en chansning men också kan den hålla 100 år med rätt ridning..
Och det viktigaste av allt är väl eg. VAD KOSTAR HÄSTEN?? är de 10-20tusen eller 100000?? Hur gammal är den?
och vad är de du är rädd för? att hästen är sjuk ? Tror du att ägaren går ut för att lura på dig en sjuk häst ska du ju absolut inte köpa den. Lycka till!

Människan har ägt hästen i lite drygt ett år. Jag vet att ägaren har lurat både medryttare och halvfodervärdar om att hästen har varit vaccinerad, besiktigad, försäkrad. Det har alltid varit tjorv i stallet ("glömda" jourer, utrustning som gått sönder osv) där dom har varit med hästen och hästen har tävlat utan vaccinationsintyg.

Vill du ha ett helt ärligt svar? Jag hade undvikit denna personen och letat efter en mer seriös hästägare med foderhäst. Ursäkta, men om man redan sedan innan vet att någon är falsk, varför hålla på och hoppas? Det finns väl bättre folk som lånar ut sina hästar?

Ingen som jag har lyckats hitta på drygt 1 år i alla fall..

Nå, tack för alla kloka svar och åsikter, jag visste väl det mesta redan innan och har tänkt på det själv men det är alltid bra att få det bekräftat av andra så man inte är helt koko själv och går miste om en fin häst..

Jag har bestämt mig för att inte köpa hästen. Det har kommit fram en del om den som jag inte visste förut, så nej tyvärr :(

Tack alla som gett råd och ärliga åsikter :bow:

Det var skönt att höra, du kommer säkert att finna en annan häst, med en bättre ägare;)

en sak har jag lärt mig den hårda vägen i livet - man behöver INTE köpa på sig problem - dom kommer ändå:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama