Inte långt kvar?

Sv: Inte långt kvar?

För att klargöra, är jag ingen förespråkare för att hålla djur vid liv in absurdum!

Men! Jag anser också att djuren har rätt till sitt liv (slaktdjur då??? Jag vet, konflikt, konflikt) och att detta liv ska vara av acceptabel kvalité.

För att koppla till tråden, så kan hund i första hand opereras om prognoserna är tillräckligt goda och åldern inte för hög. I andra hand kan hund medicineras så länge det ger ett godtagbart och någorlunda besvärsfritt liv.
När dom möjligheterna är uttömda, är även hundens goda liv det!

Som förhoppningsvis framgår, anser jag också att det är djurägares skyldighet att bjuda på förutsättningarna för ett långt och acceptabelt liv. Sagt bl a mot bakgrund av förekommande fall av tränande och tävlande till hundens alldeles för tidiga död.

LIA

LIA skrev:
Jag förstår inte heller inställningen att avliva så snart ett djur blir dåligt. Annat än som sista utväg naturligtvis.

Är det mig du syftar på?

För som jag sagt tidigare så vill vi ju behålla henne så länge som möjligt utan att hon plågas och mår bra som en hund ska göra. Men när dagen kommer så måste hon ju få vandra vidare, men eftersom hon går med på att gå kortare promenader och hon accepterar även att vi går längre rundor utan henne.

Är det mig du syftar på?
Nej, inte alls.
Men både i denna och i andra trådar med samma ämne kommer den åsikten fram.
När det gäller din hund har jag fört fram andra tankar, vilket jag hoppas framgår.

LIA

knapplån....

Jag tycker det är viktigt att ha en bra dialog med sin veterinär om eventuella mediciner och behandlingar. Har låtit operera en 12 årig tik med gott resultat, då veterinären tyckte hon var i bra kondition för sin ålder. Vi fick ytterligare tre år tillsammans.

Jag mår dåligt när jag ser gamla, skruttiga hundar, som borde fått somna in för länge sedan:crazy: Det är lätt att bli hemmablind och inte se att hunden sakta men säkert blir sämre och sämre.

Uppdatering

Vi har nu varit hos veterinären.
Det gick väl sådär, fick veta att hon inte har atros. Utan skolios (stavas?) Som sitter i ryggmuskulaturen och som gör hunden vinglig bak. Så vi ska fortsätta med tabletterna och minska ner dem till ½ 2 ggr per dag, sedan ha uppehåll också börja igen.

Hon kunde inte fatta hur de har skrivit på hennes stamtavla, så jag hoppas på att någon här har lust att förklara för mig.

http://kennet.skk.se/hunddata/Hund_data.asp?HundID=445512&Knapp=AGARE

Jag förstår inte. Hunden var väl dålig bak?

artros, lindrig utbredning (1) Betyder att hundne har lite pålagringar i armbågen. Röntgade ni armbågarna också?

Jo, hunden har problem i bak.

Det var inte vi som röntgade Ronja, utan det var hennes förra ägare.

Ja men om veterinären idag har uttalat sig om att hunden inte har artros så måste hon ha röntgat armbågen. För det kan hon inte bara se på hunden. Hon har konstaterad artros i armbågarna. Inte i höfterna. Höfterna är utan anmärkning.

Alltså det som står på Ronjas stamtavla är att höfterna är utan anmärkning och armbågarna har hon pålagringar (artros) i.

Ni har alltså inte röntgat hunden efter det?

Som det ser ut på hunddata så är ju höfterna bra, men armbågarna har en lindrig artros.
Ni bör enligt min mening absolut röntga hunden både fram och bak för att få klarhet i hur det ser ut i dagsläget.

Hur gammal är din hund?
Jag har en som snart är 12år.
Hon har något ont . Men hon är bra vinglig och o stabil i benen.
Hon sover gör mycke , äter dåligt.
Men jag tänker inte operera henne eller något sådant.
Hon orkar knappt gå ut på tomten o kissa. Hon går in direkt.
Så vi kollar henne varje dag nu

Nej, hon är inte röntgad sedan dess.

Hur mycket kostar en röntgen ungefär?

Veterinären sade att det inte är någon idé att röntga eftersom det ändå inte kommer kunna gå att bota.

Rotterö skrev:
Hur gammal är din hund?
Jag har en som snart är 12år.
Hon har något ont . Men hon är bra vinglig och o stabil i benen.
Hon sover gör mycke , äter dåligt.
Men jag tänker inte operera henne eller något sådant.
Hon orkar knappt gå ut på tomten o kissa. Hon går in direkt.
Så vi kollar henne varje dag nu

Hon är 9 år.

Om det hade varit våran hund hade hon fått somna in tidigare, tycker du verkligen att hon har ett meningsfullt liv?

Men hur kan hon uttala sig om en hund har atros eller ej om hon inte röntgar?? :confused:

Hon tittade på utskriften jag hade från Ronjas "hunddata"
Det var allt.

Då förstår jag ännu mindre eftersom att det där står att höfterna är UA och armbågarna lindriga pålagringar. Du menar kanske att vet. sa att hon inte hade artros i höftern?

Den hunden hade inte fått leva i min ägo. Jag tycker du är skyldig henne att få sluta sitt liv.

Vad är det du kollar efter?
Som jag ser det så uppvisar din hund många tecken på att det är dags att somna in för gott. Det är inte lätt, men hellre för tidigt än för sent.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 403
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar