Inte långt kvar?

Sv: Inte långt kvar?

Dessa som jag beskrev är också "vuxna" och ser sina hundar som barn. Men skulle de verkligen pina sina barn på det viset om de fick låta dem vandra vidare?

Hon är såklart värd mer än man kan betala i pengar. Men om man inte har det gott ekonomiskt så kan man inte göra mycket. Har själv bara 3 000 på mitt konto just nu och min mamma har inte mycket mer hon heller:crazy:

Räkna med en kostnad på 15.000 - 20.000:- men det kan säkert variera en hel del.

Nackdelen är att det kostar mycket pengar.
Fördelen är att operationen är effektiv och lindrig för hunden.

Tror det går att fixa delbetalning el dyl.

LIA

Ok, dåsäger tyvärr våran plånbok stopp på en gång.

Men om det går att delbetala så kan det funka:)

Hon ska iaf börja få tabletter idag, så vi får se om det hjälper henne.

Tippan skrev:
Du kan lossa en muskel (eller sena?) som gör att hundens ben vinklas utåt, den börjar alltså gå mer bredbent och då trycks höftkulan in. Men jag är tveksam till att det fungerar på en äldre hund, där är det nog snarare leden som är sliten, dvs brosket i leden är "bortnött" och därför gör det ont. Glukosamin är det som används mest idag (på lång sikt) för att minska smärta och öka rörlighet.

Vet sa att det är just på ålderns höst man kan göra detta ingrepp. När hunden blir stel och börjar känna av sitt HD...OM hunden känner av det så att säga. Då skulle hunden bli helt smärtfri och kunde fortsätta leva som det gjort tidigare. Hon hade iaf goda resultat på de operationer hon utfört.

Om det var min hund så skulle jag ge glukosaminer och Rimadyl eller Metacam. Dessa har ofta väldigt god effekt och jag ser inget fel i att förlänga hundens liv med dessa preparat så länge den mår bra.
Har man en hund som man vet har dysplasi eller artros så kan man ju tidigt förebygga detta med motion och kost.

Okej. Ja någonstans ringer det en klocka om att man gjorde det när hunden började att känna av det...

Vi har idag fått hem Rimadyl till Ronja. Hon har fått 1 tablett och ska ha 1 till ikväll.

Hur lång tid kommer det ta innan vi märker någon skillnad?

Det brukar gå ganska fort, några dagar.
Fick hon något smärtstillande hos veterinären?

Vi har inte varit hos veterinären än, utan det var via telefon som vi fick receptet. Vi ska till veterinären på onsdag nästa vecka.

Bota?
Artros botar man inte bara sådär, speciellt inte eftersom det handlar om pålagringar som fannspå hunden redan vid tolv månaders ålder. Det mina hundar har är inga ålderskrämpor utan rena defekter och inget som bara kan fixas till. Det kommer inte att bli bättre, bara sämre. En operation kan kanske ge några år till men till vilket pris då?

Jag har sett hundar som opererats för artros, korsband och även HD och det var inga korta konvalescenser. Här talar vi om vistelse i bur till att börja med och sedan promenader i koppel under lång tid. Opererar man då en rottis på åtta nio år kanske man kan få några år extra innan andra ålderskrämpor tar livet av hunden och av dessa korta år ska då hunden sitta i bur och gå i koppel en del av tiden. Nej tack, säger jag bara.

Det får finnas en gräns för hur mycket hunden ska behandlas för sjukdomar. Gamla hundar mår ofta bättre av att få somna in.

*kl*

Jag tycker inte att det är gammalt för en hund att vara 8/9 år. Nu vet jag i och för sig inte livslängden på rottisar men Goldens t ex kan leva till de är 12-16 år beroende på såklart.

Man kan räkna med att livslängden för en Rottweiler är runt 10 år, men en del går bort redan då de fyllt åtta och andra lever tils de blir tolv. Förvisso kan arbetsbelastningen påverka hundens livslängd, men den ska inte göra det. En rottis ska vara gjort för hårt arbete och hålla för hårt jobb länge. Dock anser jag det vara bättre att låta sin hund jobba ordentligt och somna in vid åtta års ålder än hålla igen och hunden lever några år till. En ordentlig rottis blir bra mycket gladare av ett aktivt, men kort liv. Det är vi ägare som lider.

Jadzia skrev:
Man kan räkna med att livslängden för en Rottweiler är runt 10 år, men en del går bort redan då de fyllt åtta och andra lever tils de blir tolv. Förvisso kan arbetsbelastningen påverka hundens livslängd, men den ska inte göra det. En rottis ska vara gjort för hårt arbete och hålla för hårt jobb länge. Dock anser jag det vara bättre att låta sin hund jobba ordentligt och somna in vid åtta års ålder än hålla igen och hunden lever några år till. En ordentlig rottis blir bra mycket gladare av ett aktivt, men kort liv. Det är vi ägare som lider.

Men den vet soim jag talade med sade att alla de operationer som h*n gjort hade blivit riktigt bra ocg hundarna blev helt smärtfria..Så det är ju toppen om det går bra :)

Handlar det dessutom om att ledytorna är slitna så är det ännu svårare. På människor så byter man ut t.ex. knäleden vid för stora förslitningar. Min kompis gör det på folk :D Äckligt va? *såga såga*

Hej! Vad tråkigt att din hund har atros, lider med dig.

Vår gammel Maja fick atros för ca 2 år sen, vi började använda Rimadyl och hon blev bättre. Men i Oktober förra året började hon spy blod... o Avlivades.

Rimadyl är inte en lösning tycker inte jag, bara smärtstillande. Det tror jag du vet också. Och det är inte bra för magen.

Jag hade nog tagit bort hunden direkt.
Det e inte en vacker syn o se sitt älskade djur spy blod och då inse vad hon har gått igenom under sina år med atros o Rimadyl.

Förlåt om jag kommer med dåliga nyheter, vill inte det, men det är ändå bättre och veta innan än o få uppleva det vi gjorde.

Senast ändrad:

Bota?
Artros botar man inte bara sådär, speciellt inte eftersom det handlar om pålagringar som fannspå hunden redan vid tolv månaders ålder.
Varför inte? Olika från fall till fall, men jag vet en hund som blev av med pålagringarna, orsakade av yttre våld, genom titthålsoperation.

Sitta i bur? Fel!
Hunden tilläts ett normalt inneliv omgående och ett uteliv utan spring eller häftiga ansträngningar under ett halvår. Därefter var den som ny igen.
Som jag förstår det, är det en stor skillnad på vanlig operation och titthålsdito. Man kringår inte orsaken till besvären utan tar bort den.

Gäller det gamla hundar håller jag med om att det är en avvägningsfråga. Själv skulle jag inte heller satsa på operation om hunden hade max något år kvar att leva, eftersom det livet ändå inte skulle ha blivit helt. Men kan man ge hunden 4-5 år ytterligare gör jag det.

LIA

Tack för ditt svar, även om det inte var så kul att läsa.

Men Ronja har nu blivit helt återställd, eller är det kanske bara tack vare tabletterna?
Ska som sagt in till veterinären imorgon, och då får vi se vad hon säger.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 431
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka