Inte långt kvar?

Sv: Inte långt kvar?

Nu fattar jag ingenting av den här snurriga tråden....Är hon rötgad? Har hon AD? HD? Artros? pålagringar? Skolios? :confused: :confused:

Men hon kanske menade att hunden inte hade det när den röntgades för x antal år sedan.

Flinisen skrev:
Nu fattar jag ingenting av den här snurriga tråden....Är hon rötgad? Har hon AD? HD? Artros? pålagringar? Skolios? :confused: :confused:

Nej hon är inte röntgad.
Enligt vet har hon inte Ad, eller HD.
EV. lite pålagringar, men det går ju inte att se utan röntgen.
Misstänkt skolios.

R8n skrev:
Nej hon är inte röntgad.
Enligt vet har hon inte Ad, eller HD.
EV. lite pålagringar, men det går ju inte att se utan röntgen.
Misstänkt skolios.

Men en vet kan ej uttala sig om hunden har HD el AD om hunden ej är röntgad. HD el AD är inte alltid synligt på en hund. Om du verkligen vill veta hur det ligger till så tycker jag nog att du skall överväga att röntga hunden.

Hunden är tidigare röntgad HD: ua och lindrig artros (1) av (vad vi förmodar) är armbågarna.

Gnist skrev:
Hunden är tidigare röntgad HD: ua och lindrig artros (1) av (vad vi förmodar) är armbågarna.

Aha ok..Men ändå säger veterinären att hunden inte har AD el HD. Jag undrar jag om en vet får uttala sig om sådant hur som helst..Aja i vilket fall som helst så kan man ju rötga om sin hund för att få veta om nåt ändrats...Eftersom hunden nu är dålig

*knapplån*

Kan man ha artros på höfterna????? Det har jag aldrig hört talas om...

Enligt nuvarande ägae (ts), så har hunden inte röntgat armbågarna, men på Skk:s hunddata står det att hunden har lindrig artros (1)..

Väldigt förvirrande..

Dock så kan ett HD-fel på sikt leda till att kroppen själv försöker stabilisera ledytorna genom brosk- och benpålagring, runt ledskålens och ledkulans kanter, det vill säga att hunden får artros.

Men eftersom denna hunden inte hade HD vid röntgentillfället, så lär ju inte den artros som finns utskriven på hunddata gälla höfterna.

Det verkar ju vara den mest logiska förklaringen iaf :) Va bra nu fattar jag iaf lite mer om vad det handlar om..:idea: Tackar!!

Nej den artros som finns på hunddata är defentivt armbågarna. Den sidan var ju uppe...

Tja artros är ju egentligen en förslitning i ledens brosklager. Så det kan man nog få oavsett hur leden är konstruerad. Jobbar man på tillräckligt så... Men det är nog ovanligt att en frisk höft får pålagringar, men på en gammal hund så kan det nog komma det också utan att det är något större fel på hunden. Alltså större medfödd defekt på höften...

Jo, men jag menar att hunden knappast hade artros på höftlederna vid röntgentillfället utan att det som står på hunddata är en lindrig artros på armbågarna :)

Jag skriver nog nästan lika förvirrat som tråden är tror jag ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 403
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka