Inte få stamtavlan direkt? Ngn uppfödarkunnig?

Tror du menar chipnumret eftersom regnumrer är tryck på stamtavlan :p
Jag sätter alltid en klisterremsa med chipnumret på stamtavlans baksida där det finns en ruta som heter "microchip" samt en klisterremsa på ägaranmälan och på besiktningsintyget.
En klisterremsa kan dock lätt tas bort och bytas ut så bara för att det sitter en där behöver det inte stämma överens med hundens chip, så det är ju ingen garanti.
Vi i Sverige skulle kanske börja göra som i Norge (och kanske Finland) där valparna märks innan regostrering och chipnumret trycks i stamtavlan. Då eliminerar man den risken i alla fall.

Vi i Sverige skulle kanske börja göra som i Norge (och kanske Finland) där valparna märks innan regostrering och chipnumret trycks i stamtavlan. Då eliminerar man den risken i alla fall.
Lite så var det ju förr,stämpel öra o så i stamtavlan..
I Ungern så chippas dom först av vet och vet skickar in rapporten till kennel klubben sen kommer stamtavlan med chipnummer intryckt.

Ja det var endast det frågan gällde. Men tycker du att det är så konstigt att flera frågor väcks hos oss som svarar i tråden, när det inte finns något giltigt skäl för att ej skicka med hunden stamtavla vid köpet?
I värsta fall kommer din vän bidra till olaglig verksamhet genom att köpa hunden.
Är hunden ens försäkrad? Om inte finns det risk för att hunden kommer få flera reservationer i försäkringen då en nyteckning vid 3 års ålder aldrig täcker in allt och särskilt inte om det finns tidigare problem.
Du borde råda din vän att inte köpa hunden och leta vidare.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att fler frågor väcks. Jag är även tacksam för råden härifrån. Mitt svar var endast till den som verkade ha missförstått min fråga från början ( eftersom den undrade varför jag inte kollat själv om jag kände till hunddata).

Men i hunddata står det ju inte om varför någon inte skulle få med en stamtavla direkt? Vilket frågan från början.

Frågan har aldrig varit hur man kollar upp om hunden finns med där. Frågan var inte heller om hunden har en stamtavla. Köparen har sett stamtavlan. Men ägaren sa att han behövde ha kvar stamtavlan av ngt skäl i några v till och då undrade jag om det kunde finnas skäl till det. Det var endast det frågan gällde.
Nej, det finns inga skäl till att en vuxen hund med stamtavla inte kan få med den vid försäljning.
Säger uppfödaren så är nåt lurt och inget man bör stödja genom att köpa hunden.
Att det finns tidigare nöjda köpare tvivlar jag inte på, frågan är bara hur kunniga de är och vilka krav de hade. Många är ju tex nöjda om hunden är registrerad i jordbruksverket, vilket alla hundar ska vara enligt lag. De tror liksom att det gör att allt är seriöst.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka