Inte få stamtavlan direkt? Ngn uppfödarkunnig?

Om det är en ovanlig ras är det väl änni bättre du anger rasen om någon här har koll.
Annars gäller detta som ni lätt kan kolla själva !!
Är hunden skk reggad går du in på hunddata sök hund. Och skriver hundens stamtavlenamn i sökrutan.. Då får du upp stamtavla och veterinärdata .

Är hunden inte skk reggad finns ingen stamtavla .räcker då med vetbesiktning och ägarebyte i skk.

Så enkelt är det.

Så tycker du. Men jag var inte ute efter ngn expert inom rasen. Jag ville bara ha svar om det kunde finnas ngn logisk anledning att stamtavlan inte kom med direkt och fick bra svar direkt om att det inte fanns det. Jag vet att man kan kolla om hunden är reggad, det var inte det frågan gällde.

Så tycker du. Men jag var inte ute efter ngn expert inom rasen. Jag ville bara ha svar om det kunde finnas ngn logisk anledning att stamtavlan inte kom med direkt och fick bra svar direkt om att det inte fanns det. Jag vet att man kan kolla om hunden är reggad, det var inte det frågan gällde.
Okek bra då vet du nu :) om du visste innan har jag svårt att förstå varför du inte kollade hunddatan direkt då tex. Men lycka till !

Säger som @BobberiBoo...
Åk till veterinären med hunden OCH hundägaren. Ha med stamtavlan, där ska även hundens chipnr finnas med. Be veterinär avläsa chippet och kolla att hunden och stamtavlan hänger ihop.

Eller köp hund av en mer seriös säljare, det är nog lättare och klokare...

Tycker hela historien är skum men skulle bara säga att på stamtavlan finns inget chipnummer med OM inte uppfödaren/ägaren klistrar dit en av klisterlapparna själv vilket jag faktiskt inte tror att så många gör.

Tycker hela historien är skum men skulle bara säga att på stamtavlan finns inget chipnummer med OM inte uppfödaren/ägaren klistrar dit en av klisterlapparna själv vilket jag faktiskt inte tror att så många gör.
Jaså? Vi klistrar alltid fast en av lapparna på stamtavlorna innan valpleverans, så jag hade fått för mig att det var så det skulle gå till. Så märkligt att det inte behövs egentligen... Men då har jag lärt mig något nytt!

Jaså? Vi klistrar alltid fast en av lapparna på stamtavlorna innan valpleverans, så jag hade fått för mig att det var så det skulle gå till. Så märkligt att det inte behövs egentligen... Men då har jag lärt mig något nytt!

Trodde också det var standard numera. Min uppfödare hade t o m en chipläsare vid hämtning och läste av valpens chip och kollade mot stamtavlan så jag såg det i samband med köpet.

Nej finns inget som säger att den ska sitta på stamtavlan. Veterinären sätter ju en på vaccinationsdelen men själva förstasidan får man fixa själv om man vill. Jag brukar alltid göra det då det ändå blir en klisterlapp över men de flesta jag känner gör det inte.

Okek bra då vet du nu :) om du visste innan har jag svårt att förstå varför du inte kollade hunddatan direkt då tex. Men lycka till !

Men i hunddata står det ju inte om varför någon inte skulle få med en stamtavla direkt? Vilket frågan från början.

Frågan har aldrig varit hur man kollar upp om hunden finns med där. Frågan var inte heller om hunden har en stamtavla. Köparen har sett stamtavlan. Men ägaren sa att han behövde ha kvar stamtavlan av ngt skäl i några v till och då undrade jag om det kunde finnas skäl till det. Det var endast det frågan gällde.

Men i hunddata står det ju inte om varför någon inte skulle få med en stamtavla direkt? Vilket frågan från början.

Frågan har aldrig varit hur man kollar upp om hunden finns med där. Frågan var inte heller om hunden har en stamtavla. Köparen har sett stamtavlan. Men ägaren sa att han behövde ha kvar stamtavlan av ngt skäl i några v till och då undrade jag om det kunde finnas skäl till det. Det var endast det frågan gällde.

Att du fått rådet om avelsdata är för att se om kullen hon haft är registrerad. Är den inte det är hans historia om stamtavlan bullshit.
En annan sak med avelsdata är att ni kan se hur många kullar han har tagit. För är det fler än två så SKA han ha en reggad kennel och följa SKKs regelverk, vilket han inte gör som läget är nu.

Jag skulle aldrig köpa hund från en uppfödare som inte följer reglerna. Det är det samma som att medvetet göra en affär med någon som man vet är oseriös. Ljuger han om stamtavlan kan han ljuga om precis allt annat med som rör hunden och din vän kan bli totaltblåst.

Det finns absolut inget rimligt skäl att inte skicka med stamtavlan. Punkt!

Ang reggnr i stamtavlan.
Alla hundar vi fött upp resp de vi köpt in har reggnr inklistrat i stamtavlan av uppfödaren (även skägget) och veterinären klistrar in på vaccinationsdelen vid chip och vetbestiktning.

Om han har fött upp mer än två kullar av samma ras så måste han ha en registrerad kennel och underkasta sig SKKs regelverk.
Efter två kullar måste man ha ansökt om kennelnamn, så det måste inte vara registrerat och klart för att man ska få registrera sin tredje kull.
SKKs grundregler gäller ALLA medlemmar i organisationen, vare sig man har kennelnamn eller ej. För att få registrera valpar måste man vara medlem i organisationen.

Köparen har sett stamtavlan. Men ägaren sa att han behövde ha kvar stamtavlan av ngt skäl i några v till och då undrade jag om det kunde finnas skäl till det. Det var endast det frågan gällde.
Hur kan köparen veta att det var just den hundens stamtavla som visades? Hur kan denne ens veta att det är ett äkta registreringsbevis? För min del ringer precis alla varningsklockor och jag skulle inte bli det minsta förvånad om du eller köparen om ett tag skriver här och berättar om hur uppfödaren lurats och hur man ska gå vidare för att få rätt. Det finns absolut ingenting i det du berättar som låter vettigt med denna uppfödare. När man ska köpa hund så måste man låta hjärnan vara med, för bedragarna lever på att folk envisas med att bara tänka med hjärtat... I bästa fall blir köparen bara lurad på pengar och i sämsta fall stödjer denne smuggelverksamhet eller valpfabrikverksamhet...

Ang reggnr i stamtavlan.
Alla hundar vi fött upp resp de vi köpt in har reggnr inklistrat i stamtavlan av uppfödaren (även skägget) och veterinären klistrar in på vaccinationsdelen vid chip och vetbestiktning.

Tror du menar chipnumret eftersom regnumrer är tryck på stamtavlan :p
Jag sätter alltid en klisterremsa med chipnumret på stamtavlans baksida där det finns en ruta som heter "microchip" samt en klisterremsa på ägaranmälan och på besiktningsintyget.
En klisterremsa kan dock lätt tas bort och bytas ut så bara för att det sitter en där behöver det inte stämma överens med hundens chip, så det är ju ingen garanti.

Ja det var endast det frågan gällde. Men tycker du att det är så konstigt att flera frågor väcks hos oss som svarar i tråden, när det inte finns något giltigt skäl för att ej skicka med hunden stamtavla vid köpet?
I värsta fall kommer din vän bidra till olaglig verksamhet genom att köpa hunden.
Är hunden ens försäkrad? Om inte finns det risk för att hunden kommer få flera reservationer i försäkringen då en nyteckning vid 3 års ålder aldrig täcker in allt och särskilt inte om det finns tidigare problem.
Du borde råda din vän att inte köpa hunden och leta vidare.

Tror du menar chipnumret eftersom regnumrer är tryck på stamtavlan :p
Jag sätter alltid en klisterremsa med chipnumret på stamtavlans baksida där det finns en ruta som heter "microchip" samt en klisterremsa på ägaranmälan och på besiktningsintyget.
En klisterremsa kan dock lätt tas bort och bytas ut så bara för att det sitter en där behöver det inte stämma överens med hundens chip, så det är ju ingen garanti.

Ja det gör jag. Min hjärna är tydligen lite grötig idag :D

Ang reggnr i stamtavlan.
Regnummer finns självklart med tryckt på stamtavlan, likaså på vaccinationsintyget. Däremot så har mina veterinärer enbart klistrat en av chipremsorna på vaccinationsdelen, inte på själva framsidan där stamtavlan finns.

En vän ska köpa en tik som är 3 år. Nu när de hämtar henne kommer de inte få med stamtavlan direkt då nuvarande ägare säger att han behöver den ett tag till då tiken det handlar om fått valpar för ett tag sedan och då behövdes hennes stamtavla till ngt runt registreringen av kullen?

Bull Shit. Stamtavlan behövs inte för att regga några valpar och tiken får ju inte skiljas från valparna innan de är flyttfärdiga. Dvs 8 veckor gamla och då ska de ju redan ha sina stamtavlor och tiken ska ha ett veterinärintyg inte äldre än 7 dagar och skk's kontrakt ska användas.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka