Inte få stamtavlan direkt? Ngn uppfödarkunnig?

Dom ska kräva köpeavtal på plats, och så även stamtavlan - kan inte säljaren följa det så bör dom avstå, för då är det garanterat något fuffens och dom gör sig skyldiga till att få en rejäl skrapa från SKK. Som uppfödare ansluten till SKk så får dom inte sälja en hund utan att rätt papper följer med hunden.
Vad skulle de kunna bli skyldiga till? (Som skulle göra att de får en rejäl skrapa från SKK?) inser att jag verkligen är mindre kunnig om sånt här än jag trodde... (Men jag har själv bara köpt valpar av uppfödare innan).

Vad skulle de kunna bli skyldiga till? (Som skulle göra att de får en rejäl skrapa från SKK?) inser att jag verkligen är mindre kunnig om sånt här än jag trodde... (Men jag har själv bara köpt valpar av uppfödare innan).
Som SKK ansluten uppfödare måste du sälja hund med köpeavtal, stamtavla och veterinärbesiktningsintyg max 7 dagar gammalt och dom pappren ska följa med köparen direkt om inget speciellt gör att det måste vänta - t ex valp under registrering där dom får vänta lite på stamtavlan (men då sk det finns intyg på att dom är under registrering). Stamtavlorna gör dock SKK på några få dagar, så det sker oerhört sällan.
Det finns ingen som helst anledning att sälja utan att lämna med köpeavtal - som faktiskt är ett kvitto på att hunden är såld (både köpare och säljare ska skriva under) och fått ny ägare. Utan köpeavtal kan dom inte ens bevisa att dom köpt hunden.
Följer inte en SKK ansluten uppfödare sådana här basic-grejer så kan dom få en rejäl skrapa.

Ok. Bra det i alla fall.

Det finns många, men det är inte vanligt att de hamnar på annons. Många hundar säljs genom uppfödare eller "någon som känner någon som känner någon". Jag har själv hjälpt till med flertalet omplaceringar. Vuxna, renrasiga hundar utan några problembeteenden och från seriösa säljare. Ingen av dem har annonserats öht utan folk kontaktar mig för att de vet att jag har ett stort kontaktnät inom rasen. Vill någon ha en hund av min ras, så är det alltså mycket lättare att hitta en hund genom att prata direkt med mig (eller någon som är som mig) än att titta efter annonser.
Så är det ju såklart. Men de känner inga så väl som har sånna kontakter inom raserna som är intressanta. De skulle vara helt ok med en blandras också (dock ingen stor hund). själv skulle jag kunna hjälpa dem om det var inom "mina raser".

Som SKK ansluten uppfödare måste du sälja hund med köpeavtal, stamtavla och veterinärbesiktningsintyg max 7 dagar gammalt och dom pappren ska följa med köparen direkt om inget speciellt gör att det måste vänta - t ex valp under registrering där dom får vänta lite på stamtavlan (men då sk det finns intyg på att dom är under registrering). Stamtavlorna gör dock SKK på några få dagar, så det sker oerhört sällan.
Det finns ingen som helst anledning att sälja utan att lämna med köpeavtal - som faktiskt är ett kvitto på att hunden är såld (både köpare och säljare ska skriva under) och fått ny ägare. Utan köpeavtal kan dom inte ens bevisa att dom köpt hunden.
Följer inte en SKK ansluten uppfödare sådana här basic-grejer så kan dom få en rejäl skrapa.
Jag skulle inte tro att han är SKK ansluten uppfödare. Tror mer att han fött upp några kullar som privatperson. Dock är hunden de vill köpa vuxen och ingen uppfödning från honom.

Ska framföra det alla här sagt. Så får hon fundera en vända till.

Jag skulle inte tro att han är SKK ansluten uppfödare. Tror mer att han fött upp några kullar som privatperson. Dock är hunden de vill köpa vuxen och ingen uppfödning från honom.

Ska framföra det alla här sagt. Så får hon fundera en vända till.
Då lär det inte ens finnas en stamtavla. För att få en stamtavla i SKK, så måste uppfödaren vara medlem där och följa dom rekommendationer som finns där - oavsett om denne har kennelnamn än eller inte. Uppfödare är man från första kullen.

Sen spelar det ingen roll om hunden inte är född hos honom eller inte, för är det en person so fött upp kull med stamtavlor i SKK så är denne person skyldig att följa dom regler som finns :)

Kanske säljaren vill spärra tiken för avel bakom köparens rygg? Eller så är det något annat. Jag vet inte. Som ovanstående säger så håller inte säljarens förklaring. Jag skulle inte ha köpt en hund med stamtavla utan att få med mig stamtavlan vid köpet. Har gjort det misstaget förr, men med ett annat djur än hund och det gör jag inte om igen (jag var 16år på den tiden och otroligt naiv/godtrogen). Din beskrivning av säljaren får varningsklockorna att ringa i alla fall hos mig.

Kanske säljaren vill spärra tiken för avel bakom köparens rygg? Eller så är det något annat. Jag vet inte. Som ovanstående säger så håller inte säljarens förklaring. Jag skulle inte ha köpt en hund med stamtavla utan att få med mig stamtavlan vid köpet. Har gjort det misstaget förr, men med ett annat djur än hund och det gör jag inte om igen (jag var 16år på den tiden och otroligt naiv/godtrogen). Din beskrivning av säljaren får varningsklockorna att ringa i alla fall hos mig.

Tiken är kastrerad har TS skrivit

Då lär det inte ens finnas en stamtavla. För att få en stamtavla i SKK, så måste uppfödaren vara medlem där och följa dom rekommendationer som finns där - oavsett om denne har kennelnamn än eller inte. Uppfödare är man från första kullen.

Sen spelar det ingen roll om hunden inte är född hos honom eller inte, för är det en person so fött upp kull med stamtavlor i SKK så är denne person skyldig att följa dom regler som finns :)
fast den är ju inte född där och kan således absolut ha en stamtavla oavsett om han är ansluten till SKK eller inte själv? Att han föder upp valpar har egentligen inget med den här hunden att göra (även om hon har fått en kull). Eller nu kanske jag är trött och missuppfattar dig?

fast den är ju inte född där och kan således absolut ha en stamtavla oavsett om han är ansluten till SKK eller inte själv? Att han föder upp valpar har egentligen inget med den här hunden att göra (även om hon har fått en kull). Eller nu kanske jag är trött och missuppfattar dig?

Om inte han fött upp hunden - var kommer den ifrån? Har ni hundens chipnummer? Finns den registrerad med chipnumret på Djurid/SKK eller Jordbruksverket? Ni kan enkelt kolla upp detta på nätet.
Rör det sig om en liten sällskapsras?
Jag skulle vara väldigt försiktig, det kan röra sig om en smuggelhund.
Hur har förresten din vän fått kontakt med denna person?

Tja okej, det kan ju vara en renrasig hund han har använt i fulavel (icke reggar alternativt blandrasavel) och då står han ju utanför SKK.

Om han har fött upp mer än två kullar av samma ras så måste han ha en registrerad kennel och underkasta sig SKKs regelverk.
Det gäller då alla hundar i kenneln. Inte bara egenuppfödda.
Hur säljande, utlånande, fodervärdskap osv ska gå till har SKK regler för. Bla så får man som uppfödare inte skicka iväg en hund utan kontrakt. Kontrakten måste vara SKKs egna och man får inte ändra eller lägga till något.
Handpenning får vara max 15% och skall återbetalas vid ånger. Inga pengar i förskott, kontrakt skrivs på plats.

Om han inte följer regelverket får han inte regga valparna. Då är det blandrasavel vi pratar om och då finns inga stamtavlor.

Om inte han fött upp hunden - var kommer den ifrån? Har ni hundens chipnummer? Finns den registrerad med chipnumret på Djurid/SKK eller Jordbruksverket? Ni kan enkelt kolla upp detta på nätet.
Rör det sig om en liten sällskapsras?
Jag skulle vara väldigt försiktig, det kan röra sig om en smuggelhund.
Hur har förresten din vän fått kontakt med denna person?

Jag har inte hundens chipnr men det kan mkt väl vännen ha. Jag vet egentligen för få detaljer, det var mer frågan om det fanns skäl att inte få med stamtavlan som gjorde att jag startade tråden. Ska dock ta med mig det flera här sagt och kolla med henne.

De fick kontakt för att han annonserade på en rassida på nätet. Annonsen är dock borttagen och jag har själv inte sett den (så kan inte säga exakt vad det stod).

Det är dock inte troligt att det är en smuggelhund.

Varför inte skriva ut rasen ?,förstår inte varför just ras ska vara så hemligt i många sånna här historier.
Ni blir ju igenkända genom historierna oavsett känner jag.
Avslöjat du rasen har du fler här med koll på den rasen :)
Nej,det är det inte. Det är ingen ras som "normalt sett" har problem vid valpning.

Varför inte skriva ut rasen ?,förstår inte varför just ras ska vara så hemligt i många sånna här historier.
Ni blir ju igenkända genom historierna oavsett känner jag.
Avslöjat du rasen har du fler här med koll på den rasen :)
Fast frågan har ju absolut nada med rasen att göra? Det är ju inte olika regler gällande stamtavlan oavsett ras?

Det är en relativt ovanlig ras och inte så många vuxna som omplaceras. Så OM det faktiskt inte är ngt skumt och allt visar sig vara ok trots allt så ser jag inte poängen med att dra in folk som skulle kunna veta vilken hund det gäller, eftersom det inte var det frågan gällde?

Fast frågan har ju absolut nada med rasen att göra? Det är ju inte olika regler gällande stamtavlan oavsett ras?

Det är en relativt ovanlig ras och inte så många vuxna som omplaceras. Så OM det faktiskt inte är ngt skumt och allt visar sig vara ok trots allt så ser jag inte poängen med att dra in folk som skulle kunna veta vilken hund det gäller, eftersom det inte var det frågan gällde?
Om det är en ovanlig ras är det väl änni bättre du anger rasen om någon här har koll.
Annars gäller detta som ni lätt kan kolla själva !!
Är hunden skk reggad går du in på hunddata sök hund. Och skriver hundens stamtavlenamn i sökrutan.. Då får du upp stamtavla och veterinärdata .

Är hunden inte skk reggad finns ingen stamtavla .räcker då med vetbesiktning och ägarebyte i skk.

Så enkelt är det.

En seriös uppfödare har inget emot en sån här tråd.. Tvärtom. De vill att köpare ska ha koll.
Dock är inte denna uppfödare seriös om din beskrivning är korrekt.
Stamtavlan följer med hunden

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka