Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Det här konceptet är inget ovanligt. Frågan är snarare om det är vettigt jag håller i ett sådant. Kan skippa bubblet och vinet. Verkligen ingen starksprit utan det brukar vara just bubbel typ cava som folk dricker på dessa.
Men jag tänkte mer i kombination med maten.
Möjligt att det är dumt. Inte med tanke på konceptet i sin helhet utan dumt pga att det kan trigga mig till att dricka av det själv. Vilket ju skulle vara förödande både för mig personligen och verksamheten. Eftersom jag oftast inte har något stopp.
Känner samtidigt att jag inte vill att alkoholismen ska bromsa mig i livet och göra att jag inte vågar göra nånting.
Jag tycker verkligen om när andra mår bra. Att hjälpa andra och se dem utvecklas.
Möjligt som sagt att denna idé inte är optimal men vi får se. Handlar om framtiden inte just nu. Inte i år.
Vill du det bästa för ditt barn?

Jag reflekterar massor. Lite för mycket snarare. Det är som en ständigt pågående analysarbete. Lite tröttsamt faktiskt.
Jag behöver mål. Alltså rent konkreta mål. Genomförbara mål. Sen exakt vad det är har jag inte riktigt kommit fram till helt.
Det enda konkreta mål du behöver ha under lång tid framöver är att hålla dig nykter. Att skärma bort allt annat i ditt liv utom din plan för hur det ska gå till. Att gå på möten så tätt som möjligt och ta dina funderingar där, så att du får klart för dig hur kontraproduktiva de är.

Ser nu också att du skrev att du inte vill att alkoholismen ska begränsa dig i livet. Hur tänkte du där, fortsätta vara alkoholist men det ska inte påverka något?

Nånstans måste jag lära mig att leva med att det finns alkohol i min närhet.
Måste du? Varifrån kommer den regeln?
Och även om du ska det (någon gång?) - vad är det som säger att det måste ske nu?
När du inte varit nykter ens ett fullt år ännu är det inte då bättre att prioritera att göra det så enkelt som möjligt för dig själv att behålla den nykterheten? Vilket är det viktigaste av målen, säkra upp det i första hand.

Jag anar i flera av dina inlägg på det här temat något som liknar en ny variant av strävan att dölja din alkoholism för omgivningen. Det är bara det att det är inte själva drickandet som ska hemlighållas. Men du ska kunna spela upp en fläckfri bild av att fungera som om du inte var alkoholist, dvs. att du inte påverkas av att möta något alkoholrelaterat i din omgivning.

Jag blir orolig att du sätter dig själv i en omöjlig situation. Eftersom du inte kan uppnå det tänkta idealmålet (iom att du är alkoholist kan du ju inte uppnå att vara opåverkad oavsett vad om händer kring dig) kommer du förr eller senare hamna i negativa värderingar av dig själv för att du inte gör det. Även om du faktiskt klarar av att inte dricka och inte visa någon påverkan som märks utåt av andra, så är du uppenbarligen kraftigt påverkad av kontakten i ditt inre.

Finns alkohol här på rummet också men jag känner att jag orkar inte bry mig.
Min oro gäller inte i första hand att du skulle sätta dig och dricka imorgon, men att du av detta kommer få en svagare psykisk rustning att fortsätta motstå kommande sug framöver. Och den här typen av uttalanden ger mig känslan att du inte tar makten över dina omständigheter och undviker att ta göra viktiga ställningstaganden.
ska du vara kvar i ett rum där det finns alkohol? ska alkoholen vara kvar i ett rum där du är?

Oavsett vad du beslutar dig för i de situationer du hamnar i är det viktigt att du fattar aktiva beslut, att du inte hamnar i den passiva rollen att bara låta omgivningen rulla på och sedan riskerar du att hamna i situationer som blir svårare än de behöver vara för att du inte dragit dina egna gränser i tid. DINA EGNA, om du styr över på egen hand.

Men ska du vara en massa ikring alkohol nu och då, förstår jag dig att du blir utmattad av de ständiga beslutssituationerna. Att bara ha en enkel och principiell nolltolerans är ett sätt att avlasta dig själv från det.

Ber om ursäkt på förhand om detta låter som analyserande utifrån av någon som inte känner dig, och jag är inte heller expert på beroende. Detta är mönster som jag ser av det du skriver (nu och tidigare). Att det blir långt och låter akademiskt beror helt på min bristande förmåga att skriva på ett bättre sätt, hoppas du ändå kan se min tanke.

MEN Jag ska också säga att jag är fantastiskt imponerad av dig och det du åstadkommit hittills. 🌟
Var det du också och ge dig själv cred som du förtjänar. Och lägg dina prestationskrav på en rimlig nivå, med prioritering på det viktigaste. :heart

Det här konceptet är inget ovanligt. Frågan är snarare om det är vettigt jag håller i ett sådant. Kan skippa bubblet och vinet. Verkligen ingen starksprit utan det brukar vara just bubbel typ cava som folk dricker på dessa.
Möjligt att det är dumt. Inte med tanke på konceptet i sin helhet utan dumt pga att det kan trigga mig till att dricka av det själv. Vilket ju skulle vara förödande både för mig personligen och verksamheten. Eftersom jag oftast inte har något stopp.
Känner samtidigt att jag inte vill att alkoholismen ska bromsa mig i livet och göra att jag inte vågar göra nånting.
Jag tycker verkligen om när andra mår bra. Att hjälpa andra och se dem utvecklas.
Möjligt som sagt att denna idé inte är optimal men vi får se. Handlar om framtiden inte just nu. Inte i år.
Nej, det är inte vettigt att du håller i något sådant.
Det behövs inte alkohol för att folk ska må bra och utvecklas.

Fick en idé som jag inte riktigt kan släppa. Funderar på att anordna mer läger för vuxna. Alltså typ ridläger för vuxna och vill då kunna erbjuda riktigt god mat och dryck.
Eller behövs det tillstånd till det om det ingår alkohol?
Funderar även på att bolla med en tränare för ev samarbete.
Jag vet inte mest idéer än så länge men hade varit himla kul.

Jag reflekterar massor. Lite för mycket snarare. Det är som en ständigt pågående analysarbete. Lite tröttsamt faktiskt.
Jag behöver mål. Alltså rent konkreta mål. Genomförbara mål. Sen exakt vad det är har jag inte riktigt kommit fram till helt.

Vad tror du själv om varför du har ett behov att tänka på planer som innehåller alkohol just nu?

i mina ögon känns det som att det är alkoholdjävulen som gör sitt bästa för att få dig att hitta ett sätt som känns okej att tänka på alkohol. Se men inte röra, det måste vara okej. Ge andra glädje och njutning, det måste vara ännu mer okej.

Men egentligen handlar det kanske mest om din egen relation till alkohol i framtiden, att det känns svårt och jobbigt att det är oklart hur den ser ut?

Jag tänker att du inte behöver fundera så mycket över det, och att det inte är rätt tid för dig att tänka på hur du ska servera alkohol till andra i framtiden. NU är du nykter, och har varit jätteduktig på vägen hit. Snart kommer du ha ett småbarn och kommer också att vara nykter då, på obestämd tid. Jag tänker att det räcker så. Om det är en jobbig tanke "kommer det vara aldrig mer...?" så behöver du inte fundera över det. NU är du nykter, på obestämd tid. Vad som sker om 10 år kan du tänka på senare, NU bör alla dina planer vara alkoholfria eftersom det är NU de tankarna sker.

Du har gjort det så bra hittills, fortsätt så och låt inte detta gupp på vägen få för mycket påverkan! ❤

Vet du vad. Strunta i andra, det enda som har betydelse är att du utvecklar dig själv och ditt kommande barn ☺️

Jag dricker just i detta nuet juice i solen och tittar på när ett gäng småfåglar grejer runt och en med en pinne alldeles för stor. Men vilket jobb de gör!

Fostret har vad jag förstått betydligt mycket svårare än mig att bryta ner alkohol. Och har massor att fokusera på som att växa och utvecklas och att då utsätta barnet för det gift som alkohol ändå är. Nej det gör jag aldrig.
Just nu har jag inget sug men även om det skulle komma så får det stanna där. Jag dricker inte. Inte en endaste droppe.

Jag dricker just i detta nuet juice i solen och tittar på när ett gäng småfåglar grejer runt och en med en pinne alldeles för stor. Men vilket jobb de gör!

Fostret har vad jag förstått betydligt mycket svårare än mig att bryta ner alkohol. Och har massor att fokusera på som att växa och utvecklas och att då utsätta barnet för det gift som alkohol ändå är. Nej det gör jag aldrig.
Just nu har jag inget sug men även om det skulle komma så får det stanna där. Jag dricker inte. Inte en endaste droppe.
Vad bra!! En väninna till mig har Fetal Alcohol Syndrome, pga mammans alkoholintag under graviditeten. Förutom diverse synliga effekter (ansiktet inte minst) har hon "osynliga" problem, med trycket i hjärnan osv osv och hela hennes liv är kraftigt påverkat. Hon är en fantastisk person och har typ slutit fred med mamman, men jag vet inte hur jag kunnat leva med att mitt barn blivit skadat pga mitt drickande. Det är så ledsamt för alla inblandade.

Så - ja, BRA gjort av dig att vara helt avhållsam! Himla starkt och klokt! :heart

Jag har funderat i flera dagar på hur jag ska formulera mig. Jag vill bara rekommendera dig att ta tag i suget nu. Från mitt perspektiv var påfrestningarna under graviditeten en västanfläkt jämfört med hur slutkörd jag var under spädbarnstiden. Det måste såklart inte bli så för dig men jag ser en risk för att du klarar graviditeten galant utan att dricka och sen mentalt liksom andas ut, och får en käftsmäll. Det hoppas jag självklart inte! Men det känns skört att fokusera så mycket på att inte dricka under graviditeten.

Hoppas att du förstår hur jag menar. Sköt om dig, och ställ lite krav på din omgivning! Det får man när man är sjuk och gravid. ❤️

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 711
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag... 2
Svar
30
· Visningar
3 100
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka