Nånstans måste jag lära mig att leva med att det finns alkohol i min närhet.
Måste du? Varifrån kommer den regeln?
Och även om du ska det (någon gång?) - vad är det som säger att det måste ske nu?
När du inte varit nykter ens ett fullt år ännu är det inte då bättre att prioritera att göra det så enkelt som möjligt för dig själv att behålla den nykterheten? Vilket är det viktigaste av målen, säkra upp det i första hand.
Jag anar i flera av dina inlägg på det här temat något som liknar en ny variant av strävan att dölja din alkoholism för omgivningen. Det är bara det att det är inte själva drickandet som ska hemlighållas. Men du ska kunna spela upp en fläckfri bild av att fungera som om du inte var alkoholist, dvs. att du inte påverkas av att möta något alkoholrelaterat i din omgivning.
Jag blir orolig att du sätter dig själv i en omöjlig situation. Eftersom du inte kan uppnå det tänkta idealmålet (iom att du är alkoholist kan du ju inte uppnå att vara opåverkad oavsett vad om händer kring dig) kommer du förr eller senare hamna i negativa värderingar av dig själv för att du inte gör det. Även om du faktiskt klarar av att inte dricka och inte visa någon påverkan som märks utåt av andra, så är du uppenbarligen kraftigt påverkad av kontakten i ditt inre.
Finns alkohol här på rummet också men jag känner att jag orkar inte bry mig.
Min oro gäller inte i första hand att du skulle sätta dig och dricka imorgon, men att du av detta kommer få en svagare psykisk rustning att fortsätta motstå kommande sug framöver. Och den här typen av uttalanden ger mig känslan att du inte tar makten över dina omständigheter och undviker att ta göra viktiga ställningstaganden.
ska du vara kvar i ett rum där det finns alkohol? ska alkoholen vara kvar i ett rum där du är?
Oavsett vad du beslutar dig för i de situationer du hamnar i är det viktigt att du fattar aktiva beslut, att du inte hamnar i den passiva rollen att bara låta omgivningen rulla på och sedan riskerar du att hamna i situationer som blir svårare än de behöver vara för att du inte dragit dina egna gränser i tid. DINA EGNA, om du styr över på egen hand.
Men ska du vara en massa ikring alkohol nu och då, förstår jag dig att du blir utmattad av de ständiga beslutssituationerna. Att bara ha en enkel och principiell nolltolerans är ett sätt att avlasta dig själv från det.
Ber om ursäkt på förhand om detta låter som analyserande utifrån av någon som inte känner dig, och jag är inte heller expert på beroende. Detta är mönster som jag ser av det du skriver (nu och tidigare). Att det blir långt och låter akademiskt beror helt på min bristande förmåga att skriva på ett bättre sätt, hoppas du ändå kan se min tanke.
MEN Jag ska också säga att jag är fantastiskt imponerad av dig och det du åstadkommit hittills.

Var det du också och ge dig själv cred som du förtjänar. Och lägg dina prestationskrav på en rimlig nivå, med prioritering på det viktigaste.