Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Jag skrev väldigt hårda ord tidigare då jag såg en gravid kvinna vara otroligt nära ett återfall och kan säkert uppfattas skriva med dubbelmoral nu. Jag tycker det är fel att fortsätta misstänkliggöra och skriva hårda ord när situationen inte är akut och är övertygad om att det är skadligt. Jag tycker att folk får acceptera att det här är karamellens resa och vara i tråden om man vill peppa och stötta men att trycka ner och anklaga. Det riskerar att skada utan att ge något positivt som ökar chansen för fortsatt nykterhet.

Jag skrev väldigt hårda ord tidigare då jag såg en gravid kvinna vara otroligt nära ett återfall och kan säkert uppfattas skriva med dubbelmoral nu. Jag tycker det är fel att fortsätta misstänkliggöra och skriva hårda ord när situationen inte är akut och är övertygad om att det är skadligt. Jag tycker att folk får acceptera att det här är karamellens resa och vara i tråden om man vill peppa och stötta men att trycka ner och anklaga. Det riskerar att skada utan att ge något positivt som ökar chansen för fortsatt nykterhet.
Jag håller med dig, trots mitt hårda inlägg. Och jag har också skrivit inlägg tidigare så det nu kan uppfattas som dubbelmoral.

Håller dock inte med om att situationen inte är akut.

Tror alla önskar @karamelldrottningen väl.

Jag håller med. Jag hoppas @karamelldrottningen att du ändå kände stöd kring att inte röra alkoholen och jag tycker det var modigt av dig att skriva om din ambivalens här. Och att du kan bortse från de ibland onödigt hårda orden och se de stöttande (som ju ofta är tanken bakom de hårda också).

Jag blir ifrågasatt när jag är hårdare. Säger jag nej ingen alkohol får medtas så kommer det ifrågasättas. Och jag orkar inte!
Just nu är jag bara ledsen för det är som att oavsett hur jag gör så gör jag fel konstant.
Är som ett enda stort fel.
Lätt för er att säga att det är bara att göra si eller så. Men hade det varit så enkelt så hade jag gjort det.
Och angående barnmorska ska jag dit idag. Som jag tror jag nämnt tidigare. Fattar inte varför jag skulle ringa igår kväll. Och vem skulle öht svara? För att någon trodde jag var påverkad av alkohol?
När jag dessutom skrivit att allt var borta.
Inte ens här kan jag vara mig själv för det är också fel.

Jag blir ifrågasatt när jag är hårdare. Säger jag nej ingen alkohol får medtas så kommer det ifrågasättas. Och jag orkar inte!
Just nu är jag bara ledsen för det är som att oavsett hur jag gör så gör jag fel konstant.
Lätt för er att säga att det är bara att göra si eller så. Men hade det varit så enkelt så hade jag gjort det.
Och angående barnmorska ska jag dit idag. Som jag tror jag nämnt tidigare. Fattar inte varför jag skulle ringa igår kväll. Och vem skulle öht svara? För att någon trodde jag var påverkad av alkohol?
Kan du ha en färdig text att skicka över till de det berör?
T.ex. sparad som en liten bild så det är enkelt att skicka. Där kan du klargöra att det inte får finnas någon form av alkohol hemma hos dig p.g.a. alkoholism som lätt triggas och att ett bakslag vore förödande, och om man inte kan respektera detta så är man inte välkommen eftersom du måste sätta din egen (och barnets) hälsa i första rummet. Med en sista rad om att det inte är öppet för diskussion.
Då behöver du inte förklara eller formulera något nytt, och det är inte öppet för att ifrågasättas.

Nej, det är de som ifrågasätter som gör fel - inte du. Ingen annan än DU har rätt att bestämma vad som händer i DITT hus.

Vad gör det att du blir ifrågasatt, egentligen?
För vem gör du fel hur du än gör, upplever du?
Du behöver inte skriva det här om du inte vill, men fundera gärna på det.

Jag tror du borde försöka lita mera på dig själv och bara fråga dig själv "Vad vill jag?" "Vad tror jag att är bäst?"...och så gör du så. Du kan omöjligt göra så att alla du har kring dig är nöjda, för inte ens de tycker lika. Det gör ingenting att dina vänner och kära inte tycker du gör 100% rätt (enligt dem!!) hela tiden. Du ska bara fokusera på dig, barnet och era liv nu ...och alltid.
Tro på dig och på din magkänsla! Du vet egentligen vad som är bäst för dig och barnet! Gör så.

Heja dig :heart

Senast ändrad:
Vad gör det att du blir ifrågasatt, egentligen?
För vem gör du fel hur du än gör, upplever du?
Du behöver inte skriva det här om du inte vill, men fundera gärna på det.

Jag tror du borde försöka lita mera på dig själv och bara fråga dig själv "Vad vill jag?" "Vad tror jag att är bäst?"...och så gör du så. Du kan omöjligt göra så att alla du har kring dig är nöjda, för inte ens de tycker lika. Det gör ingenting att dina vänner och kära inte tycker du gör 100% rätt (enligt dem!!) hela tiden. Du ska bara fokusera på dig, barnet och era liv nu ...och alltid.
tro på dig och på din magkänsla! Du vet egentligen vad som är bäst för dig och barnet! Gör så.

Heja dig :heart
Jag tänker också att du behöver bygga på din självkänsla och dina egna tankar kring vad DU vill och hur. Lättare sagt än gjort, milda makter, jag vet! Men - när man fått barn kommer folk att propsa på allt möjligt som DE är övertygade är den enda rätta vägen. Om amning! Amma hur länge? Flaska? Om sovrutiner. Om bärande. Om hur hantera skrik. Om ALLT!! Och ALLA "vet" att just deras metod är den rätta. Då måste man vara stenhård och gå sin egen väg. Göra som man själv tänker är rätt. Annars blir man galen! Så, fundera lite kring sånt och låt inte folk styra dig sen. :heart Liksom nu!

Du.
Strunta i alla andra.
Den enda som du behöver hålla lycklig är dig själv.
Om de vill umgås med dig så kan de hålla sig nyktra.
Det är faktiskt inte svårt alls för normala människor.
Ett alkoholfritt hem är egentligen enkelt.

På Bukefalos så vill alla dig väl.
Men vi är bara människor och kan råka göra fel ibland.

Att människor ibland ifrågasätter ens egna val och gränser tänker jag är en naturlig del av livet - ingen kan gilla allt jag gör alltid och ibland blir jag ganska obekväm när jag står upp för mig själv (eller andra) och mina val. Det betyder inte att det är fel på mig - eller dig - utan bara att andra kanske tycker mina val var jobbiga på något sätt.

Du är inte "fel" varje gång du får mothugg av någon eller några. Gör din grej, stå upp för dig själv, sätt dina gränser. Andra KOMMER att tycka det är jobbigare än om du alltid glider med strömmen, men återigen - det är en naturlig del av livet och ett sätt för dig att lära dig ta hand om dig själv. :heart

Jag är inte alls stolt över mig själv. Men försöker att inte slå på mig själv iaf. För det är lite som att slå på den lilla också indirekt.
Mötet gick bra. Det var ju inte ens barnmorskan jag träffade utan läkare. Men som i sin tur skulle kolla med min barnmorska om nästa steg.
Det mest akuta är måendet att förbättra det.
Återkommande problem hos mig :cautious:
Och kolla upp om jag kan få mer specifik hjälp vad gäller alkoholen.
Givetvis började jag gråta :wtf:
Men ja det kändes bättre sen efteråt.
Pratade med F som jobbade i stan så mötte upp honom på hans jobb. Han fick inte så mycket gjort medan jag var där. Inte vad gäller jobb iaf :laugh:
Sen en påminnelse om hur ostabil jag tydligen är. Gick förbi ett ställe och fick sånt sug att gå in och beställa dricka och sätta mig i solen som alla andra 😞
Blev sen förbannad på mig själv som kände så.
Suck. Sist jag var där spydde jag ner stället. Inget jag minns men fått berättat för mig.
Fattar inte varför allt detta just nu. Har inte haft så mycket sug alls. Jo lite men inte så här förrän alkoholen hemma när jag hällde upp.

Jag är inte alls stolt över mig själv. Men försöker att inte slå på mig själv iaf. För det är lite som att slå på den lilla också indirekt.
Mötet gick bra. Det var ju inte ens barnmorskan jag träffade utan läkare. Men som i sin tur skulle kolla med min barnmorska om nästa steg.
Det mest akuta är måendet att förbättra det.
Återkommande problem hos mig :cautious:
Och kolla upp om jag kan få mer specifik hjälp vad gäller alkoholen.
Givetvis började jag gråta :wtf:
Men ja det kändes bättre sen efteråt.
Pratade med F som jobbade i stan så mötte upp honom på hans jobb. Han fick inte så mycket gjort medan jag var där. Inte vad gäller jobb iaf :laugh:
Sen en påminnelse om hur ostabil jag tydligen är. Gick förbi ett ställe och fick sånt sug att gå in och beställa dricka och sätta mig i solen som alla andra 😞
Blev sen förbannad på mig själv som kände så.
Suck. Sist jag var där spydde jag ner stället. Inget jag minns men fått berättat för mig.
Fattar inte varför allt detta just nu. Har inte haft så mycket sug alls. Jo lite men inte så här förrän alkoholen hemma när jag hällde upp.
Vad bra att du ska få mer hjälp med både måendet och alkoholen. ❤️

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 717
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 273
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag... 2
Svar
30
· Visningar
3 105
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka