Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag druckit.
Nu känner jag mig lugnare och omgiven av kärlek ❤️
Det finns så mycket att leva för. Varför såg jag inte det igår?
Idag är början på ett bra liv. Ett fortsatt bra liv.
Jag tappar allt om jag dricker. ALLT
Bra saker ska jag fylla mitt liv med. Inte alkohol. Inte min fiende nr 1
Jag har så fina personer i mitt liv och så fina djur.
Jag ska leva nu
Snälla se till att sätta gränser nu! Om du inte vill tala om för dina nära att du har problem, skyll på graviditeten eller vad som helst - att du inte vill ha den kulturen runt ditt kommande barn. Whatever works.
Det finns INGEN anledning god nog för NÅGON att ta med alkohol till ditt hus, än mindre lämna den där.

De vet om att jag inte dricker och att jag är gravid. Iaf den personen som tog med sig alkohol. För ja det var främst en person.
Kommer vara supertydlig med att inte ta med sig sådana där mängder någonsin igen. En flaska hade varit ok. Som delats på de som kan och vill dricka. Men absolut inte lämna något till mig att ta ställning till!

De vet om att jag inte dricker och att jag är gravid. Iaf den personen som tog med sig alkohol. För ja det var främst en person.
Kommer vara supertydlig med att inte ta med sig sådana där mängder någonsin igen. En flaska hade varit ok. Som delats på de som kan och vill dricka. Men absolut inte lämna något till mig att ta ställning till!

Men vet de om varför du inte dricker? Att du har alkoholproblem?
För annars kanske de inte ser några problem i att lämna alkohol trots gravid eftersom de flesta inte dricker när de är gravida.

Som @Sleepan också säger, tror de att du har uppehåll i drickandet pga att du är gravid, eller vet de om att du är alkholist?

Funderat också på det. Jag har sagt att jag inte längre dricker alkohol. Men har jag varit tillräckligt tydlig?
Samtidigt som det här är en person som vet om att jag druckit en del tidigare.
Nästa gång de kommer säger jag max en flaska får medtas och inget får lämnas kvar.

Funderat också på det. Jag har sagt att jag inte längre dricker alkohol. Men har jag varit tillräckligt tydlig?
Nästa gång de kommer säger jag max en flaska får medtas och inget får lämnas kvar.
Men de måste ju klara att umgås utan alkohol? Varför måste de prompt ha med något allt?

Och vill tillägga att det kan inte vara så lätt att leva tillsammans med mig.
Jag är öppen med hur jag känner och så men ibland som igår blev jag själv överraskad av mina egna känslor kring det hela.

Jag hade uppskattat om partner hade tagit kommandot och gjort sig av med rubbet.
För ett år sedan hade jag istället blivit rasande på honom om han gjort just det. Eller åtminstone irriterad. Jag tror sånt sitter i. Han vågar nog inte göra så mycket innan jag gett klartecken. Det låter hemskt när jag skriver det men tror att det är precis så det är.
Tänker att du blir väldigt mycket lättare att leva med om det finns tydliga gränser om att det inte får lämnas alkohol i ditt hem. Utöver att du själv skulle få det enklare, då.

Jag tror att det du behöver är en princip. Principen att hos dig förekommer ingen alkohol. Både för att andra tydligt ska veta vad som gäller men också för dig själv. Det låter som att du inte riktigt kan skiljas från tanken på vindrickande. Om du bestämmer att ingen får ta med alkohol så visar du dig själv att du bestämt dig, att du slutat förhandla med dig själv om vilken mängd alkohol som är okej.

(Sedan förstår jag inte varför folk måste ha med alkohol. "Ta med det ni vill dricka" låter mest som en middag som övergår i fest, och du kan ju inte ha festande folk hemma hos dig. Om det inte handlar om middag utan bara om att det är trevligt att dricka vin så får de göra det någon annanstans, någon som kämpar med att hålla sig nykter kan inte ha umgänge där vin är inblandat)

Men de måste ju klara att umgås utan alkohol? Varför måste de prompt ha med något allt?

Alltså jag tänker att det inte är konstigt att dricka en flaska vin ihop även om en i sällskapet är gravid. Så jag tror TS behöver vara mer tydlig mot sina vänner.

Jag hade Inget emot att det dracks i min närhet när jag var gravid så jag tänker att det inte handlar om att de prompt måste. De verkar ju inte veta

En sån instruktion skulle sannolikt leda till ett orimligt stort fokus på drickandet, OM nån var korkad nog att ändå ta med sig alkohol. Inget ska naturligtvis tas med.
Håller med om att ingen ska dricka hos henne. Förhastade mig då jag såg en chans för @karamelldrottningen att få framfört att hon är alkoholist.

"Numera är ingen form av alkohol välkommen i mitt hem. Det blir för svårt för mig, för jag är alkoholist", är kanske bättre.

Senast ändrad:
Jag har sagt att jag inte längre dricker alkohol. Men har jag varit tillräckligt tydlig?
För min del skulle jag ta det där som att just du kommer dricka något annat, men i övrigt är allt oförändrat mot vad det brukat vara innan.

Mot om någon sade att ingenting ska längre drickas eller tas med till mitt hus för jag har alkoholproblem. Då är det en tydlig signal om att det behövs ett förändrat beteende från min sida när jag ska umgås med den personen.

Jag vet inte om jag läser in för mycket, men jag får en känsla av att du är väldigt mån om att andra inte på något vis ska bli påverkade av att du har slutat dricka? Att uttrycka att du har behov av en alkoholfri miljö får stå tillbaka för att de kanske ska tycka att det är tråkigt eller besvärligt att inte dricka vin till maten just den kvällen de är hos dig?

Kan det vara din egen vana av att alkoholen är viktig och värdefull som slår igenom? Eller är det umgänge du har så alkoholfixerade att de skulle ha problem med att visa den hänsynen till dina behov?

För min del skulle jag ta det där som att just du kommer dricka något annat, men i övrigt är allt oförändrat mot vad det brukat vara innan.

Mot om någon sade att ingenting ska längre drickas eller tas med till mitt hus för jag har alkoholproblem. Då är det en tydlig signal om att det behövs ett förändrat beteende från min sida när jag ska umgås med den personen.

Jag vet inte om jag läser in för mycket, men jag får en känsla av att du är väldigt mån om att andra inte på något vis ska bli påverkade av att du har slutat dricka? Att uttrycka att du har behov av en alkoholfri miljö får stå tillbaka för att de kanske ska tycka att det är tråkigt eller besvärligt att inte dricka vin till maten just den kvällen de är hos dig?

Kan det vara din egen vana av att alkoholen är viktig och värdefull som slår igenom? Eller är det umgänge du har så alkoholfixerade att de skulle ha problem med att visa den hänsynen till dina behov?
Jag hade också tolkat det så, har många vänner som inte dricker eller inte dricker i perioder av olika skäl (hård träning, medicin etc). Inte ens den enda jag faktiskt misstänker inte dricker pga alkoholism har problem med att det dricks måttligt även fast hen inte dricker (men har varit nykter i över 20 år). Jag dricker inte heller alkohol i perioder, tex nu inte sen nyår, nu har vi iofs alltid alkohol hemma men när jag sagt att jag inte kommer dricka har nog ingen vi har haft hemma tolkat det som att de inte kan dricka utan det har druckits vin till middagarna även om jag nöjt mig med vatten.
Sen har jag en bekant som inte vill ha alkohol hemma av olika skäl och som inte har problem med att andra tar med sig och tar ett glas vin, men där lämnas det absolut inte kvar något, det vore ju respektlöst.

Mest är jag less på alkohol. Jag kan ju ha sånt hemma utan att det är något problem.
Och ja det finns fler orsaker än beroende som tex medicin inte går ihop med alkohol.

Mest är jag less på alkohol. Jag kan ju ha sånt hemma utan att det är något problem.
Och ja det finns fler orsaker än beroende som tex medicin inte går ihop med alkohol.
Fast du mådde ju inte bra av att det lämnades efter festen? Då tror jag det är bra att säga att du inte vill ha alkohol hemma, jag tycker inte alls man behöver berätta varför om det inte känns bekvämt, men det blir svårt för de runt dig att förstå hur jobbigt det blir annars. Jag drack ju inte heller när jag tex var gravid, men både köpte, bjöd på och hade alkohol hemma ändå. Hade jag haft en problematik kring det hade ju det varit tuffare såklart. Men det var ju ingen som tänkte på att inte ta med eller lämna alkohol till oss bara pga att jag inte drack just då. Men en tydlighet (eller för den delen en tydlig plan, att partner tar med eller att du häller ut dagen efter) kanske gör det lättare nästa gång, gravid eller inte?

Det sitter i huvudet. Det är där problemet sitter. Jag klarar mig så mycket bättre utan alkohol.
Gah! Vet inte vad jag skriver längre 🙃

Edit:
Den här låten beskriver det bättre. En sån där som verkligen gr in på djupet

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 711
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 271
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag... 2
Svar
30
· Visningar
3 100
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vinthund som gårdshund?
  • Vinthund som gårdshund?