Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Du m å s t e börja ha nolltolerans och säga åt honom att det inte får finnas alkohol hemma hos dig. Han får väl ha det hemma hos sig.
Det är en så fruktansvärt onödig trigger.

Inte ens jag som varit nykter några år skulle kunna ha det hemma. Just för att man aldrig vet med den där jävulen på axeln.

Det som oroar mig här är att du inte sätter gränser runt dig själv, din nykterhet eller din integritet. Åtminstone gör du inte det så att det syns här.

Istället händer olika, ibland helt onödiga saker, ibland sådant som i varianter händer oss alla, och du säger ungefär "varför måste det här hända mig?".

Svaret är att det antingen beror på att en del trista saker händer i allas liv, eller på att du inte har skyddat dig mot dem. Som detta med en massa alkohol i ditt hem.

Jag förstår inte hur du står ut med en så naiv hållning till vardagens motgångar: "varför händer detta mig, varför får jag inte bara ha lugn och ro?"

Du blir extremt sårbar med den attityden. Din partner visar ju med det här, vilket han även har visat tidigare, att han är en väldigt stor riskfaktor för dig. Du behöver skydda dig mot honom.

Jag vet att du inte tycker det men han är en riktig skitstövel o gör en massa saker för att stjälpa dig, vem fan lämnar eller ens tar in sprit/vin/öl hos en nykter alkis?
Ja han verkar redigt dum i huvudet. @karamelldrottningen bara kicka ut honom ur ditt liv, han vill inte ditt bästa över huvud taget. Är barnet ens säkert med honom runt sig sen? Ifall det visar sig inte vara biologiskt hans barn?

Om han nu ska vara involverad i barnets liv (biologisk pappa, adoptera eller allmänt närvarande), kommer han lämna vassa knivar på golvet bredvid barnet? Det är liksom motsvarande det han gör mot dig nu. Antingen saknar han helt totalt konsekvenstänk eller så (mer troligt) gör han det medvetet. Är han verkligen bra att ha runt dig och barnet?

Nu är ni lite orättvisa mot partner. Han har inte köpt nånting med alkohol. Han fick däremot en flaska vin.
Resterande är bara tok för mycket.
En grej hade varit att de tagit med sig en flaska och delade den under kvällen.
Det hade jag fixat. Men när det blev så mycket och folk drack inte ens tillräckligt i förhållande till mängden så blir det för mig bara helt off allting.
Var inte beredd på det alls.

Och vill tillägga att det kan inte vara så lätt att leva tillsammans med mig.
Jag är öppen med hur jag känner och så men ibland som igår blev jag själv överraskad av mina egna känslor kring det hela.

Jag hade uppskattat om partner hade tagit kommandot och gjort sig av med rubbet.
För ett år sedan hade jag istället blivit rasande på honom om han gjort just det. Eller åtminstone irriterad. Jag tror sånt sitter i. Han vågar nog inte göra så mycket innan jag gett klartecken. Det låter hemskt när jag skriver det men tror att det är precis så det är.

Nu är ni lite orättvisa mot partner. Han har inte köpt nånting med alkohol. Han fick däremot en flaska vin.
Resterande är bara tok för mycket.
En grej hade varit att de tagit med sig en flaska och delade den under kvällen.
Det hade jag fixat. Men när det blev så mycket och folk drack inte ens tillräckligt i förhållande till mängden så blir det för mig bara helt off allting.
Var inte beredd på det alls.
Om du ska ta din situation på allvar så måste du OCH din partner ha NOLLtolerans för alkohol i ditt hem. Det får inte finnas där överhuvudtaget, ingen får ta med sig. Du hamnar ju i helt orimliga svajiga lägen när du inte ens klarar att hälla ut den.

Men var det alltså flera personer som tog med sig alkohol hem till dig? Vet de om din situation?
Om jag skulle åka hem till en fd alkoholist så skulle jag aldrig ta med alkoholi.
Och jag tycker det är väldigt respektlöst att din partner också tar med alkohol till dig. Speciellt nu när det pga graviditet är så otroligt viktigt att du inte faller dit igen. Förstår inte hur din partner tänker, faktiskt.

Tre reflektioner:
1: Du har rätt att bestämma vad som får komma in och vilka regler som gäller i ditt hem. Det är okej och bra att vara obekväm och ställa till en scen om någon tar med alkohol hem till dig. De får lämna flaskorna i bilen eller åka hem om de blir sura, det är deras problem.
2: Man får slänga i soptunnan i ditt läge. Om det är enklare än att hälla ut. Flaskorna är betalade så pengarna är redan förbrukade. Man har inte rätt att få tillbaka alkohol som är lämnad medvetet eller glömd hos en alkoholist.
3: Det här är en jätteviktig läxa om att du inte är frisk från alkoholismen. Jobbig men viktig påminnelse...

Ta hand om dig och våga prata med dina vårdkontakter om den här händelsen :heart

Men varför finns det öht alkohol i ditt hem från första början?

Och en partner som lämnar sina egna flaskor där när du är ensam. Jag blir mållös, det är så elakt och manipulerande så det är inte klokt. Medvetet utfört psykiskt våld.

Varför råder det inte bara ett absolut alkoholförbud i ditt hem så att du kan känna dig trygg och säker där? Och den som bryr sig så lite om ditt välmående att den inte kan respektera det får bara hålla sig någon annanstans. Du behöver dra gränser för din egen integritet.
Håller med på allt. Det här ska vara så självklart så det finns ingen ursäkt eller förmildrande omständighet öht som är relevant. Möjligheten för en frisk person att dricka alkohol är en så obetydlig grej i jämförelse med allt som står på spel här så en närstående/vän har inte sina prioriteringar rätt helt uppenbart.

Jag vet såklart inte om det är så, men jag får en stark känsla av att du har personer runt dig som också har ett problematiskt förhållande till alkohol, men på ett annat sätt än dig. De kanske fixar att dricka måttligt utan att spåra ur, men det är fortfarande så att de tycker att alkohol är så viktigt att deras drickande går före andras väl. Att avstå alkohol för att hjälpa nån annan är en jobbig uppoffring för dem, när det borde varit en självklarhet.

Kanske blir det lättare för dig att sätta gränser om du ser det som att det är de som har problem i detta fall och inte du? Om du ställer krav på att slippa ha alkohol runt dig, och de blir obekväma av detta, är det inte du som gör nåt fel. Kanske gör du dem till och med en tjänst om det får dem att med lite eftertanke inse att de låter alkoholen ha en alltför viktig roll i sina liv.

Jag vet såklart inte om det är så, men jag får en stark känsla av att du har personer runt dig som också har ett problematiskt förhållande till alkohol, men på ett annat sätt än dig. De kanske fixar att dricka måttligt utan att spåra ur, men det är fortfarande så att de tycker att alkohol är så viktigt att deras drickande går före andras väl. Att avstå alkohol för att hjälpa nån annan är en jobbig uppoffring för dem, när det borde varit en självklarhet.

Kanske blir det lättare för dig att sätta gränser om du ser det som att det är de som har problem i detta fall och inte du? Om du ställer krav på att slippa ha alkohol runt dig, och de blir obekväma av detta, är det inte du som gör nåt fel. Kanske gör du dem till och med en tjänst om det får dem att med lite eftertanke inse att de låter alkoholen ha en alltför viktig roll i sina liv.
Bra skrivet!

Och jag tänker att dessa kanske inte klarar eller vill göra en förändring. Och du lär inte kunna ha folk i ditt eller barnens liv om de fortsätter att ha detta beteende.

Det är smärtsamt men ibland måste man bryta med människor som har ett destruktivt leverne om de inte är villiga att göra en förändring eftersom det går ut över dig och ditt barn.

Vet folk i din närhet om att du är alkoholist?
Din partner vet väl, och din mamma som jag förstått det, men vet vänner om det?
Om de faktiskt vet om det är det redigt fult att ta med alkohol till dig, men vet de inte om det borde du verkligen ta tag i att vara öppen med dina problem. Nu helst igår.. Annars tenderar det att bli sådana här situationer.

Vet folk i din närhet om att du är alkoholist?
Din partner vet väl, och din mamma som jag förstått det, men vet vänner om det?
Om de faktiskt vet om det är det redigt fult att ta med alkohol till dig, men vet de inte om det borde du verkligen ta tag i att vara öppen med dina problem. Nu helst igår.. Annars tenderar det att bli sådana här situationer.

Håller med. Det är inte skamligt. Det lär finnas fler i omgivningen som har nära eller en själv med samma problematik. Det är inte en unik situation, äg den och var så öppen du kan❤️

Men kära nån vilken pärs för dig, som partner utsätter dig för när han tar med sig in alkohol i ditt hem (jo jag har läst inlägget när du "försvarar" honom) men ändå. Han gör det så otroligt svårt för dig. Det är JÄTTEBRA kämpat av dig såhär långt!!! Verkligen!! Men! Det är fortfarande, som du märker, så oerhört skört och kommer antagligen vara det väldigt länge. Och det får det inte vara med ett kommande barn som du valt att behålla, det finns inga om, men och kanske utan du måste verkligen leva utan det, det finns ingen annan återvändo efter ditt val. Jag vill dig och ditt oskyldiga barn bara väl så jag hoppas inte du tar illa upp av mitt svar på situationen du är i :heart .

• Gilla
Reactions: Sel
Bra skrivet!

Och jag tänker att dessa kanske inte klarar eller vill göra en förändring. Och du lär inte kunna ha folk i ditt eller barnens liv om de fortsätter att ha detta beteende.

Det är smärtsamt men ibland måste man bryta med människor som har ett destruktivt leverne om de inte är villiga att göra en förändring eftersom det går ut över dig och ditt barn.
Ja det håller jag med om! Man inser lixom efteråt,, när man får lite distans till det! Har själv pausat en vänskap som tryckte ner mig osv. Andra omkring mig såg men inte jag- förrän nu efteråt....!

Jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag druckit.
Nu känner jag mig lugnare och omgiven av kärlek ❤️
Det finns så mycket att leva för. Varför såg jag inte det igår?
Idag är början på ett bra liv. Ett fortsatt bra liv.
Jag tappar allt om jag dricker. ALLT
Bra saker ska jag fylla mitt liv med. Inte alkohol. Inte min fiende nr 1
Jag har så fina personer i mitt liv och så fina djur.
Jag ska leva nu

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 717
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 273
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag... 2
Svar
30
· Visningar
3 105
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka