Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Jag är inte alls stolt över mig själv. Men försöker att inte slå på mig själv iaf. För det är lite som att slå på den lilla också indirekt.
Mötet gick bra. Det var ju inte ens barnmorskan jag träffade utan läkare. Men som i sin tur skulle kolla med min barnmorska om nästa steg.
Det mest akuta är måendet att förbättra det.
Återkommande problem hos mig :cautious:
Och kolla upp om jag kan få mer specifik hjälp vad gäller alkoholen.
Givetvis började jag gråta :wtf:
Men ja det kändes bättre sen efteråt.
Pratade med F som jobbade i stan så mötte upp honom på hans jobb. Han fick inte så mycket gjort medan jag var där. Inte vad gäller jobb iaf :laugh:
Sen en påminnelse om hur ostabil jag tydligen är. Gick förbi ett ställe och fick sånt sug att gå in och beställa dricka och sätta mig i solen som alla andra 😞
Blev sen förbannad på mig själv som kände så.
Suck. Sist jag var där spydde jag ner stället. Inget jag minns men fått berättat för mig.
Fattar inte varför allt detta just nu. Har inte haft så mycket sug alls. Jo lite men inte så här förrän alkoholen hemma när jag hällde upp.
Gråta är inte farligt! Gråta är bra!

Jag är inte alls stolt över mig själv. Men försöker att inte slå på mig själv iaf. För det är lite som att slå på den lilla också indirekt.
Mötet gick bra. Det var ju inte ens barnmorskan jag träffade utan läkare. Men som i sin tur skulle kolla med min barnmorska om nästa steg.
Det mest akuta är måendet att förbättra det.
Återkommande problem hos mig :cautious:
Och kolla upp om jag kan få mer specifik hjälp vad gäller alkoholen.
Givetvis började jag gråta :wtf:
Men ja det kändes bättre sen efteråt.
Pratade med F som jobbade i stan så mötte upp honom på hans jobb. Han fick inte så mycket gjort medan jag var där. Inte vad gäller jobb iaf :laugh:
Sen en påminnelse om hur ostabil jag tydligen är. Gick förbi ett ställe och fick sånt sug att gå in och beställa dricka och sätta mig i solen som alla andra 😞
Blev sen förbannad på mig själv som kände så.
Suck. Sist jag var där spydde jag ner stället. Inget jag minns men fått berättat för mig.
Fattar inte varför allt detta just nu. Har inte haft så mycket sug alls. Jo lite men inte så här förrän alkoholen hemma när jag hällde upp.

Det är inte så konstigt, du går igenom massa förändringar och känslor just nu och du har innan hanterat det med alkohol. För att fira, trösta, när man är glad, när man är arg. Nu måste du hitta andra sätt att hantera livet på.

Jag kläckte ut idén till partner om att hitta på något ikväll. Skrev till honom ungefär i samband med mitt sug.
Han hakade givetvis genast på.
Och nu ska vi på nånting.
Jag känner mest att jag undrar om jag verkligen vill detta eller om det var mitt beroende-jag som var i farten just då?
För det sista jag behöver just nu är väl att utsätta mig för människor som dricker?
Jösses det kan inte vara lätt att vara tillsammans med mig 🙄
Fram och tillbaka och hit och dit.
Är något mer stabil just nu för tillfället men känner att min tillit till mig själv är låg.

Jag kläckte ut idén till partner om att hitta på något ikväll. Skrev till honom ungefär i samband med mitt sug.
Jag känner mest att jag undrar om jag verkligen vill detta eller om det var mitt beroende-jag som var i farten just då?
För det sista jag behöver just nu är väl att utsätta mig för människor som dricker?
Är något mer stabil just nu för tillfället men känner att min tillit till mig själv är låg.

Hade stannat hemma om jag vore dig. Ni kan väl se en film eller så, bara mysa på hemma?

Sätt inte dig själv i jobbiga situationer som du inte är säker på att du kan hantera. Du gör det svårt för dig själv att lyckas. ❤️

Senast ändrad:
Jag hänger inte med här- måste hitta på något innebära miljö där det dricks? Kan ni inte göra något kul där det inte finns alkohol ?

I dagsläget handlar ditt liv inte mera bara om dig. Du har en oskyldig liten varelse, ett litet barn, i dig som du nu och många år framöver har en skyldighet att skydda ifrån allt ont! Gör inget dumt!!

Är inte hemma. Blev restaurang. Partner insisterade på att byta bord för vi blev först lite för nära placerade baren.
Gick bra. Inget sug och liten passade på att ibland att påminna om sin existens :D
Finns alkohol här på rummet också men jag känner att jag orkar inte bry mig. Nånstans måste jag lära mig att leva med att det finns alkohol i min närhet.

Fundera lite på varför du gör det så svårt för dig själv. När jag läser dina inlägg från de senaste dagarna upplever jag det som att du verkar tro att du absolut inte kan påverka någonting i din närhet överhuvudtaget, att du ser dig som ett offer i det ("jag fattar inte varför jag känner såhär" - det är den gamla Karamellen jag känner igen här här tyvärr) och att du inte kan sätta gränser eller markera gentemot andra. Hade det inte blivit så oändligt mycket enklare om du istället hade varit öppen och tydlig utåt med vad som gäller? Både för din och för din omgivnings skull.

Är inte hemma. Blev restaurang. Partner insisterade på att byta bord för vi blev först lite för nära placerade baren.
Gick bra. Inget sug och liten passade på att ibland att påminna om sin existens :D
Finns alkohol här på rummet också men jag känner att jag orkar inte bry mig. Nånstans måste jag lära mig att leva med att det finns alkohol i min närhet.
Den här partnern som skulle stötta dig genom allting, vad sysslar han med? Det där är ju absurt. Det verkar inte som om någon av er förstått allvaret i din situation.

Ska du hålla dig nykter handlar det inte om att bita ihop genom alla frestelser, det handlar om att göra allt du kan för att undvika dem. Nu låter det snarare som att du söker upp dem och det är inget bra tecken.

Jag tycker det är förståeligt att du känner att det är jobbigt @karamelldrottningen, du har det tufft. Det är jobbigt att vara gravid och du kämpar med din alkoholism och får upprepat trist bemötande från din närmaste omgivning. Det är verkligen förståeligt att det känns jobbigt.

På väg att bli förälder måste du dock helt enkelt klara av det, det handlar inte längre bara om ditt eget liv. Och ta all hjälp du kan få för att lyckas, och försök att begränsa umgänget med dem som snarare gör det svårare än lättare för dig. T ex de som vill lämna alkohol i din närhet, de gör det svårare istället för lättare för dig.

Jag får känslan av att det är din omgivning som tycker att du borde hantera ditt alkoholsug genom att "träna" på att stå emot genom att utsätta dig för suget? Din partner tyckte väl även tidigare att du borde kunna dricka litegrann och sedan öva på att stanna i tid.

Det är egentligen inte ett så konstigt tänkesätt om man inte förstår alkoholism. Det är ju väldigt vanligt att tänka att man ska träna på det som är svårt, och att man ska utmana sig i - istället för att undvika - det som är svårt. Särskilt efter ett misslyckande, upp på hästen igen.

Men alkoholism funkar inte så. Det kan vara ett sug som blir helt oemotståndligt om det är inom räckhåll, och när man dricker så påverkas ju ens hjärna så att man får ännu svårare att göra "det man borde".

De personer som är i din närhet och som därigenom kommer att göra det lättare eller svårare för dig MÅSTE få veta om dina problem med alkohol och vad alkoholism är. Om de fortfarande skiter i det så vore det bara elakt, men jag tror att de flesta människor skulle göra vad de kan för att INTE bidra till risken att en gravid kvinna faller tillbaka i sina alkoholproblem. Om de bara känner till risken.

Din partner däremot borde faktiskt vara vuxen nog att inse detta vid det här laget. Jag vet att du har skrivit att han nu har ändrat sig, vill adoptera barnet och att ni ska skaffa ett gemensamt direkt efter. Men hur tänker han egentligen om detta? Skulle han lämnat dig ensam hemma under tiden precis förlossningen om det var hans eget barn det gällde? Skulle han låtit vinflaskor stå framme hos dig om det var hans eget barn som låg i din mage? Tänker han på dina två barn på samma sätt, eller kommer de att få växa upp med en pappa som värderar dem helt olika...?

Jag fattar att det är jobbigt att tänka på just men jag vill bara uppmana dig att tänka på dig själv och barnet i magen i första hand nu, att du ser till att ni två har det så bra som möjligt oavsett vad personer i din omgivning tycker.

Fick en idé som jag inte riktigt kan släppa. Funderar på att anordna mer läger för vuxna. Alltså typ ridläger för vuxna och vill då kunna erbjuda riktigt god mat och dryck.
Eller behövs det tillstånd till det om det ingår alkohol?
Funderar även på att bolla med en tränare för ev samarbete.
Jag vet inte mest idéer än så länge men hade varit himla kul.

Vad har hänt med den kloka och reflekterande Karamellen som hängt här ett tag...? Jag får uppfattningen att du halkat tillbaka in i gamla tankemönster.

Kommer återgå till att bara betrakta här lite, blir ledsen av att se att det verkar fortsatt svårt för dig att steppa upp när det faktiskt gäller på riktigt.

Vad har hänt med den kloka och reflekterande Karamellen som hängt här ett tag...? Jag får uppfattningen att du halkat tillbaka in i gamla tankemönster.

Kommer återgå till att bara betrakta här lite, blir ledsen av att se att det verkar fortsatt svårt för dig att steppa upp när det faktiskt gäller på riktigt.
Jag reflekterar massor. Lite för mycket snarare. Det är som en ständigt pågående analysarbete. Lite tröttsamt faktiskt.
Jag behöver mål. Alltså rent konkreta mål. Genomförbara mål. Sen exakt vad det är har jag inte riktigt kommit fram till helt.

Fick en idé som jag inte riktigt kan släppa. Funderar på att anordna mer läger för vuxna. Alltså typ ridläger för vuxna och vill då kunna erbjuda riktigt god mat och dryck.
Eller behövs det tillstånd till det om det ingår alkohol?
Funderar även på att bolla med en tränare för ev samarbete.
Jag vet inte mest idéer än så länge men hade varit himla kul.
Är du helt från vettet?
Varför blanda ridning och sprit?

Är du helt från vettet?
Varför blanda ridning och sprit?
Det här konceptet är inget ovanligt. Frågan är snarare om det är vettigt jag håller i ett sådant. Kan skippa bubblet och vinet. Verkligen ingen starksprit utan det brukar vara just bubbel typ cava som folk dricker på dessa.
Men jag tänkte mer i kombination med maten.
Möjligt att det är dumt. Inte med tanke på konceptet i sin helhet utan dumt pga att det kan trigga mig till att dricka av det själv. Vilket ju skulle vara förödande både för mig personligen och verksamheten. Eftersom jag oftast inte har något stopp.
Känner samtidigt att jag inte vill att alkoholismen ska bromsa mig i livet och göra att jag inte vågar göra nånting.
Jag tycker verkligen om när andra mår bra. Att hjälpa andra och se dem utvecklas.
Möjligt som sagt att denna idé inte är optimal men vi får se. Handlar om framtiden inte just nu. Inte i år.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 711
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag... 2
Svar
30
· Visningar
3 100
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka