intag för vintern?

Sv: intag för vintern?

Jag tror inte en ssekund på att hästarna blir oroliga pga mörkret.
Vi har hästar som går ute året runt, dygnet runt och inte fasen stressar de upp sig på nätterna. Det har aldrig hänt. Faktiskt inte ens på nyårsafton har de varit stressade.
Om de blir stressade så är det ngt annat som är fel.

Däremot finns håller jag med om de som tar in hästarna för att de inte vill ha löshästar i kompakt mörker, för det är svårt för OSS att hitta dem då.

*KL*

Mina går ute så länge dom inte trampar sönder gräsrötterna.... Dom frusna har fått på sig regntäcke nu, men det åker av så fort solen tittar fram!
Det bästa är om jag kan börja stödfodra ute så att övergången blir så långsam som möjligt!

Bra fråga! Det beror lite på den andra hästen och vad som händer med den. Det är bara min häst och den som går ute på nätterna nu. Skulle kunna tänka mig att ha ute honom till mitten på september, sen får vi väl se. Ganska skönt att slippa mockning och jag tror att hästen trivs med att vara "fri" så mkt. som möjligt. Vintern är lång så det räcker ändå.

det verkar vara väldigt varierat.
Jag hade planer på att bara ha dem inne över natten någon vecka medans de gick på ett annat bete.Men märkte att de låg ner varenda natt så de behövde få sova, de har varit ute sen maj.
Sen har jag en shettis jag vill ha lite koll på hur mycket mat han äter. Nu går han på fm i en gräshage och em kvällar i en mindre hage med mindre gräs.
Min stora får bara gräs på dagen och sen hö till natten, så klart får shettisen hö också.
De verkar inte ha klaga ännu. ;)
De kommer in vid 20-21, ibland rider jag före och då får de stanna inne när jag är färdig. kommer ut vid 08 tiden.

Beroende på väder, men tidigast i oktober.
De allra mest lättfrusna/tävlingshästarna går in lite tidigare.

Jag tror inte en ssekund på att hästarna blir oroliga pga mörkret.
Vi har hästar som går ute året runt, dygnet runt och inte fasen stressar de upp sig på nätterna. Det har aldrig hänt. Faktiskt inte ens på nyårsafton har de varit stressade.
Om de blir stressade så är det ngt annat som är fel.

Däremot finns håller jag med om de som tar in hästarna för att de inte vill ha löshästar i kompakt mörker, för det är svårt för OSS att hitta dem då.

Tro vad du vill då :)
Vi behöver aldrig leta efter hästarna, de brukar komma upp självmant till grinden när de tycker att de ska få komma in. Och vi har inga rymmare heller, så våra stannar även kvar i hagen.

jag tar in mina i oktober/november... när snön kommer.

de har en massa skog att gå in i vid dåligt väder och i början på oktober så börjar vi stödfodra ute. de har fortfarande gott om bete.

jag har en 2 åring halvnblod/varmblod, en 21 årig shettis och en kallblodstravare på 16 år och vi bor strax ovanför östersund (jämtland)

Mitt sto fick jag tyvärr stalla in förra veckan pga senskada. Som sällskap har hon sin högt älskade kompis som ägaren var snäll nog att "offra" från betet:bow:. Plus en häst till som ägaren ville stalla in. Så 3 står nu inne på nätterna och stor gräshage resterande tid på dygnet(sjukhage för min då). Hade tänkt att ha de ute september ut annars.

Min lilla unghingst går fortfarande ute med stallets övriga killar och de flesta går nog ute september ut. Blir det bra väder kan de gå ute längre.Fint bete har dom i överflöd:)
Smågrabbarna (08-or) stödfodras dock med kraftfoder+lusern då de började tunna ur.

Senast ändrad:

Jag funderade faktiskt över det idag. Jag försöker ha dem ute så länge som möjligt (sparar hö och strö :p ). Jag har ridit ganska normalt hela sommaren (både tränat och tävlat) och det har gått alldeles utmärkt fast de har gått ute dygnet runt. Jag släppte över dem i den minsta hagen idag och där borde de kunna gå i ett par veckor innan betet är slut, sen har jag iaf en hage kvar, som är betydligt större, så bete har jag ett tag till.
Ponnyn har redan ordentlig päls, så han lär ju inte frysa, men skrället får jag kanske snart täcka på nätterna (iaf när det är busväder).
Jag hoppas att jag kan ha dem ute en månad till iaf...

Skulle vilja ha september ut om vädret tillåter. Har inget stall här hemma där hon står nu så vissa regndagar är det lite obekvämt att inte kunna ta in och göra ordning henne inomhus...

Bete är det i varjefall gott om:)

Sen kommer hovis om 2 veckor och det är ju lite jobbigt för henne om det är blött i marken som det är nu, eller ännu värre om det regnar då får vi boka ny dag.
När hon var här i somras var det stekhett och bromsen var för jävliga:[ Inte kul för vare sig hovis eller pållen....
Så jag står i valet och kvalet att ändå stalla in henne till dess fast då får jag 1 mil till stallet, nu har jag henne utanför fönstret...Usch vad velig jag är...

Min pålle kommer stallas in från och med Måndag 31/8,vi brukar ha hästarna på betet Juni-Augusti något år hade vi ute till September.

jag tar in mina i oktober/november... när snön kommer.

de har en massa skog att gå in i vid dåligt väder och i början på oktober så börjar vi stödfodra ute. de har fortfarande gott om bete.

jag har en 2 åring halvnblod/varmblod, en 21 årig shettis och en kallblodstravare på 16 år och vi bor strax ovanför östersund (jämtland)

När inte "betestillväxt sker" så måste hästarna ha tillgång till ligghall. Att de bara har skog godkänns inte.

Kicki :laugh:

okej??
jag har haft mina ute på detta sätt innan och det är aldrig nån som klagat eller sett att mina hästar far illa på nått sätt.
de är alla 3 i fint hull och mår kalas och vi hade ett fall där djurskyddsnämnde vart ute (en häst där ägaren vägrade betala etc) och de såg inga problem att låta mina hästar gå ute.
tvärtom, de såg fina välmående hästar så, jag är inte så orolig.

Tror inte heller att dina hästar "far illa", men det är inte det som det handlar om! Enligt lag så ska hästar ha ligghall när det inte är betestillväxt. Och den är ju olika beroende på var man bor, men i slutet på oktober, början på november är det ju lika oavsett. Samt att har de bara träd så kan de inte erbjudas en torr liggyta.

Så tyckte djurskyddsinsp. att det var ok att de gick ute utan skydd under den årstiden så begick hon/han ett tjänstefel!

Kicki :laugh:

våra hästar går nog ute september ut i alla fall, kanske en bit in i oktober också. :)

jag har haft mina inne de blöta nätterna. Och nu ska jag nog ta in dom helt då den ena hästen lätt tunnar ur.
inne kan han äta i lugn och ro och kan slappna av lättare.

Mina går ute från april/maj till åtminstone oktober. Jag brukar ta hem dem från beteshagarna i mitten eller slutet på oktober, beroende på om det kommer någon ordentlig frost eller till och med snö då eller inte. Några går på lösdrift och flyttas bara från beteshagen till lösdriftshagen. Jag vill ha dem ute så mycket som möjligt hela året, men har idag ingen möjlighet till lösdrift för samtliga så några bor i box nattetid.

kl
Hade tänkt ha våra ute ett tag till, temperaturen är ju helt ok, men nu har det regnat så mycket och då får de komma in, så hagen får vila (blir lätt lerigt) och de får äta i lugn och ro, utan blåst och regn.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 016
Senast: lirco11
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: Miiikaela_
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 278
Senast: doppler
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama