Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Kom på en sak. Man kan testa urinet med lackmuspapper och se om det är surt eller basiskt!!!Hade varit kul om nån med häst kunde testa. Människor får även en beläggning på tungan vid försurning, men jag vet inte hur det är med hästar.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Och vad skulle du få ut av detta?

Nu har jag ingen aning om vilket pH värde urin har. Dessutom så föreslår jag nog pH papper i stället för lackmus om nu ngn skulle komma på iden. Det ger betydligt mer information än ett lackmuspapper som bara visar om det är surt eller basiskt.

Men jag kan aldrig tänka mig att en kropp kan vara allmänt försurad överallt. Kroppen är mkt komplicerad med massor, massor av system som kontrollerar bla pH värdet. jag har mkt svårt att tro att alla dessa skulle slås ut. Jag tror att det är omöjligt om man inte är mkt allvarligt sjuk så att allt har packat ihop totalt.

Nej jag har nog mer förtroende för en organism än så...
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

PH papper låter absolut som ett bättre alternativ i så fall! Visste inte att det fanns sådant. Förutom svindyra till akvarieprovtagning:D
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag skulle gärna vilja veta vad du får dina "försurningsteorier" ifrån. Jag tror faktiskt inte att systemet klarar så mycket försurning som du säger förekommer. Det är också något som skulle upptäckts från vetenskapliga håll, om det var det stora problemet. Ph värden i mage och tarmar tex mäts vid olika undersökningar kring hästars matsmältning. Bl a vid undersökningen om olika grovfoder.

Låter lite väl otroligt att man skulle behöva trycka i hästen en massa kalk och att det skulle lösa allt, låter som ett "påhitt" med all respekt för att du tror på det.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag vet inte om det funkar på häst men det funkar på människor, däribland mig själv.Men det hade varit intressant att få veta.
Info om försurningteorin finns om du gogllar, men mest om människor.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

pH ska ju vara surt/är surt naturligt på vissa ställen med. T ex i hästens magsäck så sänks födans pH till rejält surt. Medan saliven t ex är neutral, grovtarmen är sur nära neutral osv.

Om det blir den generella försurning som jag tolkar Djurjouren som hon menar,skulle hästen ju få acidos och i förlängningen dö av cirkulationskollaps? Dvs knappast något som de skulle gå omkring med utan att det märktes?

Sur urin däremot, kan ju bero på tillfälliga störningar, men innebär inte en generell försurning i kroppen.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Teorin är ju att sjukdommar av allehanda slag Är symptom på denna försurning, tex IR, Candida, värk, depressioner, psoriasis, allergier etc
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag har aldrig släppt min häst på bete. Han har gått i en hage med gräs, ja. En skogshage och i sluttningarna mot Nissan (=sand). Munkorg har han haft de senaste tre åren. Han gick endast upp 20 kg i somras (ja, det är för mycket, men inte så mycket att all bantning är förgäves).
Du vet även om att min ponny testats för hypotyroidism? Han är alltså inte frisk.

Jag studerar på heltid, det vet du va? Kandidatexamen i biologi. Det tar fruktansvärt mycket tid och man blir inte fet på studiebidraget.
Så nej, hur gärna jag än vill har jag inte alltid råd. Tid tar jag mig så mycket jag kan, senast idag red jag i tre timmar.
Kalla det ursäkter om du vill, jag är knappast stolt över att vara stressad och pank.

Det är väl ingen som ersatt motionen med medicin? De som har hästar som går att motionera gör det. Nu är det som du säkert vet vinter ute vilket gör det lite svårare för vissa att motionera. Alla har inte ridhus.
Jag själv medicinerar med T4, och motionerar. Och har uppföljning med veterinär en gång i månaden eller mer.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Teorin är ju att sjukdommar av allehanda slag Är symptom på denna försurning, tex IR, Candida, värk, depressioner, psoriasis, allergier etc

Kalla det teori eller ej, det är ju ingenting som har minsta stöd inom läkarvetenskapen etc. Men kan du inte beskriva hur du menar att det skulle gå till, och hur alla dessa människor skulle klara sig från att få acidos om 'hela kroppen' var försurade? Eller förklara vad det är som - teoretiskt - blir försurat?
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ärligt talat så saknar jag kunskap för att kunna beskriva. Jag letade (desperat) efter en lösning för att bli frisk, trött på alla medicner etc. Ramlade över detta och testade och blev så otroligt positivt överaskad. Var ju liksom inget farligt att testa, dra ner på proteinet, undvik syrebildande mat och ät massa kalk och magnesium samt kokosfett. Och svettas minst en halvtimme varje dag.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Problemet som jag ser det, med att prova på hästen, är ju att de har mkt svårare att tala om hur de mår. Mig själv kan jag provade både det ena och det tredje på, jag känner ju själv hur jag mår och vad som 'händer' i kroppen t ex. Värre med hästarna. Och en proteinbrist t ex kan ju ställa till med andra saker, och bara en sådan sak som sämre muskling/muskelförlust är bland det sista Lillen behöver just nu. (Tvärtom, ska man hårddra det skulle lite anabola sitta bättre, ju snabbare han kan bygga muskler och stärka sig dessto bättre, och det kan ju inte göras med träning än)

Därför jag är nyfiken på vad du har för - även om den bara är teoretisk - grund till att 'rekommendera' det.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Lite länkar..Har inte kollat om de är bra. Sökte på Acidos.
http://www.guas.net/syra-bas balansen.html
http://www.nimade.info/laka/2010/08/Vad-ar-Acidos.html
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1024
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=426

Det verkar ju visst som att det har stöd inom läkekonsten. Rekommenderas kalk här med ju!

Den här var lite intressant oxå
http://healthcaretips.psyphil.com/symtom-pa-njursvikt-njursjukdom-symtom-behandla-fel/
 
Senast ändrad:
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag vet inte riktigt vad du hittade för ngt eller i alla fall om det visar att insulinresistenta hästar har ngn form av allmän försurning.

Den första länken verkar vara ngn sida till ett företag som säljer ngn produkt.
Den andra till ett uppslagsverk som vad jag förstod inte tog upp just detta.
Nr 3 och 4 är mer trovärdiga men säger vad jag förstår ingenting om ovanstående. Man får inte glömma bort att det är ovanligt att IR hästar har förhöjda blodsockervärden dvs det fungerar inte exakt på samma sätt som för diabetes hos människan.

men nu har jag ingen medicinutbildning och vill inte påstå att jag är helt tvärsäker på detta
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?


Inte kollat länkarna än. Men acidos har stöd ja. Men du pratar om en allmän försurning i kroppen som skulle leda till allt från IR till psoriasis och värk osv. Men då INTE acidos.

Och blir det en sådan allmän försurning som du pratar om, borde det bli en acidos. Men det blir det inte i dina exempel, och det är därför jag undrar vad du menar för slags allmän försurning i kroppen? Och ang ej stöd i läkarvetenskapen var att allmän försurning skulle vara uppkomstanledning till psoriasis, candida etc.

Men det jag är nyfiken på hur man skulle kunna få en allmän försurning i kroppen som innebar flera sjukdomar, men undvika att det (på sikt) blir en acidos. Jag tror att du och jag har olika innebörd av vad som menas med 'allmän' försurning?
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag vill inte bara se en gammal häst utan några fakta om vad den äter o presterar.
På bilderna handlade det mest om päls.
Jag vill oxå se kopplingen mellan den o hovarnas material o styrka.

Proteiner bygger även dessa. Bra päls innebär som regel även god hovkvalité.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

En liten tanke om Cushings.
Hade ett fjordsto i första stallet som enligt ägaren hade Cushings. Hon hade den brutalaste nacke jag någonsin sett! Den var som en stor korv som vek sig dubbel och fick hela halsen att krokna :crazy:
Hon hade jättefin päls och hovar. Var visserligen inte gammal, har för mig hon var född -94.
Hästen reds dessutom mycket dagligen, högt tempo och länge. Svettades som bara den. Gick inte ner ett jota.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag vill inte bara se en gammal häst utan några fakta om vad den äter o presterar.
På bilderna handlade det mest om päls.
Jag vill oxå se kopplingen mellan den o hovarnas material o styrka.

Proteiner bygger även dessa. Bra päls innebär som regel även god hovkvalité.

Vet inte foderstat på alla, men de flesta av dem åt förutom medicin/tillskottet samma foderstat som innan.

Den muskelförlust du ser hos en cushingshäst är ju ett sjukdomssymptom. Det beror alltså inte på underutfodring av protein rent generellt. (Även om en cushingshäst som får för lite protein lär se förjävlig ut).

Dvs behandla cushingen, och precis samma mängd protein som innan ger nu den överlinje som 'den borde'.

Jag vet inte vad du förväntar dig att en 25+ ska prestera iofs, men flera av dem reds.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

kom på en sak:)

kortisol stimulerar dopaminet.

Däremot kanske det är så att smärta i sig dels minskar känsligheten för insulin, tänker då förstås främst inflammatoriska tillstånd, låsningar av muskler m m som svar på smärta någon annanstans m.m., dels ökar kroppens egen kortisolproduktion som försvar och får man inte bukt med det inflammatoriska tillståndet så kommer ojämvikten i systemet att bara öka.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Smärta (och stress) ger ökade insulinnivåer ja. Vet dock inte om det är för att produktionen ökar, eller känsligheten minskar.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni med IR-hästar och som har koll på läget, i vilket skede ger man Metaformin(?)? Ger man det så fort IR är konstaterad eller när det är...
Svar
5
· Visningar
2 632
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
B
Foder & Strö Hej alla ni med erfarenhet av hästar med IR och alla ni andra också! Vad skulle ni säga är bästa betet för en häst med IR eller som...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Hej Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen. Hon har alltså väldigt högt...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 086
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp