Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ja det är ju det jag sagt? Cushingshästar får muskelförslut pga sin cushings, även om de får tillräckligt med protein.

Du sa tidigare att de var "Solklara proteinbristfall."
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Men, är inte denna artikel skriven om människocushing?

Man har väl gått ifrån att cushing på människa är samma sak som på häst, däremot är húnd och människocushing lika. Därav namnbyte till PPID, trodde jag:).

Att man lagrar fett, blir svullen/vattenfylld är väl ett av tecknen på människa, orsakat av för hög kortisolproduktion. Har sett detta på människa vid höga intag av kortison vid annan sjukdom. Därav namnet moonface. Kolla gärna läkemedelsfass där det står en hel del om cushing, dock på människa.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Stress ger höga adrenalin- och kortisolvärden vilket sedan i sin tur blockerar insulinsignalen så den inte kommer fram till cellen/ sockret inte transporteras in.

(Denna blockering sker på mer än ett ställe i insulin- aktivering av transportproteiner- glukostransport osv - kedjan.)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ja det är ju det jag sagt? Cushingshästar får muskelförslut pga sin cushings, även om de får tillräckligt med protein.

Du sa tidigare att de var "Solklara proteinbristfall."
Men där är gränsen för vad som är tillräckligt för en frisk individ en helt annan.
Den är oxå beroende av att hela tiden hållas igång- för upptaget.

Dessa hästar verkar inte tränas tillräckligt o heller inte få det näringsvärdet som de behöver. Motionen kan nog göra att även proteinupptaget blir mer rätt. Ja det är bot mot många sjukdomar.

Astma, äldre, IR o cushinghästar bör således aldrig vila- ingen annan heller för den delen om det handlar o motionsridning bara.

Nu är jag mer övertygad om att ngt gör att de får hormonfelet.
Finns det ngn aktiv tävlinghäst som har fått det? Jag tror inte det.

Jag vill inte se en supergammal PPID-kuse. De brukar se rätt ämliga ut fast de är friska.

Sen kan jag tro att för att få bort depåerna så måste en del av proteinerna bort... en tid. Du kan inte mäta vetenskapligt vad en häst med en metabolisk störning har för egentligt behov. Den funkar ju inte såsom normalhästen!

Står det i sökkriterierna?
Mer än lättfödd.

Jag vidhåller att foderstaten bör vara mer flexibel än att ge hästen samma dag ut o dag in oavsett om den står o sover hela dagen eller är borta halva dagen o tränar.

Jo jag kan köpa Djurjourens egen positiva upplevelse att kalk o motion skapar härliga endorfiner o en massa slagg förs ut. Även stress uteblir.
Bara fördelar:bow:
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Men hur tänker Du när Du drar alla möjliga sjukdomar och tillstånd och botar dem med motion?

Vet Du vad PPID står för?

Med detta inte sagt att rörelse inte är bra:), jag tror att rörelse är superbra för olika jämviktstillstånd, öka ämnesomsättningen, förbättra upptag etc.

Att påstå att en PPID-häst aldrig bör vila från motion känns litet övermaga. Speciellt om den har problem med upptag/transport/nedbrytning av proteiner. Känns inte helt fräscht att rida en omusklad häst.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Nu är jag mer övertygad om att ngt gör att de får hormonfelet.
Finns det ngn aktiv tävlinghäst som har fått det? Jag tror inte det.

Du får nog läsa på lite om PPID. För jodå, visst beror hormonfelet på något allt - hypofysen. Man vet tyvärr inte vad det är som leder till att hypofysen blir störd/börjar växa och blir överaktiv. Men det är där du har anledningen till att hormonerna börjar skena.

Ang äldre aktiva, i det jag länkade åt dig innan var en GP dressyrhäst med..
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Många många sjukdomar kan botas eller klart förbättras med mkt motion eller träning framför allt. Dagens promenadhästar som bara skrittas halva livet är slapp fysik.

du har inte läst att min häst är testad för PPID o att jag skrev här för flera år sen att man inte bara delar in i IR o cushing numera.

Varför låter man hästen hästen bli omusklad eller muskeldegenerad o inte ta hjälp i tid? Den visar ju en mängd andra symptom långt innan den ser ut så.
Inte ens en häst på box med hormonfel behöver bli som ett ök.

Om du läser i länken så behövs träning av muskulaturen för att musklerna ska bistå sig. Det kräver oxå att man tänker lite out of the box- som Djurjouren.

Räcker detta åt min häst? På samma sätt som man måste inse att min häst får nog för mkt av det goda om den är som en boll. Passar den in i normen?

en häst eller annan varelse klarar av mkt mer om den är i gott skick o har en god motståndskraft o kondition.
Just nu känner jag själv att ett gymkort skulle vara på plats för att orka hålla min position hela tiden under 2 dressyrpass efter varandra.
Jag är ändå fortfarande frisk.
En stark kropp är färskvara- även för häst.

It takes two to tango:angel:
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Varför låter man hästen hästen bli omusklad eller muskeldegenerad o inte ta hjälp i tid? Den visar ju en mängd andra symptom långt innan den ser ut så.
Inte ens en häst på box med hormonfel behöver bli som ett ök.

Om man går på vad som sägs från veterinärhåll, så just eftersom de flesta PPID-hästar är 15+, så misstas många av symptomen för naturligt åldrande.

Jag tror ju att en 8-åring som börjar bli loj, magra av, tappa överlinjen osv snabbare kommer till veterinär än en 18-åring med samma symptom. Och inte då för man bryr sig mer om 8-åringen, utan just för att en naturlig del av åldrandet är att få svårare med hullet osv. Dvs man försöker längre med foder etc på den äldre än den yngre innan man inser att något är fel.

Där är ju fö det du inte riktigt gillade i ngt inlägg innan - att provta fler hästar - BRA. För det är ju inte lätt för veterinären att med ögonen skilja den 'bara gamla' mot den 'gamla med PPID' i början. Så, att testa fler fångar upp fler.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Du får nog läsa på lite om PPID. För jodå, visst beror hormonfelet på något allt - hypofysen. Man vet tyvärr inte vad det är som leder till att hypofysen blir störd/börjar växa och blir överaktiv. Men det är där du har anledningen till att hormonerna börjar skena.

Ang äldre aktiva, i det jag länkade åt dig innan var en GP dressyrhäst med..
Du är rolig du. jo jag har både pratat o fått dokument av VR.
Det pratas om tumörer mm. Även hypothalamus är inblandad i IR.

som du skriver så vet de inte ännu anledningen.
Inte hller på humansidan. Man botar inte diabetes utan behandlar symptomen.

därför är det så spännande med Biggest loser som jag tjatar om- att folk t o m kan bli fria från både diabetes, högt blodtryck o mkt mer av viktnedgång o hård träning.
Läkarna måste snart inse att det går......
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Intressant bieffekt just eftersom du nämnde högt blodtryck. Jag har en hälsogrupp och en tysk dam i 75 års åldern som har extremt högt blodtryck, som hon måste kolla vare 3dje timme och medicinera blev efter 3 veckor helt symptomfri. Gick till läkaren och testade och han rådde henna att slänga medicinen och fortsätta äta så här. Hon är gammal och krymplig och kan således inte motionera alls. Hon tog bara bort kolhydrater och la till Kalk/magnesium och fett samt äter basgörande kost. Hon hade ätit sin medicin i över 15 år!!Helt otroligt. Hon började äta så här för att gå ner i vikt vilket hon oxå gjorde, men ingen av oss hade räknat med såna här hälsovinster.

Att tänka out of the box (bra uttryck) kan vara lönande ibland. Oftast så är ju vetenskapliga rön långdragna, det tar TIIID innan de gör dem och tid innan de kommer fram till dem. Hittar man ofarliga sätt så är det oftast ett bra drag att testa dem.
Som en klok man som jag glömt vem sa:
"Bara döda fiskar följer strömmen"
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Det är väldigt olika vilka symtom som uppkommer först och man tror att PPID är väldigt underdiagnostiserad. Dvs kanske avlivas många hästar för återkommande fång som enda tecken när de kanske har en tumör eller onormal hormonutsöndring.

Sjukdommar som inte är relaterade till motion finns, Axel!!! eller kanske vi ska bota ledbandskador med motion också ;)

http://www.ecirhorse.com/index.php/cushings

Horses with advanced PPID and classical coat changes are often recognized by symptoms alone. However, over the years it has become very clear that long before coat changes develop, the first symptom of an early PPID case is often unexplained fall laminitis. Observant horse owners & veterinarians have been able to recognize much earlier signs of PPID before the advanced coat changes often allowing early and effective treatment of the disease.

Subtle signs include weight loss/muscle loss particularly across the topline which may also be accompanied by a pot belly appearance or subtle coat changes such as extra long, coarse and/or thick hair during the winter often attributed to an unusual winter or later than normal spring shedding with perhaps only guard hairs remaining on the neck or belly often attributed to old age. However, a combination of these symptoms may indeed be a collection of early PPID signs especially if it involves seasonal laminitis!

Symptoms Of Pituitary Pars Intermedia Dysfunction (PPID) / Cushing's Disease
•Lethargy•Muscle loss, often most noticeable across the topline•Weight loss and pot belly appearance are common and may be seen with patchy fat deposits developing in the neck and around the tail head•Excessive drinking and urination•Laminitis often occurring in the Fall•Either excessive sweating (hyperhidrosis) or failure to sweat (anhidrosis)•Skin darkening, often with thickening and scaling•Increased susceptibility to infections•Poor resistance to internal parasites•Development of allergies and hypersensitivities (e.g. vaccinations, flies)•Infertility
•Slow spring shedding with long, coarse & sometimes curly coat with failure to shed completely occurring in advanced cases
 
Senast ändrad:
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag förstår vad Du menar, tror jag. Men PPID är inte så enkelt att motion enbart hjälper. Jag förstår också att man måste underhålla och även bygga upp muskulatur. Jag kan inte förklara Dina varför? Dessa frågor får Du ta med någon annan:).

Min häst är diagnosticerad PPID sedan två år, just av Strömsholm, så jag tror att vi har likartade referenser och kontakter där:). Jag försöker följa med i det som skrivs. Men PPID är inte lättdiagnosticerad, framför allt eftersom man på hästsidan inte använder samma diagnosmetoder som på humansidan.

Du kan inte bota PPID utan Du symptombehandlar och försöker öka dopaminaktivitetet för att trycka tillbaka ACTHförhöjningen som kan bero på hypofystumör. Dock röntgar man inte, som man gör på människor. Tumör kan även sitta på annat ställe, kommer tyvärr inte ihåg var.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

However, over the years it has become very clear that long before coat changes develop, the first symptom of an early PPID case is often unexplained fall laminitis. Observant horse owners & veterinarians have been able to recognize much earlier signs of PPID before the advanced coat changes often allowing early and effective treatment of the disease.
Jag skrev ju just detta fast på svenska;)

Ponera att det upptäcks först när hästen har pågående fång- ja då blir det svårt att sätta igång den, men jag menar att man bör ha som mål att få den i topptrim senare o bibehålla det.
Jag är hundra på att fånghästars rehab ska innefatta minutiöst tänk på underlag- inget knöggel eller för stumt underlag.

Alla mår bra av motion o jag menar att iom att hästen är en... ja just häst, så krävs det ganska mkt gymarbete för att få den i ett bra skick- MER än promenadridning.
dopaminkickar får man av träning- därav tränings"narkomaner"
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Där är ju fö det du inte riktigt gillade i ngt inlägg innan - att provta fler hästar - BRA. För det är ju inte lätt för veterinären att med ögonen skilja den 'bara gamla' mot den 'gamla med PPID' i början. Så, att testa fler fångar upp fler.
Igen.. läs.

Det finns nu säkrare metoder!
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag tycker att det du skriver om kalk är intressant.

hästmänniskor är rätt roliga.
Man räknar ut exakta foderstater, men till sig själv o barnen är det mindre noga- fast vi ska leva så mkt längre.
Vad säger att upptaget hos var individ är detsamma?

Jag ger ju mina hästar steel joint o har hört att hovisar själva strör det på filmjölken. Det är skillnad på kalk o kalk o det behövs andra spårämnen för att få ett bättre upptag. I SJ fall Kisel o i andra varianter just Mg. Dolomitkalk sägs vara bättre. Jag vet inte, men dyrare är det;)

Började med det efter den stora o då unga hästens op. av birkelandsfragment o fick fina fossingar o kan bara föreställa mig vad det ger för övriga kroppen.
Ska faktiskt börja med det själv o jag har även provat Tokosel. Det var en märklig upplevelse. Musklerna blev mindre spända o t o m muskeln på sidorna av nacken (anatomiexperten:angel:) spände av:banana::rofl:

Devere. Bara en sdn sak som att motion stärker benstommen borde vara en anledning att hålla igång- för oss som lite äldre kvinnor. Hur kan det vara möjligt?
Jag tror att vi alla är gjorda för att använda kroppen ganska mkt hela livet.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ett litet passus

Sjukdommar som inte är relaterade till motion finns, Axel!!! eller kanske vi ska bota ledbandskador med motion också
En ledbandsskad kommer vanligen av överdriven motion eller trauma.
Det är heller inte ett sjukdomstillstånd, utan en skada.
Hjärta lungor funkar bättre o kan syresätta kroppen bättre o få bort fett från även invärtes depåer. Alla gifter, slagg o annat får en möjlighet att transporteras ut.

Varför tror du att man känner sig så pigg när man tränar- vill ha mer.....
En halv Aspirin om dagen både fräter bort o förebygger fett från våra blodkärl.
 
Senast ändrad:
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag tror att vi är ganska överens om att rörelse är viktigt för alla levande varelser:) sedan har vi olika sätt att uttrycka oss på.

Jag tycker det är intressant det Ni skriver om kalk/magnesium. Har för mig att Pat Coleby starkt rekommenderar just dolomitkalk för att det har magnesium i rätt proportioner. Hennes grej är väl just magnesium och att många lider av magnesium brist (skall läsa om boken snart).

Mineraler är ju supersvårt att veta rätt mängd, har prövat på mig själv tidigare och fått supereffekter av vissa blandningar och helt fel av andra mer specialsorter.

Vad som också är med PPID och alla endokrina tillstånd är att hormoner är så potenta, det är också komplexa system.

Min egen häst blir till exempel påverkad av väderomslag (kallt/varmt samt årstidsväxlingar) och brunster. Nu är jag i o f s extremobservant på minsta lilla avvikelse:).
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag tycker det är intressant det Ni skriver om kalk/magnesium. Har för mig att Pat Coleby starkt rekommenderar just dolomitkalk för att det har magnesium i rätt proportioner.

Jag skulle avråda från att använda dolomit som djurfoder. Dels för att det ofta innehåller föroreningar av t.ex. bly och arsenik, dels för att biotillgängligheten är mycket låg (dolomit är ett komplex salt/mineral med den kemiska formeln CaMg(CO3)2).

Däremot kan man med fördel kalka sina marker med dolomit.

Pat Coleby är en gammal dam som inte har någon utbildning överhuvudtaget i det ämne hon skriver böcker om. En del av hennes “råd” är direkt livsfarliga att följa.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag har förstått att det kan vara som Du säger:), men tycker ändå att det är intressant med hennes bok/böcker. Om jag kommer ihåg rätt så har hon några "universallösningar" på det mesta, däribland magnesium, och sedan är det någon dunderkur som jag inte kommer ihåg vad det var. Men intressant läsning, var och en blir salig på sin tro.

Är inte intresserad av att experimentera på mina hästar:). Kan som kuriosa nämna att en av mina hästar vägrar äta allt vad tillskott heter, är oerhört skeptisk till just tillskott, annars äter han bra.

Dock har jag sett på mig själv vad extra tillskott av mineraler kan göra, en enastående effekt när man träffar rätt, men eftersom hästen inte själv kan välja och ffa inte tala om vad som händer så underviker jag som sagt experimenterande på hästar. Själv köpte jag svindyra mineraltabletter ordinerade av ett välkänt namn inom alternativmedicin på hästar. Nu tog jag inte full dos men fick ändå ont i njurarna, och en sådan reaktion kan ju hästarna inte ens tala om.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni med IR-hästar och som har koll på läget, i vilket skede ger man Metaformin(?)? Ger man det så fort IR är konstaterad eller när det är...
Svar
5
· Visningar
2 632
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
B
Foder & Strö Hej alla ni med erfarenhet av hästar med IR och alla ni andra också! Vad skulle ni säga är bästa betet för en häst med IR eller som...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Hej Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen. Hon har alltså väldigt högt...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 086
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp