Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Hur är det med längden på sommar vs vinter i Spanien jmf med Sverige? *nyfiken*
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Men axel, jag vet ju hur du avskyr mig och tycker att jag gör helt fel med min ponny.
Vet du om att han hålls i tävlingskondition (jag tävlar bruksridning- körning och trail, tränade även reining och cutting under en period men fick sluta pga en höftskada som hindrade mig från att galoppera tillräckligt) och rids dagligen, minst 30 min nu under vintern men oftast mycket mer.

Men det gills kanske inte?


Ja, hästar kan vara tillfälligt IR. Men det är inte alla som är det. En del är faktiskt "riktigt IR" och behöver medicin.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Intressant:). Då skulle alltså cushing/PPID orsaka insulinsresistens eller skapa inflammatoriska tillstånd som i sin tur skapar insulinresistens?

Någon som har en aning om hur dopamin påverkar insulin?

Pergolid är ju egentligen en Parkinson-medicin, alltså om jag förstår det rätt utvecklad för att snabba upp transmittorersubstanser/receptorer i hjärnan.

Det finns även nackdelar med att försöka öka dopaminet, åtminstone konstaterade på människor.

Tycker snart att allt börjar likna EMS, dvs någon form av metabolisk störning. Med andra ord så känns det som om lagom av allt är det bästa, mat, motion, m.m m.m. och se till att kroppen är i balans. Obalanser verkar inte helt lätt att rätta till.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Vet inte hur det är på fastlandet, bodde där i 4 månader bara.
Men det var ÄCKLIGT varmt in i september och sen börjar det svalna. I November är det KALLT. Sen är det väl kallt till i Mars gissar jag då det vänder. Men det är annorlunda, en dag som det är is på rutorna på morgonen kan du 4 timmars enare ligga i bikini på en vindstilla plats....en bra dag, inte alla såklart (detta var på solkusten, det är inte så i Madrid tex)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Cushings kan ge IR ja, som symptom.

Här är delar av artikeln. I sin helhet finns den i tidningen Ridsport, nummer 1/2001, sidan 11.

[..]"-Istället för att avliva en häst som fått fång kan man försöka rädda den genom medicinering och rätt foderstat. Mina egna hästar har fått vara lite av försökskaniner medan jag och min veterinär lärt oss mer om hur EMS fungerar. Bland annat har de fått daglig medicin i flera år i form av Pergolide och Metformin.
-Mitt mål har varit att hästarna ska kunna gå på bete, ha så lång ättid som möjligt och kunna gå att använda. Det har jag lyckats med.
-Men att ha en insulinresistent häst är som att försöka hålla en sjunkande flotta flytande, varnade hon. Det kostar engagemang, tid och pengar.

[...]

De hästar som drabbas av EMS är sådana som styrs av hästens naturliga livscykel: under sommaren skaffar de ett fettlager som de ska kunna leva av på vintern. Denna säsongsbundna variation av hullet uteblir dock eftersom vi fodrar hästarna lika mycket året om. Resultatet blir övervikt och fettdepåer som inte tas i anspråk.
-Medicinen Pergolide kan användas som diagnosmetod. Om den testas en månad, och fången ger med sig, har hästen EMS, påpekade Katy.

[...]

Jag tror att det med Pergolide som diagnosmetod är en aning taget ur sitt sammanhang, och är menat att gälla hästar med 'envis' fång som inte ger sig inom 'normal' tidsrymd och med konventionell behandling. Men det är vad jag tror.

Jag tycker hennes uttalande om vilka hästar som får EMS är lite intressant. Att dessa hästar (i större grad?) 'lever efter' hur det skulle varit i det vilda. Är ju lite det jag känt och känner med Lillen, att han märkbart ändrar sin metabolism när det blir vinter, och då går upp på mindre MJ än han är kanonfin på på sommaren. Vilket skulle vara ett hypersmart drag i hans naturliga miljö, och vara en excellent överlevnadsmetod.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Börjar nästan tycka att insulinresistens är ett för "trubbigt ord", även om det beskriver vad som faktiskt är, dvs att cellerna inte tar emot insulin.

Känns mer som en symptombeskrivning än ett sjukdomstillstånd, om Ni förstår vad jag mer. IR är ett symptom på en annan underliggande sjukdom eller tillstånd orsakat av fetma, orsakat av osv.

Om det sedan utvecklas till diabetes så blir det en sjukdom.

Bara några tankar:)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Intressant:). Då skulle alltså cushing/PPID orsaka insulinsresistens eller skapa inflammatoriska tillstånd som i sin tur skapar insulinresistens?

Någon som har en aning om hur dopamin påverkar insulin?

Pergolid är ju egentligen en Parkinson-medicin, alltså om jag förstår det rätt utvecklad för att snabba upp transmittorersubstanser/receptorer i hjärnan.

Det finns även nackdelar med att försöka öka dopaminet, åtminstone konstaterade på människor.

Tycker snart att allt börjar likna EMS, dvs någon form av metabolisk störning. Med andra ord så känns det som om lagom av allt är det bästa, mat, motion, m.m m.m. och se till att kroppen är i balans. Obalanser verkar inte helt lätt att rätta till.

Om jag nu fattat rätt......
Dopaminet tror jag inte i sig påverkar insulinet men parkinssonmedicineringen bromsar ner de hormoner som överproduceras i kroppen vid PPID. Dvs att kroppen behöver inte längre överproducer insulin vid medicineringen, som den luras att göra för att kroppen tidigare haft för höga b l a kortisolhalter.
Rätta mig gärna någon om det inte stämmer helt ;)

citat från www.ecirhorse.com
Cortisol production is elevated in PPID horses largely due to ACTH and can induce a degree of insulin resistance.

Men dock är inte alla ppid hästar IR så då blir man lite förvirrad igen ;-)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Börjar nästan tycka att insulinresistens är ett för "trubbigt ord", även om det beskriver vad som faktiskt är, dvs att cellerna inte tar emot insulin.

Känns mer som en symptombeskrivning än ett sjukdomstillstånd, om Ni förstår vad jag mer. IR är ett symptom på en annan underliggande sjukdom eller tillstånd orsakat av fetma, orsakat av osv.

Om det sedan utvecklas till diabetes så blir det en sjukdom.

Bara några tankar:)

Insulinresistens är eg ett dumt ord, för det är ju inte resistent eg, utan nedsatt känslighet. Så 'nedsatt insulinkänslighet' skulle vara en bättre beskrivning.

Jag förstår hur du menar =) Och håller med i stort, men inte riktigt ändå. Just för att IR kan de vara genetisk disponerade för, dvs det 'ligger i generna'. Sådana hästar behöver dels inte bli överviktiga för att bli IR, och dels finns ju då IR-predispositionen där redan innan fetma/etc. Och det fåtal fall (nämnda Katy Watts har en sådan) där de blir IR av 'vanliga' orsakerna (fel mat/fetma/etc), men trots att de bantas ner till UNDER normalvikt blir de inte friska/icke-IR.

Så, i stort håller jag helt med dig i ditt tankesätt, att oftast IR är mer ett symptom, samtidigt så inte i samtliga fall. Sen är det tycker jag jätteintressant med det där vad som är sjukdom kontra symptom. Om vi tittar på människa, så psoariasis ansågs länge som en hudsjukdom (med immunologisk grund). Det har hög ärftlighet, men är också intressant såtillvida att den är kronisk, men kan dels ligga latent, och dels vara helt utan symptom i perioder. Den blossar gärna/ofta upp i samband med halsinfektion, stress etc och debuterar ännu oftare i samband med ngt sådant.

Numera anses psoriasis inte som en hudsjukdom längre, utan som en systemsjukdom (med immunologisk grund) som påverkar hela kroppen/systemet, men har sitt största och mest framträdande symptom på huden. Och de hudutslag som från början sågs som sjukdomen, är 'reducerat' till ett symptom på något betydligt större och omfattande.

Så, själva diskussionen och funderingen kring vad som är symptom och vad som är en regelrätt sjukdom tycker jag är superintressant rent allmänt =)

Vill man klura ännu mer kan man börja fundera på det att fettet i mankammen (fångnacke/fettnacke) verkar vara som humant fett kring buken, bukfetman är ju mycket farligare än t ex 'rumpfett', eftersom bukfetman är metaboliskt aktiv och kan producera hormoner. Samma tycks alltså gälla för mankamsfett på hästar. Bukfetma leder inte bara till högre risk för hjärtsjukdom, utan också för SIRS (systemic inflammatory response syndrome) hos människa. Det som sker vid SIRS är inte olikt det som sker i kroppen vid fång..

Och då är man tillbaka till det där 'allmäna inflammationstillståndet', och dina kloka funderingar ang vad ger vad/vad kommer först.. hönan eller ägget.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ja din ridning räcker för att hålla fång borta, men du släpper den på bete varje sommar o tills nu i somras utan munkorg o underskattar betet. Då är all bantning under hela övriga året förgäves- ekorrhjul.

Din häst är oxå en tung individ som rör sig snålt o har det självklart jobbigt.

Det är inte att jag tycker illa om dig, utan alla dina ursäkter. Tid o pengar.

Såg senast häromdagen en ny haflinger som ska bli ridskolehäst- får gå så mkt som de behöver. Den får även gå på lagom bete med de andra ponniesarna, men då bara en månad o sen full fart igen. Livskvalitet.

Jag har pratat om en annan haflinger vars vuxna ägare är riktigt duktig, men som ser att tiden inte räcker till vintertid o lånar ut den till ridskolan. Är inte egoistisk, utan ser till sin hästs behov:bow:

De rids hela tiden till av instruktörerna som är mkt skickliga o rids bara av duktigare elever.

KL. De termerna som ni prata om nu användes vid mitt senaste besök på Strömsholm, men då hela tiden... minst 30 min på engelska.

Det är fortfarande inte bara kosten som spelar in, utan igen- RID för att hålla hästen frisk!

Tänker på hur de flesta cushinghästar ser ut. Långhåriga, bukiga o omusklade.
Solklara proteinbristfall.

Kan det vara så att de har fått felet pga att insulinet är förbrukat? Att de inte längre kan ta upp proteinet tillräckligt? Har ingen aning om om de tidigare har varit IR. Att de via ett tillstånd går in i ett annat hormonellt fel.
De föds ju inte med det.
Har antalet cushinghästar ökat?
Känns så när man direkt testar för det på äldre fånghästar
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag vet inte om PPID/cushings ökat, men att man hör om fler fall nu kan ju vara att medvetenheten ökat, och provtagningsmetoderna och behandlingsalternativen blivit bättre? Dvs det kan vara en ren ökning, eller en liten ökning plus det föregående, eller så har det inte ökat alls. Skulle vara intressant att se statistik.

'Förr' så var det ju i princip bara 'gamla hästar med lång lockig päls' som testades, medan det nu testas betydligt oftare, på andra/mindre symptom osv.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jo men fortfarande över ca 12 år o de behöver inte ha solklara symptom- inte ett enda- ännu.

Jag ansåg inte att min häst hade ngt av dessa o ändå, men det var negativt svar eller jättepositivt ... för mig:love:

Däremot så vägrade jag att utsätta den för hämningstestet då det finns en liten, men dock ändå en risk för fångutveckling.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag vet inte VAD du håller med om, men gissa om de blev sura på mig:mad:

MIN häst ska inte vara ngn forskningskanin o NU har man bättre tester.:bow:

Frågade även om det fanns ngn medicin för IR, men INTE...bara motion.
Oj vad de var snorkiga när jag var som kärringen mot strömmen:cool:
Grejen var oxå att de inte hade talat om att de ville behålla hästen över natten. Man har ju ett jobb, liv o andra åtaganden som kräver sitt- planering.

Och faktiskt så har det funkat o visst är det bra att man nu har Metformin, men det ska inte ersätta motion.

Även människan kan bevisligen bli fri från alla möjliga fetmarelaterade sjukdomar via motion- Biggest loser.

Bäst att träna nu o hålla hästarna o mig själv frisk.:idea:
Ha det sålänge/ kramar
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Tänker på hur de flesta cushinghästar ser ut. Långhåriga, bukiga o omusklade.
Solklara proteinbristfall.

Kan det vara så att de har fått felet pga att insulinet är förbrukat? Att de inte längre kan ta upp proteinet tillräckligt? Har ingen aning om om de tidigare har varit IR. Att de via ett tillstånd går in i ett annat hormonellt fel.
De föds ju inte med det.
Har antalet cushinghästar ökat?
Känns så när man direkt testar för det på äldre fånghästar

Långhårugheten är en del av sjukdomsbilden på ett sätt som jag inte kan redogöra för i detalj. Men det har alltså en direkt orsak i själva sjukdomen och beror inte på ngn annan anledning som tex proteinbrist.
Vad menar du med att insulinet är förbrukat? Tror du att det kan ta slut? Det kan vara så att bukspottskörteln hos en häst som har varit mkt IR under en lång tid (med eller utan Cushing) har blivit så pass utmattad att den inte kan producera mer insulin. Då får hästen diabetes.
Jag är ganska så säker på att en IR häst kan ta upp aminosyrorna från proteinet i alla fall. Varför skulle den inte kunna göra det?

Sedan är jag osäker på vad du menar med det jag har markerat. Men Cushing kan medföra IR.

Jag gissar att man testar äldre hästar för Cushing eftersom det kan förhindra nya fånganfall. Det har antagligen blivit lättare att testa och Cushongmedicinerna kanske mer effektiva eller billigare. Det kan vara bättre att testa och få ett neg resultat än att missa ngn.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ponera att jag har helt fel- visa mig då en sund välmusklad "Cushinghäst".

De jag har sett mår bra psykiskt när de médicineras, men deras fysik ser inte mkt bättre ut.
hoppas innerligt att några kan ge mig en annan uppfattning:banana:

De forskar på bl.a cushing för att få en klarare bild av fånggåtan o givetvis för att förhindra fler fångfall.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

*KL*

Muskelförlusten hos cushingshästr är dessutom ett symptom. Dvs de förlorar muskelmassa pga sjukdomen.

Dock kan kraftig IR också orsaka muskelförlust.

Sen att få cushingshästar är välmusklade ens när de behandlas kan ju bero på att det ofta är äldre hästar, som inte rids så hårt. (Och du axel brukar ju hävda att utan ridning inga muskler)

Googlade lite. Det här är ett ex på före/efterbilder på en pergolidebehandlad cushingshäst
http://equinevetblog.blogspot.com/2010/06/pergolide-before-after.html

29-åring med cushings
http://www.thestablesatmillgreen.co.uk/resources/_wsb_468x340_April.jpg

Samma häst men 30 år http://www.thestablesatmillgreen.co.uk/resources/_wsb_442x355_27+June+09.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ponera att jag har helt fel- visa mig då en sund välmusklad "Cushinghäst".

De jag har sett mår bra psykiskt när de médicineras, men deras fysik ser inte mkt bättre ut.
hoppas innerligt att några kan ge mig en annan uppfattning:banana:

De forskar på bl.a cushing för att få en klarare bild av fånggåtan o givetvis för att förhindra fler fångfall.

Nu har du läst mitt svar fel. Jag påstod inte ngt om Cushinghästarnas muskelmassa utan ifrågasatte om IR leder till bristande förmåga att ta upp proteiner.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Motion är en av grundstenarna i försurningsteorin. Man måste svettas varje dag. Gör man inte det så stannar skit kvar i kroppen och försurar. Jag har testat och jag håller med.Så utöver alla andra dåliga saker det finns med boxvila så är detta ytterligare en.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni med IR-hästar och som har koll på läget, i vilket skede ger man Metaformin(?)? Ger man det så fort IR är konstaterad eller när det är...
Svar
5
· Visningar
2 633
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
B
Foder & Strö Hej alla ni med erfarenhet av hästar med IR och alla ni andra också! Vad skulle ni säga är bästa betet för en häst med IR eller som...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Hej Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen. Hon har alltså väldigt högt...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 086
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp