Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag har massa häslosproblem själv och därför läst massor om kostens påverkan. Insulinkänslighet är väl? en sorts försurning i kroppen? Iallafall på människor.
Nej nej, varken på människa eller häst. Utan det handlar om att de receptorer som ska reagera på insulin och 'öppna cellerna' så att de får bränsle (av blodglukosen) har nedsatt känslighet.

Detta gör att blodsockret inte sänks, kroppen svarar då med att producera mer insulin, och insulinnivåerna blir förhöjda.

IR är ett förstadie till diabetes typ 2 hos människa.

Att ge stärkelse (havre t ex) och socker ger en större och snabbare blodsockerhöjning, vilket ger högre insulinnivåer.

Hästar har stor reservförmåga att bilda insulin, dvs kan bilda långt mer insulin än kroppen behöver, och kan på så sätt kompensera för IR. (Människor är inte lika bra på det, och det är när kroppen inte klarar av det som det övergår i typ 2 diabetes, och måste behandlas med blodsockersänkande medicin och inte 'bara' kost och motion).

Mycket höga insulinnivåer kan dessvärre utlösa fång hos häst, förutom allt annat obra det ställer till med på både häst och människa.

Har således inget med försurning att göra. Av dina uppräknade förslag är t ex havre direkt olämpligt. Ett stärkelse och sockerfattigt grovfoder är bra, men det ska då vara ett med lågt socker och stärkelse (vilket det inte är). Oljan i ditt ex är bra OM man måste tillföra mer energi/MJ (oftast är dessa hästar extremt lättfödda och behöver inget MJ-tillskott, men om så är så är olja bra val). Linfröolja kan ev ha en effekt som ökar insulinkänsligheten men det är inte bekräftat.

Betfor är inte bra, på tok för mycket socker. Betfibrer är däremot utmärkt just pga fibrerna (dvs omelasserad betfor)

Så, ingen försurning, men tänk kost med lågt GI så hamnar du rätt. Och så undvika allt med högt GI. Hålla blodsockret (och därmed insulinet) på en stabil, och 'låg' nivå.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Fast det där är ett 'fritänkande förslag' som saknar helt stöd i den forskning som finns, det med försurning.

Sen kan man ju om man vill ge kalk och så vidare, och magtarmbalans är aldrig fel. MEN att ge te x havre är ren och skär idioti till en IRhäst och kommer att förvärra hela eländet.

Så, vill man gå på försurningsteorin och prova det så absolut kan man det (tycker jag), men INTE med de saker man vet förvärrar IR och utlöser än värre problem. I klartext då stärkelse och socker.

Det finns en lång rad teorier om vad som kan tänkas hjälpa (för häst), t ex krom. Det finns inget som stöder det forskningsmässigt än, men det finns heller inget som tyder på att det skulle vara negativt. Så vill man prova krom, prova.

Men alldeles oavsett vad man tror så ser jag det som, ursäkta språket, ren idioti att blanda in havre. För det VET man är negativt.

Jag förkastar inte alternativa tankar rakt av, men jag är EXTREMT försiktig när det gäller t ex IR/fång, för går det snett kan det kosta hästen livet.

(Jag ger både gurkmeja och linfröolja för hans IR btw. Finns ingen forskning att det skulle hjälpa på häst, men det finns en del forskning på andra djurslag som visar på ökad insulinkänslighet, minskad inflammationsprocess osv - och viktigast av allt, absolut ingenting som tyder på att det kan vara negativt för IR. Dvs i 'värsta fall' är det verkningslöst - i bästa fall hjälper det. Så som sagt, jag förkastar inte allt som inte är bevisat rakt av, men undviker som pesten det som är bevisat dåligt för då i det här fallet fång/IR)

Och jag reagerar när det rekommenderas t ex havre, för det finns de som inte är så bra på källkontroll.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag har massa häslosproblem själv och därför läst massor om kostens påverkan. Insulinkänslighet är väl? en sorts försurning i kroppen? Iallafall på människor.
Om en man ska direkt översätta kostomläggningen från häst till människa så borde man ge dem
Hö (inte hösilage)
Hel havre (pga att hel havre är mat för den bra tarmfloran)
Kalk i mängd, typ 1 dl om dagen (för att motverka försurningen)
Olja, tex linfröolja men vilken som helst borde funka
Betfor (för fiberna och magfunktionen)
Havrekli
Physaliumför(oxå mat för de goda bakterierna)
Magbakterier

Thats it.Denna kostomlöggning borde ge förbluffande resultat.

Insulinresistens beror på/innebär minskad insulinkänslighet vilket medför att sockret inte transporteras från blodet in i cellerna med normal hastighet. Det fungerar i stort sett på samma sätt hos människor som hos hästar. Men hästarnas bukspottkörtel kan sedan kompensera för den minskade insulinkänsligheten genom att producera massor av insulin så att sockret ändå kommer in i cellerna. IR hästar har alltså oftast normala blodsockervärden medan människor får höga blodsockervärden dvs de blir diabetiker.

Jag vet inte vad det är för slags försurning du menar. Vad handlar det om?

Man ska absolut inte ge hel havre till en IR häst. Det höjer blodsockret och förvärrar IR. Med en frisk häst bör man undvika att ge så mkt havre så att den fortsätter ända fram till tarmfloran i grovtarmen. Havre i grovtarmen kan skapa stor oro bland mikroorganismerna och då kan detta leda till en försurning men det har inget med IR att göra. Så på vilket sätt hel havre skulle vara bra undrar jag verkligen.

Jag vet inte om det fungerar med kalk. Det beror på var du menar att det är surt någonstans (vilket det alltså inte är vid IR).

Olja och betfibrer är bra eftersom det inte höjer blodsockret och insulinet.

Jag ser nu att AW redan har svarat. Jag såg inte era senaste inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Det behövs inte mkt havre. själv sväljer jag en tesked 3 ggr om dagen...det räcker.
Seriöst, pröva att ge kalk i mängd, det har en förbluffande effekt.
Jag gick i slutet på så mkt mediciner för en hel massa olika saker att jag höll på att bli galen.Däribland insulin (vilket jag inte behöver längre) Tjock blev jag oxå, konstant hungrig...
Numera är en av 10!!! olika mediciner kvar (levaxin, mot sköldkörtelproblem) och det enda jag gör är att följa råden om att basgöra kroppen. Fantastiskt!!! Dessutom går jag ner i vikt och är inte hungrig!!
Jag kan tom fuska och äta saker jag inte tåler men bara om jag tar dubbel dos kalk.

Funderar på om alla dessa problem som hästar har nuförtiden uppkom när vi slutade ge hästar havre, kli, betfor och kalk och hö.....som ju var den vanliga dieten förr.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Kalk i mängd hjälper inte min iaf.. Vi har kalkrika marker här, och det är skyhögt med kalk i grovfodret. Han får många gånger om sitt kalkbehov, alltid fått.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Glämde...Det måste vara kalk i kombination med magnesium.
i EXTREM mängd.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Han får extra mg med.

Så, det fungerar inte för min iaf. Kanske gör det det för någon annan, kanske inte. Men inte för min alldeles oavsett.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

KL

Finns det andra faktorer som gör att insulinproduktionen ligger högt alternativt att cellerna inte öppnar för insulinet?

Inflammationer i kroppen tror jag FA nämnde.

Finns det annat?

Finns det något annat hormon som triggar insulin?

undrar den vetgirige

devere
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Den innehåller en del sakfel dock, den länken, vilket man bör vara medveten om. Men den är väldigt bra iom alla bilder, som gör det så mkt enklare förstå vad man ska titta efter t ex.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Till er som kan massa har jag återigen en fråga, vad är flingad betfor???
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Enstaka kommentarer:
Motion: jättebra! Motionera hästen flitigt och regelbundet och håll den i lågt normalhull.
Betfor: knappast bra eftersom det innehåller socker. Insulinet är till för att minska blodsockernivån så att fylla på med socker, är inte lämpligt. Ge något annat för att få i hästen medicinen.
Dräktighet: Inte lämpligt. Förmodligen har hästen svårt för att ta sig för att det inte är för naturen optimalt med dräktighet på en sådan häst.
Överviktiga kvinnor har svårt att bli gravida. Vet inte om det finns forskning på kvinnor med IGT men det är ju inte så vanligt med IGT utan övervikt på människor.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Till er som kan massa har jag återigen en fråga, vad är flingad betfor???

Betfibrer/betfor som det gjorts flingor av.

Om du tänker dig vanlig betfor, så är den i vad som kallas snitslar. Nästan som små rivna bitar.

Sen finns pelleterad betfor, som är som - just det - pellets.

Flingad så är det som platta små flingor.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ja, motion är mycket bra om man har en häst som inte är halt eller har puls i sina ben pga av fång känning eller liknande, annars kan de vara svårt.
Sen finns de betfor som inte innehåller nå socker alls knappt, som kwikbeet, ska innehålla ca 2% socker,sen den här flinade betforen som de sugit ur all socker i och som är hackad och torkad vad jag förstod,men de var därför jag fråga här för att få veta exakt om någon vet????
Har man en häst som äter massa medicin så måste man få i den medicinen på nått vis, och de kanske är enda lösningen med någon slags betfor.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Betfor är egentligen ett registrerat varumärke för en specifik tillverkares melasserade betfiber. Dock har vi börjat kalla allt i den vägen för betfor.

Men betfibrer som inte melasserats är eg inte betfor, och är ett mycket bättre val till fångisar/etc.

Men kan vara bra att veta att 'betfor' och 'betfor' inte behöver menas samma sak med.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag vet inte om det fungerar med kalk. Det beror på var du menar att det är surt någonstans (vilket det alltså inte är vid IR).
Nu har jag ingen aning om om just kalk o Mg skulle kunna fixa till en störd mage eller förebygga- kanske, men IR-hästar 'r ju känsligare för foderbyten mm o det torde inte enbart handla om sockerarter. Kanske det o probiotika. det är inte skadligt iallfall.

Betfor är ju kalkrikt o har ett högre PH-värde- magvänligt.

Jag ger havre till min IR-häst som bara på liten giva orkar mkt mer o även busar mkt mer självmant i hagen. ett stort plus. O nu pratar vi om en äldre häst men som är i full kondition
 

Liknande trådar

Hästvård Ni med IR-hästar och som har koll på läget, i vilket skede ger man Metaformin(?)? Ger man det så fort IR är konstaterad eller när det är...
Svar
5
· Visningar
2 632
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
B
Foder & Strö Hej alla ni med erfarenhet av hästar med IR och alla ni andra också! Vad skulle ni säga är bästa betet för en häst med IR eller som...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Hej Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen. Hon har alltså väldigt högt...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 086
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp