Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag blir galen rent ut sagt på min lilla pålle.. Jag har nu testat att ge henne medicinen i munnen med spruta som en del av er sagt, jag testade att lägga tabletterna i lite vatten över natten och de löstes upp då kunde jag dra i detta i sprutan, men då blir de ju så löst i stället så hon kan spotta ut så mycket känns de som. Får man det till en pasta istället ( som avmaskningsmedel, är det kanske bättre) men då är problemet detta med sprutorna. Jag har köpt olika storlekar på sprutor på apoteket och de mesta är för små nedtill och allt samlas där och de går inte att trycka ut.
Man får i allt i sprutan men sen när man ska trycka i det i hästens mun tar det stopp, och visst kan man karva ett större hål med en kniv,men åååh, allt blir bara krångel!!!
Känner min häst minsta lilla medicin i hennes mat numera så låter hon allt vara, hon vägrar äta!
Låter allt vara med metformin i numera, jag blir GALEN på henne.
Har köp massa saker till henne för att hon ska äta och få inte i henne nått!
Och inte ska hon äta massa saker heller för hennes insulin och hennes medicin måste ju, vill ju inte att hennes insulin värde ska gå upp igen, jag ger snart upp!!!!!:( :( :(
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

De är knappt så hon äter sitt hö när de andra hästarna går ut, hon vill inte så inne själv mera :(
Jag tycker synd om henne!
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Har ni Citygross i närheten? De har 60 ml sprutor, med stor pip. De kan man köra 'pasta' igenom.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Har använt vetekli med gott resultat.

Roligt att Du fått ner insulinet:-).
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Men varför måste hon vara inne??? Kan du inte göra en sjukhage?

Det är ju uppenbart att hon lider av att ha det som hon har det nu...

Och prova vetekli+olika örter med stark smak. Tex bockhornsklöver, anis, mynta. Det borde gömma smaken.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Alexandra_W: Tack för dina tips, du verkar ha svar på allt ;) Jag har citygross inom en timmes avstånd, ska försöka lösa detta =)
Vetekli är detta okej för en insulin häst?? Jag kan ju alltid testa...
Ja, jag kan göra en sjukhage,men är lite osäker på underlaget, är så himla knöligt ute och hårt..
Är rädd att hon blir sämre, kanske hon kan vara ute lite. Är inte så enkelt att fixa en sand -sjukhage nu och ganska dyrt att spåna upp den också.
Halm kan jag fixa, men blir ju kanske inte lika mjukt.
Ska ringa vetrinären imorgon och kolla om hon kan gå ut nån stund om dagen;)
Så hon blir gladare iaf!
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

De verkar vara mycket känsligt för damen vad hon äter och inte, för köpte Bovete av en kille som är väldigt duktig på fånghästar och han sa att de brukar hästar tycka om och äta och vara glada, men ikke, inte min häst heller...
HON vägra det också:(
Snacka om matt!
Nog för att nu får hon ju inget som är gott, inget kraft alls, bara sina mineraler och sin urvattnade betfor, kanske inte är så kul.
Kanske måste ha nått som är kul, måste köpa det där Hoof få se..
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Lånar knappen och väcker liv i tråden.

Finns det alltid ett samband mellan IR och fång?
Eller kan en häst vara IR utan att ha elelr ha haft fång?
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Bovete är ju något helt annat, det smakar urk tycker jag. Prova vanlig vetekli?
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Nej den kan vara IR utan att ha haft fång (än...) och den kan ha fång utan att vara IR.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni med IR-hästar och som har koll på läget, i vilket skede ger man Metaformin(?)? Ger man det så fort IR är konstaterad eller när det är...
Svar
5
· Visningar
2 632
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
B
Foder & Strö Hej alla ni med erfarenhet av hästar med IR och alla ni andra också! Vad skulle ni säga är bästa betet för en häst med IR eller som...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Hej Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen. Hon har alltså väldigt högt...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 086
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp