Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Oki, bara som räkneex då =)

Om din har 500 mgs tabl och äter 60 st så är det 1800 tabl per månad (30 dgr), och totalt 900 000 mg. I 850 mgs tabl skulle det bli 1059 tabletter. Med det pris jag gav sist, dvs 52 kr för 100 st, så skulle din månadskostnad bli 551 kr. Dvs om jag inte räknat galet så nästan en halvering av kostnaden.

Jag har valt att INTE ha 1000 mgs tabletter, det är färre tillverkare som erbjuder dem, och de ggr jag kollat har det varit dyrare än 850 mgs. Just nu finns 10 olika tillv som erbjuder 850 mgs, och 6 st tillv som erbjuder 1000 mgs

Det är lite drygt att det är så ologisk prissättning, och att priserna ändras. Ena månaden är pfizer billigas, nästa månad är actavis billigare osv. Brukar iofs inte skilja supermycket per frp, men i långa loppet. Och som sagt, 100 pack är 9 ggr av 10 billigare att köpa 2 st av än att köpa 1st 200 p. Men apotekspersonalen är ganska snälla, och kollar åt en både vilken sort som är billigast just nu, och om det blir billigast att ta 200 pack eller 100 pack. Dock har inte alla apotek alla sorter, och de är lite olika lätta att krossa, men det kan man ju leva med.

Och de får inte ändra styrka nej, däremot om du har utskrivet t ex 4 * 200 st tabletter, dvs 4 stycken 200-pack, så är det inga problem för apoteken att istället ge ut 8 * 100 st tabletter, alltså 8 st 100 pack. Så där är det inte lika kinkigt vad som står på recepten ang förpackningsstorleken.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Japp, ska räkna på detta med medicinen, så hoppas jag kunna få ned priset en aningen iaf.
Tänkte på hur gör ni andra med IR eller fånghästar vid fodering osv om ni har flera hästar, jag har ju mina ute dagtid( inte just nu när hon står på boxvila dock, men annars) Har 3st, och inne äter var och en det den ska ha, men ute får de ju hö morgon, lunch och ofta eftermiddagshö också.
Ger ni ganska lite och sen mer till de som ska ha mycket på kvällen eller?
Har nämligen ett dräktigt sto som ska föla i juni och hon måste ju få äta ganska mycket här framåt våren.
Finns de nå bra tips någon har?
Vill ju att när min häst väl mår bra att då ska hon inte behöva gå ensam heller.
Hon går ju aldrig på bete, dock ska fölstoet få gå i större hage på bete med ett par andra hästar sen i sommar, och min "sjukhäst" vara hemma med shettisen ( hade jag tänkt)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Igår fick jag ett insulin svar på hästens prover, och från att för ca 4 veckor sen haft över 300 hade hon nu helt normalt 25. Man blir ju glad, men dock som jag sagt har hon ju mått ganska bra under hösten, förutom de höga insulinet som legat på runt 100-150, så har istället inte haft fång.
Nu gick hennes insulin ned, men istället fick hon en fångkänning och får stå på boxvila. Vetrinären är lite fundersam över detta och nu ska de återkomma om en månad från Strömsholm och då ska vi ta nytt insulinprov och ta nya bilder på hennes hovar och kolla "läget" på henne.

Ni som ger metformin till era hästar, hur får ni er dem detta?
Jag har nu provat med allt, köpte melassfri lucern- de åt hon inte, kwikbeet-de åt hon inte, hon äter "knappt" när man sköljer av betfor och blandar hennes medicin i, pga av att hon får så himla mycket tabletter i 28 st, så hon känner att de är nått i. KRÄSEN häst, jätte jobbigt!!
Jag får ha i lite havre då kanske hon äter, men hon ska ju inte äta havre :( så de fungerar ju inte heller.
Så hur gör ni??
 
Ni som ger Metformin?

Hej
Ni som har IR hästar och ger Metformin.
Min häst äter 28 tabletter morgon och 28 tabletter kväll som jag krossar.
Nu tänkte jag på tips och råd.
Jag gav ju detta i betfor som Strömsholm sa åt mig, men sen efter att jag läst en del så insåg jag ju att de finns annat att ge som innehåller mindre socker, och är bättre för en IR häst.
Nu har jag köpt melassfri lucern, kwikbeet och inget fungerar för min häst, hon vill inte äter inget.
Jag får inte i henne medicinen, så fort hon känner att de är medicin i struntar hon i det.
De som "nästan" fungerar, är sköld betfor, men knappt de heller. De är så många tabletter så hon känner ju att de är tabletter i, då lämnar hon.:cry:
Vad ska jag göra med henne?!
Har jag i lite havre i sköld betfor går det att få i henne, men de ska hon ju inte heller äta :(
TIPS O RÅD, snälla ni?
 
Sv: Ni som ger Metformin?

Uppblött melassfri lusern?

Betfor smakar ju typ inget utan melass, inte konstigt att hon inte vill äta tablettsmak....
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ni som ger metformin till era hästar, hur får ni er dem detta?
Jag har nu provat med allt, köpte melassfri lucern- de åt hon inte, kwikbeet-de åt hon inte, hon äter "knappt" när man sköljer av betfor och blandar hennes medicin i, pga av att hon får så himla mycket tabletter i 28 st, så hon känner att de är nått i. KRÄSEN häst, jätte jobbigt!!
Jag får ha i lite havre då kanske hon äter, men hon ska ju inte äta havre :( så de fungerar ju inte heller.
Så hur gör ni??

Från början slängde jag i tabletterna hela i proteinmineral (torra pallets). Sen började han sortera ut dem. Jag började dela dem, gick bra ett tag.

Nu sen ganska länge så jag krossar tabletterna med mortel till ett fint pulver, och så blandar jag det i endera melassfritt lucern, eller i uppblött potatisprotein. Dessutom ger jag Spillers Happy Hoof, då han annars ledsnar på lucernet/pp:n. Happy hoofen kan han inte motstå dock ;P

Jag får ändra vilket det är mest av, lucern eller pp, lite nu och då för annars petar han i maten och tar silaget först (han äter upp i sinom tid, men jag vill veta när han får i sig medicinen och att han äter hela dosen på en gång).

Innan jag kom på tricket med HH hade jag ett tag rejäla problem då han ansåg all mat vara förgiftad. Då blandade jag ut krossade tabletter i lämplig vätska så det blev som pasta, och gav i munnen.

Ett trick annars rent generellt när det gäller medicinering är att 'krydda' den vanliga maten med ngt. Förr använde jag vitlök innan de kom fram till att dte inte är bra, numera använder jag gurkmeja. Vänj hästen vid att få det i ickemedicinerad mat, 'till vardags' helt enkelt. Sen när det måste medicineras så ökar man vardagsdosen till en högre som maskerar lukt/smak av medicinen. Fungerar på rätt många (inte alla, vissa har superluksinne och går inte på sådana simpla trick).

Men ger du dem hela eller krossar du? Vad tycker hästen om bäst, blöt eller torr mat? Lillen vill ha torr, och det går ju inte blanda ut pulvret i, så därför jag använder happy hoof och blandar ut det blöta i, då tror han maten är torr och äter som en riktig ponny ska :devil:
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Kul att insulinvärdet sjuknkit.

Svårt det där när de inte vill äta medicinen, är det alltid du som fodrar henne?
Jag hade nog provat spruta i såna fall.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag krossar mina tabletter med mortel till så smått de bara går, hon vägrar annars :(
Gurkmeja har jag testa, gick inte heller :(
Vet inte riktigt om hon vill ha, blöt eller torr mat, de verkar vara olika vad de är för mat på nå vis, vanlig betfor är ju bra när den är helt vanlig och blöt, men de får hon ju inte!
Man kan ju inte köpa massa olika sorter och testa och sen vill hon inte ha, det jag kan testa nu är väl det du köper kanske Happy hoofen eller Safe&Sound som är till fångisar, så hon får nått mer att äta än bara kwikbeet, får då kanske den går ned??!!
Undra vilken som kan vara bäst av de två sorterna till henne och hennes insulin :S
Svårt de där med medin och foder!
Är glad att hennes insulin gått ned, men sen måste man ju hålla det nere också.
 
Sv: Ni som ger Metformin?

som jag skrev har jag testat detta också.... hon vill inte det, och ja, de var uppblött!
 
Sv: Ni som ger Metformin?

Jag maler alltså ned mina tabletter med en mortel så de blir pulver.. och sen måste jag lägga detta i nått som är relativt uppblött känner jag..
Tänkte lite om jag skulle testa köpa Safe&sound eller kanske Spillers Happy Hoof, så hon får nått mer som är gott då, men jag håller på att få en foderstat uträknar ut henne nu också,så vore bra om jag kunde hitta ett foder som fungerar så man slipper byta fram och tillbaka hela tiden.
Sen vill jag ju ge henne så lite socker som möjligt också med tanke på insulinet :(
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Man kan ju inte köpa massa olika sorter och testa och sen vill hon inte ha, det jag kan testa nu är väl det du köper kanske Happy hoofen eller Safe&Sound som är till fångisar, så hon får nått mer att äta än bara kwikbeet, får då kanske den går ned??!!
Undra vilken som kan vara bäst av de två sorterna till henne och hennes insulin :S
Svårt de där med medin och foder!
Är glad att hennes insulin gått ned, men sen måste man ju hålla det nere också.

Slamma upp i ngt och ge i munnen då kanske?

Haken med både DH Safe and Sound och Spillers Happy Hoof är att de inte direkt är sockerfria/stärkelsefria trots att de ska vara för fångisar. HH innehåller 4% stärkelse, S&S säger bara 'mindre än 10% socker och stärkelse'.

Dessutom är nästan alla engelska foder proppade med 'örter och jox', så även HH som dessutom innehåller vitlök, lite men ändock.

Du ser själv i ingredienslistorna...

Safe and Sound: Vete, gräs, Vetekli, Hackad spannmålshalm, Gräshackelse, Omelasserad sockerbetshjärta, Rörmelass, Sojamjöl, Havrekli, Halm, Linfrö, Kaliumkarbonatpulver, Diakaliumfosfat, Mynta, Salt, vitamin & Mineral premix, Nässelblad, Magnesiumoxid, Svarta vinbär, Gurkmeja, Rosmarinextrakt, Nypon, Alger, Vitlöksgranulat, Jäst

Happy Hoof:
Nutritionally improved straw, chopped straw, wheatfeed, molasses, dried lucerne, oatfeed, grass nuts, sunflower ext., ricebran, calcium carbonate, soya oil, salt, vitamins and minerals, calcined magnesite, vegetable oil, dried spearmint, garlic, lysine.

Men Safe and Sound valde jag bort pga innehållet kändes än värre än HH (däremot borde det vara godare än HH), samtidigt är man ju hela tiden tillbaka till 'vilket är värst'? Jag skulle inte ge HH till Lillen om jag hade hittat något annat sätt, men som sagt - liten mängd HH kontra inte äta medicin ordentligt, så fick det bli HH.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ja, de är alltid jag som fodrar henne.
De kan nog vara svårt med spruta i munnen, med tanke på att man måste krossa tabletterna så väldigt smått så de blir verkligen pulver, kan tänka mig att de är svårt att få in i sprutan annars?!?!
Eller är det någon som har testa?
Ska kanske testa iaf?
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Som jag skrev så jag har gett det i spruta i munnen. Stor 60 ml spruta. Sen krossa tabletterna, gegga ihop tabletterna med lämplig vätska så det blev som pasta, tänk dig konsistensen av avmaskningspasta. Sen fyllde jag sprutan med sked, dvs plockade isär kolven och sprutan, och hällde ner pastan med en miniliten sked. Höll den upprätt ett tag så det sjunker ner mot pipen, sen försiktigt på med kolven, vända allt igen så pipen är uppåt, låt det sjunka mot kolven och när det är längst ner, tryck ut luften. Sen var det bara att ge.

Lite pyssligt dock, men när man väl lärt sig det går det på ett litet kick. Jag gjorde en dags sprutor (3 st) i stöten och det tog totalt kanske 5 min för alla tre. Hur man än ser på det bökigare än att ge i mat dock, och det är anledningen jag ger i mat nu. Fördelen var att det var hemskt lätt att ge ute i hagen eller liknande, bara gå ut i hagen, ge sprutan, klart. Jmf med att ta in/undan, ge mat, vänta tills de äter upp etc.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Japp, som jag skrev här eller någon annanstan, så ska jag testa detta med att ge spruta ;) fungerar de på min så är det alltid ett bra alternativ att ha till maten!
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Här är min erfarenhet av Ir, Fång och hela den helv.. resan.:(
Några okonventionella erfarenheter som inte berörts här än (tror jag :o)

För halta IR/akut fånghäst som inte får röra sig ute- använder jag allt jag har för att ÖKA BLODCIRKULATIONEN. (En fånghäst står och spänner överarmar och muskler runt skulderblad såpass att blodet får svårt att cirkulera. Stretcha det som går, massera resten i stort sett jämt). Låt hästen visa dig vad den behöver hjälp med.

Jag använde magnettäcke med bipolära magneter, de är djupverkande och långt mer potenta än "vanliga" hästmagneter. Det hjälper en hel del. (Det här täcket avrättar jag den som petar på) :devil: Den är vår livsnerv, använder alltid när hästen måste stå still.

Två söndertummade böcker jag rekommenderar;
Tim Couzens (Veterinär) - Homeopathy for Horses (Många bra preparat för EMS, Laminitis, Founder).
Nancy Zidonis - Equine Acupressure - A working Manual (Enkla instruktioner om hur du behandlar hästen själv, mycket effektiv). Ta framförallt hand om Levern, avgiftnings centralen ;)

Så är du lite antisvensk och open minded ska du snart få ordning på din älskling, det lovar jag dig.
Är du Engelsk eller Tysktalande skulle jag söka kontakt med veterinärer utomlands, där de vet betydligt mer om EMS än vi vet i vårt lilla land.
All lycka till.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

... :o glömde delge det billigaste av alla min samlade erfarenhet;

ÄPPLECIDERVINÄGER och ALGER, go figure :devil: här har man slösat bort tiotusentals kronor på preparat från fler kontinenter och så svarar skrället bäst på ovan :p

Alger innehåller en hel del jod om du tror på en koppling däremellan.
Ä.vinäger är ju en storsäljare till oss människor som bantningspreparat, det ska höja insulinkänsligheten på något vänster. (Eller minska glykoshalten i blodet med 30% enligt uppgift på nätet, googla själv så jag inte lurar dig).

Vänster eller ej, min häst är så tydlig som från att släpa sig ur boxen till att släpa mig efter sig ur boxen :crazy: med eller utan ovan.

Lycka till!
 
Sv: Ni som ger Metformin?

Hej
Ni som har IR hästar och ger Metformin.
Min häst äter 28 tabletter morgon och 28 tabletter kväll som jag krossar.
Nu tänkte jag på tips och råd.
Jag gav ju detta i betfor som Strömsholm sa åt mig, men sen efter att jag läst en del så insåg jag ju att de finns annat att ge som innehåller mindre socker, och är bättre för en IR häst.
Nu har jag köpt melassfri lucern, kwikbeet och inget fungerar för min häst, hon vill inte äter inget.
Jag får inte i henne medicinen, så fort hon känner att de är medicin i struntar hon i det.
De som "nästan" fungerar, är sköld betfor, men knappt de heller. De är så många tabletter så hon känner ju att de är tabletter i, då lämnar hon.:cry:
Vad ska jag göra med henne?!
Har jag i lite havre i sköld betfor går det att få i henne, men de ska hon ju inte heller äta :(
TIPS O RÅD, snälla ni?
Du behöver knappast vara rädd för den lilla mängden. en näve.
Den får i sig betydligt mkt mer med höt.

Det viktigaste är att den äter medicinen o den vänjer sig kanske så småingom vid smaken.
en mortel är bra att ha.
 
Sv: Ni som ger Metformin?

Ja, morteln är min bästa vän just nu ;) har aldrig tidigare använt en, men numera gör jag det jämt ..haha =)

Var köper ni Happy Hoof, ni som använder detta??? Kan man läsa om återförsäljare på någon hemsidan, länk??
 
Sv: Ni som ger Metformin?

Var köper ni Happy Hoof, ni som använder detta??? Kan man läsa om återförsäljare på någon hemsidan, länk??

Jag köper på Citygross.

Det är Svenska Foder som är generalagent, och på deras hemsida hittar du återförsäljare. Googla svenska foder så hittar du =)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

... :o glömde delge det billigaste av alla min samlade erfarenhet;

ÄPPLECIDERVINÄGER och ALGER, go figure :devil: här har man slösat bort tiotusentals kronor på preparat från fler kontinenter och så svarar skrället bäst på ovan :p

Alger innehåller en hel del jod om du tror på en koppling däremellan.
Ä.vinäger är ju en storsäljare till oss människor som bantningspreparat, det ska höja insulinkänsligheten på något vänster. (Eller minska glykoshalten i blodet med 30% enligt uppgift på nätet, googla själv så jag inte lurar dig).

Vänster eller ej, min häst är så tydlig som från att släpa sig ur boxen till att släpa mig efter sig ur boxen :crazy: med eller utan ovan.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Ni med IR-hästar och som har koll på läget, i vilket skede ger man Metaformin(?)? Ger man det så fort IR är konstaterad eller när det är...
Svar
5
· Visningar
2 632
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
B
Foder & Strö Hej alla ni med erfarenhet av hästar med IR och alla ni andra också! Vad skulle ni säga är bästa betet för en häst med IR eller som...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Hej Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen. Hon har alltså väldigt högt...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 086
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp