Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ett litet passus

En ledbandsskad kommer vanligen av överdriven motion eller trauma.
Det är heller inte ett sjukdomstillstånd, utan en skada.
Hjärta lungor funkar bättre o kan syresätta kroppen bättre o få bort fett från även invärtes depåer. Alla gifter, slagg o annat får en möjlighet att transporteras ut.

Varför tror du att man känner sig så pigg när man tränar- vill ha mer.....
En halv Aspirin om dagen både fräter bort o förebygger fett från våra blodkärl.
.......
och Cushing eller PPID som det heter är en tumörsjukdom eller att körteln växer, inte motionerar du bort en tumör lika lite som en ledbandskada.
Blanda inte ihop det med IR.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Nu blir jag trött.:crazy:

För att undvika att hästen blir mkt dåligare än vad som är nödvändigt bör den hållas vid god fysik- precis som hosthästar, IR o mkt mer!
De kan leva ett bra liv TROTS sin sjukdom o ha väldigt få symptom.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jamen, är det någon som sagt annorlunda? Ni pratar ju bara förbi varandra hela tiden!

Så som (jag tror) raggsock har tolkat dig är att du säger att det skulle gå att undvika/bota Cushings genom motion vilket inte går i och med att det är en tumörsjukdom. Man kan liksom inte motionera bort cancer..

Jag tror alla förstår hur du tänker, motion är superbra! Tror ingen invänder mot det. Men det är inte alltid det enda svaret på allt.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

För att undvika att hästen blir mkt dåligare än vad som är nödvändigt bör den hållas vid god fysik- precis som hosthästar, IR o mkt mer!

Och i detta påstående skulle jag vilja säga att så mycket mer än bara motion ingår! För alla hästar som är sjuka är kosten också väldigt viktig, och för många är stallmiljön enormt viktig för att hästen ska hållas symtomfri.

Jag skulle (fortfarande) vilja ha någon slags källa till EXAKT hur mycket motion en häst kräver, och varför. Faran med att hånskratta åt alla som inte har möjlighet, av olika anledningar, att motionera sina hästar 2 timmar om dagen 7 dagar i veckan vid alla årstider och väder, är att många kommer att ge upp den motion de kan ge sina hästar eftersom det inte känns "lönt". Jag får anta att det finns något mitt emellan ovanstående, och att mata sin häst dubbelt så mycket som den behöver samt ta en ridtur runt kvarteret varannan vecka? Eller?
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Och i detta påstående skulle jag vilja säga att så mycket mer än bara motion ingår! För alla hästar som är sjuka är kosten också väldigt viktig, och för många är stallmiljön enormt viktig för att hästen ska hållas symtomfri.

Jag skulle (fortfarande) vilja ha någon slags källa till EXAKT hur mycket motion en häst kräver, och varför. Faran med att hånskratta åt alla som inte har möjlighet, av olika anledningar, att motionera sina hästar 2 timmar om dagen 7 dagar i veckan vid alla årstider och väder, är att många kommer att ge upp den motion de kan ge sina hästar eftersom det inte känns "lönt". Jag får anta att det finns något mitt emellan ovanstående, och att mata sin häst dubbelt så mycket som den behöver samt ta en ridtur runt kvarteret varannan vecka? Eller?
Blir ännu mer trött.

Ni diskuterar HELA TIDEN BARA Kosten som det allena saliggörandet.

Som om det vore hästens enda behov.:crazy:

Om vi nu tar IR, så är det konstaterat att motion kan göra den symptomfri på bara en mkt kort tid- kroppen kommer i balans igen.

Det är väl ett fritt val att skaffa häst... än sålänge o varför skaffa sig fler än vad man har tid o intresse för?
att det är trevligt att ta fram kusen när vädret är fint- som en moppe. Vad gör man med hunden om vädret är som nu- släpper den utanför dörren?

Om man tar en bråkdel av tiden som man sitter framför datorn eller bara buketid så hinner man nog med dubbelt så många hästar.
Var lägger man sin prioritet liksom????

När jag fick möjlighet att ha hästarna "hemma" så var det självklart att det var ett måste att fortsätta i samma stil även fast man blir mer bunden hemmavid.
 
Senast ändrad:
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Nu läser du bara det du vill läsa igen!
Det har sagts flera gånger att motion behövs, att 30 min om dagen kan göra en enorm skillnad i insulinkänslighet. Men det går absolut inte utesluta fodret ur diskussionen!
En medelväg: fodra rätt och motionera.

Ja, kanske skulle man kunna göra mycket mer med sin(a) häst(ar) om man valde bort alla andra aspekter i livet.
Men du förstår, ibland måste man göra annat än vara i stallet. Man har ett arbete, studier, umgås med folk, har lite egentid. Du ska inte vara så snabb att döma ut alla andra utefter vad du (vill läsa) läser på ett forum.
För precis som Bettysmatte säger behöver man uppmuntra folk om man vill åstadkomma en förändring, inte klanka ner på allt och alla, jämt och ständigt.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ja Ok, det är väl tur att jag mest har seriöst folk i min närhet som prioriterar o ändå har tid för allt annat- inte buke då förstås.

Jag hinner oxå FAST jag spenderar en hel del tid här- vilket är oerhört korkat förstås.
Jag tror att man kanske har tappat intresset o det ger sig uttryck i ursäkter av allsköns karaktär.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Men kära älskade gulliga du! Världen är större än Bukefalos!
Många sitter dessutom på arbetstid, då hade de ändå inte kunnat vara i stallet.

Själv har jag redan varit ute i 1,5 h med min ponny idag, och ändå har jag tid att ödsla tid på att försöka förklara saker för någon som redan tror sig veta allt..
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag kan tala om precis vad jag har gjort idag, fram till jag svarade dig och även efter. Kl 5 steg jag upp. Kl 6 var jag ute och släppte ut + fodrade mina hästar. Kl 7 åkte jag till jobbet. Kl 7.30-14 jobbade jag. Kl 14.30-15.45 var jag ute hos hästarna, bland annat gick vi en promenad. Kl 16 svarade jag på ditt inlägg samtidigt som jag lagade lite snabbmiddag och läste lite nyheter på nätet. Sedan åt jag och bytte kläder. Kl 17.15 körde jag tillbaks till jobbet för en kvällsföreläsning som varade till nästan kl 20. Och nu har jag precis kommit hem. Kl 21 ska jag ut till hästarna, ta in och förbereda höpåsar till imorgon.

Hur såg din dag ut idag?

Och, nej, jag har INTE tappat intresset och, nej, jag är inte oseriös. Däremot lever jag, tyvärr antar jag, i verkligheten. Och om du läser mitt svar till dig en gång till så ser du att jag säger att det inte bara är motion som är viktig (ingenstans har jag förnekat att den skulle vara det dock) utan även kosten och stallmiljön. Precis så här sa jag:

Och i detta påstående skulle jag vilja säga att så mycket mer än bara motion ingår! För alla hästar som är sjuka är kosten också väldigt viktig, och för många är stallmiljön enormt viktig för att hästen ska hållas symtomfri.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Om man tar en bråkdel av tiden som man sitter framför datorn eller bara buketid så hinner man nog med dubbelt så många hästar.
Var lägger man sin prioritet liksom????

Det är ju ganska lätt att konstatera vad du prioriterar i alla fall och vem av oss två tex som ägnar mest tid åt att sitta framför buke. Det är bara att jämföra antal inlägg med den tid vi har varit med på forumet.

Annars så tror inte jag att du har en aning om vad alla de användare som du retar dig så på gör på sin fritid. Hur skulle du kunna veta det? Det är ju ganska tramsigt att påstå att du har koll på hur mkt tid alla andra inte lägger ner på sina hästar jämfört med hur mkt tid du lägger ner på dina.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Fast den dagen var väl ändå ett undantag?
Hur många åker till jobbet 2ggr/dag?

Det är oxå det jag menar. Har man inte tid för annat än skötsel så kanske man ska inackordera dem o få tid att rida dem.

så brukar man göra. mkt jobb= mer pengar o kan leja bort passningen..

Det torde vara det bästa för IR-hästar- att man i första hand ser till att förebygga o hålla IR på en bra nivå med motion än att hela tiden bara ge dem reducerat intag.

då klarar hästen av att stå ngn dag om man nu vill göra annat.

Jag förstår inte problemet- om man nu vill ha en RIDhäst :confused:
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag förstår inte problemet- om man nu vill ha en RIDhäst :confused:

Jag förstår inte varför du hela tiden ser problem så fort folk inte gör precis som du vill/tycker?

Bettysmattes häst är smal, frisk och rids i den omfattning hon hinner och underlaget tillåter. Vilket är rätt ofta. Den rör på sig i någon form (utanför hagen) de flesta dagar.

När den inte fick/kunda röra sig bantades den med hjälp av kosten.

Så, vad ÄR problemet du inte förstår? Att man kan hålla hästar smala och friska ÄVEN om man inte gör exakt som du tycker? Att man kan hålla hästar smala och friska ÄVEN om man har ett heltidsjobb, familj och eget stall?

Du har nu 'tjafsat' på ganska länge, och jag jag förstår fortfarande inte om VAD? Om bettysmatte (som får vara exempel) hade en smälltjock häst som mådde dåligt, om hon hade en häst som fått fång varannan månad etc - DÅ hade jag förstått det.

Men hennes häst är smal och mår bra och är frisk. Så vad är problemet - egentligen?
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ja, det var ett undantag, så sett att jag jobbar ännu längre de andra dagarna. Mitt övriga schema är 7.30-15.30 på måndagar, 7-16 på onsdagar, 6.30-15.30 på torsdagar och 7.30-16.30 på fredagar. Jag har alltså schemlagd arbetstid 39 h/vecka och sedan tillkommer ett kvällsmöte per månad. Så, ja, en gång per månad stannar jag antingen kvar på jobbet till 20-20.30 alternativt åker en sväng hem emellan. Det är fullt ös hela tiden...

Som AW redan har uttryckt det, så förstår jag inte vad problemet med mig, min häst och min ridning ÄR??? Min häst blev för fet av att gå på bete, och det gör hon inte längre. Hon bantades och äter numera helt normala mängder för en d-ponny, dvs 7-8 kg grovfoder per dygn. Jag har en gång i tiden, på det glada 80-talet, haft en ponny uppstallad på ridskola. Jag hade helinackodering, som jag antar att du antagligen har, och åkte ner på eftermiddagarna efter skolan och red. Behövde inte fixa eget hö, behövde inte mocka, behövde inte fundera på spån, hade en skötare som även red hästen någon/några dagar i veckan, hovslagaren skodde min häst när han var där och skodde de övriga. Det var kul...och enkelt.

Men jag tror att hästen var gladare när den stod hemma i sitt lilla lugna stall med sin kompis, gick i fina hagar och reds mestadels ut i skogen och på vägarna. Det finns SÅ många aspekter att ta hänsyn till när man utvärderar en hästs mående och hälsa, och jag tycker att det är rent av tragiskt att du så fullkomligt har snöat in dig på en enda faktor... Är du inte nöjd med ditt liv som det är med dina hästar, eller vad ÄR det egentligen som stör dig?
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Nej Jag ska fortsätta med Metaformin samtidigt som den nya medicinen pergolid, blir väldigt dyrt varje månad. Metaformin kostar mig ca 1000 kr i månaden, hon äter 60 tabletter om dagen, och av pergolid ska hon äta 1 tablett per dag.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Blev lite fel mitt svar kom in här ovan, skulle kanske ha gjort ett citat,men blev fel....
Skulle svara på ett inlägg som fanns i tråden.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Har Metforminet haft någon effekt? Jag har för mig Du har nämnt värdena i tråden, men hittar dem inte:).

Om det inte haft någon mätbar effekt varför väljer man att pröva två mediciner samtidigt?

Hur vet man då vilken som har effekt?

Bara nyfiken:)

Pergoliden om den fungerar har i vart fall haft en väldigt kraftfull effekt på min häst så fort doseringen ändrats. Som jag skrev någonstans så är det precis som det rinner av vätska av min häst när doseringen ökas. Hon blir som deffad. Min alldeles egna hemsnickrade teori är att hon svullnar upp pga ökad kortisol (ACTH påverkat) och när ACTHn sänks genom ökad dopamineffekt så försvinner också kortisolet därav deff-effekten. Har inte testat teorin på veterinär ännu:)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

VI tog nytt blodprov här om dagen, men de togs även ett för ca en månad sen och då var hennes insulin över 300, så känns inte som att metaformin tabletterna fungerat jättebra. Men i höstat när vi tog prov så märktes en liten skillnad men de var inte bra.
NU hade hon dessutom ont när provet togs därför togs ett nytt nu för ca 2 dagar sen, för när de har mer ont kan insulinet vara högre än normalt också.
Men de på strömsholm sa att jag skulle ge båda tabletterna samtidigt, jag ifrågasatte inte så mycket...hum, kanske jag borde??!! ( ibland säger man bara ja....)
Men läste i någon annan tråd om hästar som ätit dessa två mediciner ihop och de hade blivit bättre.
Men som du skriver, hur ska man veta?
Samtidigt som de kostar mig väldigt mycket.....
Min häst ska äta en tablett om dagen av pergolid.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Att ge både metformin och sköldkörtelhormon är väldigt vanligt iaf i UK. Och även att ge pergolide och metformin har jag läst om på flera ställen. Och att kombinera tycks där ge bättre effekt än att bara ge 'det ena' vad det verkar (alltså när man läser). Så jag skulle inte oroa mig över att de rek en kombination.

Teoretiskt, men nu bara spånar jag, kan det ju dels vara att de hjälper varandra, men också det att du ju inte vet om/hur mkt effekt metforminet gett. UTAN metformin kanske insulinvärdet skulle vara ännu högre? Kan ju vara så de tänker med.

Hursom, det är absolut varken okänt eller nytt att ge båda samtidigt om man kikar internationellt, och jag håller tummarna att det ska fungera för er!
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Nej Jag ska fortsätta med Metaformin samtidigt som den nya medicinen pergolid, blir väldigt dyrt varje månad. Metaformin kostar mig ca 1000 kr i månaden, hon äter 60 tabletter om dagen, och av pergolid ska hon äta 1 tablett per dag.

Vad är det för styrka på metformintabletterna? Har du kollat det jag skrev om kolla pris och ev ge högre styrka?

Lillen äter 21 st 850 mgs tabletter/dag, det kostar om man väljer 'rätt' 330 kr/månad. (Det är oftast billigare köpa 2 st 100-pack än 1 st 200-pack t ex. Ologiskt, men.. Jag betalar kring 50 kr för 100 st tabl, 850 mgs)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Nej, jag ska kolla upp de där med tabletterna lite bättre..
Mitt recept är på 500 mg tabletter och jag har bett om att få på 1000mg så jag slipper krossa 28 tabletter på morgon och lika kvällen, så blir de iaf bara 14 st kväll och morgon. Men de får inte ändra på apoteket säger de och har sagt till på strömsholm hela tiden när jag ringer att de ska ändra, men verkar svårt ibland att bli "hörd"...
Ska försöka igen...
Den nya medicinen är iaf bara en tablett om dagen, men den kostade också en hel del.
Kul att höra en del som är positiv till dess effekt då min ena vetrinär bad mig tänka på att ta bort henne här om dagen när han hade kollat på henne, och gett henne nu 2-3 månaders vila igen:(
Man blir så ledsen hela tiden för både hennes skull och min egen...
 

Liknande trådar

Hästvård Ni med IR-hästar och som har koll på läget, i vilket skede ger man Metaformin(?)? Ger man det så fort IR är konstaterad eller när det är...
Svar
5
· Visningar
2 632
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
B
Foder & Strö Hej alla ni med erfarenhet av hästar med IR och alla ni andra också! Vad skulle ni säga är bästa betet för en häst med IR eller som...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Hej Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen. Hon har alltså väldigt högt...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 086
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp