Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Fast din häst är ju inte IR längre, alltså den har inga symptom och beroende på hur man ser det frisk alt symptomfri. Dvs insulinkänsligheten är normal igen. Är ju viss skillnad ge lite havre då, jämfört med att försöka behandla en 'aktiv' IR med havre.

Apropå mage och buffra, så lucern kan skydda magen på samma vis ang pH osv, och det innehåller ju också rätt mycket kalk.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

För mkt protein kan ge ökad försurning i kroppen och kan bidraga med försurning och därmed IR. Jag har pga denna tråd börjat diskutera med folket i mitt stall om detta och de har i många, många är vetat om detta problem och fodrar för att undvika det. Mkt intressant att diskutera med folk som har helt annan syn på det hela. Tänk om länder kunnat blanda sin kunskap, fan vad bra det hade blivit.

I princip alla hästar i Spanien har proteinbrist (men i princip aldrig fång eller Ir).. Man är mkt restriktiv med att ge Lucern, man ger det i månadsdoser ett par gånger om året, tex inför när det kommer mkt jobb för hästarna för att "fodra upp dem" , men aldrig annars för man vet att det försurar kroppen och ger "fettnacke".

Man är oxå noga med vilket gräs man ger dem. Ray gras, kan man enligt dem ge mkt av, men aldrig i de mängderna som svenska hästar får. De ger sällan blandat hö till hästarna utan en sort och olika efter säsong.

Kosntigt nog ger de majshö?!?!Men där är en limit på hur mkt man kan ge om man vill undvika IR.

Monkeybread är en populär inblandning i krafftfodret med tydlien mkt välgörande egenskaper.

Havre är standard. Musli har man problem med här då den höga luftfuktigheten i kombination med extrem värme gör att oöppnade säckar förstörs, därför har musli inte fått nån stor genomslagskraft här.

Överhuvudtaget är det noga att aldrig fastna i en foderstat, ibland ska de ha mer protein, ibland mer energi. Tänker mig att det motsvarar naturens skifftningar....

Jag som har tänkt att spanjorerna är idioter vad gäller utfodring, istället är de otroligt smarta.

För lite stråfoder har jag tänkt, hur kan de hästarna må i sina magar....Men de mår bra, sällan stressade som man ser i sverige med olika betendestörningar som krubbitning, vävning, boxvandring etc. Trots att de får går i hage väldigt sällan.

De är friska helt enkelt. Men sällan så där vackert muskade som man egentligen vill ha hästar. De muskler hästarna har kommer från ridning, inte från foder.

Om man studerar naturfolk så finner man ju att de som går på lägst kaloriintag har minst sjukdommar. Magrast vinner liksom. Funderar på om det egentligen inte är så för hästar oxå....

Intressanta tankar för mig som älskar att insupa lärdom från "gammelfolk" istället för senaste rönen.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Fast lucern ger ett högre pH (i magsäcken), dvs att ge lucern borde göra motsatsen mot att försura kroppen om man ska följa den teorin?

Sen är väl inte proteinet från lucern i sig mer försurande än protein från ngn annan källa, om man ska hålla kvar vid försurnings- och proteinteorin (som jag inte köper, men jag kan diskutera även saker jag inte köper), det borde ju då vara totalproteinet som spelade roll?

Antar du menar ryegrass? På svenska rajgräs? Det är ett av de gräs som lagrar in fruktan i extra stor mängd, dvs ofta sockerrikt. Det är ofta (mycket beror ju på väder, skördetid osv) proteinrikt.

Så blir lite motsägelsefullt där på proteindelen. Det som jag tycker är svårast när det gäller sådana här saker, och är en av de största anledningarna att jag föredrar det som är vetenskapligt förankrat, är ju att en häst kan må/bli bra osv tack vare eller trots att någonting. Och utan kontroller och studier är det jättesvårt att veta vilket det är.

Min har ju t ex fått dels långt över proteinbehovet (serverat via silage), och under proteinbehovet (serverat via silage). Det har inte gett någon märkbar skillnad på hans IR. Om däremot t ex förändringen skett samtidigt som en spontant förbättring, skulle det ju kunna vara lätt för mig att t ex tycka att 'när jag sänkte proteinet så blev han bra'. Men utan att undersöka/testa mer, så vet jag ju ändå inte om det var tack vare att jag sänkte proteinet, eller trots att jag sänkte proteinet - eller bara slumpen.

Det är ju där det eg är viktigast - vilket brukar påpekas av de ledande veterinärerna - att hitta det som fungerar för just ens egen häst. Provar man något som inte fungerar, sluta med det oavsett hur många/vilka som säger det är jättebra. Och omvänt, fungerar något så håll fast vid det, oavsett vad andra säger om det 'ska' fungera eller ej. Gäller dock att man då verkligen kan stänga av hemmablindhet osv när det handlar om bedömma hur ngt fungerar, vilket kan vara nog så svårt för oss alla ibland.

Så, om häst A mår bra med lucern men sämre utan - ge häst A lucern. Om häst B mår bättre utan lucern men sämre med - ge inte häst B lucern.

Dock bör/måste man vara kritisk ang vad man provar, och verkligen t ex fundera på om man ska prova att - påhittat ex - ge en häst bara bark och inget annat än bark, för att någon säger att det fungerar.

Så, jag tycker och tror att det viktigaste är just att hitta det som fungerar för ens egen häst, och sen om det är med/utan lucern, med/utan extra kalk etc är inte det avgörande. Hade jag t ex sett positiv skillnad av mer eller mindre kalk/lucern/protein/annat som inte *borde* spela roll men uppenbart gör det, så skulle jag ge min häst mer/mindre av det. För hästar är individer och reagerar inte lika, ens när man önskar de skulle det =)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Det går inte att jämföra gräs och ex lusern mellan länder med olika klimat. Jag antar att det är kanarieöarna du beskriver? Efter lite googling på klimatet förstår jag det som att det är att betydligt jämnare klimat än i Sverige och helt utan de kallare årstiderna som vår, höst och vinter.

Man kan naturligtvis jämföra innehållet av blodsockerhöjande kolhydrater i grovfodret för de olika länderna. Det hade varit mycket intressant att veta hur de skiljer sig. Men det troligaste är alltså att det som växer hos dig inte alls har "våra" höga halter av socker och fruktan. Det är våra gräs som är anpassade till en kort intensiv växtperiod och sedan dessutom kallare perioder. Det har medfört att de är extra effektiva på att producera och lagra kolhydrater.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Hej
Har pratat med min vetrinär på strömsholm idag och nu ska vi tydligen testa medicinera min häst med både metaformin och en medicin mot cushing ( vet inte vad medicinen hette, då han skulle skicka hem de)
Någon som har använt sig av medicin mot cushing?? Effekt?? Pris?? ( har hört att den är ganska dyr?)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Hej
Har pratat med min vetrinär på strömsholm idag och nu ska vi tydligen testa medicinera min häst med både metaformin och en medicin mot cushing ( vet inte vad medicinen hette, då han skulle skicka hem de)
Någon som har använt sig av medicin mot cushing?? Effekt?? Pris?? ( har hört att den är ganska dyr?)

Pergolide kanske, den mot cushings alltså? Om du söker på pergolide eller pergolid på forumet hittar du en del trådar.

Håller tummarna att det kommer att fungera!
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Fick inget namn på den som sagt, men får se när receptet kommer hem då....jag ska kika lite på det du skrev iaf=)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

"KL"

Efter att alltid haft ett ont öga till lucern av olika anledningar så är detta nu det som helt plötsligt fungerar bäst på W. Magen mår fortfarande bra, huvudet mår bra och kroppen mår också bra och han börjar få tillbaka sin fina sommarform sakta men säkert. Men jag är ju livrädd eftersom jag har tidigare dåliga erfarenheter vilket är skitsamma nu så kan någon tala om för mig hur det ligger till med sockerhalten i melassfria lucernet.

Kanske står nånstans men jag orkar inte leta.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ett märke från England, som jag inte handlat eller sett på svenska marknaden visserligen, anger att deras melassfria lusern har 4,5%socker. Det borde väl inte skilja alltför mycket mellan de olika hoppas man ju men jag vet inte?
Borde inte kunna komma så högt som gräs i alla fall.
Enligt equanalythical så är deras uppmätta maxvärden på olika lusern hos deras provtagningar kring 10% om jag fattade rätt och snittet betydligt lägre.
 
Senast ändrad:
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Fast din häst är ju inte IR längre, alltså den har inga symptom och beroende på hur man ser det frisk alt symptomfri. Dvs insulinkänsligheten är normal igen. Är ju viss skillnad ge lite havre då, jämfört med att försöka behandla en 'aktiv' IR med havre.

Apropå mage och buffra, så lucern kan skydda magen på samma vis ang pH osv, och det innehåller ju också rätt mycket kalk.
Är den inte?

Nej sålänge den får motion- boten.
Jag har inte kollat upp insulinet på flera år. Det enda rådet jag fick av Strömsholm var just motion o det verkar stämma rätt bra.

Självklart skulle då havren tas bort om den blev stående- ingen fast foderstat, men oj så mkt gladare hästen är när den kan få äta sig mätt o t o m få godsaker när den varit duktig.

Om man ger hästen motion behöver den inte gå på diet- punkt. Sen den bantats då givetvis. Däremot får man se upp de dagarna den står.

Jag har ingen aning om hur mkt hö den får- ja det ligger kvar på morgonen i allafall o den får ofta ofta ute- inte var fjärde timme. Utspritt- naturligare sysselsättning.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Är den inte vadå?

Jag skrev att din ju beroende hur man ser det är frisk alt symptomfri. Jag anser aldrig en IR häst blir frisk, utan i bästa fall symptomfri men vet att du efter det du skrivit i fång/bantningstrådar anser att de blir friska, uttryckt 'inte längre är IR'.

Och oavsett hur man väljer att uttrycka det så blir det samma sak, en häst som inte har några symptom på IR varken utanpå eller 'inuti', därför jag tog med båda då benämningen är oviktig.

Diskussionen gällde ju från början huruvida havre skulle kunna förebygga/bota/lindra IR. Och att ge havre till en IR-häst med symptom för att försöka få den bättre anser jag är en helt annan sak än att ge havre till en häst utan symptom på IR. Och din häst är beroend epå hur man ser det ej ir alt symptomfri utefter det du själv berättat =)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Vad jag har förstått så är det en stor häst du har, halvblod eller fullblod kanske? Det verkar inte vara lika vanligt med IR bland stora hästar utom kanske speciella raser. Det kan därför vara så att din häst blev IR mest på grund av sin fetma och inte mhja ngn annan bidragande orsak som anlag för en sådan slags förändring i metabolismen. I så fall så räcker det antagligen att banta den för att IR ska gå tillbaka.

Men för den som har en häst av de raser där detta är mer vanligt och antagligen genetiskt betingat så har i alla fall jag förstått det som att för dessa hästar (oftast ponnyer) så är det mer komplicerat. Jag håller inte alls med dig om att det är solklart att det räcker med att motionera den och att man mkt väl kan ge havre till en IR häst! Jag vill nog påstå att i så fall så har den bara vara mkt tillfälligt IR!! Och att dina råd är ganska olämpliga eftersom de inte stämmer med de vetenskapliga råd som finns för utfodring av IR hästar!
 
Senast ändrad:
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag vet inte hur många gånger som jag har citerat Strömsholm- att fettdepåer kan göra hästen tillfälligt IR, men om de får gå så en längre tid kan det bli permanent.

Nej det är inte lämpligt att ge havre för endast motionsryttare eller de hästar som är byggda eller rids energisnålt- lätt träning på sin höjd.

Jag skrev inte heller havre till ponnies. Det har folk alltid vetat.

Prova att rida era ponnies såsom stora tävlingshästar rids o de kan bli normala.

här är alla ungar väldigt seriösa o det finns inte en fet ponny eller en unge som inte rider sin ponny varje dag.
FA du glömmer bort det allra viktigaste rådet banta den fort o håll sedan efter den o RID.
då behöver de inte förbli IR.
 
Senast ändrad:
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Fast nu har du startat en helt annan diskussion än den som är i den här tråden? Djurjouren hade (har?) en teori om att IR är/beror på en försurning i kroppen, och att detta kan korrigeras med en kost bland annat bestående av havre.

Jag svarade att det dels inte är en försurning, och att havre är direkt olämpligt till en häst som är IR.

Sen svarade du att du ger din smala, i full kondition-häst lite havre. Och jag svarade att jo men det är ju skillnad jmf med att försöka bota en häst som är (aktivt) IR med havre.

Dvs en helt annan sak än hur folk rider sina ponnyer t ex.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag vet inte hur många gånger som jag har citerat Strömsholm- att fettdepåer kan göra hästen tillfälligt IR, men om de får gå så en längre tid kan det bli permanent.

Du missade helt poängen med mitt svar. Vi tar det en gång till. Det är klart att hästar kan bli tillfälligt IR och att det då går över. Jag menade ju att din häst säkert är en sådan. Jag antar att det kan bli permanent på en sådan även om den då har bantats. Det beror ju på vad det är som händer i kroppen.

Men sedan har du de hästar som har anlag för detta. De kan också bli mkt bättre men det är svårare att nå dit med dem. Och det räcker inte att endast motionera dem. Du kommer aldrig med några forskningsresultat utan tar endast din egen häst som exempel och tror att alla andra är likadana. Jag berättar att det finns flera studier, rapporter, artiklar om IRhästar och om att det är mkt som talar för att det är ärftligt i en del fall och vissa IR hästar är extremt svåra att banta. Och för att ta ett exempel så är min ponny ett sådant exempel.

Nej det är inte lämpligt att ge havre för endast motionsryttare eller de hästar som är byggda eller rids energisnålt- lätt träning på sin höjd.
Var står det i dina tidigare inlägg? För den läsare som inte redan har läst detta om din häst ett antal ggr tidigare?
Jag skrev inte heller havre till ponnies. Det har folk alltid vetat.
Och vad tror du det beror på i så fall? Jo att vissa ponnyer har anlag för IR och blir det mkt lättare än sådana som din egen!

här är alla ungar väldigt seriösa o det finns inte en fet ponny eller en unge som inte rider sin ponny varje dag.
FA du glömmer bort det allra viktigaste rådet banta den fort o håll sedan efter den o RID.
Jag har inga problem med min ponny. Hon är bantad och rids regelbundet vilket jag har svarat dig ett tjugotal ggr vid det här laget. Jag vet inte vilka du vänder dig till med ditt svar.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag har min häst på Pergolid. En ask med 100 tabletter kostar ca 1.000:-.

Hur dyrt det blir är ju beroende på vilken dosering Du skall ge till Din häst.

Cushing eller PPID som det numera kallas brukar diagnosticeras genom ACHT-provtagning. Pergolid fungerar som dopaminagonist, vilket innebär att den stimulerar frisättningen av dopamin. Dopaminet hålls tillbaka av höga ACTH-värden. Men, Du kan också få höga ACTH-värden av andra saker, så det är ett ganska trubbigt test, bara så att Du vet.

Skall Ni sätta ut metforminet när Du provar Pergolid? Om jag förstod Dig rätt så hade inte metforminet den förväntade effekten, eller?
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Nej, inte alls, mer skillnader som sverige typ. Fast det blir inte 30 minus. Men VARMT på sommaren, ca 45 grader och kanske nedåt 1 -10 grader minus på vintern.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

I senaste ridsport är Watts citerad, apropå pergolide. Hon menar där, om hon är korrekt citerad, att pergolide kan användas för att diagnosticera och behandla IR. Inte ordagrant citerat men att om man ger (fång)hästen som inte svarar på behandling pergolide i en månad och den blir bättre, ja då är den IR.

Jag blev lite förvånad, då jag aldrig stött på Pergolid som behandling för IR som inte beror på PPID/cushings någonstans förr. Mne inte hunnit kolla om hon sagt det i något annat sammanhang eller om tidningen ridsport snurrat ihop det.

Watts ponnyer hade btw behandlats med pergolide och metformin samtidigt.

Kan skriva av ur artikeln lite senare ikväll, ska rädda två ponnyer från inbillad svältdöd först bara ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Ni med IR-hästar och som har koll på läget, i vilket skede ger man Metaformin(?)? Ger man det så fort IR är konstaterad eller när det är...
Svar
5
· Visningar
2 633
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
B
Foder & Strö Hej alla ni med erfarenhet av hästar med IR och alla ni andra också! Vad skulle ni säga är bästa betet för en häst med IR eller som...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Hej Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen. Hon har alltså väldigt högt...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 086
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp