Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag har oxå en häst som fick fång pga IR förra vintern.

Henne ger jag melassfri betfor (Kwikbeet eller Speedibeet) blandat med de krossade Metformintabletterna.
Metformintabletterna har hjälp henne jättemycket, när hon fick fång låg insulinvärdet på 161, efter några månader med Metforminet (och urlakat hö) sjönk det till 23,5.
Vid senaset provet i november hade det tyvärr ökat till 37,5 men då hade jag halverat dosen till 5 tabletter morgon och kväll (hon fick 2x10 tabletter i början).
Ska iväg idag och ta ett nytt blodprov, har inte ändrat dosen sen sist.

Hur som helst så är hon jättepigg och glad, har blivit en riktigt liten busponny som smiter ur boxen o bankar i väggarna, blir nästn tårögd ibland när jag ser henne härja omkring i hagen.

Jag lakar ut höt i vatten när jag kan, har kallstall så nu har det ju inte varit möjligt att göra det sen kylan kom i nov.
Hittade däremot ett hösilage med väldigt lågt sockervärde (4%) men det hade ett så lågt TS så det klarade inte hennes mage av, fick värsta diarrén.
Så nu fodrar jag bara med vanligt hö (sockervärde 12,5%) och ber till de övre makterna att det ska gå bra.

Jag tycker du ska satsa på att analysera höet, så du vet om det innehåller mycket socker eller inte.
Kan ju vara så att höt innehåller mycket socker och att det är det som gör att hon inte blir riktigt bra...

Jag tycker inte du ska ge upp, hitta ett lämligt foder (vilket iofs inte alltid är så lätt) och motionera i den mån det går, lite motion är bättre än ingen motion.

Lycka till !
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Adnoc: Vad bra att din häst blivit hjälpt av metaformin tabletterna, jag ska också köpa sånt melassfri betfor nu och testa eftersom lucern inte verkade vara någon hit för mitt sto.
Min har ju väldigt mycket högre insulin de är ju på över 300 den här gången och har legat på runt 100 förut och de har ju varit hög så jag förstår inte vad som hänt, eftersom jag inte gjort någon skillnad alls.
Ska fixa socker analys de är ett måste, så man vet. Hur mycket socker bär det max vara i ett hö?
Tänk om de visar sig att man har för mycket socker i sitt hö, vi som tagit eget och fyll upp hela logen, jobbigt:(
De får vi väl lösa då, ska börja med att skicka analysen!!
Jag ska även försöka börja blötlägga hennes hö så fort de blir mildre ut.
Ja, de är synd att hon är så öm i fötterna för tillfället så kan inte motionera henne just nu, visst kan man ju gå ut o gå med henne lite, men hon e ju barfota nu och de är ju isgata så vet inte om de är nå bättre.
Får hoppas de bli bättre väder snart och att jag kanske kan sätta på henne skor igen.
Skönt att höra av er andra som också har IR hästar=)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Under 10 - 12% socker, i ditt fall skulle jag räkna med under 10%

Är höet för högt, så en lösning över vintern kan vara att ge halm och melassfritt lucernhack, och inget hö. Förutsatt hon äter halm då och du kan få tag på bra sådan.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Min ponny gillar Kwikbeet bättre än Speedibeet, i mina ögon ser det precis likadant ut men smaken är tydligen olika.
Socketvärdet ska helst inte överstiga 10 % har jag för mig, alltså 100g /per kg TS, eller var det 15% Alexandra W har bra koll på det där.

Jag har fattat det som att hästarna ökar insulinvärdet självmant under höst / vinter oavsett vad de äter...
Säkert det som gjort att din har ett högre värde nu än innan. Det där har Alexandra W oxå koll på...
Misstänker att min kommer har lite högre värde idag än sist då jag tycker hon lagt på sig lite på halsen igen...

Innan min blev såpass frisk att jag kunde sko henne ingen så köpte jag boots till henne.
Hon hade inga problem att gå i hagen för där var det mjukt med vägen dit gick i slow motion för det var så hårt i backen, men med bootsen på gick det bra.
Satte även på dom i höstas över järnskorna när det var knöggligti hagen, är man hönsmamma så är man...
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Tänkte på de där med boots du skrev, vad hade de för inverkan??
Min häst går dock ganska okej nu, men de sitter lite hälta kvar, men stod på finadyne här för cirka 2 veckor sen eftersom hon blev så himla halt/öm och hade puls efter skoningen sist. Dock sa vetrinären att de kunde vara en fång känning, men antagligen inte eftersom de kom i samband med skoningen så blev hon säkert öm, eftersom vi satte på skulor också,och innan hade hon endast skor utan sulor och de fungerade bra, konstigt de där. De blev lika här förra året i samband med en skoning, sen går det bra ett par skoningar sen blir hon halt, så himla tråkigt.
Och nu skulle jag behöva rida henne och de går inte så länge hon har ont :(
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag satte på boots för att skydda sulan, hon var sulöm helt enkelt...
Menar såna hela stövelboots och inte "vanliga" gummiboots som man har för att skydda ballarna.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Är det totalt socker under 12 % (WSC och ESC)?
Glömmer alltid :o
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Sthu: Enklast länka, för man börjar fundera på vilka man ska räkna med och inte. Urspr rek är WSC + stärkelse. Men det divideras en del hur stor roll fruktan osv har, och om och hur man ska räkna med ESC. http://www.safergrass.org/articles/testing.html

Allmänt: SVENSKA sockeranalyser räknar inte stärkelse alls. I ett svenskt normalgrovfoder (dvs slaget normal tid, och innehållande vanliga grässorter, inte klöver/baljväxter) så är mängden stärkelsen generellt max ett par % dock.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag skulle prova att ge häsen melassfri lucernpellets och halm + mineraler och vitaminer bara över vintern!

I senaste numret av Eqiulibris var det en artikel om EMS-hästar!
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Hur är det med IR egentligen. Misstänker att min fjording hade det. Fick honom nedbantad 100 kg men eftersom veterinärerna här i Finland (kan vara annorlunda i H:fors) inte vet/tror att Metformin finns. Pratade/besökte 4 olika vet (varav 3 har hästkliniker) men INGEN tog min önskan om insulinprov på allvar. Ja han kan vara IR men det finns inget att göra åt det, sa de... Tillbaka till frågan, visst kan IR ibland "gå om" "bli bättre" endast med motion, socker/stärkelsefri kost? men vissa behöver ändå medicin?

Vi gav ju endast halm (analyserad), melassfri lucern, han motionerades med promenader mellan fånganfallen (efter boxvila + röntgen som alltid var ok) MEN ändå återkom fånganfallen... då jag läser era historier blir jag lessen och undrar om han inte kunnat bli bra bara jag fått ge honom medicin..:confused: Nu fick han ju istället somna in.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

De veterinärer som är insatta i detta menar att IR kan gå tillbaka om man bantar hästen, motionerar den regelbundet och ger den foder som innehåller låga halter av stärkelse, fruktan och socker. Jag har nog förstått det som att man tror att det räcker i de flesta fall.

IR kan ju bero på olika faktorer dvs det kan vara olika delar av de händelseförlopp som gör att insulinet minskar blodsockerhalten som inte fungerar. Jag antar nästan att medicinering eller ej kanske delvis beror på detta.

Men sedan kan det också vara så att hästen har varit IR under en längre tid vilket har medfört att delar av systemet har blivit utmattat tex bukspottskörtelns förmåga att producera insulin. I så fall får hästen ett mer diabeteslinande tillstånd och då måste den medicineras för att få ner insulinhalten. I så fall har hästen ofta även höga blodsockervärden.

Men du ska inte lasta dig för detta. Det är ju knappast ditt fel.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Det du också ska tänka på är att Metformin används som försöksbehandling. Det finns inga studier gjorda som bevisar effekten eg. Det finns några studier, men de är inte dubbelblinda och kontrollerade osv, och de har lite olika resultat.

Så, jag tycker inte du ska tänkna att 'tänk om han hade fått medicin, då hade han kanske blivit bra'. För du gjorde vad du kunde, och det som är allra viktigast och viktigare än att prova medicinera, och det finns som sagt inget som säger att medicin hade gjort minsta skillnad för din.

Och japps, det kan gå tillbaka/de blir symptomfria med motion och bantning och diet. De flesta blir det, dvs för de flesta räcker det.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag ska nu skicka in analys och har kikat på Agrilab´s´hemsida, där står det att socker kostar 300 kr extra och stärkelse kostar 500 kr, är inte stärkelse också socker??
Hur som helst om jag ska ha socker analys så är räcker de kanske bara med socker? De kostar ju tillräckligt extra.
Någon med IR häst som kan detta och som har skickar på sockeranalys??
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Ta bara socker, strunta i stärkelsen. Stärkelsen är i svenskt, normalt hö sällan mer än ett par procent. Så det viktigaste är sockret.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Nä man ska väl inte tänka så, men såklart dyker tanken upp..OM. Det är ju bra om det verkar fungera på din iallafall.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Förstår att det är jobbigt, men du ska verkligen inte lasta dej själv för det!
Min fick också Metformin under fyra veckor, och på honom fungerade det inte alls lika bra. Så det är inte alls säkert att behandlingen fungerar för alla.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Förstår det absolut. Jag tänkte en miljard 'tänk om' när jag hade tagit bort N pga fång. Tänk om den där örtblandningen hjälpt, tänk om mer tid hade, tänk om.. Det är nog oundvikligt. Men försök att inte klandra dig själv, du gjorde inget fel alls, tvärtom du försökte allt du kunde.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag har massa häslosproblem själv och därför läst massor om kostens påverkan. Insulinkänslighet är väl? en sorts försurning i kroppen? Iallafall på människor.
Om en man ska direkt översätta kostomläggningen från häst till människa så borde man ge dem
Hö (inte hösilage)
Hel havre (pga att hel havre är mat för den bra tarmfloran)
Kalk i mängd, typ 1 dl om dagen (för att motverka försurningen)
Olja, tex linfröolja men vilken som helst borde funka
Betfor (för fiberna och magfunktionen)
Havrekli
Physaliumför(oxå mat för de goda bakterierna)
Magbakterier

Thats it.Denna kostomlöggning borde ge förbluffande resultat.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni med IR-hästar och som har koll på läget, i vilket skede ger man Metaformin(?)? Ger man det så fort IR är konstaterad eller när det är...
Svar
5
· Visningar
2 632
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
B
Foder & Strö Hej alla ni med erfarenhet av hästar med IR och alla ni andra också! Vad skulle ni säga är bästa betet för en häst med IR eller som...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Hej Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen. Hon har alltså väldigt högt...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 086
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp