Inspiration just nu?

Sv: Inspiration just nu?

Ibland är jag bara SÅ avundsjuk på er som bor så till att ni kan ha hästarna hos er!
Jag har hästen hemma på gården efter många år i olika kollektivstall och lösdrifter. Det är skönt att inte behöva åka någonstans för att pyssla, sköta om och rida, men jag upplever det så förtvivlat ensamt...
 
Sv: Inspiration just nu?

Jag har hästen hemma på gården efter många år i olika kollektivstall och lösdrifter. Det är skönt att inte behöva åka någonstans för att pyssla, sköta om och rida, men jag upplever det så förtvivlat ensamt...

Du kan inte hyra ut en plats och få sällskap till dig själv på det viset?
 
Sv: Inspiration just nu?

Jag förstås precis hur du menar - och egentligen är jag nöjd med hur jag har det (för det mesta).

Ett tips till dig är att försöka samla ihop ett gäng som träffas några gånger i månaden hos varandra (turas om att vara "värdar"). Exempelvis kan ni har en litteraturcirkel där ni läser en bok som ni sedan "recenserar" och diskuterar. Ni kan också besöka clinics eller träningar tillsammans som ni sedan utvärderar.

Jäklar - det ska jag faktiskt ta och göra! Jag var just på "tant-läger" och vi hade så himla roligt när vi satt och utbytte erfarenheter.
 
Sv: Inspiration just nu?

Du var inte på samma tant-läger som jag då? Var det en massa vin och en mordgåta inblandat?
 
Sv: Inspiration just nu?

Nä. Det var ett "kvällsträningsläger" (16-22) med individuella träningar och gemensamma genomgångar och utvärderingar. Skitkul! Men varken massa vin eller mordgåtor förekom. Hade "ditt" tant-läger med hästar att göra???? Låter lajbans... som alternativ till spökvandringar som väl fortfarande förekommer på barnens ridläger.

Förtydligande - jag tänkte på hästrelaterad litteratur. Man läser en bok och diskuterar sedan ex vis träningsprinciperna. Det är ju extra kul om deltagarna har lite olika erfarenheter med sig i bagaget också.
 
Sv: Inspiration just nu?

Jodå, det var ett ridläger, faktiskt. Ej heller bara för tanter, det var tre tonåringar med också. Och så en maaaaassa vin, en badtunna och som sagt en mordgåta. Fantastiskt inspirerande! :love:
 
Sv: Inspiration just nu?

Inspiration Just nu

Är att det ÄNTLIGEN är klart

Att jag flyttar verksamheten till Tyskland

Och i det

Får ett lyxigt Livsnjutartillstånd i faciliteterna som detta ställe erbjuder..

Vit strandsand i ridhus och Corall..Stoora boxar..Väl genomtänkt Lösdriftsystem...Stora hagar...Pittoreskt, charmigt..Romantiskt boende på plats...Och allt man bara kan drömma om att få ha i omedelbar närhet..tex. Bästa vänner med samma Rid och Livsfilosofi..:love:

Och allt är bara mitt att bestämma över själv..ha det själv..hyra ut boxar eller göra precis vad jag vill.

Jag bara Längtar!
 
Sv: Inspiration just nu?

MEN.........! Det var verkligen inspirarerande!

Fast - för mig som kämpar för att få ihop tiden mellan jobb och hästeri så gott det går är det mer dröm än inspiration :) Dessutom skulle jag också vilja ha fler vänner nära mig med samma livs- och ridfilosofi. Grattis säger jag bara! Och lycka till!

Instämmer med Pallas.
 
Sv: Inspiration just nu?

*KL*

Jag blev jätteinspirerad av tråden med alla ridvideos, har surfat runt och tittat på ännu fler, och WOW, äntligen börjar jag bli "på" efter en oändlig period när det har gått jättetrögt. Det senaste året har jag pluggat dubbel heltid samtidigt som jag jobbat natt, och september och maj var jättejobbiga för då jobbade jag dag OCKSÅ. Så hästen har knappt haft någon kondis och även om han har utvecklats tack vare mycket markarbete och tömkörning så har inspirationen saknats. Dessutom har jag lagt på mig så mycket vikt av all stress att jag känt mig för tung för min lilla häst.

Men nu! Vi har fått ett par dressyrryttare till stallet, och det är jättekul. Och så har jag nästan återhämtat mig efter vårens stress. Och så har kilona börjat trilla bort. Och hästen är alldeles underbar. Och nu börjar semestern! :bump:
 
Sv: Inspiration just nu?

Fortsätter på Sveas tema.... Har också blivit inspirerad av tråden med videos, men just idag blev jag jätteinspirerad av att se Campero gå så kalasfint med en 11-åring i sadeln. Att se hästen jag utbildat själv försöka tolka hjälper och förstå vad han ska göra även om ryttaren är flugviktare var en fröjd för ögat och gav mig verkligen känslan av att jag nog faktiskt gjort rätt. :)

Har haft flera år där det varit väldigt sporadiskt med ridningen men nu så kanske det kommer här till hösten när dottern är större.
 
Sv: Inspiration just nu?

Jag tycker också det var inspirerande att leta videos och titta även ¨på annat som cadre noir, tex. Bara för att lära mer om vad allt faktiskt är.

Som bonus till din inspiration kan jag bjuda på denna länk med mängder av dressyrritter bla en med Rothenberg/Andiamo som ju diskuterats men som det inte verkade finnas mycket på. Jag har inte hunnit titta på så många, är just nu inte hemma, (semestern börjat här med; )men här finns massor av ritter såg jag!

ROthenberg är jag idag inte lika imponerad av, jag var det förr. Men inte i denna video.

MEn det finns en massa andra äldre o nya. Hade aldrig sett denna sida förr:laugh: Texten kan man inte läsa:angel:

http://video.mail.ru/mail/mirra72/173/182.html
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inspiration just nu?

Nu när jag tagit tillbaka min gamle 18 åring som ridits av en junior ett år vilket då resulterats i att han blivit lite hmm ogymnastiserad och sned är det väldigt inspirerande att efter att ha fått honom någorlunda rak igen börja med det gymnastiserande arbetet på lite högre nivå än att bara rida unghäst som jag gjort nu ett tag.

Dessutom oxå att övningarna faktiskt funkar som dom skall och gör det gymnastiserande jobbet som gör att det blir enorm skillnad på schwung och spänst och energi.. Man sitter där uppe och tänker WOW alltså, det liksom bara händer där under en utan att man gör så jäkla mkt :D

Det är så roligt när man har en sådan utbildad häst som dessutom har en TRAV som inte går av för hackor, till skillnad från min grå ponnytravare :p
 
Sv: Inspiration just nu?

knapp l.
Efter lång tids sjukskrivning och ännu längre riduppehåll. Att rida ut på min häst, som fått lång svart man...hon har lyckats skrämt några medryttare under tiden...hon tar jämt stöd i munnen och hon ger järnet.

Det är balans, håller jag för hårt blir hon arg, ,men hon accepterar mina ringrostiga hjälper och laddar och laddar för att åstakomma en ökning som får mig att sitta av och gå hem :)

Kvällen är fantastisk och hingstarna kråmar sig när vi går längst med hingsthagen....men mitt sto har bara ögon för mig. (nåja sedan brunstkissar hon länge i hagen...)
 
Sv: Inspiration just nu?

Ja det måste vara härligt med en sån, - också :d


KL

Men jag klagar inte just nu i alla fall (ja nu har hästen vila så ingen av oss klagar:D

Jag var väldigt trött på mej själv och hästen och oss ihop ett tag i våras, tyckte att jag var rätt värdelös som dressyrryttare (eller ryttare i dressyrsadel särskilt)

Så min inspiration senaste månaderna har varit att komma tillrätta med en del som har handlat om rent fysiska saker, tex bla hur mycket brunsterna på vintern/våren påverkar hästen rent fysiskt, trots att hon inte visar brunst särskilt mycket. Bla tillskott i fodret samt massage ofta och ganska intensivt, syns nu och känns i hela kroppen, :bow:

Samtidigt har jag verkligen fått jobba med mej själv, och det har sannerligen behövts, för att kunna använda sitsen på ett sätt som hjälper henne att röra sej......

Hon är den hon är och jag också, men som det har känts nu har hon inte ens ponnytrav längre:D Sista träningarna och ja många pass faktiskt, har varit såna som jag har svävat runt leende efter, och det var sannerligen inte fallet tidigare i våras:crazy:

Det är inte en lätt häst och jag har accepterat det nu, tror jag,(men skulle ge vadsomhelst för en lättare ibland..:crazy:) men när vi får till det är hon fantastisk:love: Massor massor av grundarbete, takt lösgjordhet bla och inte minst min inverkan och sits, har det handlat om och det återgår vi till varenda pass, men jag är bättre på det nu och det har gett resultat. Det är inspirerande .:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inspiration just nu?

WOW, du får nog många besök hemifrån om du skriver mera:D

Låter härligt, men du har du köpt ställlet eller ingår det i din anställning:confused:

Synd att det inte var för några år sen när vi bilade i den trakten bla en sommar:idea:
 
Sv: Inspiration just nu?

Massor massor av grundarbete, takt lösgjordhet bla och inte minst min inverkan och sits, har det handlat om och det återgår vi till varenda pass, men jag är bättre på det nu och det har gett resultat. Det är inspirerande .:idea:
Åh, nu blev jag inspirerad av ditt inlägg! Jag har haft det så tungt, så tungt med mitt hästeri i flera år, och så köpte jag en häst som jag egentligen inte har kunskap nog att rida till, så det har varit extra kämpigt. Det är den där leende, svävande känslan jag strävar efter och nu vågar jag hoppas på att det även skall hända oss.
 
Sv: Inspiration just nu?

Oj vad jag känner igen det där! :p Alltså att man har en "svår" häst men som när allt plötsligt klaffar blir så underbar! :love:



Själv är jag helt lyrisk för att vi efter nästan tre års jobb kommit över en ordentlig tröskel där det plötsligt är så mycket enklare att jobba. Innan har det kunnat kännas som gambling "kommer vi vara koncentrerade nog idag? vad kommer vi behöva jobba med idag? hur löser jag det här idag?" och ju mer jag försökt strukturera upp och planera innan, desto mer pannkaka brukade det kunna bli.
Nu kan jag planera innan och faktiskt till största del följa det, men jag kan också under ridpassets gång lägga om strategi till det vi behöver träna på just då och fortfarande hålla "linjen" i träningen och strukturen! :)
Nästan så att min svårridna häst har gått och blivit en lättriden häst. :love:
 
Sv: Inspiration just nu?

KL
Just idag är jag inspirerad och nervös av att jag ska rida lektion på måndag :p
Insruktören är dels "vanlig ridning" och western inriktad. Det ska bli så himla kul. Jag har inte ridit på 1 1/2 år. Sist jag red ramlade jag av och gjorde mig riktigt illa så lite nervös är jag allt.
Jag hoppas att jag ska öka min inspiration till att träna upp min egen kropp efter lektionen. Jag vill ju kunna ha egen häst igen :laugh:
 

Liknande trådar

Ridning tar allt från början så kortfattat jag kan... fick en egen häst i juni för 3 år sedan(2007) då var han både ohanterad och oinriden, så...
2
Svar
33
· Visningar
3 809
Senast: laeikinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp