hjälp med ridning/inspiration/väg?

Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Jag tycker det är jättesynd att du inte har likasinnade omkring dig att hämta inspiration från för du verkar vara duktig, klok och kunnig.

Jag håller själv på att utvärdera WE som en sorts mål eftersom det är så mycket av det jag är intresserad av som ska "sitta" för att kunna utföra alla delmoment. Kika lite på TR och se om du kan hämta saker där.

Kan också säga att jag är 50 år och har precis samma tankar som du!

det återkommer hela tiden, WE.;) och jag har kikat på det innan, och som sagt prövat lite sådana grejer själv i den mån jag kunnat. och det som jag fetmarkerade tänker jag precis likadant kring.^^ men förlåt, jag är nog lite seg, men vad menar du med TR?xD
tack!
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

haha, ja såklart att det var Tävlingsreglementet du menade.:D
tack, ska kolla upp det.:)
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Är det nån som har några bra skrittövningar att tipsa om? flyttade min häst idag till ett nytt stall och tidigare har han varit halt i traven men nu såg han riktigt fin ut i steget... Så det är dags att sätta igång den gamla gubben igen :P några tips som sagt??
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

*puttar tråden* någon mer som kanske har något vettigt att skriva eller så?^^
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Inget direkt nytt att säga men tänkte att om din häst har så svårt att åka iväg någonstans är det ju bra att träna på att göra det. Och ha det som mål: att han ska vara lugn även på bortaplan typ. :)

Kan vi inte berätta om våra små delmål under tiden som vi kommer fram till vad för långsiktiga mål vi ska ha!

I dagarna är dessa våra mål:

- att gå runt på volten i alla gångarter utan att kasta med huvudet (mest jag som ska träna på att vara tydlig... hehe)
- samt att stå lös i stallet utan att vandra iväg och dra ner alla andras täcken på golvet och annat kul...
- sedan övar vi avslappning genom att sänka huvudet och slappna av och våga lita på att matte tar ansvar för att hålla koll efter vargar och annat otyg. ;)
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Inget direkt nytt att säga men tänkte att om din häst har så svårt att åka iväg någonstans är det ju bra att träna på att göra det. Och ha det som mål: att han ska vara lugn även på bortaplan typ. :)
jag har själv inte körkort, och ingen förälder tyvärr som ställer upp med att hjälpa mig, (morsan försöker väll hjälpa till ibland med "hästeriet" om jag behöver hjälp, tex hjälp pengar till hyran osv när jag inte har det den månaden. men hon har knappt kört med vanligt släp i hela sitt liv och "vägrar" därför köra transport.:crazy:) men självklart hade jag velat öva på detta om jag hade möjligheten, men vet ingen annan heller som kunde hjälpa mig med detta tyvärr, vilket är synd för det är verkligen något jag vill ska funka bra, det blir ju hela tiden ett hinder att inte kunna komma iväg så att säga. får väll bli efter jag eller pojkvännen väl skaffat körkort.
men ja, det är ett mål jag har.:)

Kan vi inte berätta om våra små delmål under tiden som vi kommer fram till vad för långsiktiga mål vi ska ha!

I dagarna är dessa våra mål:

- att gå runt på volten i alla gångarter utan att kasta med huvudet (mest jag som ska träna på att vara tydlig... hehe)
- samt att stå lös i stallet utan att vandra iväg och dra ner alla andras täcken på golvet och annat kul...
- sedan övar vi avslappning genom att sänka huvudet och slappna av och våga lita på att matte tar ansvar för att hålla koll efter vargar och annat otyg.

bra idé,:D
mina delmål är att...
-även här att han ska kunna slappna av lite mer och t.e.x inte hoppa till lite när som ibland när vi är ute och rider, för det KAN ju ligga en sabeltandad tiger och lura någonstans tror han.;)
-hans ko-fobi. han klarar inte ens av att känna lukten(hade en veterinär ute en gång, men hon kom inte ens in i stallet för min häst fick sån panik... hon hade tyderligen varit i en lagård innan och luktade därför ko.:p), och det räcker till och med att någon duktig härmar en kos råmande tillräckligt likt så får han panik. har fått hjälp av nh-folk och andra kunniga, det har blivit liite bättre men inte på långa vägar så bra så att man kan känna sig lugn om vi skulle stöta på en ko.
-längre halter. han har alltid sån frammåtbjudning och energi så det är inte alltid han vill att vi ska göra halt och stå stilla mer än max 2 röda sekunder. ibland går det men inte alltid på första försöket så att säga.;)

tro det var det.^^
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

hmm... Mina delmål är:

-Att inte dra emot dem andra hästarna när vi rider i paddocken
- Och att inte "låtsas" bli rädd och springa det snabbaste han kan mot grinden i paddocken om vi rider själva...
och kanske inte stå och somna när hovslagaren håller på att fixa hans hovar... hahaha...

Fast jag har faktiskt inte den blekaste aning om hur jag ska kunna uppnå dessa mål... :S
Några tips?
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

puttar tråden genom att lägga till ett mål i min lista...

*min häst är islandskorsning, och jag skulle vilja plocka fram tölten han har mer, och att han töltar när jag vill.;) även där någon tränare som kan hjälpa mig med det behövs...
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

hmm... Mina delmål är:

-Att inte dra emot dem andra hästarna när vi rider i paddocken
- Och att inte "låtsas" bli rädd och springa det snabbaste han kan mot grinden i paddocken om vi rider själva...
och kanske inte stå och somna när hovslagaren håller på att fixa hans hovar... hahaha...

Fast jag har faktiskt inte den blekaste aning om hur jag ska kunna uppnå dessa mål... :S
Några tips?

det första problemet har jag med, och vet tyvärr inget bra svar så nu. och med det andra så är det första jag tänker på att liksom "leda bort honom", göra saker hela tiden så han har annat att tänka på, men jag vet inte...
vad menar du med somna? annars tycker jag det låter bra med en häst som är stilla och avslappnad när hovis är ute och ska fixa hovar.;) min häst kan vara allt från hel-lugn och ordentlig, eller på jävulsskapshumör och testa och greja när han ska verkas. men han som verkar på min häst är en av dem som hjälpt mig en del med min häst så han vet precis hur han ska göra vid de tillfällerna.;) :) ...de värsta hovslagarna är ju de som skriker och slår mot hästen såfort den rör sig minsta lilla, hästen blir ju bara mer stressig och jag blir bara arg!:mad:
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Kurser i all ära men det är ändå den kontinuerliga träningen som ger något i längden. Det finns många skickliga instruktörer som inte är så kända och kanske inte behöver vara så dyra heller. Hör dig omkring i din omgiving och kolla lite när de har lektioner för andra. Lyd din magkänsla så att personkemin mellan dig och din tränare (och hästen) stämmer
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

det första problemet har jag med, och vet tyvärr inget bra svar så nu. och med det andra så är det första jag tänker på att liksom "leda bort honom", göra saker hela tiden så han har annat att tänka på, men jag vet inte...
vad menar du med somna? annars tycker jag det låter bra med en häst som är stilla och avslappnad när hovis är ute och ska fixa hovar.;) min häst kan vara allt från hel-lugn och ordentlig, eller på jävulsskapshumör och testa och greja när han ska verkas. men han som verkar på min häst är en av dem som hjälpt mig en del med min häst så han vet precis hur han ska göra vid de tillfällerna.;) :) ...de värsta hovslagarna är ju de som skriker och slår mot hästen såfort den rör sig minsta lilla, hästen blir ju bara mer stressig och jag blir bara arg!:mad:

hehe... Nej nej det är jätteskönt att han är lugn men hovisarna brukar tycka att han blir lite tung när han lägger sin vikt på dem... hahaha
Sova får han gärna göra men kanske inte "på" hovslagaren :P
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Kurser i all ära men det är ändå den kontinuerliga träningen som ger något i längden. Det finns många skickliga instruktörer som inte är så kända och kanske inte behöver vara så dyra heller. Hör dig omkring i din omgiving och kolla lite när de har lektioner för andra. Lyd din magkänsla så att personkemin mellan dig och din tränare (och hästen) stämmer

när jag letar tränare är det inte hur känd och dyr den personen är som avgör om jag ska träna för denne eller inte. det som avgör är ju givetvis att jag, hästen och tränaren funkar bra ihop och förstår varandra och trivs, lagom höga krav, och att vi får den hjälp vi behöver...' kurser har varit mycket för att "få en inblick lite överallt", testa nytt eller gå in mer på något som jag blivit intresserad av och vill lära av, så att säga... jag är lite den som vill testa, se, och lära mig, prova på, se efter, om allt, haha...;)

hittills har jag tränat för sammanlagt ca. 7 tränare. prisklass från 150:- och dyraste tränaren (va uppsatt på 2 tillfällen där, men blev bara en gång,, kände att jag aldrig skulle ha råd att träna regelbundet för henom iom priset.) strax under 1000:- lappen. i stallet jag står nu, och det innan med, gjorde vi så att vi tränade ett par stycken i grupper om två eller själva för samma tränare, samma dag, nån gång i månaden. det systemet är ju jättebra tycker jag, också om man tänker på det att priset för bensinkostnad delas på alla då med.;) ^^
men börjar kännas som om jag är väldigt kräsen när det gäller att hitta rätt tränare... dock fick jag tips från en bekant om en tränare som hjälpt henne med sin häst och som, i det hen beskrev, lät väldigt vettig. tänkte kolla upp det mer och se om det kanske kunde vara något.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 238
Senast: MML
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 422
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp