Inspiration just nu?

C

C_L

Vad är er Inspiration i denna stund?

Jag inspireras av olika saker hela tiden, en dräkt, en vacker sadel, en lyckad lektion, en vacker häst, ja anledningarna till ridning och att fortfarande ha suget efter ett ridpass är ju grundläggande i sig, och för mig har det faktiskt skett en förändring från yngre dagar

När hästen enkom

Var Inspiration för att rida.

Just denna Sommarkväll kände jag igen något i magtrakten

Det var suget efter en stilla skrittstund

på långa tyglar

I solnedgången.

Men hästen är inte hemma så jag får förvalta känslan och åter plocka fram den vid tillfälle.

Förra veckan fick jag återse en för mig kär hästvän, en "damsadelhäst" och jag fick se vackra bilder av dräkter och hattar..

Jag kunde ridit där och då men då ville jag spara den stunden till min egen pålle..

Inspirationen kan alltså komma varifrån som helst..

Jag ska bara bli bättre på att förvalta den

:)


Var kommer er ifrån?
 
Sv: Inspiration just nu?

Jag är inne i en tramsperiod. Jag tramsar i skogen med min gammelgubbe, gärna barbacka eller över stockar eller i galopp i strandkanten.:p
Och jag känner verkligen en euforsik känsla av att kunna flyga fram med min gamla häst över stock och sten, branta backar, i vatten etc utan sadel och känna mig trygg! Det är inte alla hästar det går på. Och så fantastiskt att den gamle 27-åriga gubben dels har så mycket(för mycket!:eek:) energi och håller för sånt fortfarande.
Till sånt inspireras jag av hur naturen ser ut. Det kan vara en fin stig, vatten, en äng, stockar etc.

Idag stod jag och kramade unghästen på betet vänd mot hans bog. Då ville jag bara smyga mig upp på hans rygg. Men med tanke på att jag inte är så smidig som tex polokillarna i stallet och hästen större än ponnyn, inte lika lydig och lite ängsligare så skulle det nog slutat i katstrof om jag så kom upp eller ej. Så vi mös bara. Där inspireras jag av närheten och hur gärna jag vill upp på hans rygg. Och hur gärna jag vill att vi ska kunna kommunicera och höra ihop och röra oss ihop.

Men jag inspirerades av att se JFrelin här på buke när hon red lektion på sin nya unghäst. Då ville jag bara upp på min och träna. För det är lite samma sak hennes tränare sa som jag ska göra med min. Och min har stått nu pga bortbiten snutt av tungan. Så vi har inte kunnat göra något.

Jag inspirerades också av att se en vän rida program här i veckan och göra det så bra. Och jag blev inspirerad av en annan tjej i stallet som red sin första programridning någonsin och också gjorde det så bra. Jag hoppas kunna vara med i höst med lillkillen när vi hunnit träna.

Jag inspireras av att jag blivit starkare och mer koordinerad. Och iom det kan rida bättre. Det är fantastiskt kul och jag vill ha mer, meeer!

Jag blir inspirerad av att se framsteg och glädjen över dem i elever och deras hästar.

Jag blir inspirerad av att känna hur hästarna orkar mer, vill mer och tycker dressyren är roligare.

Jag blir inspirerad då jag får höra att jag gör ett bra jobb som underlättar för hästägarna.

Jag blir inspirerad av vackra hästar som rör sig med luftiga och fria rörelser.

Jag blir inspirerad av duktiga ryttare, som mina tränare tex. Hos dem blir jag alltid superinspirerad. De har välridna hästar och rider super själva. De har också en hel del mycket duktiga elever med väldigt fina hästar som är en fröjd att se. Det är kul att se den välridna travaren som klarar rörelser de inte brukar kunna. Och det är kul att se de tyska dressyrhästarna som har gångarter som man suktar över och går GP.
Och det är fantastiskt kul att se den ridrädda pensionärsdamen som hittat ett runt litet knabstruppersto som visserligen rör sig ordinärt och inte är så spektakulär som hennes förra Lusitano-unghäst. Men som fått henne att våga skritta ut ensam, åka bort och träna och finna glädjen i ridningen igen. Det från att älska den där hästen som bara kastade av henne och gjorde så att hon till slut inte vågade upp i sadeln alls. Det lilla stoet får henne att stråla av glädje efter varje ridpass. En underbar liten häst!

Sånt får en att bli glad och vilja rida.
 
Sv: Inspiration just nu?

Vilket underbar Inlägg..:love::bow:

Precis så menade jag


Tack!

Och vilken känsla det måste vara med gamlingen!

Nu fick jag Inspiration!

:D
 
Sv: Inspiration just nu?

Åh så härligt att läsa om era inspirationskällor.

Jag inspireras av att sitta i hagen och göra yoga.

När min svårfångade häst kommer fram i hagen och går med mig lös eftersom varje ansats till grimma eller grimskaft blir för mycket på sommaren. Att sen bara vara med honom.

Jag inspireras av att se en "älva" rida min andra häst och de dansar ihop.

En inspiration är att se vänner rida lektion och hur både hästarna och de får nya insikter.

Alla underbara människor att vara hästmänniska ihop med.

En sommarkväll i stallet, fika kring bordet, skratt och tankar.

Att klippa sly kring trådarna i hagen med en nyfiken häst intill.

En fin jacka

Att se min häst i spegeln i ridhuset och upptäcka hur maffig han blivit.

Att kroppen börjar bli jämnare och jag har mer koll på mina händer.
 
Sv: Inspiration just nu?

Jag är inne i en period när bara det "svåra" är kul. Det perfekta galoppombytet, den perfekta spanska skritten, det perfekta anfallet i racergalopp ifrån en ryggning, det perfekta piff och puffandet.
Jag har liksom glidit i lätta saker i oerhört många år så nu ska det vara SVÅRT för att roa mig. Inspirationen ligger således i att behärska överkursen.
 
Sv: Inspiration just nu?

Min häst Pink har blivit sparkad och är halt, så för mig blir jag inspirerad och motiverad av ALLT just nu! Jag bara vill rida och träna NU!

Med Teddy är det helt annat, jag längtar efter att rida ut på honom, bara skritta i skogen med min kompis och hennes häst, så att bara få till styrningen gör mig glad!
 
Sv: Inspiration just nu?

Jag blir inspirerad av min häst. Han är nybliven tonåring och vi har jobbat ihop sen han var föl. Det finns både temperament, egen vilja och nerv i honom, men nu är de sidorna under kontroll (i viss mån i alla fall). I stället blomstrar hans personlighet. Han vet ganska bra vad han ska göra, och gör det bra om han har lust. Det roligaste är att han har sinne för när han gör något med bra kvalitet - ibland när han tar i lite extra så kommer godisgnägget, som för att säga "Du missar inte att jag tar i nu, va?" Just nu är det bara vi själva som sätter agendan för tränandet. Jag har inte råd att åka på kurser, och vi har fattat det slutgiltiga beslutet att inte tävla. I stället står det mig helt fritt att antingen träna på det jag själv tycker att vi behöver öva, eller jobba med det jag känner att han bjussar på för dagen. I stort sett alla pass blir bra, för vi vet hur vi ska vända dem så att de blir bra.
 
Sv: Inspiration just nu?

Just nu surfar jag på ett råd jag fick av min tränare: Låtsas att du är Andreas Helgstrand och KRÄV bakdelen.

(Andreas Helgstrand är givetvis utbytbart!)

Jag blir ofta för slö i mina reaktioner och sitter och väntar ut hästen för att se vad som ska hända istället för att vara proaktiv*. Det har säkert att göra med att jag inte har "ridningen i blodet" i kombo med att jag är en gnutta osäker - men att tänka att jag faktiskt KAN rida gjorde susen även ute på heden. (Där jag givetvis är ännu mer osäker och det är en j*kla kamp att övertyga mig själv varje gång om att vi ska ut).

Givetvis blir jag inspirerad av att läsa om andras upplevelser, känslor och glädjeämnen. Att få spränga fram över stock och sten med en 27-årig hästvän - det är livskvalitet det! :love:


* Och konstigt nog är det inte piaff som händer när hästen själv får välja, utan slaskande med bakdelen t ex... :D
 
Sv: Inspiration just nu?

KL: Efter en liten ..händelse..i samband med somligas bakben o rumpa i söndags så var jag inte alltför inspirerad mer än till att möjigtvis sälja aset billigt.

Så tänker jag på Thijs,mitt livs kärlek.Jag spelar den musiken vi arbetad eihop till,och min kropp minns varje steg,varje linje på hans kropp.

Jag kan blunda och känna hhur hans ansikte kändes i mina händer men också "höra" hans otåliga muttrand eom folk som aldirg kan skynda sig på..:)

Inspiration till att orka ett varv till kommer när jag ser syndaren i hagen be om ursäkt när han har gjort bort sig.Hur otroligt lik han är min Hovawart i själen.
När jag släpper ihop honom med en ny häst och lär mig något nytt omvälvande insikt om hur hingstar fungerar,deras språk,behov och hur ytterst känsliga de är.

Jag rider min lilla Baby och inser att piaffen är så naturlig hos honom,så enkelt allt kan vara..

Jag blir inspirerad av mina hästvänner i världen,och att jag vet att jag,oavsett vad jag har för problemeller frågor aldirg är lämnad själv.
 
Sv: Inspiration just nu?

Först och främst är det väldigt inspirerande att läsa alla era inlägg!

När jag verkligen försöker och anstränger mig till det yttersta, och något efter mycket om och men äntligen fungerar.. Eller efter ett bra träningspass, av att se andra ryttare utvecklas och lära sig mer.

Att se en häst som förändras under sin ryttare, och ser nöjd, avspänd och lycklig ut efter ett träningspass, eller bara ute i hagen.

När min fantastiska häst kommer springades, lyssnar och söker kontakt med mig. Det är en fantastisk känsla att äntligen ha kommit till mitt första och förmodligen svåraste mål att uppnå, efter så lång tid och så många bråk, så kommer alltid att peppa mig till att vilja förbättra den relationen ytterligare.

Sedan blir jag fantastiskt peppad av att veta, att även de jag nästan avgudar varit på samma nivå och haft samma problem som "alla vi andra", och fortfarande måste kämpa.. Alla vänner som stöttar och inte minst att någon gång få beröm.

Helt enkelt allt som får mig att gå ut till stallet var morgon. Visst är de fantastiska våra djur :love:
 
Sv: Inspiration just nu?

Hästen är den största inspirationskällan. :love:Hon är så härlig. Känslan när kommunikationen fungerar som bäst gör att jag blir "hög". Jag vill bara ha mer. Eller när svårigheter övervinns och plötsligt inte är en svårigheter längre.Sommarvädret med fågelkvitter och sol gör sitt och min tränare är förstås också en stor inspirationskälla.
 
Senast ändrad:
Sv: Inspiration just nu?

Just nu inspireras jag otroligt mycket av solen, naturen, regn - och inte minst min fina lilla häst. För elva månader sen kom hon hem till mig, hon var fet, ouppfostrad och ville knappt gå ett steg framåt. Idag är hon en pigg, snäll, glad häst som har visat sig ha mer kapacitet än både jag och nån annan kunde ana. Nu måste bara jag bli så pass bra att jag kan ta vara på den kapaciteten.
 
Sv: Inspiration just nu?

Just nu är jag mest inspirerad av den otroliga tillgivenhet och kärlek som min travare visade mig under sin sista dag i livet. :love: Att det går att uppnå den graden av samförståelse och ömsesidig kärlek med en annan varelse är mer än nog motivation för att jobba med de som finns kvar i livet. En dag är de borta, och då kommer man ångra varje bortslösad minut, varje hårt tag i tygeln och varje tillfälle då humöret tröt vid träningen.

Kort sagt så inspireras jag av mina fantastiska djur, och allt de ger mig!

Sen är det inte fel att ha en kurs inbokad att träna mot heller;)

/Migo
 
Sv: Inspiration just nu?

Just nu av Mary Wanless, som jag läser om (igen), och hennes resonemang om man bär sig åt i trav för att få mer schwung.
Av att se min fina häst tillsammans med en ny, liten fin ponny, de är så fina i hagen, vackra, kloka djur...
 
Sv: Inspiration just nu?

Att gå på kurs i helgen.

Samtidigt skrämmande, små vita fjärilar studsar runt i magen....


Men längtar!!! Att se fina hästar och ritter att inspireras av.


- Kul tråd! :love:
 
Sv: Inspiration just nu?

Jag inspireras bland annat av hästen. Som kan gå från att vara den självständige "bossen" i hagen och den till uttrycket store fria hingsten och beskyddande farbrorn, till att vara "hunden" som snällt följer sin matte ut ur hagen iväg från maten och flocken, och går med på allt möjligt av mattes dumma påhitt! :p De är sjukt anpassningsbara! Mer än jag kan säga om mig själv! ;)

Den här tråden är också mycket inspirerande! :D

Försöker suga åt mig de små sakerna som när pålle visar uppskattning av att bli smörjd med anti klåd-medel, gnäggar och är alldeles till sig av att få sin näves uppblötta kraftfoder blandat med mineraler, trots att han gått ute och käkat gräs hela dagen (;)) och uppskatta det minst lika mycket som ridningen.
I ridningen blir det just nu att glädja sig över det vi får. För vi är absolut inte på topp, men det beror mer på att jag inte vill kräva det av pålle just nu. Då lägger vi ner svårighetsgraden, övar bara så länge det känns "rätt" att kräva något, och satsar ändå på kvalitet utifrån det utgångsläge som finns.
Ganska skönt faktiskt att ibland ha en ursäkt att ta det lugnt och sänka kraven, som kontrast till "men det HÄR borde vi ju kunna!!" ;)
 

Liknande trådar

Ridning tar allt från början så kortfattat jag kan... fick en egen häst i juni för 3 år sedan(2007) då var han både ohanterad och oinriden, så...
2
Svar
33
· Visningar
3 809
Senast: laeikinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp