Sv: Inspänning av 3-åring?
Personligen använder jag inte inspänning på en häst som inte accepterar det. När jag använder inspänning så sitter den löst, den unga hästen balanserar upp sig o arbetar i en fin unghästform med aktivitet bakifrån. Jag läser av min häst o är mycket noga med bjudningen. Inspänning för mig handlar inte om att dra ihop o låsa hästen i viss form a´la den holländska dressyrponnyn som visades för något år sedan. Hästen får aldrig hänga i inspänningen utan den ska bära sig själv.
Jag har personligen aldrig sett någon vettig longering där hästen tillåts att springa runt utan någon form av inspänning. Det blir då bara en form av avrastning av häst, vilket hästen lika gärna kan sköta själv i hagen, tycker jag.
Min uppfattning, när det gäller stegring, är att häst i rörelse har mycket svårt att komma upp på bakbenen. För övrigt är det ju också enorm risk också med att sitta på hästen med sadel. Hästen kan bli rädd eller istadig, den går upp på bakbenen, ryttaren åker i backen, hästen slår över o ramlar på ryttaren som avlider, hästen bryter nacken och/eller skadar sig på sadeln. Om man nu ska prata risker....