Inspänning av 3-åring?

W

Warmia

Har kommit så långt med min 3-åring så jag skrittar själv på henne nu. Longerar henne fortfarande ganska mkt innan jag sätter mig upp, skulle vilja börja arbeta henne i lite form i longeringen. Vad är det mildaste inspänning man kan ha? Halsförlängare?
Eller är det fel att sätta på någon hjälp på en 3-åring?

Sv: Inspänning av 3-åring?

jag har börjat med lättare inspänning på min 0.6.a just av dne anledning att han ska komma upp mer med ryggen då han lätt tappar bort sig själv i stundens hette. Har valt att börja med inspänningar och hittils med gott resultat, dock är vi ännu på lååång basic bara, har börjat otroligt föriktigt och tar ett litet steg i taget så han inte tar det som en in bromsning i stället.

för mig är de a och o att hästarna har fått in kontalten med tyglarna innan man hoppar upp och jag som inte tömkör tycler att inspänningar fungerar utmärkt i de syftet även om tömkörning hade varit de ultimata. Inpäningarna låter han veta att de finns en kontakt i munnen som han väl har accepterat och tar allt med ro..

lycka till.

Jag tycker man kan börja longera en 3-åring inspänd. Bara vara lite försiktig i början så den förstår att den, trots motstånd i munnen ska gå framåt, och inte uppåt. Jag hade valt att sätta på "vanliga" inspänningar, men med en bit resår. De blir lite mildare än vanliga i helt läder. Börja longera med inspännigarna ganska löst och spänn in den efterhand som den tar till sig uppgiften.
Sen brukar jag oftast fästa longer-linan i den lilla ringen på sidan av en remontgrimma (alternativt grimma över vanligt träns). Fungerar minst lika bra, om inte bättre, som att fästa linan direkt i bettringen för en ovan/känslig häst.

:D

jo du kan val borja lite latt med inspanning, jag tar det valdigt varligt med min kille dock, och tomkor hellre , han soker sig naturligt framat nedat sa det ar ju bra, en kompis till mig hade ett ungt sto som var lite mer av en stjarn kikare och dom anvande chambon till henne och det fungerade valdigt bra

Jag hade föredragit tömkörning framför inspänning. En inspänning är helt oflexibel medan tömkörningen är vad du gör den till. Då får du dessutom en mycket god skolning till hjälp när du sedan sitter på.

Jag tömkör henne väldigt mkt också och hon söker sig lätt neråt. Kanske kan vara lika bra att göra så....

På en treåring har du egentligen bara ett fokus i utbildningssyfte: TAKT!
Var den har huvudet är ju ovesentligt.

Mao, påverkas takten positivt av inspänning, ja då ska du spänna in.
Har hästen en egen balans och takt, ja då låter du bli.

I övrigt så använder du longeringen för att låta hästen skaka av sig lite innan du sitter upp, för det syftet tycker jag inte heller att inspänning är nödvändigt.

Tycker et blir lite fel signaler att ha en unghäst inspänd, tills den lärt sig eftergift för handen. Man nästan lär den att fortsätta framåt trots stum hand, något den inte får göra när man rider sen. SKulle hellre ha en chambon, den verkar aldrig bakåt i munnen utan ber bara om en sänkning av hela halsen= bra för fortsatt utbildning.

Tycker et blir lite fel signaler att ha en unghäst inspänd, tills den lärt sig eftergift för handen. Man nästan lär den att fortsätta framåt trots stum hand, något den inte får göra när man rider sen.

Håller inte med här, hästen ska inte arbeta mot en stum inspänning, om detta sker så jobbar hästen fel, bakbenen är inte med. Hästen ska inte hänga i inspänning o lina utan den ska bära sig själv.
Jag tycker en väldigt lätt inspänning funkar väldigt bra. Inspänningen ger en jämn kontakt (INTE stum) som påminner om ryttarens hand, hästen balanserar upp sig bra. När det gäller vår unghäst använder vi oss av både longering (framförallt i uppvärmande syfte innan jag sitter upp, med en lätt inspänning) och tömkörning.

Har alltid varit lite skeptisk till chambon o har aldrig använt den själv, har fått för mig att den lätt kan få hästen framtung istället. Härom dagen fick jag också vatten på min kvarn när jag såg en häst i stallet longeras med chambon (tyckte först det såg ut som halsförlängare, såg det hela på håll, hoppas det var chambon...) och det jag i teorin trott skulle hända också visade sig ske i praktiken, dvs framtung häst med bakbenen lååångt bakom. Kanske var det orutin hos linföraren?

Ja det kan du absolut göra, spänner in våra 3-åringar longering och vid lösgalopp:)

Använder då alltid grimskaft på unghästarna och även på dom äldre.
Tycker det är det bästa sättet och dom får upp ryggen ordentligt.
Ingen falsk inspänning utan hästen jobbar verkligen.

jag tycker att tömkörning är ett bra alternativ :) annars så kan du ju sätta väldigt lös inspänning vid longering, man ska tänka på att vara försiktig bara.

lycka till!

Longering inspänd med graman eller pessoasele är toppen för att visa unghästen vägen till rätt form. Den ska inte spännas in hårt utan en lätt flexibel inspänning så den lär sig sänka nacken, trampa under sig med bakbenen och jobba med ryggen. Brukar även underlätta vid ridningen när den har gått inspänd vid longering några gånger, plus att det är ett bra sätt att få den att muskla sig och jobba rätt utan ryttarens tyngd.

Jag tömkör henne väldigt mkt också och hon söker sig lätt neråt. Kanske kan vara lika bra att göra så....

I de allra flesta fall ar tomkorning mycket battre an longering da longering pa volt latt sliter pa leder sa lange hasten annu inte ar rakriktad och losgjord. Med tomkorning ar det lattare att forhindra att hasten forbojer sig och man har mer kontroll over bogar och bakben.

Nar du sager att du vill borja arbeta hasten "i form" i longeringen och undrar over vilken inspanning du ska anvanda, da undrar jag vilken form det ar du vill arbeta din hast i? Jag tror att de allra flesta haller med om att formen kommer bakifran. Da kanns det motsagelsefullt att borja med att spanna in framifran? Da hasten ar i balans, fysiskt och psykiskt, sa kommer den sjalvmant att soka sig framat och nedat. Darifran borjar man succesivt aktivera bakdelen. Det verkar ju som om det funkar for dig i tomkorningen. Fortsatt med det! Du kan ju tomkora pa volt ocksa, som att longera fast du har tva tommar att kontrollera bog och bakben istallet for en lina. Fast det kanske du gor redan:)

Det handlade nog om orutin hos linföraren, jag tycker chambon är ett av det bästa alternativen av inspänning på unghästar. Men som med alla inspänningar så måste du som linförare kunna se rätt och fel. Hästen kan lika gärna gå med bakdelen bakom sig med vanliga inspänningar, allt handlar ju om att driva bakifrån och framåt och få upp stödet framtill.

Eller är det fel att sätta på någon hjälp på en 3-åring?

Jag anser att en unghäst kan hitta sin balans på andra sätt än att spännas in. Hoppas att ni som använder just inspänningstyglar på hästarna är medvetna om att det finns en risk med detta. Om hästen motsätter sig arbetet, eller för den delen blir rädd för något, kan den hoppa till - dra upp huvudet - känna kraftigt ryck i munnen -gå upp på bakbenen i panik- slå över och landa olyckligt och bryta nacken i värsta fall. I andra fall får de ofta ett sämre förtroende med bettet och säkert ont i munnen.
Bättre att låta hästen ha viss frihet och kunna balansera sig med sin hals och nacke, ha möjlighet att "spunka iväg" lite, slippa känna de små rycken som blir i bettet. En inspänningstygel är inte på långa vägar lika trevlig som en mjuk hand.

Min tränare jämförde inspänningstyglar på följande sätt, vilket kan ge oss en liten tankeställare:
Tänk dig ett litet barn som ska bli gymnast, eller dansös. Tänk om tränaren spände fast barnets huvud med inspänningstyglar till magen och sedan bad den att utföra rörelser avslappnat i takt och med glädje. Hur tror du att det blir??

Personligen använder jag inte inspänning på en häst som inte accepterar det. När jag använder inspänning så sitter den löst, den unga hästen balanserar upp sig o arbetar i en fin unghästform med aktivitet bakifrån. Jag läser av min häst o är mycket noga med bjudningen. Inspänning för mig handlar inte om att dra ihop o låsa hästen i viss form a´la den holländska dressyrponnyn som visades för något år sedan. Hästen får aldrig hänga i inspänningen utan den ska bära sig själv.
Jag har personligen aldrig sett någon vettig longering där hästen tillåts att springa runt utan någon form av inspänning. Det blir då bara en form av avrastning av häst, vilket hästen lika gärna kan sköta själv i hagen, tycker jag.
Min uppfattning, när det gäller stegring, är att häst i rörelse har mycket svårt att komma upp på bakbenen. För övrigt är det ju också enorm risk också med att sitta på hästen med sadel. Hästen kan bli rädd eller istadig, den går upp på bakbenen, ryttaren åker i backen, hästen slår över o ramlar på ryttaren som avlider, hästen bryter nacken och/eller skadar sig på sadeln. Om man nu ska prata risker....

Senast ändrad:

Lägger till:
Jag menar naturligtvis inte att det är helt riskfritt att longera, precis som kanppast något är helt fritt från risker när det gäller hästar. Och är man ovan att longera så är det viktigt att ta hjälp av någon kunnig person.

.
Jag har personligen aldrig sett någon vettig longering där hästen tillåts att springa runt utan någon form av inspänning.

Men det har jag sett:love:, alltså vet jag att det finns alternativ till inspänningstyglar där hästen arbetar i en låg fin avslappnad form, i takt och balans och fint böjd inåt på volten. Det tar inte så många gånger att lära hästen detta.
Det är när man saknar kunskap och alternativ som genvägar tas med inspänningar och olika diverse selar etc som hjälpmedel. Jag tror säkert du är duktig på att longera på ett bra sätt, men hur många vet egentligen hur man gör??

Och vet man inte hur man gör är det bättre att avstå longering helt o hållet, alternativt be någon kunnig person lära ut hur man gör.
Om vi pratar kunskap så är min uppfattning, av det jag sett, att det är när man saknar kunskap som man börjar laborera med löslongering eller låter hästen rejsa runt med bara grimma o lina. Men det är bara att konstatera att vi har olika erfarenheter.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 861
Senast: Ponsa
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 108
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 744
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.