Insläpp nu?

Sv: Insläpp nu?

Min går in vid 17.00

Men hur gör ni med kraftfodret osv... hur många mål får dom med kraft?

har två hagar, en på lite mer än 2 ha och en liten kanske 100*50:angel: .. på dagen går båda hästarna, 2 årig arab valack och d ponny valack i den stora med fritt med hösilage och på kvällen så släpps d ponnyn in i lilla hagen eftersom att han kommer se ut som en ballong nu när det blir gräs och han har fritt även under natten:o .. så under natten får han begränsat med hösilage.. och när ponnyn släpps in i lilla hagen så får araben kraft.. d ponnyn får ingen kraft, men däremot så får han mineraler.. såhär gör då jag:D
ser att jag skrev lite luddigt men hoppas att det går att läsa:angel:

Våra hästar går ute alltid.. vi har stallet i hagen dvs. uteboxar. har gått ute hela året. hästarna stormtrivs :D

Jag tar in mina så sent som möjligt, det är det sista jag gör innan jag går och lägger mig. Brukar bli runt elva tolv på kvällen. Skulle det vara kasst väder går dom in tidigare, vid sju åtta någon gång.

Jag har en två-årig arabvallack och ett äldre welshsto. Dom går ute mellan 6-21 nu.
Jag hade önskat att de redan nu skulle gå ute dygnet runt men hur är det får de någon näring från gräset nu? Ska man fodra som vanligt med hö och krafft om de går ute dygnet runt el ska man ge dom mer/mindre hö? Är det för kallt på nätterna fortfarande för att dom skulle kunna vara ute även på nätterna?
Hagen dom går i nu är 1 Ha med björkträn och skog runt hagen men inget skydd att gå in i.

Kan man börja släppa dom för natten (dygnetrunt) redan nu el när ska man göra det? Behövs det täcke på för unghästen isåfall nattetid?

sista veckan har det varit ca -4grader vid 6-tiden men nu har det vänt och är/ska bli ca 0-4 grader på natten.

Litte luddigt blidde det allt.:D

19.30 ca tar vi in dem nu:)
Fodrar krafft inne på morogn innan dem går ut.
Sedan hö ute under dagen och så hö inne.
Dem har inget behov av krafft mer än på morgonen

Senast ändrad:

Får man fråga varför din kommer in så himla tidigt?? Fast den kanske kommer ut supertidigt också...

För att svara på frågan så går mina ute dygnet runt och har så gjort hela vintern. Lösdriftshästar är riktigt lyckliga hästar.

När våra kommer in beror på vilken årstid det är. Normalt går de ut vid 8 på morgonen.

Vintertid kommer de in vid 14-15-tiden.

Sommartid går de ute till (såvida det är bra väder) cirka 18.

Ibland har vi "vänt på dygnet" på somrarna när det har varit mycket blinningar o sånt. Då har de fått gå ute hela natten och stått inne på dagen istället. Har fungerat bra! :)

Våra går ute dygnet runt sedan drygt en vecka tillbaka...

Underbart väder... friska nätter.... Hästarna stortrivs... äntligen slipper de stallet..

Våra går ut ca 6,00, får kraftfoder inne o hösilage ute, lunch hösilage i hagen, rids vid ca16,00 får då kraftfoder efter ridningen, tas in 18,00 kraftfoder o hösilage, nattar vid 22,00 kraftfoder o hösilage
jumanji

Får man fråga varför din kommer in så himla tidigt?? Fast den kanske kommer ut supertidigt också...

För att svara på frågan så går mina ute dygnet runt och har så gjort hela vintern. Lösdriftshästar är riktigt lyckliga hästar.

Visst får du fråga det :)

Hon kommer ut runt 8.00 - 9.00.
problemet är det att hon står vid griden runt 17.00 och hon är van att få mat då osv.

Just nu går de ute 9-19 ungefär.

De har fri tillgång på grovfoder både inne och ute, de får kraftfoder 4 ggr/dygn.

De går ut runt 8 på morgonen, ibland tidigare, och kommer in när det blir mörkt, alltså runt 19.30-20.00 för tillfället.
Min häst och hans hagkompis har (i princip) fri tillgång på hösilage ute, de andra får lunch och eftermiddagsfoder på bestämda tider.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: Shixle
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar