Insektsspray elelr flugtäcke?

Enya

Trådstartare
Jag är en snåååååål människa;)
Men klart ska min häst ha ett bra skydd mot räliga flygfän nu under sommaren. Vad är dock billigast att använda? insektsspray eller flugtäcke? Måste man ha insektsspray på delar av kroppen där täcket inte är?
Kan man göra eget insektsspray?
Är huva mot insekterna, för ögonen alltså, enbart bra eller finns det nackdelar?

Sv: Insektsspray elelr flugtäcke?

I mitt fall är det spray och flyweil som gäller eftersom hästen inte uppskattar nåt annat. Köpa nytt täcke ett par ggr/månaden är inte så ekonomiskt. :D

Flughuva har vi "diskuterat" en hel sommar. Jag satte på- hon tog av... den satt inte ens två dagar på. Försökte bra många gånger men det gick INTE.

Man kangöra eget flugmedel.
Sök i gamla trådar. Dels med eteriska oljor, vinäger eller såpa är nog dom vanligaste.
Jag använder med eteriska oljor, det är inte jättebra, i nivå med dom "vanliga" man köper men det duger. Sen kompleterar jag med effax broms blocker när det är mycekt broms.
Samt skydd för ögonen, någon mask eller flugpannband.

De pannband som man kan ha utan grimma är de bra?

Tack för svaret, gjorde min plånbok glad :)

Det är det jag är rädd för, blir ju inte billigare precis.

Men du tycker absolut att det funkar utan täcke och med flyweil och insektsspray?

Jag är ju egentligen inte helt förtjust i att täcka ifall hon inte blir totalt uppäten heller
hon har rejäl man (nåja inte a la nordis, men inte klippt/ryckt a la halvblod), hon är travare, men pannluggen är bara en ...tuss:mad:

om man håller för ögonen, kan man spraya på huvudet?

Och hur gjorde man förr innan flugtäcke blev en fluga?

Det som jag har upplevt som mest effektivt och billigast är att använda probschampo en gång i månaden och prob insektsspray. Sedan använder jag mask till araben medans min inte har något behov eftersom hon har tjock pannlugg ner till mulen. Jag använder också switch spray på benen någon gång i veckan för att hålla fästingarna borta. Ingen av våra hästar tål switch på hela kroppen men på benen går det bra.
Det är också vettigt att inte borsta mer än nödvändigt, dvs. bara när man ska rida eftersom det ger ett naturligt skydd mot flygfäna att de får vara smutsiga.

Jag tycker inte att ett par hundra kr per sommar är dyrt för att hålla sina hästar så fria som möjligt från flugor, knott mm. jag kör med Flusa, den kostar 430 kr och tar allt utom bromsen. Bara ha på några gånger per säsong, thats it. Inga mer sönderbitna hästar.

Hur känslig är din häst mot insektbett?

Min tant har tunn hud och tunn päls, hon var utan täcke en (1!) dag och sen alldeles sönderbiten på bog och juver. *suck*
Så på henne är det både flugtäcke och insektsspray fram tills sensommaren. Regniga dagar/dagar med lite flugfän är det bara insektsspray.
Tycker ultrashield har fungerat bäst och är billigast i längden.
Är det grymt mycket flugor/insekter ute så får hon ha en näthuva över huvudet, annars räcker det med ett sådant där flugpannband som man inte behöver ha grimma till.

Herrn i hagen han sprayar jag bara på lite insektsspray om det inte är insektsinvasion, då får även han stå ut med flugtäcke. Men de dagarna är få. Han brukar också ha flugpannband. :)

Det finns en hel del insektstäcken begagnade på marknaden nu innan säsongen kommit igång ordentligt, finns fynd att göra ;)

Det är så fruktansvärt att hitta dem så i hagen :(
Min lilla blev helt uppäten en dag i april förra året av dessa jävlar till knott, blödde runt navel, ljuver och insidan av låren. Henne räddade Flusan :)

Och hur gjorde man förr innan flugtäcke blev en fluga?
Insektsmedel. Du har väl aldrig sett en ko eller ett får med flugtäcke va? ;)

Jag tycker att det bästa ur hästens och mitt (och ett kortsiktigt) perspektiv är medel och flughuva, om hästen gillar det. Flyveil-varianter suger och täcken är bökigt för både mig och hästen. Klart att det är bekvämare att vara naken och kunna rulla sig i gräset.

Sedan kan det ju se annorlunda ut ur ett miljöperspektiv och kanske ett längre hälsoperspektiv (hästens alltså). Själv har jag alltid använt Switch men det är ju ett starkt medel som har sina nackdelar.

Vi kör flughuva, heltäckande flugtäcke och flugspray. Det är det enda som hindrar hästen från att springa sönder sig sommartid.

Jag tycker inte att ett par hundra kr per sommar är dyrt för att hålla sina hästar så fria som möjligt från flugor, knott mm. jag kör med Flusa, den kostar 430 kr och tar allt utom bromsen. Bara ha på några gånger per säsong, thats it. Inga mer sönderbitna hästar.

Mpste svara här lite snabbt bara, jobbet kallar.

Jag anser så klart att min häst ska ha det så bra som möjligt och gör absolut det bästa för henne.

Bara så inga missförstånd sker här....

Jag upplever insekterna jobbigare nuförtiden!

När jag var mindre hade hästarna inte alls lika ont av dem (samma hästar- samma hagar) men på senare år märks det att hästarna har det jobbigt. Min förra häst hade vi fött upp själva, hon gick alltid bara med flyweil och smörjdes på juver och hals/bringa med 4ess tjärsalva. Inga problem öht men en sommar tog det stopp och hon blev skitdålig av knotten, fick liknande nässelutslag. Även andra hästar i stallet hade mer ont av dem den sommaren.

Så efter det kör jag på fullt artilleri på alla mina hästar!
-Exemtäcke/heltäckande flugtäcke
-Huva med öron
-Flusa enligt intervallerna på flaskan
-Sprayar med Horsewise Sommarspray 2ggr om dagen
-Smörjer utsatta ställen med tjärsalva 2ggr om dagen

Insekterna här är VIDRIGA!!
Men håller jag mig till denna planen så går hästarna lugnt och betar har de inga täcken så vandrar de och är irriterade hela tiden..
Bytar dock huva och täcke mot bara flyweil om det är lugnt på insektsfronten..

Vi kör med huva och spray.
Tar in dem varje kväll och kollar över och sprayar.

Grannen testade med flugpannband utan grimma och de satt på ett par timmar.
Beror nog på hästarna om det funkar.

Det är så fruktansvärt att hitta dem så i hagen :(
Min lilla blev helt uppäten en dag i april förra året av dessa jävlar till knott, blödde runt navel, ljuver och insidan av låren. Henne räddade Flusan :)

Ja de kan vara fördjävliga :(

Flusan, visst är det för kossor från början?

Hur använder man flusan? Är det att spruta på hela hästen eller som med switch, en sträng?
Som sagt, jag skulle gärna vilja använda ett superbra insektavvisande medel till min häst, men hon har så tunn hud/päls så jag kan inte använda vad som helst hur som helst.

Det är framtaget till kor speciellt för svidknotten då de kan orsaka någon sjukdom på kossorna (kommer inte ihåg vad).

Det fungerar som switch. Jag häller på varsin sida om manen och sedan längs hela ryggen och ner i svansroten. Sedan tar jag lite på en trasa och gnider in på bog, runt navel, juver och insidan av låren.
Odjuren lät hästarna vara på direkten när Flusan åkte på. Övriga hästar som delade hage blev fortfarande lika uppätna medan min och kompisens hästar kanske hade någon enstaka.

Mitt sto har också vääldigt tunn päls och hud men reagerar ingenting på flusan. Det är ju bara att prova sig fram.
Fördelen tycker jag är att man slipper detta ständiga sprayande som i alla fall knappt ger någon effekt. Sedan tar den alla fästingar också.

täcke!!!!

finns ingen spray som är lika effektiv som täcken med hals och magplatta samt mask med öron.

dessutom så känns det inte så nyttigt att dränka hästen i kemikalier varje dag. :crazy:

Jag gör som rosi med flusan:)

Alla hästarna har tålt den, även min skäck som har superkänslig hud. Däremot så reagerade mina hästar när jag använde Ultrashield ihop med Flusan, någon som har varit med om det? La på ny Flusa på två av hästarna och sprayade alla 4 med Ultrashield men de två som hade fått flusa tappade all päls där flusan hade suttit och var jättesvullna och ömma på samma område.

Ingen av dem har reagerat på Flusan efter det utan det var just när de blev sprayade med US samtidigt..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 298
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 083
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen