Insektsspray elelr flugtäcke?

Sv: Insektsspray elelr flugtäcke?

Det är framtaget till kor speciellt för svidknotten då de kan orsaka någon sjukdom på kossorna (kommer inte ihåg vad).

Det fungerar som switch. Jag häller på varsin sida om manen och sedan längs hela ryggen och ner i svansroten. Sedan tar jag lite på en trasa och gnider in på bog, runt navel, juver och insidan av låren.
Odjuren lät hästarna vara på direkten när Flusan åkte på. Övriga hästar som delade hage blev fortfarande lika uppätna medan min och kompisens hästar kanske hade någon enstaka.

Mitt sto har också vääldigt tunn päls och hud men reagerar ingenting på flusan. Det är ju bara att prova sig fram.
Fördelen tycker jag är att man slipper detta ständiga sprayande som i alla fall knappt ger någon effekt. Sedan tar den alla fästingar också.

Det låter onekligen intressant. Jag ska kolla om det finns på granngårdens butik när jag åker dit nästa gång.

jag tycker tvärtom, ju skitigare häst ju mer flugar. badar alltid min häst sommartid om han blivit riktigt svettig, annars kan han inte gå ut pga insekterna.

jag såg två bromsar i dag btw. såna stora som liknar getingar. så det dröjer nog inte länge innan täckena måste fram, fick sätta på flugmaskar redan i dag.

Jag lånar din tråd lite om det är ok;)

Jag vill ha flugtäcke och har testat 3 olika märken i hans normala täckes-storlek,men hittar alltid pållen dagen efter ståendes och täcket har kanat bak så han ser halt ut när han ska gå.skav har han fått med, dem gånger vi försökt:(

vad gör man,är det det svårt att hitta en täcke som sitter bra?
brukar man ta en storlek mindre än vad man har på vanliga täcken?
eftersom tyget är rätt elastiskt och tunt?

mkt frågor men jag vill ju försöka skydda mot jobbiga flyfän under sommaren...

tacksam för svar av någon som vet:)

Jag vill ha flugtäcke och har testat 3 olika märken i hans normala täckes-storlek,men hittar alltid pållen dagen efter ståendes och täcket har kanat bak så han ser halt ut när han ska gå.skav har han fått med, dem gånger vi försökt:(

Har du testat exemtäcken (som islandshästar brukar ha), dom sitter bättre än dom vanliga silverfärgade täckena. Men det är bara vad jag själv tycker. :)

Jag lägger rätt mycket pengar varje sommar på Ultrashield och Effol Bremsen Blocker. De överlägset bästa sprayerna tycker jag, värt pengarna även om man får vara ganska generös för att det ska ge riktigt bra effekt. Utöver det har hästarna Bucas buzz-offhuvor på sig. De ger aldrig skav, sitter bra och håller länge.
Vi tar in våra hästar några timmar mitt på dagen de dagar bromsen är som värst. De lägger sig gärna och vilar i det svala stallet, så man ser att de uppskattar det. Ponnyn brukar få ett insektstäcke på sig under de värsta perioderna också. Det som Börjes säljer för typ 350 kronor, ganska kraftigt tyg som bromsarna faktiskt inte pallar bita igenom. Och spray under magen och mellan benen.

allmän fråga; Jag kommer ihåg att Equimins Sommarspray var ruggigt bra mot insekter, men var det den de fick göra om receptet på (EU-regler..) och som därefter blev sämre?

Min halvblodsprinsessa är jättekänslig för flygfän och tycker att dom är äckligast i hela världen! (Med all rätt! :devil:)

Hon har ett toppenbra täcke med mage + tillhörande luva som hon älskar! På dom ställerna där det inte täcker kör vi med spray! :) (Hon har även en rejäl svans att vifta med)
Hon rullar och busar obehindrat i detta täcke, och de dagar det är lungt i luften går hon utan, men står då ofta vid grinden och väntar på täcket! :love::p

Detta set hittade vi på Ullared av alla ställen, kunde inte varit mer nöjd! :bow:

jag tycker tvärtom, ju skitigare häst ju mer flugar. badar alltid min häst sommartid om han blivit riktigt svettig, annars kan han inte gå ut pga insekterna.

jag såg två bromsar i dag btw. såna stora som liknar getingar. så det dröjer nog inte länge innan täckena måste fram, fick sätta på flugmaskar redan i dag.

Ja svettiga hästar drar till sig flygfän, jag menar skitiga som i oborstade. Jag var lite otydlig där.

Jag tycker inte att ett par hundra kr per sommar är dyrt för att hålla sina hästar så fria som möjligt från flugor, knott mm. jag kör med Flusa, den kostar 430 kr och tar allt utom bromsen. Bara ha på några gånger per säsong, thats it. Inga mer sönderbitna hästar.

Var köper du Flusa och hur länge varar den? Är det spray?

Som det ser ut nu, med mina tidigare erfarenheter i bagaget och diskussion med kompis så blir det dels köpt insektsmedel (switch elelr flusa elelr liknande), dels egengjord samt flyweil på både träns och grimma samt ett som man har när hästen inte har grimma. Eftersom jag funderar på att inte ha henne på bete så mycket så har jag hellre henne ute på natten än på dagen när det är som värst, för att skydda henne ännu mer. Om det är möjligt i stallet hon bor förstås.

Jag har aldrig haft problem med flugor och andra äckliga fän, har de flesta år itne ens behövt använda insektsmedel utan bara weil för ögonen. Mina hästar har aldrig varit uppätna alls och gått ute mellan 1 maj och 1 oktober i flera år.

Jag kör på det i år, om det funkar, annars blir det täcke.

Jag hittade ett exemtäcke på Haglunds som kostade under 800:- att få hem o det fungerar jättebra! Extra lång hals så de kan gå o beta utan att halva halsen sticker ut eller att de drar fram täcket med skav som resultat.
800:- lägger man ju lätt ut på ohyremedel man använder annars... Så numer har jag en glad ohyrefri häst utan en massa kemikalier.:D:bump:

Det beror ju på hur känslig häst man har och hur mycket insekter det är där hästen ska gå.

Minimum för att min häst är flughuva, insektsmedel och skillingarydsalva (håller fästingarna borta). Han bli alldeles uppäten i öronen så en vanlig flyveil som jag hade på förra hästen räcker inte. Behöver även luva vid ridning. Ett år stod han på ett annat bete med massor av koflugor och då räckte det inte med insektsmedel utan han fick ha ett flugtäcke. Men jag har aldrig behövt använda täcket på det nuvarande betet.

Jag hade inte börjat med att köpa hela skyddsutrustningen på en gång utan sett efterhand hur mycket som behövs.

Det beror ju på hur känslig häst man har och hur mycket insekter det är där hästen ska gå.

Minimum för att min häst är flughuva, insektsmedel och skillingarydsalva (håller fästingarna borta). Han bli alldeles uppäten i öronen så en vanlig flyveil som jag hade på förra hästen räcker inte. Behöver även luva vid ridning. Ett år stod han på ett annat bete med massor av koflugor och då räckte det inte med insektsmedel utan han fick ha ett flugtäcke. Men jag har aldrig behövt använda täcket på det nuvarande betet.

Jag hade inte börjat med att köpa hela skyddsutrustningen på en gång utan sett efterhand hur mycket som behövs.

Jag förstår att det har att göra med känsligheten för hästen och mängden kryp. Frågan är hur känslig min häst och hur mycket kryp det finns där hon bor nu? Det vet jag inte ännu :D

Jag har haft häst sedan 1997 minus 2 år då Akima var borta. Det är inte så lång tid som flera andra har, men ändå en del erfarenhet har jag fått. Under den tiden har jag haft 5 egna hästar och 2 lånehästar, varav alla haft flyweil mer eller mindre och lite insektsspray på sig, vissa har varit helt utan sånt helt utan att vara uppätna. lite bitna på bringan, det var allt.

Förra sommaren gick Akima utan nästan helt, hällde på switch en gång dock men hon hade inga problem utan utna jag föll för grupptruycket :o

Och det är just grupptrycket som är boven här lite grann. I stallet jag står kommer alla ridhästar vara täckade, och flera andra som inte rids kommer att ha huva. Folk anser att jag också ska ha det för det är något man "ska" utan att veta om hästen behöver det. Tror det är lite grann för att det har blivit en fluga av det här med täcke. Grupptrycket är som bekant lite starkt och det fick in mig på de här tankarna om att skaffa täcke.

Jag har ett flugtäcke i stl 165 men det simmar min häst i, kan man sy in det?
Nytt köpt på rea och jag såg fel på stl och trodde det stod 145 på det. Hon har vanligtvis 135.

Men tack för alla svar och tankar om det här, kommer återkomma till tråden längre fram ifall jag behöver något supermedel och täcke till pålla:D

*hugger en knapp*

Rena (= shampoobadade) hästar drar till sig mindre flugor/insekter är min erfarenhet med. Dvs inte bara svettiga utan smutsiga överlag tycks dra till sig. Bäst har shampoo med äppeldoft fungerat.

Sen är det väldigt individuellt, men 9 av 10 här har behövt insektstäcke. Bucas Buzz Off kör jag med, dyrt, men spöar samtliga andra märken ffa passformsmässigt. Huva har 10 av 10 behövt förr eller senare, kör med Buzz Off huvor med.

Nuvarande så L har ju eksem så han har eksemtäcke, det har varit på ett tag. Men det räcker ju inte ensamt (inte insektstäcke heller) utan det behövs sprayas/smörjas på utsatta (bringa, armhålor och skap) ställen med. Både för L och andra.

Jag använder lite olika medel olika dagar. Switchar i grunden pga fästingarna. Sen varierar jag mellan bensylbensoat, ultrashield och bromsbroms/bremsenbremsen. När det är riktigt drygt för dem kör jag TarPlaster (sårplåster med tjära) på skapet. Extremt effektivt!

Just nu så L går som sagt med eksemtäcke som sagt, samt flyweil. Inte behövt luva än. Sprayas/smörjs enligt ovan + att jag smörjer alla kliställen med bensylbensoat 2 ggr/v. Vi har inte fått något kli än (halleluja!), men han smörjs förebyggande. Sprayas med någon av ovan nämnda dagligen.

Shettisen sprayas på bringan, mellan frambenen och skapet men thats it. Han har rejäl päls och pannlugg, så han har inte behövt något annat än.

De har även så de kan gå in och komma undan insekterna i hagen, dock kan/vill de inte gå in båda samtidigt.

När bromsen kommer kastar jag in handduken, inget hjälper. Då vänder jag på dygnet åt dem och inne dagtid och ute nattetid.

Flusan finns på granngården kostar ca 430:- och vi var två hästar på en flaska under förra året. Den kommer i exakt samma form och förpackning som swith pour on. Om du väljer mellan swith och flusa så skulle jag helt klart välja flusan. Jag behandlade min med switch först förra året men det hjälpte inte mycket mot flugor och knott.

Om hästarna rids så tänk på att inte hälla något där sadeln ska ligga, precis samma rekommendation som med switch. Och gnid även in känsligare delar för sig som bog, ljuver mm.

Lycka till :)

Flusan finns på granngården kostar ca 430:- och vi var två hästar på en flaska under förra året. Den kommer i exakt samma form och förpackning som swith pour on. Om du väljer mellan swith och flusa så skulle jag helt klart välja flusan. Jag behandlade min med switch först förra året men det hjälpte inte mycket mot flugor och knott.

Om hästarna rids så tänk på att inte hälla något där sadeln ska ligga, precis samma rekommendation som med switch. Och gnid även in känsligare delar för sig som bog, ljuver mm.

Lycka till :)

Tack :)

Jag ska ta en kik på granngården helt klart!

Varför ska mna inte ha där man har sadeln?

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte. Jag har alltid fått de rekommendationerna för switchen också. Vet inte om det har något att göra med trycket på huden :confused:
Skulle vara intressant om någon visst om det bara är en myt eller kan anledningen till det.

Ingen aning som sagt.
Kompisens häst fick dock hela ryggen behandlad i somras av misstag och hon reds. Hon lever än idag.

Men känns bäst att undvika det ändå när säljarna rekommenderar en att inte använda det där.

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte. Jag har alltid fått de rekommendationerna för switchen också. Vet inte om det har något att göra med trycket på huden :confused:
Skulle vara intressant om någon visst om det bara är en myt eller kan anledningen till det.

Ingen aning som sagt.
Kompisens häst fick dock hela ryggen behandlad i somras av misstag och hon reds. Hon lever än idag.

Men känns bäst att undvika det ändå när säljarna rekommenderar en att inte använda det där.

Jag gjorde också det av misstag förra sommaren och hon reds, men bara knappt en gång i vecka om ens det. Men jag visste att man inte skulle men stod i andra tankar tills jag var på halva sadelläget. Oups liksom, förlåt, inte meningen....:o:angel:

Jag har också hört det några gånger, men vet inte varför. Nyfiken på det, precis som du :)

min arab har horseware amigo och mark todds med helhals. båda ligger bra på honom. :)
i mark todd täcke har han dock hela 145, det är litet i stl. i amigo har han bara 130.

jag tycker tvärtom att flugtäcken ska vara lite stora, annars täcker dom inte det dom ska! 130 täcket har för kort hals eg. kan även rekommendera rambo sweetitch, det har jag på min stora. mkt rejält. problemet med tunna nättäcken är ju att bromsar utan problem kan bita igenom. så det lönar sig att ha ett täcke med kraftigare tyg.

använder jacsons flughuvor i lycra. inte så hållbara men bra passform och ffa så ser hästarna ordentligt.

Nu vet jag inte vilket material dina täcken är men jag har en elastisk gjord till min för jag använder inte magtäcket. Då åker det mindre bakåt.

*delvis KL*

Mina araber (och eng fbl) passade utmärkt i Bucas Buzz Off, så kan också vara värt att prova.

Centaur - biter inte insekterna i 'glappet' som blir vid bringan på Amigo? *nyfiken* Sett det även på HWs egna reklambilder etc, att det blir ett stort glapp/hål där, och där borde väl insekterna (ffa knott) passa på?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 298
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 083
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka