Insektsspray elelr flugtäcke?

Sv: Insektsspray elelr flugtäcke?

Att man inte ska ha i sadelstaden är för att känsliga/tunnhudade hästar kan få en reaktion av kombinationen medlet + friktion (om än låg) av sadeln.

Risken är störst närmaste dygnen efter applicering.

Jag har efter att jag konstaterat att/om de tål Switch (bara en som inte gjort det) hällt längs hela ryggen nästa gång, och haft sadel etc. Inga problem. Men av ren nyfikenhet tog jag reda på anledningen, och den är alltså risken för hudirritation/hudreaktion av friktionen. Typ blistereffektsrisken.

Direkt efter applicering, innan medlet gått in helt, ska man dock inte ha sadel på switchat område, då det gnuggar in medlet istället för att det sprids som det ska. Enligt tillverkaren alltså.

Aaha! Men då vad det ju ungefär som jag trodde då :)
Tack för info!

min arab har horseware amigo och mark todds med helhals. båda ligger bra på honom. :)
i mark todd täcke har han dock hela 145, det är litet i stl. i amigo har han bara 130.

jag tycker tvärtom att flugtäcken ska vara lite stora, annars täcker dom inte det dom ska! 130 täcket har för kort hals eg. kan även rekommendera rambo sweetitch, det har jag på min stora. mkt rejält. problemet med tunna nättäcken är ju att bromsar utan problem kan bita igenom. så det lönar sig att ha ett täcke med kraftigare tyg.

använder jacsons flughuvor i lycra. inte så hållbara men bra passform och ffa så ser hästarna ordentligt.

Såg en häst en gång som hade miljoner(!) flugor innanför(!) flugtäcket, kanske inte så bra att ha för stora täcken!

Såg en häst en gång som hade miljoner(!) flugor innanför(!) flugtäcket, kanske inte så bra att ha för stora täcken!

Det har med (dålig) passform att göra.

Sen ang stora/små/normala, så huvudsaken är att täcket har en bra passform för den hästen, och inte glider/skaver/etc.

på mina täcken kommer då inge insekter innanför.... det vore ju idiotisk. :grin:

det är skillnad på "lite stora" och "för stora" dessutom.

Jag har täcken på mina känsliga fullblod på sommaren, köpte tre stycken förra sommaren för 99 kr (DOMANI), 199 kr och 299 kr (Börjes). Så i längden är det ett billigt sätt att skydda dem på. Ena har även haft huva på sig i perioder.

Använder köpt flugspray på tävlingar eftersom mina gärna bockar inne på banan om de får flygfän på sig (Renons tror jag den heter). Behandlar dem även med Switch varje sommar, lätt värt de hundralappar en flaska kostar då man enbart behöver hälla på det typ 2 ggr under en sommar.

Budgetalternativen om man inte har så känsliga hästar (sånt jag kunde använda till mitt halvblod förr) är tex flyveil (kostar väl max en femtiolapp) eller näthuva (som du får för mellan 50 och 200 kr beroende på vilket material du vill ha). Jag gjorde egen flugspray förr genom en blandning av typ vatten, vinäger och något mer. Funkar väl några timmar per dag på inte så känsliga hästar och är billigt. Hästarna luktar pizzasallad :D

På förra hästen var det täcke, huva och spray som gällde. Har ett Rambo insektstäcke med avtagbar hals som hållt för tuffa tag i många år. gillar även Buccas för de är tunna och mjuka, men inte lika hållbara.

Vet inte hur jag ska göra i år med unghästen och fölis. Båda var ordentligt irriterade i går pga alla mygg. Troligen blir det Swith (måste läsa på hur det är med digivande ston och föl) på och huva omgående.

Min mor kokade mycket egna flugmedel åt gammelhästen när jag va yngre vet jag... Hur bra dom funkade kommer jag dock inte ihåg :p

Nuförtiden kör vi med flugtäcken - spray - flyweil (på varmbloden) /huva (på kallblodet).
Förra året hade vi Domani-täcken på allihopa, men passformen är lite sisådär tyckte vi, så i år har vi köpt HW Amigo Mio till ena varmblodet och HW Sweetitch till kallblodet (eftersom han är mycket känsligare mot knotten än va något av varmbloden är), andra varmblodet har ett Bucas-täcke (vi har honom bara på foder, så ägaren har skickat med det till honom, och det funkar alldeles utmärkt på honom så...).
Vi använder Absorbine Ultrashield att spraya med och jag tycker att det är awesome (i brist på bättre uttryck :p), nått av det bästa jag nånsin provat på mina hästar! Visst, 269 spänn flaskan är rätt mycket, men man sprayar ju inte varje dag med det, så det brukar räcka ganska länge :)

Man kan göra eget för att slippa kemikalier och livstids karens (som det är på Ultrashield). Om du luktar på t.ex. citronella kommer säkert associationer till flugmedel, eftersom citronella är effektivt mot insekter. :)

Man kan göra eget för att slippa kemikalier och livstids karens (som det är på Ultrashield). Om du luktar på t.ex. citronella kommer säkert associationer till flugmedel, eftersom citronella är effektivt mot insekter. :)

Livstids karens, vad är det? Att hästen inte får bli mat?!

Vad är citronella?
Har köpt vitlök, ättika och äppelcidervinäger enligt råd från en annan om att göra eget.

Livstids slaktkarens är det som menas ja. Ingen aning om det stämmer att ultrashield innebär det (inte kollat, jag kryssar mina hästars pass oavsett).

Men att den inte någonsin får gå till slakt och bli mat utan kroppen måste gå till destruktion eller (med tillstånd) grävas ner när den dagen kommer.

Jag brukar använda huva och varit nöjd med det. Men tog in hästarna häromkvällen och de var helt knottriga av bett under magen :cry:
Så nu får de stå inne på nätterna.

Har nu beställt huva med öron, tunt nät och resår så det inte blir glapp och även ett flugtäcke. Nån som har testat det rosa som Börjes säljer?
Avänder ni täcket endast vid sol eller även vid blåst och regn?

Känns lite sådär att de blir så uppätna redan nu. Vi brukar inte behöva ta in ett par timmar på dan förräns i juli-augusti.

När vi flyttade till nuvarande stallet så upptäckte vi att det fanns mycket insekter här på sommaren - ett vattendrag + kärrliknande område i närheten är väl en stor bov i dramat.

Köpte ett insektstäcke som jag hört var mycket bra och hållbart men kostade en slant.

Men det sa bara "ritch, ratch" så var det täcket sönder! :cry: Vi har nämligen en hel del träd i lagom kli-och-gnugg-höjd i hagarna vilket effektivt tog "död" på det täcket. :(

Så får min del är det billigare med spray men dessutom har vi ett stort skjul i hagen som hästarna kan ta sin tillflykt till när det blir för jäkligt. Där inne är det svalt och lite mörkt så insekterna följer inte med in.

Ögonen skyddar han själv med sin långa tjocka pannlugg :)

Senast ändrad:

Jag lånar din tråd lite om det är ok;)

Jag vill ha flugtäcke och har testat 3 olika märken i hans normala täckes-storlek,men hittar alltid pållen dagen efter ståendes och täcket har kanat bak så han ser halt ut när han ska gå.skav har han fått med, dem gånger vi försökt:(

vad gör man,är det det svårt att hitta en täcke som sitter bra?
brukar man ta en storlek mindre än vad man har på vanliga täcken?
eftersom tyget är rätt elastiskt och tunt?

mkt frågor men jag vill ju försöka skydda mot jobbiga flyfän under sommaren...

tacksam för svar av någon som vet:)

Jag köpte ett superbra täcke förra sommaren till min då 4 åriga häst. Rambo Fly Buster, helt fantastiskt bra!!!! Hade tidigare provat som du, täcken som åkte bakåt och som hästen faktiskt fick lite panik av, bl annat ett Bucas Buzz off, det fick jag sälja! Fly Buster är i gjort i en nätkvalitet som hästen är sval och fin i även om det är 30 grader varmt, det tål att en unghäst lever rövare i, biter i och sliter i och sitter på plats trots att hästen rullar sig och busar. Vi har ett extremt insektstryck med knott och broms och min häst står så lugnt och fint när de andra rusar runt i hagen bredvid och är förtvivlade över flygfän. Kombinerat med Horsewares flughuva och Ultra Shield så mår hästen ok trots alla odjur. Inte det billigaste men galet bra!!

täcke!!!!

finns ingen spray som är lika effektiv som täcken med hals och magplatta samt mask med öron.

dessutom så känns det inte så nyttigt att dränka hästen i kemikalier varje dag. :crazy:
Håller med.
Har heltäckande täcken den dagen bromsen vaknar- eksemtäcken.
Huvor på nu.

De kommer o sänker huvudet om jag ropar - mössa:rofl:

Köpte för några år sedan HW första flugtäcke i grönt hårt nät.
Bromsen flög in inunder o kom inte ut- ett jäkla surrande:eek:

Det där i hårt grönt nät provade jag med, med samma effekt. Allt kom in UNDER täcket, och hästarna blev panikslagna. Så sen dess har jag kört Buzz Off, det funkar dock inte på hästar som kliar (t ex eksemhästar). ANnars så trots skog i hagen, normalkli, rullomaner och så vidare så håller de 2 - 5 säsonger (beroende på häst). Aldrig haft ngt innanför det.

Nu är det ju dock eksemtäcke och naturell. L behöver eksemtäcke, E har naturligt flugskydd ;)

Jag använder spray om det funkar, annars får det tyvärr bli täcke. Flughuvan har jag på, men tar av ibland.

Så spray och flughuva med andra ord :) Och en speciell gegga för skap och ansikte förstås.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 297
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 083
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V