Inriktningen på islandsavlen

Vilken inriktning på framtida islandshästavel skulle du föredra?

• Det är bra som det är

Röster: 14 20,9%
  • Vi bör i första hand avla på högt bedömda (elit)hingstar

Röster: 7 10,4%
  • Vi bör avla på bredd och anpassa bedöminssystemet därefter

Röster: 36 53,7%
  • Vi bör släppa avlen fri eller nästan fri

Röster: 10 14,9%

• Antal omröstningsdeltagare
    67
Sv: Inriktningen på islandsavlen

Varför finns det inga bedömda efter 4-gångsföräldrar,om det nu skulle ge de bästa 4-gångarna.Ni svarar att Siggi avlar så trots det är Vinur fra Holtsmuli,som vann VM 2005 avlad på två femgångare.Denna hingst rids nu med sikte på VM i Holland.Jag ser gärna att någon visar med namn och regnr. på sådana som är resultat av 4-gångsavel då jag inte kann hitta dem själv på WF.

Jag svarar här på det som berör tråden men dina personliga påhopp och insuinationer och klankande på min debatteknik tänker jag ignorera. Kan bara konstatera att du missuppfattar väldigt mycket ibland och sedan drar stora växlar av det du tror jag menar fast det inte är det jag skrivit!

Jag pratar inte om de som avlar regelbundet. Jag pratar om de "vanliga" människor som sååå gärna vill ta ett föl på sitt sto - som inte alls kanske är lämpat för detta ur veterinärmedicinskt och lynnesmässigt perspektiv. Där tror jag helt klart att det saknas kunskap om lynne, gångarter, exteriör etc. Och det är där jag tror att den största kärleksaveln existerar - inte hos "erkända" avlare! Jag tror att många fritidsavlare saknar kunskapen om kompatibilitet mellan sto och hingst - de kanske väljer en tokigt flott hingst med jättebra bedömning - utan att den passar stoet ifråga. Resultatet skulle kunna bli ett föl med sämre gångarter, lynne och exteriör.

Den här aveln bedrivs idag helt fritt och den kommer man inte åt med att begränsa antalet hingstar och sätta högre kostnader på avkommor efter gårdshingstar eller att ge dem sämre status! Den värsta kombinationen är som du själv säger en topptrimmad tävlingshingst med massor av vilja och gång på ett snällt och lugnt familjesto med dåliga gångarter. Det leder i minst hälftenm av fallen till en avkomma med dåliga gångarter och för mycket temperament för att den skall platsa som familjehäst. Ingen vill a en sådan häst! Men tar dessa hingstägare mnågot som helst ansvar och avråder dessa okunniga människor??? Nej för de vill tjäna pengar på sin godkända hingst! Resultatet är en dyr problemavkomma som kräver erfaren tyttare men som ingen ertaren ryttare vill ha pga dess dåliga gångarter och exteriör!

Nej, folk letar sannerligen inte efter dåliga hästar. Men vad jag tycker är bra häst och vad en annan tycker är bra häst kan skilja sig ordentligt - därför att kunskapen om vad som är en bra häst ur exteriör- och lynnesmässig synpunkt saknas!

Finns annat än dålig exteriör och kunskap som skiljer. Det finns kunniga människor som inte gillar dagens avelsmåls exteriörmodell eller de extrema lyften och mycket vilja. Allt premieras i dagens bedömningssystem och motsatsen motarbetas. Jag ser dessutom stora brister i kunskapen om lynnets arvbarhet i reonemanget hos många erkända avlare i Sverige. Det märks också i denna tråd! Jag vet ingen annan hästras där man påstår att lynnet mest beror av uppfostran och inte av arv! Alla andra rasföreningar reaonerar tvärtom, tom halvblodsföreningen har lärt sig efter sina misstag inom detta område...

Exakt! Man trånar efter en flott hingst som inte alls passar stoet med resultatet att avkomman blir jobbig (exteriör och/eller lynne och/eller gångarter). Kärleksaveln i ett nötskal. När det visar sig att det gulliga fölet inte töltar eller är fräckt så säljer man det. Och vips så har du den hästen på marknaden!
Men den här aveln har inget med gårdshingstar att göra! Fast jag tror att om de haft en lugn familjehingst att välja på och valt den istället så hade de åtminstone fått en häst som de klarat av att hantera lynnet på! En häst med supergott familjelynne kan få en plats i någons hjärta och ett hem, trots dåliga gångarter! Men har den både för mycket temperament och dåliga gångarter, ja då är den slakthäst med isländska mått. Och med mina mått!

Där säger du ju själv att kunskapen saknas bland kärleksavlare...!

Fortfarande finns risken att kunskapen som behövs för att avla - saknas!

Finns inget som säger att en storavlare har större kunskap än en som avlar på ett sto. Jag vet en storavlare som har kända topphingstar men importerar mängder av billiga ston med sämre gångarter, betäcker dem med sina topphingstar, använder dem i sin turridning under sommaren och säljer dem dyrt till hösten som familjehästar betäckta med topphingstar. Rent lurendrejeri och jag vet andra inom SIF som reagerat på vilken skada det gör i aveln! Återigen: Man sparar inte en dålig hingst som gårdshingst! Det är inte värt besväret, hur snäll den än är! Dåliga hingstar kastreras, särskilt om de inte har toppstam och hög blup. Det är större andel hingstar med hög blup och toppstam som inte kastreras och risken är större att en sådan hingst sparas trots att den inte är särskilt bra och kanske har ett mindre bra lynne! Känner till flera fall där man resonerat så bara för at "han har ju så bra stam och hög blup". Däremot vad gäller ston finns inga som helst hinder! Tvärtom, ett sto med dålig ridbarhet är det vanligt att det hamnar just i aveln! Så det är framför allt kunskapen hos stoägare som behöver förbättras men dessutom bör hingstägare ta bättre ansvar och avråda och gärna säga nej till att betäcka dessa ston! Men samma personer som står och pratar högt om vikten av toppavel tar gärna emot pengarna från dessa stoägare! Snacka om dubbelmoral!

Det är ju ett antagande du gör. Då borde ju aveln mer eller mindre självdö om det vore så som du säger? Ingen borde vilja avla på de "flotta tävlingshästarna" som så många trånar efter på tävlingar?!

Jag pratar om att jag absolut inte tror ett smack på att de flesta vill ha den styrningen på aveln som är idag utan de inser att vi behöver bredd och de flesta tävlar inte heller. Dessutom är det många som betalar dyra pengar för att de mer eller mindre blir lurade att hästen de köper har ju så hög blup och toppstam så den är kanonbra. I själva verket är de flesta ganska medelmåttiga med lite för mycket temperament för att bli en pålitlig familjehäst, men bara för de har bra stam så är de dyrare och lättare att marknadsföra än en bättre häst med låg blup och okända föräldrar! Men en häst är inte bättre än den är som individ! Är individen bra då är den bra, är den medelmåttig då är den det och är den dålig ja då är den det! Jag resonerar inte utifrån stam och blup utan efter individen!

jag är FÖR en bredd bortom tävlingshästar inom isis-världen! Jag vill ha friska hästar som mår bra; lynne, exteriör, gångarter, sundhet är viktigt för mig.!

Och då är vi ju helt överens också och behöver inte bråka! Om man läser vad jag skriver och inte lägger till någonting mellan raderna som faktiskt jag inte skrivit, så blir det lättare att förstå vad jag menar.

Om tölten saknas anser jag knappast den att vara en islandshäst...även om den rent genetiskt är det. Därför tycker jag det spelar roll om de är tregångare eller inte!

O ja, jag med! Men en riktigt snäll häst sparas på Island även om den är 3-gångare och inte kan tölta! Vad jag menar är att en sådan häst trots allt går att använda men man bör kanske inte avla på den som islandshäst utan mer betrakta den som en bra och stark barnponny som de gör på Island! Islänningarna har i första hand sållat efter lynnet i tusen år och eftersom hästen användes till allt möjligt så hade en sådan häst en plats också om den var frisk och snäll. En del avlades tom för travtävlingar med ryttare och de tyckte bara det var bra om den inte töltade! Av desa skäl finns de än idag!

Senast ändrad av en moderator:

Ur boken "Islandshästen Vägen till framgång med hästen som partner" om aveln på Holtsmúli:
Tumregeln är att hitta en hingst som är så lik stoet som möjligt när det gäller ridegenskaperna. Ett bra töltsto betäcks av en bra tölthingst, ett bra fyrgångssto leds under en toppfyrgångshingst, ett elitfemgångssto går till en femgångshingst med toppmeriter. -Vi hoppas på att de positiva anlagen ska förstärkas ytterligare i avkomman. Jag vill inte korsa fyrgångare och femgångare och få halvblandningar - med skritt, tölt, trav, galopp och halvdan pass - så kallade "fyra och en halvgångare".

Stämmer. Den vägen har Tyskland gått sedan länge med resultat "artificiell tölt" hos 4-gångarna som jag hört mycket kända tränare uttrycka det. Dvs, tölten blir inte naturlig och kan ta ett par år att få fram men när den kommer blir den ofta större i steget än hos 4½- och 5-gångarna. Men tex Tyr lär vara resultatet av sådan avel. Sedan beror det ju på hur man drar gränsen för vad som är 4-gångare. Är det 5 i pass eller 7? Personligen är jag ute efter just 4½-gångare då de inte är speciellt benägna att passa men samtidigt har lätt för tölten och den liksom finns där naturligt när man börjar rida dem! Jag vill ha mjuka, smidiga naturtöltare med klockren takt och säkert steg. De behöver inte ha jättekliv och höga lyft!

Om Hrímnir från Ödmården räknas som fyrgångare så har Laufi från Hocksbo två fyrgångsföräldrar.

Visst kan det vara problem med att man avlar på fel ston, av fel skäl. Men att uttrycka sig med "päckliga, fula" är ganska idiotiskt, eftersom all skönhet ligger i betraktarens öga. Mer objektiva kriterier är att hästarna ska vara fullt friska och inte inneha ärftliga defekter.

Jag tycker en del högt bedömda islandshästar är fruktansvärt fula och rasotypiska. Dock har jag insikt om att alla inte tycker likadant, till exempel domarna.

Det största problemet är att med nuvarande bedömningskriterier skulle ett ÄNNU striktare avelssystem förstöra islandshästen i Sverige på ett par generationer. De nuvarande bedömningskriterierna uppfyller inte SIF:s avelsmål. Det är fel och bör rättas till.

Jag vill inte ha smalbyggda arabliknande ponnyer som kan tölta. Jag vill ha rastypiska robusta islandshästar enligt de avelsmål som finns.

Jag håller helt med och tycker att de som vill förändra islandshästarna kan bilda sin egen förening med namnet "modeinriktad tävlingsislandshäst" om de inte kan acceptera att de flesta faktiskt inte har som mål att avla en lättbyggd häst med smal rygg och bog, grund bål och lång, smal rak hals. Tycker den typen är helt fel. En smal och grund bål ger sämre plats för inre organ som tex lungor och därmed sämre lungkapaciet och uthållighet bla.

Jag vill avla på funktion och inte på utseende! Hästen skall ha en lämplig kroppsbyggnad för att ha lätt för bärighet och samling, lätt för tölt och grundgångarter samt vara hållbar, tålig, viktbärande och uthållig! Dessutom finns det studier som visar att både inom en hästras och i jämförelse mellan hästraser så blir temperamentet hetare ju mer lättbyggd en häst är. Det medför i sin tur att de blir mer svårfödda med en ökad förbränning som ökar ytterligare ju mer tränade och musklade de blir samt att de i allt mindre utsträckning lämpar sig som tex familjehästar.

Jag kan nästan gå efter blupen hemma vilka hästar som är kräver mest mat och det är de med högst blup!!! Men det är också de som har mest vilja, energi och är hetast så det beror inte enbart på kroppsbyggnaden. Valacken efter Sudri är ju tvärtemot ganska rejält byggd men kräver mest mat av alla. Men så är han också den hetaste hästen jag har. 113-bluparen är lättbyggd och var under uppväxten väldigt svårfödd. Han fick lika mycket mat som fullblodsstoet jag hade i avel! Han kräver mycket idag också men inte som valacken och han är också lugnare i temperamentet. Så är han efter Fannar också som är en hingst ur Gunnar Árnasons avel och Gunnar har lynnet som bas i sin avel. Saga är lättbyggd och kräver rätt mycket mat också, men hon har ingen hög blup. Mest lättfödd är min stora och grovt byggda 6-årshingst med låg blup och lugnt temperament. Jag har pratat med flera andra som har liknande erfarenheter, både bland islandshästar och andra hästraser, och det skulle vara väldigt intressant att göra en vetenskaplig studie på detta med byggnad-lynne-näringsbehov på islandshäst.

Týrs mamma Gríma frá Kolkuósi hade 7,5 för pass.

Ok, då kanske hon skall räknas som 5-gångare. Jag har inte kollat upp Týr själv utan måste erkänna att det var en isländsk tränare som sade det, Einar Öder Magnuson, och tog Tyr och hans far som exempel när han pratade om 4.gångshästar med nästan artificiell tölt, dvs där tölten tar tid att plocka fram och inte kommer naturligt utan hästen måste ha ha hjälp att hitta den.

Einar Öder Magnuson, och tog Tyr och hans far som exempel när han pratade om 4.gångshästar med nästan artificiell tölt, dvs där tölten tar tid att plocka fram och inte kommer naturligt utan hästen måste ha ha hjälp att hitta den.
Tyr var 6 år när han vann VM, tycker du att det visar på att det tagit lång tid att få fram tölten??:confused:

Har också hört att det tog lång tid att befästa tölten hos Tyr! Mellan 1-2 år. Sanning eller ej?
Resultatet var i alla fall bländande.

Tyr var 6 år när han vann VM, tycker du att det visar på att det tagit lång tid att få fram tölten??:confused:

Beror ju helt på när han började ridas och hur man definierar lång tid. Och OBS! Det var inte mina ord utan Einars. Jag har ingen åsikt om Tyr har lätt eller svårt för tölten eftersom jag inte alls vet mycket om honom. Han intresserar mig ändå inte för min avel på mina ston!

Har också hört att det tog lång tid att befästa tölten hos Tyr! Mellan 1-2 år. Sanning eller ej?
Resultatet var i alla fall bländande.

Det var också något Einar sade att när den väl kommer kan den vara spektakulär på en sådan häst men det var inte den typ han föredrog. Och inte jag heller!

Det var också något Einar sade att när den väl kommer kan den vara spektakulär på en sådan häst men det var inte den typ han föredrog. Och inte jag heller!

Jag avlar inte på hästar som inte kan tölta någorlunda rent i minst kort tempo efter 2 månaders ridning. Töltanlaget skall vara så starkt att det är enkelt och naturligt för hästen. Att sedan en skicklig, ihärdig och tålmodig tränare kan plocka fram en kanontölt efter 1 års träning eller mer är en annan sak. Men jag tycker inte man lyckats med sin avel om det tar så lång tid, oavsett hur bra resultatet blir efter en lång tid hos en skicklig tränare. Jag tycker att om en häst inte lärt sig tölta på 3-4 månader då har den för svaga töltanlag.

Skall vi avla hästar för en penningsstinn elit enbart som har råd att lämna iväg sin häst till 1 års tillridning eller bara avla hästar för ryttare som är kapabla att plocka fram tölten på en som är född 3-gångare??? För hur många har råd med att köpa en häst som varit hos en professionell tränare i ett år? Och hur många klarar att bibehålla tölten utan att skicka hästen på regelbunden träning? Samma sak med lynnet. Det skall inte krävas år för att få en häst stabil. Den som har ett bra lynne är stabil att rida ut ensam på några få månaders ridning eller mindre! Här snackas det om att avla kvalité och en massa om blup men tiden det tar att lära en häst tölta och innan den är stabil att rida ut själv på på mindre väg och i skogen, den finns inte med i det sk "kvalitetssystem" som kallas blup en gång!

I Stina Helmerssons Islandshästen II står att Tyr reds in när han var 4,5 år och att han hade lätt för både trav och tölt.

Det råder uppenbart delade meningar om Tyr. Det beror helt på vem man frågar och i vilket sammanhang. Vet att en del isländska tränare inte gillar Tyr. Kanske pga krav och smak. Det är ju fortfarande väldigt vanligt på Island att man rider in och visar en häst på några veckor eller ett par-tre månader. Kanske är det så att man på Island har högre krav på lätthetetn att töltsätta en häst. Jag har Stinas böcker men jag har inte läst dem från pärm till pärm så jag vet inte vem hon intervjuat om Tyr. Men det kan du ju se i boken. Spelar ingen roll, jag är inte intresserad av honom i min avel ändå. Med det menar jag inte hästen är dålig men han har inte det jag prioriterar.

finns det inte ngn VM film på Tyr där han är klart travtaktig i tölten?

varför skulle att avla på högt bedömda hästar med bra blup leda till att vi får fram en massa hästar som har svårt för tölt och inte är trygga? Visst finns det sämre individer som gått igenom en bedöming med poäng högre än de förtjänat och som det kanske inte borde avlas på av skäl som dåligt lynne. Men i grund och botten så tror jag att en häst för att klara av bedömningar och tävling med goda resultat behöver ha en stor gångartstalang, ett tåligt lynne och stor tillit till människan. En bra gångartshäst behöver lugn, mod och trygghet för att prestera vid till exempel bedömningar.

Jag kan hålla med i mycket av det du skrivit om bilageregister:bow: , att så länge rastillhörigheten kan bevisas ska alla islandshästar ha en plats i samma register. Men jag tycker inte inte att vi ska ändra på riktlinjerna för avel och bedömning(även om jag gärna ser att mer fokus läggs på sundhet). En bedömning är och ska vara ett bevis på kvalitet. Men i och med att det faktiskt handlar om just enskilda individers bedömning så kan det inte bli helt rättvist. Enskilda avlare och hästägare kommer ändå aldrig att följa bedömningar och blup slaviskt av precis samma anledning, vi är alla partiska, vi gillar olika saker hos olika hästar. Siffror i en bedömning eller blupen kommer aldrig att väga tyngre än våra känslor. Dagens bedömningar är faktiskt ett rätt bra mellanting för alla dessa olika åsikter.

Jag har heller inget emot att börja träna en unghäst redan som treåring om den är mogen för det och man går lungt fram. Men jag tycker inte att hästar ska visas som 4-åringar. Inte för att det inte finns individer med tillräcklig talang för att klara av det utan för att dessa individer är så få. Risken för att hästägare och tränare vägrar inse begränsningen i denna häst de ridit till och från i förhoppningsvis inte längre än 6-7 månader är för stor och för många hästar riskerar att bli lidande.

varför skulle att avla på högt bedömda hästar med bra blup leda till att vi får fram en massa hästar som har svårt för tölt och inte är trygga? Visst finns det sämre individer som gått igenom en bedöming med poäng högre än de förtjänat och som det kanske inte borde avlas på av skäl som dåligt lynne. Men i grund och botten så tror jag att en häst för att klara av bedömningar och tävling med goda resultat behöver ha en stor gångartstalang, ett tåligt lynne och stor tillit till människan. En bra gångartshäst behöver lugn, mod och trygghet för att prestera vid till exempel bedömningar.

Jag kan hålla med i mycket av det du skrivit om bilageregister:bow: , att så länge rastillhörigheten kan bevisas ska alla islandshästar ha en plats i samma register. Men jag tycker inte inte att vi ska ändra på riktlinjerna för avel och bedömning(även om jag gärna ser att mer fokus läggs på sundhet). En bedömning är och ska vara ett bevis på kvalitet. Men i och med att det faktiskt handlar om just enskilda individers bedömning så kan det inte bli helt rättvist. Enskilda avlare och hästägare kommer ändå aldrig att följa bedömningar och blup slaviskt av precis samma anledning, vi är alla partiska, vi gillar olika saker hos olika hästar. Siffror i en bedömning eller blupen kommer aldrig att väga tyngre än våra känslor. Dagens bedömningar är faktiskt ett rätt bra mellanting för alla dessa olika åsikter.

Jag har heller inget emot att börja träna en unghäst redan som treåring om den är mogen för det och man går lungt fram. Men jag tycker inte att hästar ska visas som 4-åringar. Inte för att det inte finns individer med tillräcklig talang för att klara av det utan för att dessa individer är så få. Risken för att hästägare och tränare vägrar inse begränsningen i denna häst de ridit till och från i förhoppningsvis inte längre än 6-7 månader är för stor och för många hästar riskerar att bli lidande.

Jag har aldrig skrivit att det skulle ge dålig tölt för att man avlar på hög blup och högt bedömda hästar! Det skulle ju vara högst märkligt i så fall! Däremot är jag benägen att lyssna till de islänningar som varnar för att enbart avla 4-gångare med 4-gångare. De säger att det leder till att man på sikt avlar bort tölten och att den blir artificiell, dvs tar lång tid att plocka fram. Jag tror faktiskt att de har rätt. De säger att man experimenterat med detta förut och fått just detta resultat. Jag fick höra det redan när jag började med islandshästar och jag har låtit bli att kombinera 4-gångare med 4-gångare utan alltid kört 4-gångare med 5-gångare.

Vad gäller lynnet måste man skilja på modighet, lugn trygghet, framåtvilja och samarbetsvilja. En bra tävlingshäst skall vara modig, ha mycket framåtvilja och kunna samarbeta. En bra familjehäst skall vara lugn och trygg med bra lagom framåtvilja samt var enormt samarbetsvillig. Naturligtvis har en riktigt bra tävlingshäst allt det här men det är också som så att en häst som har riktigt bra steg kämpar man med att få fram det andra just för att den har så bra gångarter, även om temperamentet är lite svårbemästat.
Detsamma gäller med bedömda hästar. En häst som bara har medelbra gångarter däremot, lägger man inte de pengarna på!

Mao är risken så mycket större att man överser med ett känsligt lynne bara för att hästen har enorma gångarter och är vacker. Det här är någonting som islänningarna varnar oss för därför att de ser att svenska avlare låter sig förblindas av skönhet och vackra gångarter. På Island är man hårdare med att sålla efter just lynnet. Här slaktar vi inga vackra hästar med bra gång bar för att de har ett känsligt lynne, nej vi lägger ner en massa extra tid på dessa hästar. Risken är att vi gör samma misstag som man gjort inom halvblodsaveln där det är problem att få tag i ridskolehästar för blodet "är för högt" dvs de är för hetlevrade. Så de importerar hästar från tex Danmark...

Något är det som inte stämmer med vår avel i alla fall eftersom så många väljer att importera från Island, trots eksemrisken, pga just lynnet. Och det är inte dyrbara tävlingshästar och avelshästr som importeras mest, det är lugna, trygga familjehästar som alla kan rida. Det importeras också en del sådana från Danmark. Och att skylla på uppväxten är lika med att säga att svenskarna är sämre på att fostra hästar än danskarna, och det tror jag inte på. Visst finns det en och annan bortskämd trädgårdshäst men de brukar vara väldigt trygga i sig själva, lite väl självsäkra...

Ett föl föds med högt, hett blod eller med ett lugnare sinne (och alla varianter däremellan). Den förstnämnda lämpar sig inte för annat än erfarna ryttare medan den andra har en bra grundstomme att bygga vidare på för att bli ridskole-, barn-, familje-, handikapp-/rehab-, turridningshäst. Den som föds med ett hett temperament skall inte utsättas för de användningsområdena där det mestadels förekommer oerfarna ryttare, ryttare med sämre balans, rädda ryttare, handikappade ryttare osv. Det är inte rätt mot hästen. Och dessa ryttare skall inte utsättas för den typen av häst! Den skall vara född med trygghet och lugn, men inte trög utan villigt framåt men väldigt känslig för att ryttaren kan behöva stöd från hästen och lätt att stoppa. Helst skall den vara av den typen som stannar själv om den märker ryttaren håller på att tappa balansen och trilla av.

Lika lite som man väljer att använda högpresterande kapplöpningsfullblod för att avla fram ridskolehästar, lika lolämpligt är det att avla på hästar med massor av het vilja om man vill avla familjehästar och turhästar. Bra gång är däremot inte fel, bara den inte är stor och stötig och därför olämplig för de här kategorierna. Visst finns det en och annan pärla som platsar lika bra inom alla områden, men de är sällsynta! Men vi skall verkligen vara måna om att avla på de pärlorna.

Det råder uppenbart delade meningar om Tyr. Det beror helt på vem man frågar och i vilket sammanhang. Vet att en del isländska tränare inte gillar Tyr. Kanske pga krav och smak.

Det var många som inte såg på Glampi med blida ögon heller, vad som inte tilltalar mig när det gäller Tyr är den mentala delen. Har upplevt flera avkommor med mer eller mindre tvivelaktigt lynne, om det kan ha varit den biten som inte föll herr islänningar på läppen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 382
Senast: Enya
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 842
Senast: Blue
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 460
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka