Inriktningen på islandsavlen

Vilken inriktning på framtida islandshästavel skulle du föredra?

• Det är bra som det är

Röster: 14 20,9%
  • Vi bör i första hand avla på högt bedömda (elit)hingstar

Röster: 7 10,4%
  • Vi bör avla på bredd och anpassa bedöminssystemet därefter

Röster: 36 53,7%
  • Vi bör släppa avlen fri eller nästan fri

Röster: 10 14,9%

• Antal omröstningsdeltagare
    67
Sv: Inriktningen på islandsavlen

Något är det som inte stämmer med vår avel i alla fall eftersom så många väljer att importera från Island, trots eksemrisken, pga just lynnet.

Nu märker jag iofs att det inte alls är den biten man traktar efter, utan att man tror sig få hästen billigare på Island. Sanningen är ju den att färdiga hästar av likvärdig kvalité kostar minst lika mycket eller mer på Island, fast ännu har många en bild av att en import är billigare. Ibland så kan det faktiskt vara så, för det smäller till och det visar sig att man har hittat en riktig pärla. Men tyvärr inte så ofta som man kanske vill göra gällande.

De importer idag som kommer från Island, och som ska uppfylla det som du beskriver. Men har ändå en massa trevlig gång och är tävlingsbara i olika grader av klasser, här ligger priserna från 75000 kr och uppåt.

Det var många som inte såg på Glampi med blida ögon heller, vad som inte tilltalar mig när det gäller Tyr är den mentala delen. Har upplevt flera avkommor med mer eller mindre tvivelaktigt lynne, om det kan ha varit den biten som inte föll herr islänningar på läppen.

Jag har träffat några och de har varit bra i lynnet tycker jag. Kräver att arbeta kontinuerligt för att må bra. Konsekvent handling - inget nytt då. Roliga att rida, mycket fart.

Däremot är jag benägen att lyssna till de islänningar som varnar för att enbart avla 4-gångare med 4-gångare. De säger att det leder till att man på sikt avlar bort tölten och att den blir artificiell, dvs tar lång tid att plocka fram. Jag tror faktiskt att de har rätt. De säger att man experimenterat med detta förut och fått just detta resultat. Jag fick höra det redan när jag började med islandshästar och jag har låtit bli att kombinera 4-gångare med 4-gångare utan alltid kört 4-gångare med 5-gångare.

Jag tror att det har mycket att göra med vilken typ av fyrgångare man avlar på. Av dem få islandshästar jag sett tölta i hagen genom hela livet, från föl till vuxen individ har ca 75% varit fyrgångare... Självklart kan man inte plocka bort femgångarna helt och bara avla på fyrgångare i generation efter generation eftersom tölten är bunden till passens laterala rörelsemönster. Men jag tror helt klart att resultatet av två fyrgångare med bra tölt med största sannolikhet blir just en fyrgångare med bra tölt, så är det en sådan man vill ha så...

Vad gäller lynnet måste man skilja på modighet, lugn trygghet, framåtvilja och samarbetsvilja. En bra tävlingshäst skall vara modig, ha mycket framåtvilja och kunna samarbeta. En bra familjehäst skall vara lugn och trygg med bra lagom framåtvilja samt var enormt samarbetsvillig.

Dem hästar jag träffat på som uppfattats som lugna och trygga har antingen varit:
*modiga/orädda
*helt i sin egen värld/lite småkorkade, men rätt obehagliga att rida eftersom när dem väl lägger märke till något i sin omgiving brukar dem överreagera.
*"sövda" Dem har lärt sig att det blir bekvämast för dem själva om dem bara skiter i allt, även ryttaren, o bara "lallar på"(gärna i skritt, grisepass eller trav)
Jag tror med andra ord att modighet är en förutsättning för att en häst ska kunna hantera olika situationer med lugn.
För mej är en mycket samarbetsvillig häst en häst som tar det lugnt när ryttaren ber om det och visar energi när det är det som krävs. Alltså en häst som alla får njutning av att rida!

Naturligtvis har en riktigt bra tävlingshäst allt det här men det är också som så att en häst som har riktigt bra steg kämpar man med att få fram det andra just för att den har så bra gångarter, även om temperamentet är lite svårbemästat.
En ryttare som väljer att kämpa med en häst med svårare temprament , är i dem flesta fall kunnig eller tillräckligt villig att lära för att veta vad dem sitter på och kunna hantera det. Och i dem allra flesta fall så inser dem också att ska det tas föl så gäller det att hitta en hingst/ett sto som ger hästar med ett bra och stabilt temperament och i vissa fall kanske inte föl är någon bra idee över huvudtaget.
Jag vägrar att tro att man satsar på en häst med sämre lynne enbart för att den har så fina gångarter eller är så vackra, jag tror att det för alla hästägare handlar om något mer, att man tror på sin egen häst/uppfödning för att det finns något hos den individen man tycker otroligt mycket om. Jag tror att väldigt få tävlingsryttare skulle rida en häst dem inte tyckte om bara för att den hade så flotta gångarter!

Konsekvent handling - inget nytt då. Roliga att rida, mycket fart.

Inte så mycket fart i de 5 jag har träffat, snarare tvärtom ganska lata.1 har jag träffat som är riktigt trevlig, men det är väldigt lite på 6 hästar med bara en trevlig individ.

Nu märker jag iofs att det inte alls är den biten man traktar efter, utan att man tror sig få hästen billigare på Island. Sanningen är ju den att färdiga hästar av likvärdig kvalité kostar minst lika mycket eller mer på Island, fast ännu har många en bild av att en import är billigare. Ibland så kan det faktiskt vara så, för det smäller till och det visar sig att man har hittat en riktig pärla. Men tyvärr inte så ofta som man kanske vill göra gällande.

De importer idag som kommer från Island, och som ska uppfylla det som du beskriver. Men har ändå en massa trevlig gång och är tävlingsbara i olika grader av klasser, här ligger priserna från 75000 kr och uppåt.

Jag tror du delvis har rätt. De billiga med superbt lynne har inga toppgångarter om de har en känd stam men jag har förvånats över kvalitet kontra pris på gårdsuppfödda hästar från Island. Men det är väl som här; man kan inte ta lika bra betalt för en häst med låg blup och mindre känd stam, även om den är riktigt bra. Undrar hur många som rider på stammen och blupen...:angel: ;) :D

Det var många som inte såg på Glampi med blida ögon heller, vad som inte tilltalar mig när det gäller Tyr är den mentala delen. Har upplevt flera avkommor med mer eller mindre tvivelaktigt lynne, om det kan ha varit den biten som inte föll herr islänningar på läppen.

Precis! Han bedömdes väldigt sent men tävlades innan och mycket etablerade människor dömde ned hästen och sade att ägaren aldrig skulle komma att bedöma honom för han hade ett onaturligt rörelsemönster. Så han gick som gårdshingst ett antal år medan tiden jobbade för honom. Men Glampi är 5-gångare och inte 4-gångare så någon risk för att tappa de laterala anlagen ser jag inte med honom! Jag såg honom på Landsmót 1998 och hörde de här kritiska kommentarerna om honom. Då var han inte bedömd. Men jag älskade hästen! Hans rörelser utstrålade naturlig lätthet, han verkade röra sig kraftfullt utan att ens anstränga sig. Och ändå väldigt mjukt. Flöt fram med stora rörelser! Kanonfin! Min favorit på Landsmót 1998, utan motstycke!

Inte så mycket fart i de 5 jag har träffat, snarare tvärtom ganska lata.1 har jag träffat som är riktigt trevlig, men det är väldigt lite på 6 hästar med bara en trevlig individ.

De jag träffat har varit väldigt livliga, rider ut på en ibland. Týr har ju många avkommor - har det gjorts någon avkommebedömning på dessa??? Vore väldigt intressant få lite fakta därifrån.

De jag träffat har varit väldigt livliga, rider ut på en ibland. Týr har ju många avkommor - har det gjorts någon avkommebedömning på dessa??? Vore väldigt intressant få lite fakta därifrån.

Det vore väl konstigt om det inte hade gjorts, för såvitt jag känner till så var han mer än fulltecknad av ston de gånger han var här. Av alla dessa avkommor måste det ju ha blivit något, fölen blev oerhört dyra och jag vet föl som såldes för 65-70000 kr när de lämade stoet. Så förväntningarna måste ha varit stora på blivande avkommor.

Jag tror att det har mycket att göra med vilken typ av fyrgångare man avlar på. Av dem få islandshästar jag sett tölta i hagen genom hela livet, från föl till vuxen individ har ca 75% varit fyrgångare... Självklart kan man inte plocka bort femgångarna helt och bara avla på fyrgångare i generation efter generation eftersom tölten är bunden till passens laterala rörelsemönster. Men jag tror helt klart att resultatet av två fyrgångare med bra tölt med största sannolikhet blir just en fyrgångare med bra tölt, så är det en sådan man vill ha så...

Håller med med tillägget att de bör ha en naturlig tölt som finns där från början, dvs egentligen sk "naturtöltare/4½-gångare". Men det är just det som Tyr kritiserats för: Det tog lång tid att ta fram tölten och flera erkänt duktiga ryttare har velat kallad den artificiell. Det går ju att lära en del andra raser tölta med stora rörelser också som inte direkt förknippas med denna gångart, men det tar längre tid än med en "normalislandshäst"

Dem hästar jag träffat på som uppfattats som lugna och trygga har antingen varit:
*modiga/orädda
*helt i sin egen värld/lite småkorkade, men rätt obehagliga att rida eftersom när dem väl lägger märke till något i sin omgiving brukar dem överreagera.
*"sövda" Dem har lärt sig att det blir bekvämast för dem själva om dem bara skiter i allt, även ryttaren, o bara "lallar på"(gärna i skritt, grisepass eller trav)
Jag tror med andra ord att modighet är en förutsättning för att en häst ska kunna hantera olika situationer med lugn.
För mej är en mycket samarbetsvillig häst en häst som tar det lugnt när ryttaren ber om det och visar energi när det är det som krävs. Alltså en häst som alla får njutning av att rida!

Alla behöver vara modiga och orädda som du säger, eller det är ett ideal. En bra tävlingshäst eller en bra familjehäst skall ha stabilt psyke. Men medan du kan rucka på det vad gäller tävlingshästar/avelsvisningar då det sitter en skicklig ryttare som kan kompensera detta med träning/ridning, så kan du inte det på en familjehäst. Jag har sett alltför många hästar som i sig inte har det trygga och godmodiga psyke som krävs för att fungera som familjehäst, tränas och fungera kalas under erfaren och säker ryttare men totalt havera med kaos och i vissa fall olyckor som följd när de sålts som familjehäst.

Det går inte att träna en häst att bli tryggare i sig själv och tro att den sedan skall vara det med en mindre säker ryttare på ryggen. Hästen kommer då att bli osäker igen och bli en problemhäst. Detta brukar resultera i lite jo-jo mellan tränare-ägare och i bästa fall kommer ryttare upp till en nivå så denne klarar hästen men i många fall slutar det med försäljning och att man konstaterar att det var ingen familjehäst, vilket det inte var i vilket fall som. En sådan här häst skall aldrig säljas som familjehäst utan från början skall det göras klart att den är för en van och erfaren ryttare. Den sista meningen håller jag helt med dig om och markerade den med fet stil!

En ryttare som väljer att kämpa med en häst med svårare temprament , är i dem flesta fall kunnig eller tillräckligt villig att lära för att veta vad dem sitter på och kunna hantera det. Och i dem allra flesta fall så inser dem också att ska det tas föl så gäller det att hitta en hingst/ett sto som ger hästar med ett bra och stabilt temperament och i vissa fall kanske inte föl är någon bra idee över huvudtaget.
Jag vägrar att tro att man satsar på en häst med sämre lynne enbart för att den har så fina gångarter eller är så vackra, jag tror att det för alla hästägare handlar om något mer, att man tror på sin egen häst/uppfödning för att det finns något hos den individen man tycker otroligt mycket om. Jag tror att väldigt få tävlingsryttare skulle rida en häst dem inte tyckte om bara för att den hade så flotta gångarter!

Jag håller med att de flesta nog inte satsar på en häst man ogillar, men det är många som tycker om lite svåra hästar och gillar utmaningar av de mer erfarna ryttarna! Jag kan bara gå till mig själv vad jag föredragit i många år. Inte tusan var de hästarna lämpade för att avla familjehästar! Jag kunde rida dem och få dem trygga och njuta av hästen. Hästarna var pålitliga och säkra i min hand men jag visste att jag inte kunde sätta upp annat än erfarna ryttare och om jag hade sålt någon av dem som familjehäst då hade jag varit en hänsynslös hästhandlare!

Det finns lite svåra hästar på flera ridskolor också men de rids inomhus eller på inhägnat och har sådan respekt för ridläraren i mitten att de lyder ryttaren. Jag har låtit mina barn rida några av dessa hästar i rundpaddocken med mig i mitten. Så länge jag finns där så är jag ledare och det är inga problem men jag skulle aldrig släppa dem ensamma på hästen ens i paddock! Det är ingga problemhästar, de har inget dåligt lynne, men de är svåra och heta! De kan säkert avla bra tävlingshästar till erfarna ryttare som kan få fram en säker häst så länge den rids av erfaret folk. Klart man avlar på sådana! Mängder av dem finns i avel, både hingstar och ston. Det är inget fel, bara avkommorna lanseras rätt och man inte påstår att de lämpar sig som familjehästar!

Dessutom visas det hästar, framför allt hingstar, där jag vet att tränarna inte gillar hästens lynne tex men de får betalt för jobbet! Ägana har kanske lagt ut dyra pengar på ett högt bedömt avelssto och en dyr hingst med hög bedömning. Och med den lansering som SIF gjort med blup och högt bedömda hästar, hur förträffliga de är, så bara måste ju deras avkomma var toppen och värd att visas, eller hur? Det är ju det själva blup-systemet går ut på också. En hingst med 120 i blup behöver inte visas som unghäst! Den har automatiskt 10 betäckningar när den är 2 år. Sedan kan den börja tränas som 3-åring och visas som 4-åring.

Jag ser både för och nackdelar med att hästarna idag tränas längre inför visning. Man hinner kommer tillrätta med både gångarts- och en del lynnesyttringar, dvs det blir lite svårt att avgöra vad som är träning och vad som är anlag. Hästarna får en mer fair chans, det håller jag med om men man kanske skall vara försiktig närman pratar om avelsframsteg när unga hästar tidigt visar toppresultat och vara medveten om att unga hästar förr var betydligt mindre tränade och därför kom de bra bedömningarna vid högre ålder. Kanske pressar man idag hästarna för tidigt att göra toppresultat också.

Slutligen har vi ett långt förflutet i Sverige med det svenska halvblodet som om man jämför med andra raser både inom och utom Sverige har en hel del problem med ridbarheten i form av lynnesyttringar. Jag är övertygad om att det präglar ridkulturen bland erfarna ryttare och att man därför accepterar mer lynnesyttringar än vad islänningarna gör för islandshästen har ju trots allt, i alla fall ännu, bättre lynne än halvblodet... Dessutom ligger de i vår kultur att det tisslas och tasslas i korridorerna och bakom ryggen om hingstar/ston/avkommor har knepigt lynne, men det är ju enormt olagligt och kan leda till åtal om förtal om det pratas öppet om det!

En hingst som alla vet har brister i lynnet och att det nedärvs till avkommorna, beröms för sina gångarter, sin exteriör, sina prestationer och avkommornas dito menman är noga med att inte nämna lynnet. Det är pompa, ståt och utmärkelser på ytan samtidigt som "alla" vet vad hästen går för men det det bara smilas med! Här har Island en helt annan kultur. Man kan tom i Eidfaxi läsa hur 3 av 4 elithingstar mer eller mindre sågas pga dålig ridbarhet på avkommorna! Jag känner att jag inte riktigt litar till öppenhet, ärlighet och svensk hästkultur när det gäller just att förvalta islandshästens temperament och godmodighet. Jag är rädd att prestation går före lynne. De tendenserna anser jag mig se redan idag.

Jag vill betona att det inte handlar om dåligt lynne utan helt enkelt bara om att om man avlar på hästar som är för mycket för att platsa som familjehäst, så skall man inte förvänta sig att man fårfamiljehästar helle. Och det är ju inte målet. Målet är tävlingshästar. Men eftesom kanske bara ca 10% av de som rider islandshäst har tävling som sitt största mål och dessutom blir ju bar ett fåtal av avkommorna topptävlingshästar, så slår aveln fel. Några av avkommorna platsar säkert som familjehäst men de allra flesta har inte temperamentet för att vara en var mans häst och inte gångarterna för att nå toppen. Så den större andelen blir hästar som kräver erfaren ryttare men som har för lite gång för att vara intressant för en erfaren ryttare. För att råda bot på detta och få balans mellan avel och användningsområde, så måste godmodigt temperament vara basen i all avel. Här är Gunnar Árnason en god förebild. Dessutom måste man få in mer viktbärande hästar också i aveln också så vi inte tappar bort denna delen av rasens fördel..

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med att de flesta nog inte satsar på en häst man ogillar, men det är många som tycker om lite svåra hästar och gillar utmaningar av de mer erfarna ryttarna! Jag kan bara gå till mig själv vad jag föredragit i många år. Inte tusan var de hästarna lämpade för att avla familjehästar! Jag kunde rida dem och få dem trygga och njuta av hästen. Hästarna var pålitliga och säkra i min hand men jag visste att jag inte kunde sätta upp annat än erfarna ryttare och om jag hade sålt någon av dem som familjehäst då hade jag varit en hänsynslös hästhandlare!

Men varför skulle dagens bedömningssystem gynna hästar med svårhanterligt lynne?

Det finns lite svåra hästar på flera ridskolor också men de rids inomhus eller på inhägnat och har sådan respekt för ridläraren i mitten att de lyder ryttaren. Jag har låtit mina barn rida några av dessa hästar i rundpaddocken med mig i mitten. Så länge jag finns där så är jag ledare och det är inga problem men jag skulle aldrig släppa dem ensamma på hästen ens i paddock! Det är ingga problemhästar, de har inget dåligt lynne, men de är svåra och heta! De kan säkert avla bra tävlingshästar till erfarna ryttare som kan få fram en säker häst så länge den rids av erfaret folk. Klart man avlar på sådana! Mängder av dem finns i avel, både hingstar och ston. Det är inget fel, bara avkommorna lanseras rätt och man inte påstår att de lämpar sig som familjehästar!

:bow:

Dessutom visas det hästar, framför allt hingstar, där jag vet att tränarna inte gillar hästens lynne tex men de får betalt för jobbet! Ägana har kanske lagt ut dyra pengar på ett högt bedömt avelssto och en dyr hingst med hög bedömning. Och med den lansering som SIF gjort med blup och högt bedömda hästar, hur förträffliga de är, så bara måste ju deras avkomma var toppen och värd att visas, eller hur? Det är ju det själva blup-systemet går ut på också. En hingst med 120 i blup behöver inte visas som unghäst! Den har automatiskt 10 betäckningar när den är 2 år. Sedan kan den börja tränas som 3-åring och visas som 4-åring.

blupsystemet och bedömningar är och kommer nog att förbli till för att hjälpa, dem ska ge ett hum om en hästs såkallade avelsvärde. Men det finns väl ingen vettig människa som går enbart efter detta? Självklart tycker man att sin egen häst är "toppen och värd att visas", men jag tror inte att det beror på siffror utan på ägarens tro på just den hästen! Innebär inte själva begreppet bluphingst att det är en chansning?

Jag ser både för och nackdelar med att hästarna idag tränas längre inför visning. Man hinner kommer tillrätta med både gångarts- och en del lynnesyttringar, dvs det blir lite svårt att avgöra vad som är träning och vad som är anlag. Hästarna får en mer fair chans, det håller jag med om men man kanske skall vara försiktig närman pratar om avelsframsteg när unga hästar tidigt visar toppresultat och vara medveten om att unga hästar förr var betydligt mindre tränade och därför kom de bra bedömningarna vid högre ålder. Kanske pressar man idag hästarna för tidigt att göra toppresultat också.

Det jag tror är risken med att hästar visas i allt yngre åldrar är att det finns en stor skillnad i mognad från häst till häst. Vissa individer är kanske redo för att börja tränas som treåringar, andra kanske t.o.m. behöver det för att dem behöver få massor av tid på sej att vänja sig vid allt. Men andra kanske inte är ens i närheten av att vara mogna förrän vid fem års ålder! Jag tror att risken finns att man pressar sin fyraåring för mycket därför att "andras hästar" klarar av det, och i slutändan står man där med en femåring som helt tappat lusten att bli riden. För mej är det a och o att en unghäst ska tycka att det är roligt, jag tror att det är det som utgör grunden till en trevlig ridhäst! Jag ser hellre att det slinker igenom en och annan häst som är lite väl formade av en ryttare, än att unga hästar som skulle kunna bli otroligt fina avels,tävlings och familjehästar förstörs för att man har så bråttom!

En hingst som alla vet har brister i lynnet och att det nedärvs till avkommorna, beröms för sina gångarter, sin exteriör, sina prestationer och avkommornas dito menman är noga med att inte nämna lynnet. Det är pompa, ståt och utmärkelser på ytan samtidigt som "alla" vet vad hästen går för men det det bara smilas med! Här har Island en helt annan kultur. Man kan tom i Eidfaxi läsa hur 3 av 4 elithingstar mer eller mindre sågas pga dålig ridbarhet på avkommorna! Jag känner att jag inte riktigt litar till öppenhet, ärlighet och svensk hästkultur när det gäller just att förvalta islandshästens temperament och godmodighet. Jag är rädd att prestation går före lynne. De tendenserna anser jag mig se redan idag.

Om alla vet att det finns brister i lynnet hos en hingst tror jag inte att man väljer den hingsten om man inte är beredd att ta risken att man får en svårhanterad avkomma! Personligen så skulle jag gärna se att "tisslet och tasslet" kom fram ur korridorerna, det skulle innebära en öppnare diskussion från båda håll, hingstägaren skulle ju faktiskt också få chansen att försvara sin hingst och kanske sätta stop för felaktiga rykten, för sådana finns ju också...

Jag vill betona att det inte handlar om dåligt lynne utan helt enkelt bara om att om man avlar på hästar som är för mycket för att platsa som familjehäst, så skall man inte förvänta sig att man fårfamiljehästar helle. Och det är ju inte målet. Målet är tävlingshästar.

Min tro är att målet för den svenska islandshästaveln är en häst med allt, gång, lynne och exteriör!

Några av avkommorna platsar säkert som familjehäst men de allra flesta har inte temperamentet för att vara en var mans häst och inte gångarterna för att nå toppen. Så den större andelen blir hästar som kräver erfaren ryttare men som har för lite gång för att vara intressant för en erfaren ryttare.

Om man väljer att avla på hästar som kanske har ett mer svårhanterligt lynne men kanske väldigt bra gångarter så handlar det om ett risktagande. Man riskerar ett få en häst utan både gång och lynne, men man har också en chans till att få en tävlingshäst till en erfaren ryttare. Med andra ord så gynnas hästar med ett gott lynne. Då vet man att även om nu inte allt slår rätt gång och exteriörmässigt så får man i alla fall en trevlig kompis för skogsturer och kurser m.m. Som jag sa tidigare så är bedömningssiffror o blup bara ett hjälpmedel och jag anser att det är stoägarens ansvar att vara nogrann med vilken häst man väljer. Annars kanske man inte ska syssla med avel. Vad det gäller utformningen av bedömingssystemet så anser jag precis som jag skrivit tidigare att det är en bra kompromiss av något som vi alla har oändligt många olika åsikter om!

Dessutom måste man få in mer viktbärande hästar också i aveln också så vi inte tappar bort denna delen av rasens fördel..
:bow: Att bevara färgerna samt rikligt med man och svans tycker tycker jag också är viktigt. Islandshästens färgvariation är ju faktiskt en rest från "vildhästarna" och man och svans kallas ju även skyddsbehåring... Och ärligt talat varför ska inte hästen också vara ögongodis, för den mesta av tiden så går dem faktiskt bara i hagen och blir tittade på. Bensprattlet är ju också till stor del för ögats skull även om det är en rätt häftig känsla att rida en häst med riktigt mycket rörelser...

Men varför skulle dagens bedömningssystem gynna hästar med svårhanterligt lynne?

Nu missförstår du mig. Jag påstår inte att det gynnar hästar med svårhanterligt lynne. Jag pratar egentligen inte om dåligt lynne och vill skilja på svårhanterligt lynne =en motsträvig och inte samarbetsvillig häst och en het häst=mycket drag under galoscherna och vissa skulle kunna springa ihjäl sig, dvs mycket tävlingsvilja. Det är inte bra att det slinker igenom hästar med svårhanterligt lynne alls men det sker det också och alldeles för ofta. Om så bara 55 av våra hingstar skulle vara knepiga så är det för mycket tycker jag! Däremot har vi övervägande hingstar som är ganska heta i aveln, dvs de är mycket framåt.

blupsystemet och bedömningar är och kommer nog att förbli till för att hjälpa, dem ska ge ett hum om en hästs såkallade avelsvärde. Men det finns väl ingen vettig människa som går enbart efter detta? Självklart tycker man att sin egen häst är "toppen och värd att visas", men jag tror inte att det beror på siffror utan på ägarens tro på just den hästen! Innebär inte själva begreppet bluphingst att det är en chansning?

Tyvärr är långt ifrån alla självtänkande och vettiga. Bara det att endast bluphingstar över 110 kan visas oridna och godkännas säger ju en del... Och det får folk att tänka i blup när de avlar, köper häst osv. Blupen tar över alltmer. Jag håller med dig. Bluphingstar är en chansning! Och det har visat sig att många av dem aldrig kommer till fullbedömning heller.

Det jag tror är risken med att hästar visas i allt yngre åldrar är att det finns en stor skillnad i mognad från häst till häst. Vissa individer är kanske redo för att börja tränas som treåringar, andra kanske t.o.m. behöver det för att dem behöver få massor av tid på sej att vänja sig vid allt. Men andra kanske inte är ens i närheten av att vara mogna förrän vid fem års ålder! Jag tror att risken finns att man pressar sin fyraåring för mycket därför att "andras hästar" klarar av det, och i slutändan står man där med en femåring som helt tappat lusten att bli riden. För mej är det a och o att en unghäst ska tycka att det är roligt, jag tror att det är det som utgör grunden till en trevlig ridhäst! Jag ser hellre att det slinker igenom en och annan häst som är lite väl formade av en ryttare, än att unga hästar som skulle kunna bli otroligt fina avels,tävlings och familjehästar förstörs för att man har så bråttom!

Ligger mycket i det du säger och jag håller med. Men vad jag ville ha sagt är att man gärna pratar om avelsframsteg och jämför med gårdagens hingstar som reds in senare och tränades betydligt kortare tid före en visning och så säger man att hingstarna idag visar bättre prestation vid yngre ålder. Det blir som att jämföra äpplen och morötter! De har ju inte alls matchats på samma sätt! Jag tycker alla skulle ha som Danmark egentligen: där får man inte visa före 5 års ålder...

Om alla vet att det finns brister i lynnet hos en hingst tror jag inte att man väljer den hingsten om man inte är beredd att ta risken att man får en svårhanterad avkomma! Personligen så skulle jag gärna se att "tisslet och tasslet" kom fram ur korridorerna, det skulle innebära en öppnare diskussion från båda håll, hingstägaren skulle ju faktiskt också få chansen att försvara sin hingst och kanske sätta stop för felaktiga rykten, för sådana finns ju också...

Beror på vilken brist det handlar om och hur pass uttalad den är! Många är medvetna om att ett antal halvblodshingstar har och nedärver ett kärvt lynne men tycker det uppvägs av deras och deras avkommors prestationer. Att det sedan kommer en massa skräphästar ur den aveln också med otillräcklig kapacitet för att platsa som tävlingshästar och för svårt lynne för annat än erfarna ryttare, det har man liksom bara accepterat. Man menar framgångarna på tävlingsfronten överväger nackdelarna. Det är många ggr fd halvblodsfolk som går över till islandshäst och börjar med sådan avel istället och tyvärr tar många detta tänket med sig och de har ett större överinseende med lynnet rent allmänt för de är ju vana vid en del halvtokiga halvblod... Jag vill inte detta tänkande skall etablera sig i vårt avelsarbete inom SIF och det oroar mig att vi har Lockwall, en fd halvblodsentusiast, med i AU. Desutom anser han att halvblodsaveln lyckats få bort den dåliga ridbarheten, men det arbetet är bara påbörjat!

Annars håller jag helt med dig! Jag vill också ha den öppenhet du efterlyser, som på Island! :bow:

Min tro är att målet för den svenska islandshästaveln är en häst med allt, gång, lynne och exteriör!

Det är det nog för de flesta innerst inne men det är så lätt att folk överser med de egna djurens brister och det är inte farligt så länge det inte är veterinärmedicinska brister eller lynnet! Men i de två fallen tycker jag inte man skall ha något överinseende! Det fins så gott om hästar så det finns ingen anledning att avla på djur med veterinärmedicinska defekter eller djur med ett svårbemästrat lynne!

Om man väljer att avla på hästar som kanske har ett mer svårhanterligt lynne men kanske väldigt bra gångarter så handlar det om ett risktagande. Man riskerar ett få en häst utan både gång och lynne, men man har också en chans till att få en tävlingshäst till en erfaren ryttare. Med andra ord så gynnas hästar med ett gott lynne. Då vet man att även om nu inte allt slår rätt gång och exteriörmässigt så får man i alla fall en trevlig kompis för skogsturer och kurser m.m. Som jag sa tidigare så är bedömningssiffror o blup bara ett hjälpmedel och jag anser att det är stoägarens ansvar att vara nogrann med vilken häst man väljer. Annars kanske man inte ska syssla med avel.

:bow: Just så tänker jag också och jag vore väldigt glad om alla tänkte så! Men tyvärr så är det inte så väl och det gör att vi får en hel del hästar med för lite gång för att vara intressanta för de erfarna ryttarna samtidigt som deras temperament är hett eller knepigt eller både och och att de därför kräver erfaren ryttare. Knepiga hästar har inte i aveln att göra och deras knepiga avkommor med medelmåttig gång betingar inget högt pris, i alla fall inte om de inte krängs med mördande blup-reklam utan med ärlighet....

Vad det gäller utformningen av bedömingssystemet så anser jag precis som jag skrivit tidigare att det är en bra kompromiss av något som vi alla har oändligt många olika åsikter om!

Det är jag däremot inte nöjd med. Det gynnar lättbyggda och tyvärr omusklade hästar samt extrema benrörelser framför rejäla hästar med taktren gång men med mer normala lyft. Det tycker jag är fel. Dessutom fixeras det för mycket på frambenen och för lite på bakbenen. Det borde bedömas lika mycket, minst!

:bow:Att bevara färgerna samt rikligt med man och svans tycker tycker jag också är viktigt. Islandshästens färgvariation är ju faktiskt en rest från "vildhästarna" och man och svans kallas ju även skyddsbehåring... Och ärligt talat varför ska inte hästen också vara ögongodis, för den mesta av tiden så går dem faktiskt bara i hagen och blir tittade på. Bensprattlet är ju också till stor del för ögats skull även om det är en rätt häftig känsla att rida en häst med riktigt mycket rörelser...

:bow: Håller helt med dig! Vi behöver vackra levande naturliga uppenbarelser runt oss! Skönheten får oss att njuta och må bra!

Senast ändrad av en moderator:

Skall givetvis stå "om så bara 5% av våra hingstar skulle var knepiga..."

Nu missförstår du mig. Jag påstår inte att det gynnar hästar med svårhanterligt lynne. Jag pratar egentligen inte om dåligt lynne och vill skilja på svårhanterligt lynne =en motsträvig och inte samarbetsvillig häst och en het häst=mycket drag under galoscherna och vissa skulle kunna springa ihjäl sig, dvs mycket tävlingsvilja. Det är inte bra att det slinker igenom hästar med svårhanterligt lynne alls men det sker det också och alldeles för ofta. Om så bara 55 av våra hingstar skulle vara knepiga så är det för mycket tycker jag! Däremot har vi övervägande hingstar som är ganska heta i aveln, dvs de är mycket framåt.

En mycket het häst inte är lämplig som familjehäst. Men samtidigt så är energin otroligt viktig för gångarterna! Och även om det finns hästar som är naturligt heta eller naturligt lite mindre framåt, så är framåvilja ändå något manipulativt. Det går att rida en häst het och det går att rida en häst slö. Det finns hela spektrat av olika framåt hästar där ute och det kommer inte att försvinna! Av dessa heta hästar med höga bedömningar undrar jag hur många som egentligen är så "heta". För att få fram en hästs hela gångartskapacitet krävs massa energi, så en kunnig ryttare rider fram denna energi. Dem flesta hästar är rätt bekväma av sig, dem vill knalla runt i sin egen takt, äta lite här, äta lite där, kanske leka lite med kompisen ibland, men springa gör dem oftast bara när dem blir bedda om det eller känner sig hotade.
Sedan har oftast hingstar en massa extra energi i kroppen som kommer från alla hormoner, och för dem är ridningen nog ett rätt trevligt sätt att få ut överskottsenergin på. Tycker det är rätt häftigt att det finns hingstar som fungerar som om det fanns en av och på knapp, dem kan stå i stallgången och sova, lunka runt i hagen, men sedan när ryttaren ber om det så kommer all energi ut.

Ligger mycket i det du säger och jag håller med. Men vad jag ville ha sagt är att man gärna pratar om avelsframsteg och jämför med gårdagens hingstar som reds in senare och tränades betydligt kortare tid före en visning och så säger man att hingstarna idag visar bättre prestation vid yngre ålder. Det blir som att jämföra äpplen och morötter! De har ju inte alls matchats på samma sätt! Jag tycker alla skulle ha som Danmark egentligen: där får man inte visa före 5 års ålder...
I och med att islandshästaveln och också islandshästsporten är så ung här i sverige är det inte så konstigt att mycket framsteg har skett! Bara på femtio år har islandshästintresset gått fråm 0 till 100! Det jag tror sker nu är att "vi" börjar få växtvärk, det kanske har gått för fort?

Beror på vilken brist det handlar om och hur pass uttalad den är! Många är medvetna om att ett antal halvblodshingstar har och nedärver ett kärvt lynne men tycker det uppvägs av deras och deras avkommors prestationer. Att det sedan kommer en massa skräphästar ur den aveln också med otillräcklig kapacitet för att platsa som tävlingshästar och för svårt lynne för annat än erfarna ryttare, det har man liksom bara accepterat. Man menar framgångarna på tävlingsfronten överväger nackdelarna. Det är många ggr fd halvblodsfolk som går över till islandshäst och börjar med sådan avel istället och tyvärr tar många detta tänket med sig och de har ett större överinseende med lynnet rent allmänt för de är ju vana vid en del halvtokiga halvblod... Jag vill inte detta tänkande skall etablera sig i vårt avelsarbete inom SIF och det oroar mig att vi har Lockwall, en fd halvblodsentusiast, med i AU. Desutom anser han att halvblodsaveln lyckats få bort den dåliga ridbarheten, men det arbetet är bara påbörjat!

En liten människa ska inte kunna påverka ett förbunds avelsinriktning på ett sätt som förbundets medlemmar inte går med på.
Det jag tycker är synd är att det finns så mycket kloka människor ute i stallen som inte gör sig hörda. Dem säger så mycket kloka saker och vet egentligen så mycket men anser det besvärligt att göra sina röster hörda. Hur fungerar det egentligen på årsmöten och avelsmöten egentligen, hur mycket plats finns det för medlemmar att komma med förslag och hur många vet om att det går att komma med förslag?

:bow: Just så tänker jag också och jag vore väldigt glad om alla tänkte så! Men tyvärr så är det inte så väl och det gör att vi får en hel del hästar med för lite gång för att vara intressanta för de erfarna ryttarna samtidigt som deras temperament är hett eller knepigt eller både och och att de därför kräver erfaren ryttare. Knepiga hästar har inte i aveln att göra och deras knepiga avkommor med medelmåttig gång betingar inget högt pris, i alla fall inte om de inte krängs med mördande blup-reklam utan med ärlighet....

Som jag ser det så ska man få avla på vilka hästar man vill., med undantag för sådana med ärftliga sjukdomar. Jag gillar sådana där knepiga hästar eftersom jag har en benägenhet att tröttna på det mesta, ju mer det finns att arbeta med hos en häst desto intressantare tycker jag att den är... Men jag tror inte det finns någon risk att vi får ett överskott av sådana hästar, eftersom avel på hästar med gott lynne gynnas pga att det är sådana som i dem flesta fall efterfrågas!

Det är jag däremot inte nöjd med. Det gynnar lättbyggda och tyvärr omusklade hästar samt extrema benrörelser framför rejäla hästar med taktren gång men med mer normala lyft. Det tycker jag är fel. Dessutom fixeras det för mycket på frambenen och för lite på bakbenen. Det borde bedömas lika mycket, minst!

Lättbyggda hästar gynnas, frambenslyft är viktigt. Men välmusklade hästar med taktren gång gynnas också. Bakbensaktivitet är något som lyfts fram mer och mer. Den gruppen hästar som gynnas minst är dem utan tempo. Så här ser det ut för att det är sådana här hästar dem flesta vill ha. Det är vad som kommits fram till utifrån dem intresserades önskemål. Och om du och flera andra tycker att detta är fel så får ni tycka det och se till att göra era röster hörda. Det är genom olika människors olika åsikter och diskussionen som uppkommer mellan dem som avelsframsteg görs.

En mycket het häst inte är lämplig som familjehäst. Men samtidigt så är energin otroligt viktig för gångarterna! Och även om det finns hästar som är naturligt heta eller naturligt lite mindre framåt, så är framåvilja ändå något manipulativt. Det går att rida en häst het och det går att rida en häst slö. Det finns hela spektrat av olika framåt hästar där ute och det kommer inte att försvinna! Av dessa heta hästar med höga bedömningar undrar jag hur många som egentligen är så "heta". För att få fram en hästs hela gångartskapacitet krävs massa energi, så en kunnig ryttare rider fram denna energi. Dem flesta hästar är rätt bekväma av sig, dem vill knalla runt i sin egen takt, äta lite här, äta lite där, kanske leka lite med kompisen ibland, men springa gör dem oftast bara när dem blir bedda om det eller känner sig hotade.
Sedan har oftast hingstar en massa extra energi i kroppen som kommer från alla hormoner, och för dem är ridningen nog ett rätt trevligt sätt att få ut överskottsenergin på. Tycker det är rätt häftigt att det finns hingstar som fungerar som om det fanns en av och på knapp, dem kan stå i stallgången och sova, lunka runt i hagen, men sedan när ryttaren ber om det så kommer all energi ut.

Jag håller delvis med. I alla fall går det alltid att göra en "försämring" av det medfödda lynnet, dvs det går att få en häst hetare, nervösare, aggressivare, fräckare osv genom handhavandet. Däremot är det svårare att göra tvärtom. Är en häst het och känslig i sig själv så är det grundstommen och det går inte att plocka bort. Minsta misstag och det kommer fram igen, just sådana misstag som mindre erfarna ryttare lätt gör. Men de hästarna kan fungera som en klocka med en säker och erfaren ryttare! Men när jag talar om de problem jag ser och hör talas om, så pratar jag inte om hingstarna själva utan om deras avkommor! Det är hos dessa man kan se vad som nedärvs när man börjar arbeta med dem. Vissa hingstar ger verkligen hög andel känsliga, heta och lite nerviga hästar. Andra ger ofta ett kärvt lynne med sämre samarbetsvilja medan en tredje ger lugna och trevliga hästar, lätta att rida in, träna och lära. På Island diskuteras detta öppet men inte i Sverige. Det kan klassas som förtal då...

I och med att islandshästaveln och också islandshästsporten är så ung här i sverige är det inte så konstigt att mycket framsteg har skett! Bara på femtio år har islandshästintresset gått fråm 0 till 100! Det jag tror sker nu är att "vi" börjar få växtvärk, det kanske har gått för fort?

Fast nu pratade jag inte bara om Sverige. Det är likadant på tex Island att man tar unghätarna tidigare i träning och matchar dem längre än man gjorde förr. Då kan man heller inte jämföra med de äldre hästarna eftersom de är så olika matchade. Det var någon artikel om detta som visade att de gamla hingstarna stod sig lika bra som de nya när det gällde avkommornas prestationer idag, dvs avkommor efter äldre hingstar som får samma matchning klarar sig lika bra. Den artikeln ifrågasatte därför om det var en verklig avelsframgång eller resultatet av bättre matchning, tidigare och längre träning samt ökande kunskaper hos ryttarna med bättre ridning, utrustning och nya träningsmetoder. Gångarterna kan man ju verkligen manipulera, särskilt om hästarna tas tidigt i träning!

En liten människa ska inte kunna påverka ett förbunds avelsinriktning på ett sätt som förbundets medlemmar inte går med på.
Det jag tycker är synd är att det finns så mycket kloka människor ute i stallen som inte gör sig hörda. Dem säger så mycket kloka saker och vet egentligen så mycket men anser det besvärligt att göra sina röster hörda. Hur fungerar det egentligen på årsmöten och avelsmöten egentligen, hur mycket plats finns det för medlemmar att komma med förslag och hur många vet om att det går att komma med förslag?

Jag håller med. Men det är ju så att det är de som har mest tid som engagerar sig och de som lever på häst på ett eller annat sätt och de som tävlar och tar emot hästar för träning, är de som mest engagerar. Jag har inte varken tid eller råd att lägga det arbetet och de resorna och det är ju så för de flesta fritidsryttare att de har fullt upp i livet ändå. Dessutom är det svårt att komma fram med andra tankar på både avelsmöten och årsmöten, än de i systemet etablerade, tyvärr.

Som jag ser det så ska man få avla på vilka hästar man vill., med undantag för sådana med ärftliga sjukdomar. Jag gillar sådana där knepiga hästar eftersom jag har en benägenhet att tröttna på det mesta, ju mer det finns att arbeta med hos en häst desto intressantare tycker jag att den är... Men jag tror inte det finns någon risk att vi får ett överskott av sådana hästar, eftersom avel på hästar med gott lynne gynnas pga att det är sådana som i dem flesta fall efterfrågas!

Jag är också för fri avel med villkoret att det inte skall finnas veterinärmedicinska invändningar. På en vanlig veterinärbesikting bedöms faktiskt lynnet också. Hästar med dålig samarbetsvilja eller som är aggressiva anser jag inte har i aveln att göra. Heta och känsliga hästar blir en frågan om hur heta och känsliga. Godmodiga hästar med bra famåtvilja är helt klart det man önskar.

Lättbyggda hästar gynnas, frambenslyft är viktigt. Men välmusklade hästar med taktren gång gynnas också. Bakbensaktivitet är något som lyfts fram mer och mer. Den gruppen hästar som gynnas minst är dem utan tempo. Så här ser det ut för att det är sådana här hästar dem flesta vill ha. Det är vad som kommits fram till utifrån dem intresserades önskemål. Och om du och flera andra tycker att detta är fel så får ni tycka det och se till att göra era röster hörda. Det är genom olika människors olika åsikter och diskussionen som uppkommer mellan dem som avelsframsteg görs.

Jag skulle vilja säga att det uttrycker hur en tävligshäst skall vara och att det är de åsikterna som kommit till tals i avelsarbetet. De andra användningsområdena är utanför kravspecifikationen. Och det är inte konstigt. Tävlingsmänniskor är ju pådrivande människor och de är mer engagerade medan de flesta fritidsryttare gärna håller sig för sig själva i sin lilla krets och sköter sitt. Om bara det blir tillåtet att få göra det utan att straffas för det genom dryga extraavgifter, bilageregister och glåpord om skithästar, så tror jag allt var frid och fröjd. Det är så det sköts på Island. De har gudskelov friheten att vara individualister och det skulle jag vilja ha i Sverige också. Varför skall man se ner på och bespotta andras älskade hästar? Varför hylla en het, känslig häst med enorma gångarter men häckla hästen med toppenlynne och mer ordinärt steg? Båda har ju sina kvaliteter och fördelar! Vilken är bäst av de två? Ja det beror ju helt på vad man vill ha! tävlingshästen som rids av en erfaren ryttare kan ju tillåtas vara het och känslig för ryttaren klarar av det men skall den komma någonstans måste den ha bra gång. Familjehästen kan man tillåta ha mer ordinära gångarter och det är kanske tom önskvärt eftersom det annars krävs mer ridning. Däremot måste den ha ett absolut pålitligt och stabilt temperament.

En mycket het häst inte är lämplig som familjehäst.

Behöver inte alls vara så, jag vet hästar med bedömning 9 i vilja som funkar super som familjehästar. Det handlar mer om lynnet, hur ärlig, uppmärksam och samarbetsvillig hästen är.

Behöver inte alls vara så, jag vet hästar med bedömning 9 i vilja som funkar super som familjehästar. Det handlar mer om lynnet, hur ärlig, uppmärksam och samarbetsvillig hästen är.

Men nu menar inte jag att en het häst=mycket vilja och det menade nog inte Vina heller utan med het häst brukar man avse en mer stirrig, stressig och känslig häst, typ temperament som vissa tävlingsavlade fullblod och halvblod. Heta hästar är framåt på ett sådant sätt att de är svåra att få att lyssna och slappna av och är framåt på ett stressigt och stirrigt sätt. En del tänker så mycket framåt och stressar så mycket så de ser inte ens var de är. Som Freyr-avkomman Hreinn jag ägde ett tag. Bevare oss!

På bedömningen reds hästen troligtvis av en van ryttare och är den ärlig, uppmärksam och samarbetsvillig så kommer den att visa mycket vilja för en ryttare som vill se det. Det är helt enkelt en mycket bra häst! Jag hoppas verkligen att resten av bedömningen också var hög, för den borde gynnas av det nuvarande bedömingssystemet! Det jag menade med mycket het häst var en häst bara vill framåt inget annat.

Jag skulle vilja säga att det uttrycker hur en tävligshäst skall vara och att det är de åsikterna som kommit till tals i avelsarbetet. De andra användningsområdena är utanför kravspecifikationen.
Men en häst som klarar av en bedömingssituation på ett bra sätt, med allt det innebär. Som presterar bra och gör det ryttaren ber om måste väl vara en bra häst även i andra situationer? Att den kan hålla sig lugn på en tävling/bedömning innebär väl att den i dem flesta fall är klok och modig. Att den presterar väl på tävling/bedöming kräver samarbetsvilja. Att visa upp taktrena gångarter i en fin form innebär väl att hästen är lättlärd? Det jag försöker få fram är att en bra tävlingshäst/avelshäst kräver samma grundläggande egenskaper som en bra familjehäst.

Varför skall man se ner på och bespotta andras älskade hästar? Varför hylla en het, känslig häst med enorma gångarter men häckla hästen med toppenlynne och mer ordinärt steg? Båda har ju sina kvaliteter och fördelar! Vilken är bäst av de två? Ja det beror ju helt på vad man vill ha! tävlingshästen som rids av en erfaren ryttare kan ju tillåtas vara het och känslig för ryttaren klarar av det men skall den komma någonstans måste den ha bra gång. Familjehästen kan man tillåta ha mer ordinära gångarter och det är kanske tom önskvärt eftersom det annars krävs mer ridning. Däremot måste den ha ett absolut pålitligt och stabilt temperament.

Jadå, den ska vilja framår så mycket det nu bara går. Men om ryttaren vill att den ska vänta, så gör den snällt det även om det rycker rejält i spirorna. Den stannar eller sakta ner i samma stund som ryttaren vill det, trots att den bara vill framåt. Det finns gott om dessa hästar, och jag har varit med om där familjer provat att rida utan problem just därför att pållen är så lyhörd.

Jadå, den ska vilja framår så mycket det nu bara går. Men om ryttaren vill att den ska vänta, så gör den snällt det även om det rycker rejält i spirorna. Den stannar eller sakta ner i samma stund som ryttaren vill det, trots att den bara vill framåt. Det finns gott om dessa hästar, och jag har varit med om där familjer provat att rida utan problem just därför att pållen är så lyhörd.

Det låter som en alldeles fantastisk häst.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 382
Senast: Enya
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 842
Senast: Blue
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 460
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka