Sv: Inriktningen på islandsavlen
Vi lever ju också i ett land där majoriteten av åsikterna normalt styr inriktningen. Eftersom majoriteten av åsikterna verkar luta åt dagens avel så är det ju den aveln som gäller. Visst ska man alltid sträva efter att förbättring, men förbättring innebär ju inte nödvändigtvis att alla ska få göra som de vill.
Om du vill avla för dig själv så ser jag verkligen inga fel i det. Problem kan (säger inte ATT det gör det) när man sen vill sälja en gårdsavlad häst som kanske inte alltid möter rasstandarden. Mindre kunniga människor i sin tur kanske fortsätter att avla på den hästen osv. Då är det ju inte längre gårdsavel för din egen skull.
Som jag har sagt så många gånger tidigare så tycker jag att du verkar vara kunnig och erfaren när det gäller avel. Men alla som gårdsavlar i Sverige är säkerligen inte det. Och så länge det existerar "kärleksavel" i Sverige (vilket inte finns alls eller i liten utsträckning på island) så tror jag att det är för riskabelt att släppa aveln fri som du förespråkar. Att det är orättvis behandling när din häst blir reggad i bilageregistret under rådande bestämmelser har jag aldrig förnekat.
Av ren nyfikenhet - vilka EU-lagar är det som SIF bryter mot?
Diskrimineringen gentemot de inhemskt avlade gårdshästarna jämfört med de avlade i utlandet. Sämre registrering med minskad användbarhet och höga straffavgifter. Om man vill ha det så måste det vara lika för alla dvs alla gårdsavlade oavsett land skall registreras och betala lika mycket, även om de har vanliga papper i hemlandt, annars är det handelshinder! Tidigare vägrade man tom regga dessa svenskavlade hästar vilket totalt stred mot EU-reglementet som säger att man är skyldig att regga dem! Och inom alla raser inom hela EU är det så och det är tillåtet att avla på egen hingst på egna ston. För andras ston krävs friskhetsintyg på hingsten och det är så jag vill ha det: En grundlig, årlig veterinärbesiktning av alla hingstar, bedömda som obedömda! I en veterinärbesiktning ingår en exteriörbedömning ur sundhetssynpunkt men också lynnesbedömning mm. Det är fullt tillräckligt. En hästveterinär skall ha kunskapen att avråda att en hingst används i avel pga felaktig exteriör.
Vad gäller gångarter så tror jag inte det är många som är så dumma att de använder en hingst med dåliga gångarter! Jag skulle varken använda egen eller annans med det och vet då rakt inte någon som skulle det! Har man ett sämre sto så vill man ju förbättra gångarterna på avkomman (och borde inte avla på det stot) och har man ett bättre sto så inte tusan slösar man bort henne på en dålig hingst!!! Det resonemang du pratar om bland avlare känner jag inte igen alls! Möjligtvis någon oseriös hästhandlare men han lär inte tjäna pengar på det och det lär bli en väldigt marginell avel! Och för den delen lär man inte stoppa den hur man än gör för en sådan har så många ston så det lönar sig att lösa licens och betäcka, men inte i längden om det blir dåliga avkommor! Det är ju inte så att folk letar efter dåliga hästar!
Kärleksavlen sker till 99% på ston, inte hingstar! Och aveln på ston är fri och har alltid varit! Det är inte många som är beredda att hålla en hingst som inte är bedömd och inte många som är beredda betäcka med en sådan så inkomster skall man inte räkna med. Det kräver lite mer kunskap att hålla hingst. Dessutom så tycker jag inte man skall lägga sig i den aveln heller så länge djuren är veterinärmedicinskt friska! För man tar föl efter ett sto man älskar för sin egen del och dessa avkommor brukar stanna i familjen! Såvida man nu inte valt en alltför het hingst för dess stora gångarters skull så man inte klarar av avkomman, vilket jag sett alltför många gånger.
Det hade varit bättre de hade valt en lugnare men frisk gårdshingst till sina ston för den kategorin vill bara ha en ursnäll häst att älska. Och det sker idag också så den aveln lär du inte stoppa! Eftersom de vet att de inte avlat något tävlings- eller avelsämne så skiter de i att ta de dyra kostnaderna och reggar dem i ASRP istället.
Vad gäller majoriteten så tror jag inte ett smack på att den vill ha aveln enligt den stryrning vi har i dag! Det är denengagerade tävlings- och utställningseliten som vill ha det så! Jag har flera ggr krävt en omröstning inom förbundets medlemmar om detta men det nappar man inte på. Jag är övertygad om att de flesta vill ha en mer grövre och bruksanpassad häst men ändå bra gångarter. Så jag skulle inte hojta högt om majoritetens! Även de som debatterar här så oavsett vilken typ av häst de har så vill de flesta ha bort bilageregistret och regga alla lika. Sedan är lilla Sverige i klar minoritet jämfört med övriga FEIF-länder dessutom!
Du kanske tycker att aveln skal styras upp inom hela SIF så alla andra varianter än den av eliten önskade islandshästen försvinner ura aveln och med den egenskaper och den genetiska variationen. Inaveln lär ju öka i alla fall. För om man skall ha det på ett visst sätt skall det vara konsekvent. Sverige är alldeles för litet för att vår avel skall förändra islandshästen! Jag gillar inte styrning, jag gillar att man går kunskapsvägen istället och sedan har friheten att avla så länge man avlar sunda och friska hästar! Det spelar inte ens någon roll om de är tregångare och används som vanliga ponnyer, bara de är sunda och friska! Men trots allt vill de flesta ha minst 4 bra gångarter, tölt + grundgångarter och en frisk häst. Det är ingen som önskar något annat! Frihet till vilken exteriör som helst så länge den är veterinärmedicinskt sund och gynnar bra ridbarhet och det är hur lätt hästen är att rida in, lära och träna samt lättheten för gångarterna som avgör om exteriören är bra eller dålig! Inget annat!