Inriktningen på islandsavlen

Vilken inriktning på framtida islandshästavel skulle du föredra?

• Det är bra som det är

Röster: 14 20,9%
  • Vi bör i första hand avla på högt bedömda (elit)hingstar

Röster: 7 10,4%
  • Vi bör avla på bredd och anpassa bedöminssystemet därefter

Röster: 36 53,7%
  • Vi bör släppa avlen fri eller nästan fri

Röster: 10 14,9%

• Antal omröstningsdeltagare
    67
Sv: Inriktningen på islandsavlen

Ston efter icke godkända hingstar kan visas i Sverige. En bilagehingst kan visas i t ex Danmark och hade jag en hingst som jag ansåg så bra skulle jag satsa på det. Blir den godkänd på en FEIF-bedömning i DK får den ju användas i Sverige. Jag kan hålla med dig om att det verkar onödigt gå över ån efter vatten. Men än så länge är det så - det är bara ni medlemmar som skulle kunna ändra på det.

Jag har också sen 15 år bestående ryggskador, men har satsat på radhusbiff och falukorv för att kunna anlita proffstränare till mina hästar. Och det har lönat sig så nu har jag kunnat övergå till en och annan biff.

Man ska inte gråta över spilld mjölk utan ta nya tag - det lönare sig i längden.

Det är en häst jag aldrig glömmer, helt rätt, men jag har gått vidare och fått fram det jag ville efter honom, men dem får jag inte visa i Sverige... Så då blir det som så att man fastnar där. Annars har jag inga problem att rida in, träna och visa mina hästar själv. Jag har ju redan bevisat att jag kan med min lille kille. Tyvärr tog han ut sig på uppvärmningen där han visade en 9:a traven jämte Hlynur och det kan Alex intyga. Einar Öder Magnusson och Jóhann Fridgeirsson sade båda att han säkert hade gått in på Island och *Magnus Lindquist trodde han skulle gå in 2001, om han nu fått leva... De har alla ridit honom. Så jag är inte ensam om att tycka att han var bra som en del tror...

Men det kommer liksom upp i tråd efter tråd efter tråd! Man får liksom känslan att du hela tiden måste bevisa det för oss! Varför inte satsa på de talangerna du har här och nu! Det måste finnas andra och nya vägar att gå.
För visst vore det oerhört roligt om din hingst skulle gå in i stamboken (även om han måste åka till Danmark för att bedömmas). Det skulle verkligen vara ett statement om han gick igenom!

Ston efter icke godkända hingstar kan visas i Sverige.
Är du hundraprocentigt säker på det?

Det är mycket otydligt och motsägelsefullt skrivet i riktlinjerna.
I en punkt talar man om att B-registrerade hingstar inte får visas. Där nämner man inget om B-registrerade ston. Detta skulle kunna tolkas som att man får visa stona.

I en punkt längre ner står det att ingen häst får visas som inte är efter en godkänd hingst. Detta får man ju tolka som att ingen B-registrerad häst får visas.

Jag tycker detta är otydligt skrivet. Och gissa vilka olika tolkningar det kan bli, beroende på vilken punkt man läser och väljer att tillämpa.....

Är du hundraprocentigt säker på det?

Det är mycket otydligt och motsägelsefullt skrivet i riktlinjerna.
I en punkt talar man om att B-registrerade hingstar inte får visas. Där nämner man inget om B-registrerade ston. Detta skulle kunna tolkas som att man får visa stona.

I en punkt längre ner står det att ingen häst får visas som inte är efter en godkänd hingst. Detta får man ju tolka som att ingen B-registrerad häst får visas.

Jag tycker detta är otydligt skrivet. Och gissa vilka olika tolkningar det kan bli, beroende på vilken punkt man läser och väljer att tillämpa.....

Jag har också sett i Plan och riktl...... att det står så som du skriver. Jag har gått efter ett 3e bud, nämligen direkt från AvUs ordf att "visst kan du visa sto efter ej godkänd hingst. Däremot inga hingstavkommor"!

Något rörigt, men eftersom det är som det är, är det bäst att gå efter riktlinjerna.

Men det kommer liksom upp i tråd efter tråd efter tråd! Man får liksom känslan att du hela tiden måste bevisa det för oss! Varför inte satsa på de talangerna du har här och nu! Det måste finnas andra och nya vägar att gå.
För visst vore det oerhört roligt om din hingst skulle gå in i stamboken (även om han måste åka till Danmark för att bedömmas). Det skulle verkligen vara ett statement om han gick igenom!

Håller med! :bow:

Och...?! Varför skall inte ni tvingas tycka min avel är ok om jag skall tvingas tycka er är det??? Fast nu handlar det inte om tyckande utan om att jag med flera är ordentligt irriterade på att SIF inte följer varken lagen eller övriga FEIF-länder! Jag har aldrig försökt stoppa tävlingsaveln men SIF har försökt stoppa gårdsaveln och länge vägrade man regga dessa hästar över huvudtaget och bröt på så vis mot EU-lagarna och fortfarande följer man inte EU-lagarna helt eftersom man diskriminerar vissa uppfödare, dvs svenska uppfödare av gårdshästar. Samtidigt har vi importerat minst 100 ggr fler hästar efter gårdshingstar från Island än vad som fötts i Sverige och de är reggade i vanliga stamboken!!! Vadå sila mygg och släppa igenom elefanter! Den lilla gårdsaveln i Sverige spelar ingen som helst roll. Men jag är gör snart som så många andra: Jag skiter i SIF och medlemskapet där. Jag är börjar också bli trött på att finansiera andras avel och landslaget.

Vi lever ju också i ett land där majoriteten av åsikterna normalt styr inriktningen. Eftersom majoriteten av åsikterna verkar luta åt dagens avel så är det ju den aveln som gäller. Visst ska man alltid sträva efter att förbättring, men förbättring innebär ju inte nödvändigtvis att alla ska få göra som de vill.

Om du vill avla för dig själv så ser jag verkligen inga fel i det. Problem kan (säger inte ATT det gör det) när man sen vill sälja en gårdsavlad häst som kanske inte alltid möter rasstandarden. Mindre kunniga människor i sin tur kanske fortsätter att avla på den hästen osv. Då är det ju inte längre gårdsavel för din egen skull.

Som jag har sagt så många gånger tidigare så tycker jag att du verkar vara kunnig och erfaren när det gäller avel. Men alla som gårdsavlar i Sverige är säkerligen inte det. Och så länge det existerar "kärleksavel" i Sverige (vilket inte finns alls eller i liten utsträckning på island) så tror jag att det är för riskabelt att släppa aveln fri som du förespråkar. Att det är orättvis behandling när din häst blir reggad i bilageregistret under rådande bestämmelser har jag aldrig förnekat.

Av ren nyfikenhet - vilka EU-lagar är det som SIF bryter mot?

Har du rotat upp och dragit igång den här 2 år gamla diskussionen igen.
Men då så kan vi väl uppdatera litet om vad som har hänt sedan dess.

Då sköter jag mig ju helt själv och slipper all inblandning från SIF och de som tycker att 6000 + 2750+ DNA-test av föl, pappa och mamma, dvs drygt 10000 är rimligt för att få registrera en avkomma till sig själv efter egen hingst.
Jag tycker att du har fastnat för mycket vid kostnaderna.

Om vi tar någon som vill ta ett föl till sig själv på en avelsgodkänd hingst, så finna dessa kostnader.
Visning 2000:-
DNA-typning av mor och far till hingsten, samt hingsten.
Betäckningslicens 3000:-
Stoavgift 300:-
Pass 800:-

Totalt 6100:-

Skillnaden på 2650:- tycker inte jag att det är så mycket att bråka om på hästar i den prisklass som Islandshästar är.

Jag har nu 4 B-registrerade hästar efter mitt färgexperiment.
Jag har DNA-typat 7 hästar, hingsten, 2 ston och så de 4 avkommorna.
Sedan så har jag betalat 6000:- för första och 3000:- för andra fölet varje år.
Det blev i snitt 4500:-/Pass och häst.

Mina B-register-föl blev skam att säga det billigare än ett "Äkta föl".
Men de är Islandshästar och säkert värda efter hur bra de blir precis som alla andra Islandshästar.

Jo visst, och jag har tagit nya tag också men eftersom jag har en förmåga att skada mig själv hela tiden så har hästarna fått stå mycket sista 3 åren och jag vill faktiskt träna dem själv så de får vänta tills jag kan och dessutom så är ju småttingarna inte gamla nog! 6-åringen tvekar jag går in pga att han är så grov men visst har jag lekt med tanken. Pratade med en dansk tränare om att ta hand om visningen men skúlle ju då träna honom själv och blev påkörd i oktober. Att vara sjukskriven kostar och jag har inte råd att lämna iväg så och dessutom så vill jag ha hästarna ridna på mitt sätt med säte och inget i handen och tyvärr rider få så. Jag vill göra det själv! Och det känns onödigt att behöva åka till Danmark eftersom jag har Margarethehof bara 45 min bilväg från mig, men det är det minsta problemet. Men snällt av er att peppa mig.

Att det kommer upp beror på att även om jag satsar på mina nya så slutar jag inte kämpa emot bilageregistret och för fri gårdsavel samt de orättvisa registreringssummorna. Och då tar jag mina som exempel. Dessutom pågår ju min avel hela tiden och jag får alltså inte visa dem i Sverige. Och sedan är det ju en annan sak: Jag är inte ute efter att avla tävlingshästar utan lugna hästar som alla kan rida och det är oerhört svårt att få sådana hästar tillräckligt högt bedömda eftersom vi inte har bedömningar efter de kriterierna! Det kämpar jag också för! Fast fri avel hade ju gjort att vi följt moderlandet Island och där visar man de högstammade medan den andra aveln av familjehästar, som är den största, mestadels är efter icke-bedömda hingstar, många ggra sedan generationer. Gör vi likadant kan bedömningssystemen vara som de är och det kan tillverkas lugnare och grövre hästar utan konflikter och alla i samma register. Vi har det ju så idag med alla islandshästar som är födda utanför Sverige så varför inte de som är födda i Sverige? Varför skall inte vi följa SIF?

Jag är egentligen ganska ointresserad av visa mina hästar. Jag har inga planer på att ta emot andras ston, möjligen någon kompis vars sto jag känner väl. Det här är mina ridhästar och jag vill inte riskera sparkar från ston! Jag har förlorat tillräckligt med bra hästar ändå! Allt jag är ute efter är bra ridhästar som passar mig och min familj! Och jag har inte ens samma ideal på häst som SIF. Jag vill ha en kraftfull och muskulös häst med en rejäl högrest, välvd nacke med bred bringa och djup i bålen. Jag vill inte ha en lång smal hals och är inte ute efte att avla lättbyggda hästar med smal bog och grund bål. Däremot vill jag ha bra gångarter, lätthet för samling och naturlig bärighet! Den modell jag gillar är typ grövre kallblodstravare eller grövre welsh cob. Órri gillar jag också! Jag vill ha en grövre men lättrörlig häst, den skall inte vara klumpig. Och sedan vill jag givetvis ha bra tölt, minst 8-8,5 och lika bra grundgångarter.

Min 6-åring är verkligen grov, bland det grövsta jag sett i islandshästväg, och jag tror inte att hur bra han än rör sig i grundgångarter och tölt, att det räcker för att kompensera det neddrag jag vet jag får pga grovleken, tyvärr.

Jag har också sett i Plan och riktl...... att det står så som du skriver. Jag har gått efter ett 3e bud, nämligen direkt från AvUs ordf att "visst kan du visa sto efter ej godkänd hingst. Däremot inga hingstavkommor"!

Något rörigt, men eftersom det är som det är, är det bäst att gå efter riktlinjerna.

Idoiotisk diskriminering!

Min, och det är min åsikt, är att man ska ha rätt att bedöma alla hästar, även B-registrerde.

Det irriterar mig en aning att vi i Sverige ska skilja oss från andra länder inom FEIF. Jag kan köpa en hingst på Island efter en icke godkänd far, DNA-testa och spattröntga den, ta hem den och låta bedöma den på första bästa bedömning. Utan några som helst problem eftersom den är registrerad på Island och inte i Sverige!

Vi lever ju också i ett land där majoriteten av åsikterna normalt styr inriktningen. Eftersom majoriteten av åsikterna verkar luta åt dagens avel så är det ju den aveln som gäller. Visst ska man alltid sträva efter att förbättring, men förbättring innebär ju inte nödvändigtvis att alla ska få göra som de vill.

Om du vill avla för dig själv så ser jag verkligen inga fel i det. Problem kan (säger inte ATT det gör det) när man sen vill sälja en gårdsavlad häst som kanske inte alltid möter rasstandarden. Mindre kunniga människor i sin tur kanske fortsätter att avla på den hästen osv. Då är det ju inte längre gårdsavel för din egen skull.

Som jag har sagt så många gånger tidigare så tycker jag att du verkar vara kunnig och erfaren när det gäller avel. Men alla som gårdsavlar i Sverige är säkerligen inte det. Och så länge det existerar "kärleksavel" i Sverige (vilket inte finns alls eller i liten utsträckning på island) så tror jag att det är för riskabelt att släppa aveln fri som du förespråkar. Att det är orättvis behandling när din häst blir reggad i bilageregistret under rådande bestämmelser har jag aldrig förnekat.

Av ren nyfikenhet - vilka EU-lagar är det som SIF bryter mot?

Diskrimineringen gentemot de inhemskt avlade gårdshästarna jämfört med de avlade i utlandet. Sämre registrering med minskad användbarhet och höga straffavgifter. Om man vill ha det så måste det vara lika för alla dvs alla gårdsavlade oavsett land skall registreras och betala lika mycket, även om de har vanliga papper i hemlandt, annars är det handelshinder! Tidigare vägrade man tom regga dessa svenskavlade hästar vilket totalt stred mot EU-reglementet som säger att man är skyldig att regga dem! Och inom alla raser inom hela EU är det så och det är tillåtet att avla på egen hingst på egna ston. För andras ston krävs friskhetsintyg på hingsten och det är så jag vill ha det: En grundlig, årlig veterinärbesiktning av alla hingstar, bedömda som obedömda! I en veterinärbesiktning ingår en exteriörbedömning ur sundhetssynpunkt men också lynnesbedömning mm. Det är fullt tillräckligt. En hästveterinär skall ha kunskapen att avråda att en hingst används i avel pga felaktig exteriör.

Vad gäller gångarter så tror jag inte det är många som är så dumma att de använder en hingst med dåliga gångarter! Jag skulle varken använda egen eller annans med det och vet då rakt inte någon som skulle det! Har man ett sämre sto så vill man ju förbättra gångarterna på avkomman (och borde inte avla på det stot) och har man ett bättre sto så inte tusan slösar man bort henne på en dålig hingst!!! Det resonemang du pratar om bland avlare känner jag inte igen alls! Möjligtvis någon oseriös hästhandlare men han lär inte tjäna pengar på det och det lär bli en väldigt marginell avel! Och för den delen lär man inte stoppa den hur man än gör för en sådan har så många ston så det lönar sig att lösa licens och betäcka, men inte i längden om det blir dåliga avkommor! Det är ju inte så att folk letar efter dåliga hästar!

Kärleksavlen sker till 99% på ston, inte hingstar! Och aveln på ston är fri och har alltid varit! Det är inte många som är beredda att hålla en hingst som inte är bedömd och inte många som är beredda betäcka med en sådan så inkomster skall man inte räkna med. Det kräver lite mer kunskap att hålla hingst. Dessutom så tycker jag inte man skall lägga sig i den aveln heller så länge djuren är veterinärmedicinskt friska! För man tar föl efter ett sto man älskar för sin egen del och dessa avkommor brukar stanna i familjen! Såvida man nu inte valt en alltför het hingst för dess stora gångarters skull så man inte klarar av avkomman, vilket jag sett alltför många gånger. :cool: Det hade varit bättre de hade valt en lugnare men frisk gårdshingst till sina ston för den kategorin vill bara ha en ursnäll häst att älska. Och det sker idag också så den aveln lär du inte stoppa! Eftersom de vet att de inte avlat något tävlings- eller avelsämne så skiter de i att ta de dyra kostnaderna och reggar dem i ASRP istället.

Vad gäller majoriteten så tror jag inte ett smack på att den vill ha aveln enligt den stryrning vi har i dag! Det är denengagerade tävlings- och utställningseliten som vill ha det så! Jag har flera ggr krävt en omröstning inom förbundets medlemmar om detta men det nappar man inte på. Jag är övertygad om att de flesta vill ha en mer grövre och bruksanpassad häst men ändå bra gångarter. Så jag skulle inte hojta högt om majoritetens! Även de som debatterar här så oavsett vilken typ av häst de har så vill de flesta ha bort bilageregistret och regga alla lika. Sedan är lilla Sverige i klar minoritet jämfört med övriga FEIF-länder dessutom!

Du kanske tycker att aveln skal styras upp inom hela SIF så alla andra varianter än den av eliten önskade islandshästen försvinner ura aveln och med den egenskaper och den genetiska variationen. Inaveln lär ju öka i alla fall. För om man skall ha det på ett visst sätt skall det vara konsekvent. Sverige är alldeles för litet för att vår avel skall förändra islandshästen! Jag gillar inte styrning, jag gillar att man går kunskapsvägen istället och sedan har friheten att avla så länge man avlar sunda och friska hästar! Det spelar inte ens någon roll om de är tregångare och används som vanliga ponnyer, bara de är sunda och friska! Men trots allt vill de flesta ha minst 4 bra gångarter, tölt + grundgångarter och en frisk häst. Det är ingen som önskar något annat! Frihet till vilken exteriör som helst så länge den är veterinärmedicinskt sund och gynnar bra ridbarhet och det är hur lätt hästen är att rida in, lära och träna samt lättheten för gångarterna som avgör om exteriören är bra eller dålig! Inget annat!

Min, och det är min åsikt, är att man ska ha rätt att bedöma alla hästar, även B-registrerde.

Det irriterar mig en aning att vi i Sverige ska skilja oss från andra länder inom FEIF. Jag kan köpa en hingst på Island efter en icke godkänd far, DNA-testa och spattröntga den, ta hem den och låta bedöma den på första bästa bedömning. Utan några som helst problem eftersom den är registrerad på Island och inte i Sverige!

Kanon! Då är vi helt överens! Det är det här det handlar om för mig också!

Har du rotat upp och dragit igång den här 2 år gamla diskussionen igen.
Men då så kan vi väl uppdatera litet om vad som har hänt sedan dess.

Jag tycker att du har fastnat för mycket vid kostnaderna.

Om vi tar någon som vill ta ett föl till sig själv på en avelsgodkänd hingst, så finna dessa kostnader.
Visning 2000:-
DNA-typning av mor och far till hingsten, samt hingsten.
Betäckningslicens 3000:-
Stoavgift 300:-
Pass 800:-

Totalt 6100:-

Skillnaden på 2650:- tycker inte jag att det är så mycket att bråka om på hästar i den prisklass som Islandshästar är.

Jag har nu 4 B-registrerade hästar efter mitt färgexperiment.
Jag har DNA-typat 7 hästar, hingsten, 2 ston och så de 4 avkommorna.
Sedan så har jag betalat 6000:- för första och 3000:- för andra fölet varje år.
Det blev i snitt 4500:-/Pass och häst.

Mina B-register-föl blev skam att säga det billigare än ett "Äkta föl".
Men de är Islandshästar och säkert värda efter hur bra de blir precis som alla andra Islandshästar.

Därför att du avlar flera på ett år ja! Och det är ju det jag säger att ett föl blir så dyrt så det uppmanar egentligen till att ta fler föl och att ta emot andras ston för att finansiera det enda föl man ville ta!!!

Nu visar man inte sin hingst varje år utan en gång så jag tycker väl inte de 2000 hör hemma i din jämförelse riktigt. Tar man ett föl efter eget sto/år kostade det år 2006: 6500 att regga + DNA-test på fölet á 400 = 6900 kr. (Första året måste man DNA-testa både hingst och sto men det är ju en engångskostnad så den räknar vi inte heller med.) För att regga ett föl efter godkänd hingst får du betala 3000 i hingstlicens + 800 i registreringsavgift + 300:- i stoavgift = 4100. Skillnaden var alltså 2700:- From 2006 skall man lösa betäckningsbevis på gårdshingst á 6000 + regga för 2750 + DNA-test á 400 = 7150 för att regga ett föl per år och skillnaden blir då 3050. Och ja, jag tycker det är mycket pengar, särskilt som jag då får försämrad registrering också! Det hade varit mer godtagbart om det kostat lite mer men att man hamnat i grundstamboken ändå, som i Danmark. Men med ett bilagesystem där dessa hästar har sämre status så borde de vara billigare att regga, inte dyrare!

Jämför man med att enbart hålla ett sto och betäcka med godkänd hingst så kan man hitta bra hingstar och få en totalkostnad inkl transport på ca 9000 för både betäckning, bete, transport och registrering. Använder jag min egen hingst skall jag hålla honom i ett år (mat, hovvård, vaccin, försäkring) och får räkna med en kostnad (förutsatt eget stall) på ca 10000/ år (hovvård ca 3000, försäkring ca 3000, 4000 mat och vaccin). Redan här har det alltså kostat mig minst lika mycket. Sedan tillkommer betäckningsbevis 6000 + Dna-test föl 400 + registrering 2750 dvs de 7150 enligt ovan medan det . Det är alltså 7-8000 kr dyrare för mig att producera ett föl efter min egen gårdshingst/år än att betäcka med godkänd hingst! Skulle jag dessutom bara vilja ta en enda avkomma så måste jag lägga på DNA-test av hingst och sto á 400 st som är en engångssumma. Systemet gynnar att ta flera avkommor varje år, men så är det ju med en godkänd hingst också, men pga av de höga straffavgifterna blir det mer markant på en gårdshingst.

Obs! Tråden är startad i december 2004! Det är inte jag som tagit upp tråden igen! Då var denna diskussion högaktuell! Men eftersom folk svarar på över 2 år gamla inlägg vill jag inte vara ofin och vägra svara på dem utan jag svarar tålmodigt igen och då blir det ju kaka på kaka! För den delen är ju SIFs AvU lika siggiga fortfarande!

Jag tycker också så. Är det en renrasig islandshäst och den är registrerad så ska den också få avelsvisas.

Jag förstår inte alls vitsen med att lägga förbud på visning. Som broms för "fri avel" finns ju besiktningskrav, licens och högre avgifter. Det kan väl räcka med det - finns ingen som helst vits i att inte få visa en B-registrerad häst.

Är det någon som lägger engagemang i att träna och visa en häst, varför inte då välkomna den till visning. Vi strävar väl i förbundet efter att så många islandshästar som möjligt ska avelsvisas och inte tror jag att visningmöjlighet skulle göra att "fri avel" skulle öka. Däremot ge en möjlighet att få mer koll på individerna och kvaliten.

Jag tycker för övrigt att det är onödigt med två register. Finns ju en kommentar i årsberättelsen om att enbart 40 hästar är registrerade i B-registret. Jag undrar var de andra tagit vägen? För inte ska någon försöka inbilla mig att det under de senaste 20 åren endast förekommit 40 tjuvbetäckningar eller planerade betäckningar med icke godkänd hingst bland alla de islandshästar som finns i Sverige. Tyvärr finns de säkert registrerade i något annat register och kommer antagligen så småningom att producera islandskorsningar.

Men himmel.
Den egna hingsten har man väl inte av avelsskäl.
Den har man väl som i första hand ridhäst.
Och inte kostar den väl särkilt mycket mera att ha bara för att den har kulorna kvar.
Sådär kan man ju inte räkna.

Inte är det väl någon som håller en okastrerad icke godkänd hingst bara för att avla på?
Utan antingen är det för att man har för avsikt att visa den sedan eller så är det för att man ändå har den som ridhäst.
Om man bara skall ha en hingst för avel så är det väl lämpligt att ha en godkänd som kan dra in till sin egen potatis.

Min sido-avel var ett experiment och hade ingenting med ekonomi att göra.
Utan med statistik.
Nu så kom genetiken ikapp mig.
Men där så var de också bra att ha.
Dock var avkomorna en biprodukt och bästa stället för dem är Bilage-registret.

Men himmel.
Den egna hingsten har man väl inte av avelsskäl.
Den har man väl som i första hand ridhäst.
Och inte kostar den väl särkilt mycket mera att ha bara för att den har kulorna kvar.
Sådär kan man ju inte räkna.

Inte är det väl någon som håller en okastrerad icke godkänd hingst bara för att avla på?
Utan antingen är det för att man har för avsikt att visa den sedan eller så är det för att man ändå har den som ridhäst.
Om man bara skall ha en hingst för avel så är det väl lämpligt att ha en godkänd som kan dra in till sin egen potatis.

Min sido-avel var ett experiment och hade ingenting med ekonomi att göra.
Utan med statistik.
Nu så kom genetiken ikapp mig.
Men där så var de också bra att ha.
Dock var avkomorna en biprodukt och bästa stället för dem är Bilage-registret.

jodå jag har honom just för min egen avels skull!

Jag håller hingst för min egen avels skull (varför annars?)! Precis som avelsstona! Valacker är jag inte så intresserad av att hålla och jag har mer hästar än jag hinner rida! Jag tycker dessutom han är i grövsta laget för mig (men kan bli en bra ridhäst åt tex sonen) men han ger de avkommor jag vill ha med mina ston! Jag är inte så intresserad av att ta emot andras ston och han ger de avkommor jag vill ha med mina ston! Tycker inte det är konstigare att jag håller en gårdshingst som är till avel mer än ridning. Inte konstigare än att man gör så på Island också eller att hålla en godkänd!

Jag tycker också så. Är det en renrasig islandshäst och den är registrerad så ska den också få avelsvisas.

Jag förstår inte alls vitsen med att lägga förbud på visning. Som broms för "fri avel" finns ju besiktningskrav, licens och högre avgifter. Det kan väl räcka med det - finns ingen som helst vits i att inte få visa en B-registrerad häst.

Är det någon som lägger engagemang i att träna och visa en häst, varför inte då välkomna den till visning. Vi strävar väl i förbundet efter att så många islandshästar som möjligt ska avelsvisas och inte tror jag att visningmöjlighet skulle göra att "fri avel" skulle öka. Däremot ge en möjlighet att få mer koll på individerna och kvaliten.

Jag tycker för övrigt att det är onödigt med två register. Finns ju en kommentar i årsberättelsen om att enbart 40 hästar är registrerade i B-registret. Jag undrar var de andra tagit vägen? För inte ska någon försöka inbilla mig att det under de senaste 20 åren endast förekommit 40 tjuvbetäckningar eller planerade betäckningar med icke godkänd hingst bland alla de islandshästar som finns i Sverige. Tyvärr finns de säkert registrerade i något annat register och kommer antagligen så småningom att producera islandskorsningar.

:bow: Håller helt med dig! Jag kan ju bara ta mig själv som exempel: Om mina hamnat i vanliga registret skulle jag lagt ner tid på att visa dem och det vet jag flera som gjort som nu valt att regga i ASRP istället! Nej om det bara var 40 tillverkade i Sverige efter icke godkänd hingst så skulle jag känna till hälften av dem, minst! Det är ju inte så att man bromsar aveln med höga avgifter och annan registrering. Nej man gör bara att folk reggar i AsRP och går ur SIF istället, för så reagerar de flesta!!! Siffran kan nog lätt 10-dubblas men man hittar dem som korsningsponnyer i ASRP med okänd stam... Det tycker jag är fel och jag tycker den här aveln och registreringen beror på att SIF hanterar dessa avkommor oseriöst och kallar dem skithästar, med AvU ordförande i spetsen (har hört det IRL på avelsmötet 2004 samt att "familjehästar är billiga skithästar från Danmark)!

Att kalla någons häst skithäst (och aveln i Danmark också) är nonchalant och respektlöst och jag förstår att folk väljer vända SIF ryggen när sådan respektlöshet får råda! Jag känner likadant men är ju optimism och hoppas att SIF skall lyssna på argumenten, men nu har jag kämpat i flera år om detta, så jag börjar bli less och funderar starkt på att ta reda på hur lätt det är att bilda en ny rasförening (vilket många puschar på mig at göra) utan islandshäst i namnet men med islandshästar som bas för aveln men med mer vittomspännande raskrav där exteriören bedöms veterinärmedicinskt och målen är sundhet, robusthet, bästa lynne och ridbarhet samt bra gångarter! Men kanske "bra" skall definieras på ett annat sätt änmed höga lyft! Jag gillar mer vägvinnande och snabba, taktfasta steg och fart på en häst som utstrålar lugn samtidigt som den ustrålar kraftfullhet. Bra arbetsvilja men väldigt lyhörd för människan. Jag skulle vilja göra en ras med det brukslynne en nordsvensk ofta visar; lättfostrad och inte tuff. Helt enkelt en robust och lätthanterlig gångartshäst som passar såväl familj, barn, rehab, handikapp, turridningsfirmor, ridskolor och de flesta ryttare och som är en mästare på att ta sig fram i svår terräng på ett säkert sätt. Bantävling är ointressant för mig men trail o terräng hade varit intressant.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 382
Senast: Enya
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 842
Senast: Blue
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 460
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka