Sv: Inriktningen på islandsavlen
Jag har pratat med avlare och ryttare på elitnivå, bland dessa finns det inga som känner igen dessa problem i den omfattning som du försöker skapa en bild av.Det du sysslar med är att försöka skapa en opinion för att aveln ska släppas fri.Och få det att låta som om det blir bättre ridhästar för vanligt folk på det viset.Det skulle bli precis tvärtom,då dessa hästar skulle ha sämst gångarter, på grund av sin härstammning.De skulle också på grund av sitt ringa värde få sämre uppväxtförhållanden, fler skulle ridas in av mindre duktiga ryttare.De skulle i mindre omfattning skickas iväg för att få växa upp i flock.På alla sätt skulle deras kostnader hållas nere,då dessa hästars värde skulle bli så lågt.Denna grupp skulle även själva bli mer utsatt på grund av sitt låga värde, då de på grund av sitt låga pris även skulle kunna köpas av de som inte har en sådan ekonomi att de kan ge hästen den rätta uppväxten.Fler skulle hanteras sämre och därför även få sämre lynnen .Allt detta jämfört med hur förhållandena är nu med dagens regler.Jag tror att du driver denna propaganda för att du inte har den ekonomi som gör det möjligt för dig att betäcka så många ston som du vill,och på detta sätt då kunna avla billigare.
Du är så full av fördomar mot mig och mot hur folk behandlar sina hästar så det är inte sant! Egentligen är du inte värd att svara eftersom din nivå är väldigt låg och otrevligt full av personangrepp! Eller är det så att efter sig själv så känner man andra?! Ju mer det kostar ju mer rädd är man alltså om en sak? Men nu är hästar inga saker utan det är en levande varelse vad den än kostar!!! Ditt resonemang bygger på att hög stam på en häst skulle ge den större livsvärde och mer kärlek och det är rent bullshit! Om man älskar sin häst så sköter man den oavsett vad den kostat att föda upp, oavsett stam! Och de blir inte mindre värda heller för den delen om aveln släpps fri! En islandshäst född på Island utan stam kan reggas i vanliga registret i Sverige och den blir inte mindre värd för det! Den går att tävla precis som alla andra och den går att avla på om det är ett sto! Ett hingstföl kan inte bli godkänt eftersom det krävs minst 3 kända led på pappan och minst 2 på mamman men det blir en precis lika bra valack som alla andra!
Hur många islandshästar har du fött upp, ägt och sålt? Hur många har du ridit in? Jag har fött upp, ägt/äger och sålt ett 80-tal och jag känner också en hel del elitryttare och avlare med godkända hingstar och de håller med mig om att problemen finns! Man får bättre betalt för en lugn och pålitlig häst med medelbra gångarter som alla kan rida än för en med mycket vilja och känslighet och med halvbra tävlingsegenskaper och mer lyft som endast erfarna ryttare klarar av! Det behöver inte vara enorma problemhästar men de kräver mer tillridning, erfarna ryttare och passar aldrig som familjehäst om man är en ärlig uppfödare och säljare och inte samvetslös! Det finns fler av den här typen hästar än det finns marknad för dem, även om de inte är jätteproblemhästar! Och det finns en större efterfrågan än det finns hästar av den pålitliga familjesorten, även om den bara har medelbra gång! Jag pratar inte om omfattningen av totalt livsfarliga hästar utan på en helt annan nivå. Känsliga hästar med för mycket vilja för normalryttaren men inte så svåra för en erfaren ryttare! Och absolut inte för en elitryttare! Så självklart upplever inte de några problem, särskilt inte om de enbart refererar till sig själva och inte vill se var problemet ligger bland normalryttarna! Det är kombinationen häst-ryttare som skall vara rätt! Om man måste träna en häst för att få den att fungera tryggt så är den inte trygg i sig själv och då återkommer problemen och/eller uppstår nya om den får en inte lika säker ryttare! Den ryttaren behöver inte vara dålig men är inte av den typen som passar den sortens häst! Kombinationen häst/ryttare skall vara rätt i grunden, då blir det inga problem sen. Finns ingen anledning att avla fram hästar som måste tränas lugna om man kan avla fram sådana som är det i sig själv! Eller hur?
Jag tror inte du fattar att det är många som mer värdesätter hästens psyke, att den är kolugn, pålitlig och supersnäll mot alla än att den har höga lyft! De jobbar hellre med gångarterna och förbättrar dem genom träning än att behöva jobba med att förbättra hästens stabilitet psykiskt så den blir den lugna häst de vill ha! En del vill inte ens ha höga lyft och stort steg för de har rygg- och nackproblem eller balansproblem efter skador! En bra och pålitlig rehab-/handikapphäst är värd mer än en halvbra tävlingshäst som inte kan ridas av alla. Och det oavsett ras och registrering! Det handlar om användbarhet, inte om stam!
Jag kan tala om för dig att jag inte har mina hästar annat än som en dyr hobby. Jag försörjer mig nämligen som civilingenjör. Jag har inga ambitioner att tjäna en förmögenhet på mina vänner hästarna. Det känns faktiskt fel att utnyttja en vän så! Därför betäcker jag bara mina ston vartannat år. Jag borde heller inte ha så många som jag har för det kostar och det tar tid, men jag älskar dem och de har sitt hem och sin flock hos mig och vill helst gå med föl, så då får de vara där. Billigast för mig är att skita att vara medlem i SIF och registrera alla i ASRP. Registreringsavgiften kostar 400 kr och jag kan sälja dem som islandshästar ändå. De är lika mycket värda som turhästar, familjehästar osv ändå. Skillnaden i pris är obetydlig när de inte skall säljas som tävlingshästar, vilket jag inte är så intresserad av. Så ditt resonemang håller inte ett dugg!
Om det finns några som liksom du resonerar sköter billiga hästar sämre, så är dagens system som gjort för att det skall inträffa då selekteringen i bilageregister i så fall sänker värdet och eftersom det är så dyrt att regga där så väljer man då att regga i ASRP istället. Det ger de billigaste hästarna. Jag vill inte det skall se ut så utan jag är ute efter att alla islandshästar skall vara reggade i grundstambok! Aveln är redan fri så hästarna tillverkas ändå, helt lagligt enligt EUs regler! Och de tillverkas i alla andra länder också. Skillnaden är att de utomlands tillverkade får ett högre värde än de i Sverige tillverkade. Pga detta reggas de flesta tillverkade i Sverige efter icke godkänd hingst, i ASRP istället, eller genom lite pappersexercis i ett annat land!
Jag strider för raka rör och lika villkor och ingen diskriminering beroende på vilket land hästen är tillverkad! EU-reglerna skall gälla fullt ut! Det är SIF som inte följer dem. Jag gör inget olagligt! Sedan finns det ingen förmögenhet att tjäna på att avla, det vet vi som gör det. Det kostar pengar att föda upp hästar och oavsett stam gör man en förlust om man inte råkar få fram ett toppexemplar. Däremot lönar sig godkänd hingst och att ta emot många ston. Sådant sysslar inte jag med! Jag avlar med egen gårdshingst på egna ston för egen del och har de hästar jag vill ha själv. Så jag behöver inte avla mer. Men jag tycker om att få föl varje år, föl jag är nöjd med och därför tar jag de kostnaderna. Det är inte ekonomi som gör att folk tar föl. De gör det trots det! Bara en icke-avlare inbillar sig att det finns pengar att tjäna på att betäcka ston och sälja fölen!