Inriktningen på islandsavlen

Vilken inriktning på framtida islandshästavel skulle du föredra?

• Det är bra som det är

Röster: 14 20,9%
  • Vi bör i första hand avla på högt bedömda (elit)hingstar

Röster: 7 10,4%
  • Vi bör avla på bredd och anpassa bedöminssystemet därefter

Röster: 36 53,7%
  • Vi bör släppa avlen fri eller nästan fri

Röster: 10 14,9%

• Antal omröstningsdeltagare
    67
Sv: Inriktningen på islandsavlen

Jag har pratat med avlare och ryttare på elitnivå, bland dessa finns det inga som känner igen dessa problem i den omfattning som du försöker skapa en bild av.Det du sysslar med är att försöka skapa en opinion för att aveln ska släppas fri.Och få det att låta som om det blir bättre ridhästar för vanligt folk på det viset.Det skulle bli precis tvärtom,då dessa hästar skulle ha sämst gångarter, på grund av sin härstammning.De skulle också på grund av sitt ringa värde få sämre uppväxtförhållanden, fler skulle ridas in av mindre duktiga ryttare.De skulle i mindre omfattning skickas iväg för att få växa upp i flock.På alla sätt skulle deras kostnader hållas nere,då dessa hästars värde skulle bli så lågt.Denna grupp skulle även själva bli mer utsatt på grund av sitt låga värde, då de på grund av sitt låga pris även skulle kunna köpas av de som inte har en sådan ekonomi att de kan ge hästen den rätta uppväxten.Fler skulle hanteras sämre och därför även få sämre lynnen .Allt detta jämfört med hur förhållandena är nu med dagens regler.Jag tror att du driver denna propaganda för att du inte har den ekonomi som gör det möjligt för dig att betäcka så många ston som du vill,och på detta sätt då kunna avla billigare.

Du påstår att om en häst blir så illa behandlad så den blir totalt knäckt mentalt, så är det arvet i lika hög grad som den person som slagit och misshandlat den .Det är vad du påstår med ditt resonemang.Och du kan ju visa den källa som styrker ditt påstående .När vanligt sunt förnuft säger att hur man behandlar sina djur är självklart lika viktigt som barnuppfostran.För vilka individer de skall bli.

Suck vad du är aggressiv! Jag har aldrig påstått det du skriver och du talar om helt extrema förhållanden som trots allt är duktigt sällsynta och som jag inte tagit med alls. Se ingen mening med att diskutera sådana fall i en avelsdebatt och jag tycker du är helt utanför ämnet! Det är inte dessa problemhästar som är de vanligaste! De vanligaste är de som helt enkelt har hamnat hos vanligt hyggligt hästfolk som har en del erfarenhet av andra hästar. Det rör sig om hästar som är känsliga, lättskrämda och med mycket vilja av naturen. De är inte trygga med människan av sig själva och kräver en hel del jobb för att bli det. Jag vet flera som lyckats med desa hästar men det tar år! Och det är banne mig inte frågan om att hästarna utsatts för misshandel eller annan vanvård!

Jag har pratat med avlare och ryttare på elitnivå, bland dessa finns det inga som känner igen dessa problem i den omfattning som du försöker skapa en bild av.Det du sysslar med är att försöka skapa en opinion för att aveln ska släppas fri.Och få det att låta som om det blir bättre ridhästar för vanligt folk på det viset.Det skulle bli precis tvärtom,då dessa hästar skulle ha sämst gångarter, på grund av sin härstammning.De skulle också på grund av sitt ringa värde få sämre uppväxtförhållanden, fler skulle ridas in av mindre duktiga ryttare.De skulle i mindre omfattning skickas iväg för att få växa upp i flock.På alla sätt skulle deras kostnader hållas nere,då dessa hästars värde skulle bli så lågt.Denna grupp skulle även själva bli mer utsatt på grund av sitt låga värde, då de på grund av sitt låga pris även skulle kunna köpas av de som inte har en sådan ekonomi att de kan ge hästen den rätta uppväxten.Fler skulle hanteras sämre och därför även få sämre lynnen .Allt detta jämfört med hur förhållandena är nu med dagens regler.Jag tror att du driver denna propaganda för att du inte har den ekonomi som gör det möjligt för dig att betäcka så många ston som du vill,och på detta sätt då kunna avla billigare.

Du är så full av fördomar mot mig och mot hur folk behandlar sina hästar så det är inte sant! Egentligen är du inte värd att svara eftersom din nivå är väldigt låg och otrevligt full av personangrepp! Eller är det så att efter sig själv så känner man andra?! Ju mer det kostar ju mer rädd är man alltså om en sak? Men nu är hästar inga saker utan det är en levande varelse vad den än kostar!!! Ditt resonemang bygger på att hög stam på en häst skulle ge den större livsvärde och mer kärlek och det är rent bullshit! Om man älskar sin häst så sköter man den oavsett vad den kostat att föda upp, oavsett stam! Och de blir inte mindre värda heller för den delen om aveln släpps fri! En islandshäst född på Island utan stam kan reggas i vanliga registret i Sverige och den blir inte mindre värd för det! Den går att tävla precis som alla andra och den går att avla på om det är ett sto! Ett hingstföl kan inte bli godkänt eftersom det krävs minst 3 kända led på pappan och minst 2 på mamman men det blir en precis lika bra valack som alla andra!

Hur många islandshästar har du fött upp, ägt och sålt? Hur många har du ridit in? Jag har fött upp, ägt/äger och sålt ett 80-tal och jag känner också en hel del elitryttare och avlare med godkända hingstar och de håller med mig om att problemen finns! Man får bättre betalt för en lugn och pålitlig häst med medelbra gångarter som alla kan rida än för en med mycket vilja och känslighet och med halvbra tävlingsegenskaper och mer lyft som endast erfarna ryttare klarar av! Det behöver inte vara enorma problemhästar men de kräver mer tillridning, erfarna ryttare och passar aldrig som familjehäst om man är en ärlig uppfödare och säljare och inte samvetslös! Det finns fler av den här typen hästar än det finns marknad för dem, även om de inte är jätteproblemhästar! Och det finns en större efterfrågan än det finns hästar av den pålitliga familjesorten, även om den bara har medelbra gång! Jag pratar inte om omfattningen av totalt livsfarliga hästar utan på en helt annan nivå. Känsliga hästar med för mycket vilja för normalryttaren men inte så svåra för en erfaren ryttare! Och absolut inte för en elitryttare! Så självklart upplever inte de några problem, särskilt inte om de enbart refererar till sig själva och inte vill se var problemet ligger bland normalryttarna! Det är kombinationen häst-ryttare som skall vara rätt! Om man måste träna en häst för att få den att fungera tryggt så är den inte trygg i sig själv och då återkommer problemen och/eller uppstår nya om den får en inte lika säker ryttare! Den ryttaren behöver inte vara dålig men är inte av den typen som passar den sortens häst! Kombinationen häst/ryttare skall vara rätt i grunden, då blir det inga problem sen. Finns ingen anledning att avla fram hästar som måste tränas lugna om man kan avla fram sådana som är det i sig själv! Eller hur?

Jag tror inte du fattar att det är många som mer värdesätter hästens psyke, att den är kolugn, pålitlig och supersnäll mot alla än att den har höga lyft! De jobbar hellre med gångarterna och förbättrar dem genom träning än att behöva jobba med att förbättra hästens stabilitet psykiskt så den blir den lugna häst de vill ha! En del vill inte ens ha höga lyft och stort steg för de har rygg- och nackproblem eller balansproblem efter skador! En bra och pålitlig rehab-/handikapphäst är värd mer än en halvbra tävlingshäst som inte kan ridas av alla. Och det oavsett ras och registrering! Det handlar om användbarhet, inte om stam!

Jag kan tala om för dig att jag inte har mina hästar annat än som en dyr hobby. Jag försörjer mig nämligen som civilingenjör. Jag har inga ambitioner att tjäna en förmögenhet på mina vänner hästarna. Det känns faktiskt fel att utnyttja en vän så! Därför betäcker jag bara mina ston vartannat år. Jag borde heller inte ha så många som jag har för det kostar och det tar tid, men jag älskar dem och de har sitt hem och sin flock hos mig och vill helst gå med föl, så då får de vara där. Billigast för mig är att skita att vara medlem i SIF och registrera alla i ASRP. Registreringsavgiften kostar 400 kr och jag kan sälja dem som islandshästar ändå. De är lika mycket värda som turhästar, familjehästar osv ändå. Skillnaden i pris är obetydlig när de inte skall säljas som tävlingshästar, vilket jag inte är så intresserad av. Så ditt resonemang håller inte ett dugg!

Om det finns några som liksom du resonerar sköter billiga hästar sämre, så är dagens system som gjort för att det skall inträffa då selekteringen i bilageregister i så fall sänker värdet och eftersom det är så dyrt att regga där så väljer man då att regga i ASRP istället. Det ger de billigaste hästarna. Jag vill inte det skall se ut så utan jag är ute efter att alla islandshästar skall vara reggade i grundstambok! Aveln är redan fri så hästarna tillverkas ändå, helt lagligt enligt EUs regler! Och de tillverkas i alla andra länder också. Skillnaden är att de utomlands tillverkade får ett högre värde än de i Sverige tillverkade. Pga detta reggas de flesta tillverkade i Sverige efter icke godkänd hingst, i ASRP istället, eller genom lite pappersexercis i ett annat land!

Jag strider för raka rör och lika villkor och ingen diskriminering beroende på vilket land hästen är tillverkad! EU-reglerna skall gälla fullt ut! Det är SIF som inte följer dem. Jag gör inget olagligt! Sedan finns det ingen förmögenhet att tjäna på att avla, det vet vi som gör det. Det kostar pengar att föda upp hästar och oavsett stam gör man en förlust om man inte råkar få fram ett toppexemplar. Däremot lönar sig godkänd hingst och att ta emot många ston. Sådant sysslar inte jag med! Jag avlar med egen gårdshingst på egna ston för egen del och har de hästar jag vill ha själv. Så jag behöver inte avla mer. Men jag tycker om att få föl varje år, föl jag är nöjd med och därför tar jag de kostnaderna. Det är inte ekonomi som gör att folk tar föl. De gör det trots det! Bara en icke-avlare inbillar sig att det finns pengar att tjäna på att betäcka ston och sälja fölen!

Senast ändrad av en moderator:

Med dagens regler så kan däremot flera uppmuntras att betäcka andras ston för att det är så dyrt att ha gårdshingst. Då kan man finansiera sina egna betäckningar. Jag kanske skulle göra så istället. Det är helt enligt EU och det blir billigare föl för mig! Men jag har inte gjort så hittills och inte varit intresserad av det. Jag vill bara få vara ifred och sköta mitt utan SIFs diskriminerande straffavgifter och bilageregister, inget annat!

En annan sak jag undrar över: Om vi nu avlar så bra familjehästar varför rider då inte alla toppavlare in sina hästar själva, såsom de faktiskt brukar göra på Island, utan till 90 anlitar elitryttare?! Hur skall man veta vad man avlar om man inte rider in och tränar det själv???

Det finns säkert taktiska anledningar till det. Men det finns en poäng i vad du säger..(förutom tidsbrist)

Med dagens regler så kan däremot flera uppmuntras att betäcka andras ston för att det är så dyrt att ha gårdshingst. Då kan man finansiera sina egna betäckningar. Jag kanske skulle göra så istället. Det är helt enligt EU och det blir billigare föl för mig! Men jag har inte gjort så hittills och inte varit intresserad av det. Jag vill bara få vara ifred och sköta mitt utan SIFs diskriminerande straffavgifter och bilageregister, inget annat!

En annan sak jag undrar över: Om vi nu avlar så bra familjehästar varför rider då inte alla toppavlare in sina hästar själva, såsom de faktiskt brukar göra på Island, utan till 90 anlitar elitryttare?! Hur skall man veta vad man avlar om man inte rider in och tränar det själv???

Herregud, hur orkar du! Samma tugg sida upp och sida ner, tråd ut och tråd in. Varför sköter du inte dig själv - som du själv skriver att du vill - utan att propsa på att alla vi andra ska dansa efter din pipa?

Låt för fridens dar var och en ha sin egen tro och inriktning liksom du vill ha din.

Jag håller med! ja men det är ju just det som hon menar är dilemmat...lustigt nog.

Hon vill avla som hon vill vilket hon mer eller mindre gör redan idag (frihet inom aveln) - men tycker att vi andra ska tycka att det är okej genom att godkänna registrering av föl (i stambok) till ej godkända/ej bedömda föräldrar.

Med andra ord för att hård-dra det: "jag vill göra som jag vill och andra ska tycka att det är okej eftersom jag tvingas tycka att andras avel är okej."

Herregud, hur orkar du! Samma tugg sida upp och sida ner, tråd ut och tråd in. Varför sköter du inte dig själv - som du själv skriver att du vill - utan att propsa på att alla vi andra ska dansa efter din pipa?

Låt för fridens dar var och en ha sin egen tro och inriktning liksom du vill ha din.

Avla som du vill. Jag kämpar bara för att det skall vara lika regler för om en häst är tillverkad i Sverige, Danmark, Island eller Tyskland. Varför skall SIF diskriminera sina egna uppfödare men samtidigt registreras alla andra länders uppfödningar efte icke godkända hingstar i vanlig stambok både i hemländerna och här i Sverige! Det är inte förenligt med EUs lagar. Om du inte gillar läsa det jag skriver så låt bli! Vi lever i ett fritt land och aveln skall vara fri utan straffavgifter och jag har rätt att kämpa för rättvisa och mot diskriminering. Jag har försökt få SIF att frivilligt ändra detta och följa lagarna men det verkar som det får bli Jordbruksverket och EU-domstolen istället och sedan kan alla som diskriminerats kräva skadestånd av SIF istället. Det blir väl bra?! :cool:

Jag håller med! ja men det är ju just det som hon menar är dilemmat...lustigt nog.

Hon vill avla som hon vill vilket hon mer eller mindre gör redan idag (frihet inom aveln) - men tycker att vi andra ska tycka att det är okej genom att godkänna registrering av föl (i stambok) till ej godkända/ej bedömda föräldrar.

Med andra ord för att hård-dra det: "jag vill göra som jag vill och andra ska tycka att det är okej eftersom jag tvingas tycka att andras avel är okej."

Och...?! Varför skall inte ni tvingas tycka min avel är ok om jag skall tvingas tycka er är det??? Fast nu handlar det inte om tyckande utan om att jag med flera är ordentligt irriterade på att SIF inte följer varken lagen eller övriga FEIF-länder! Jag har aldrig försökt stoppa tävlingsaveln men SIF har försökt stoppa gårdsaveln och länge vägrade man regga dessa hästar över huvudtaget och bröt på så vis mot EU-lagarna och fortfarande följer man inte EU-lagarna helt eftersom man diskriminerar vissa uppfödare, dvs svenska uppfödare av gårdshästar. Samtidigt har vi importerat minst 100 ggr fler hästar efter gårdshingstar från Island än vad som fötts i Sverige och de är reggade i vanliga stamboken!!! Vadå sila mygg och släppa igenom elefanter! Den lilla gårdsaveln i Sverige spelar ingen som helst roll. Men jag är gör snart som så många andra: Jag skiter i SIF och medlemskapet där. Jag är börjar också bli trött på att finansiera andras avel och landslaget.

Det får nog bli ASRP istället. Jag har lika stor glädje av mina hästar ändå. Då sköter jag mig ju helt själv och slipper all inblandning från SIF och de som tycker att 6000 + 2750+ DNA-test av föl, pappa och mamma, dvs drygt 10000 är rimligt för att få registrera en avkomma till sig själv efter egen hingst. Hoppas ni blir nöjda då! Vore jag miljonär behövde jag ju inte bry mig men 10000 är mycket pengar för mig. Ni pratar dessutom om att det inte blir dyrare än om jag köpt betäckning. Ni glömmer då att jag inte bara skall hålla mitt sto med mat och försäkring. Jag håller ju min hingst med mat och försäkring också och det kostar lika mycket som att köpa en betäckning! Så alltså blir mina föl efter egen hingst 10000 dyrare om jag bara tar ett föl per år. Så skall jag stanna i SIF får jag börja massproducera föl efter min hingst, både efter mina egna ston och andras, vilket är fullt tillåtet och det är det SIF uppmuntrar till med sina avgifter. Man kan lika gärna betäcka 10 ston istället, då blir det plötsligt 5000 billigare per föl jämfört med att köpa betäckning och jag kan kanske tom gå plus om jag säljer billiga betäckningar! Så det gynnar dem som vill storavla på gårdshingstar men blir väldigt dyrt för oss som tar ett eller två föl på ett år för egen del! :cool:

Samtidigt har vi importerat minst 100 ggr fler hästar efter gårdshingstar från Island än vad som fötts i Sverige och de är reggade i vanliga stamboken!!! Vadå sila mygg och släppa igenom elefanter! Den lilla gårdsaveln i Sverige spelar ingen som helst roll.

Skall vara minst 1000 ggr fler och de har alltid i alla år reggats i stamboken!

Skall vara minst 1000 ggr fler och de har alltid i alla år reggats i stamboken!

Jag säger som så här: Om mina hästar och min avel är oönskad, då är det ingen mening att jag är medlem i SIF heller och inte tusan tänker jag subventionera dem med mina pengar!

Avla som du vill. Jag kämpar bara för att det skall vara lika regler för om en häst är tillverkad i Sverige, Danmark, Island eller Tyskland. Varför skall SIF diskriminera sina egna uppfödare men samtidigt registreras alla andra länders uppfödningar efte icke godkända hingstar i vanlig stambok både i hemländerna och här i Sverige! Det är inte förenligt med EUs lagar. Om du inte gillar läsa det jag skriver så låt bli! Vi lever i ett fritt land och aveln skall vara fri utan straffavgifter och jag har rätt att kämpa för rättvisa och mot diskriminering. Jag har försökt få SIF att frivilligt ändra detta och följa lagarna men det verkar som det får bli Jordbruksverket och EU-domstolen istället och sedan kan alla som diskriminerats kräva skadestånd av SIF istället. Det blir väl bra?! :cool:

Undras om du inte fått detta lite om bakfoten. Köper du en hingst från Island, Danmark eller Tyskland är den registrerad i resp land. Här registreras endast ägarbyte. De registreringarna kan inte SIF ändra på. Naturligtvis är det DNA-prov och om åldern är inne spattröntgen som krav för att få lösa licens.

Däremot är det som du säger riktigt att avkommor efter ej godkända hingstar avlade och födda i Sverige reg i Bilagestambok. Inte något jag vurmar för heller, är all papper OK är det ju en renrasig häst och det är det som först och främst bör ha betydelse.

Vill nån sen använda en ej godkänd hingst är det upp till personen ifråga. Men det synes något onödigt att chansa när det förra året löstes 177 hingstlicenser och 2 betäckningsbevis. Nog måste väl även du kunna hitta nåt lämpligt bland dessa 179 hingstar? Säg nu inte att vi riskerar en "smal" avel, du hittar säkerligen flera av dessa som inte är nära släkt.

Undras om du inte fått detta lite om bakfoten. Köper du en hingst från Island, Danmark eller Tyskland är den registrerad i resp land. Här registreras endast ägarbyte. De registreringarna kan inte SIF ändra på. Naturligtvis är det DNA-prov och om åldern är inne spattröntgen som krav för att få lösa licens.

Däremot är det som du säger riktigt att avkommor efter ej godkända hingstar avlade och födda i Sverige reg i Bilagestambok. Inte något jag vurmar för heller, är all papper OK är det ju en renrasig häst och det är det som först och främst bör ha betydelse.

Vill nån sen använda en ej godkänd hingst är det upp till personen ifråga. Men det synes något onödigt att chansa när det förra året löstes 177 hingstlicenser och 2 betäckningsbevis. Nog måste väl även du kunna hitta nåt lämpligt bland dessa 179 hingstar? Säg nu inte att vi riskerar en "smal" avel, du hittar säkerligen flera av dessa som inte är nära släkt.

Nej jag har inget om bakfoten. Jag reagerar på att Sverige registrerar hästar med jämförbar bakgrund på olika sätt beroende på om de är avlade i Sverige eller ej! Det handlar inte enbart om godkända hingstar utan om importer jämfört med inhemsk avel. Men det var bra du skrev det ändå för Sverige måste godkänna andra länders godkända hingstar enligt FEIF-bedömning, även om hingsten ifråga är gårdsavlad i hur många led som. Men det går också att visa en gårdsavlad hingst i Sverige, eller sto, bara den inte är avlad i Sverige! För är den importerad från annat land så får den en vanlig registrering i grundstambok för den är reggad i grundsstambok i sitt födelseland eftersom endast Sverige har ett bilageregister!

Men vi verkar ju överens om att skrota bilaga till stambok. Det är ju bra det. Jag chansar inte heller. Jag har en egen hingst med de egenskaper jag vill ha för att matcha mina ston, för det är ju det som det handlar om, varför skall jag då gå över ån efter vatten??? Jag vill ha det udda blod min hingst bär på, jag vill ha det psyket och han är ett nr kraftigare än Meitill och 144 hög och jag anser det finns ett behov av stora, kraftiga och viktbärande hästar till dito stora och starka karlar. Min numera exmake har en avkomma efter denna hingst och mitt störta och kraftigaste sto och äntligen blir det en häst som är stor nog till en mycket långbent karl på 197 och 95-100 kg. Avkomman är på väg mot 150 och Ricke Mark Schultz har sett honom bla och hon sade om honom att det var den största 2-åring hon sett! Men inte nog med att han är hög, han är rejäl utan att vara tung och har kanske gårdens bästa rörelser, tom med bättre än 5-åringen med 113 i blup.

Jag är ganska övertygad att om du sett mina hästar så hade du förstått varför jag vill avla på mitt eget blod. Ingen annan gör ju det och jag ser ju att jag får fram bra hästar! Och det har faktiskt ett par i landslaget sett också. Men jag får ju inte bedöma dem och kan altså inte få dem godkända men jag vill definitivt inte avla på något annat. De hingstars avkommor som jag är mest nöjd med är min egens, Thrymurs och Segulls. Två avkommor är exakt det jag vill ha i lynnet och de har båda min hingst som far och det förvånar mig inte för deras farfar stämde så exakt i personlighet med mig så jag har aldrig suttit på en häst mer lättlärd, samarbetsvillig och lättränad eller som jag älskat mer att rida, inte ens i närheten av! Klart jag avlar på säkra kort då, dvs det jag vet passar mig, när jag vill ha fram en "ny Silfur-Reynir" igen för jag saknar den hästen oerhört och jag är glad att jag inte lyssnade till andra utan tog ett föl efter honom så jag har min bilageregistrerade hingst! Och det ser ut som jag lyckas med att få de hästar jag vill ha och då är jag nöjd och det är jag och min familj som skall ha hästarna, ingen annan!

En bra möjlighet för mig - och andra - att få se dina hästar är ju att du kommer med dom på en bedömning. Har du redan gjort det så har jag tyvärr missat det.

Det behöver inte bli kostsamt, med din erfarenhet tränar och visar du dom väl själv?

En bra möjlighet för mig - och andra - att få se dina hästar är ju att du kommer med dom på en bedömning. Har du redan gjort det så har jag tyvärr missat det.

Det behöver inte bli kostsamt, med din erfarenhet tränar och visar du dom väl själv?

Precis! Då skulle du kunna bevisa att dina hästar är så bra som du hävdar! Nu känns det som att du förkastat hela bedömningssytemet enbart för att din hingst inte gick in i stamboken. När jag läser dina inlägg (i otaliga trådar) så kan jag inte hjälpa att undra hur ditt liv och din avel hade sett ut om din hingst hade varit i livet. Kanske hade han kommit in i stamboken vid ett annat tillfälle eller kanske inte. Känns inte som du har gått vidare utan förtfarande är fast i det gamla och i din förlust...

Precis! Då skulle du kunna bevisa att dina hästar är så bra som du hävdar! Nu känns det som att du förkastat hela bedömningssytemet enbart för att din hingst inte gick in i stamboken. När jag läser dina inlägg (i otaliga trådar) så kan jag inte hjälpa att undra hur ditt liv och din avel hade sett ut om din hingst hade varit i livet. Kanske hade han kommit in i stamboken vid ett annat tillfälle eller kanske inte. Känns inte som du har gått vidare utan förtfarande är fast i det gamla och i din förlust...
Men Margareta och Die Frau:
B-registrerade hästar får enligt reglementet inte visas på avelsbedömning i Sverige vad jag kan utläsa, särskilt inte hingstar. Det står otydligt, men inget förtydligande eller bättre formulering har gjorts.

För etthundrafemtioelfte gången: Det går inte att bedöma hästar som är reggade i bilaga!!! Däremot red jag , tränade och visade Silfur-Reynir själv 2000 men det var 3 månader efter en akut ekollonförgiftning så han var inte i toppform och bara riden 5 veckor. Han gick inte in, mest pga av exteriören som jag skrivit om innan, men han hade ändå 8 på tölt och trav och 7.5 på resten vilket inte ger mer än 7.52 totalt i ridbedömning. Han dog 7 månader senare men jag hann betäcka med honom och det är han som är far till min gårdshingst. Jag fick support av Magnus Lindquist och han tyckte jag skulle visa om honom 2001 när han blivit friskare. Han gick också många ggr bättre bara ett par månader senare men då fanns det inga visningar och sen dog han i januari 2001. Så jag kan inget göra, i Sverige, men det ryktas att jag kan visa dem i Danmark, Norge eller Tyskland tex. Nu har jag lyckats skada mig 3 år på rad så min 6-årshingst är bara precis riden och väldigt sporadiskt. De andra är 3 och 1, så det är liksom inte aktuellt just nu. Hinner inte heller just nu och prioriterar nog att visa min 5-åring som jag pga mina skador inte heller ridit in. Han har 113 blup och både Órri, Hrafn och Ófeigur i närmsta leden så den skall väl tillfredsställa domarna...

Det är en häst jag aldrig glömmer, helt rätt, men jag har gått vidare och fått fram det jag ville efter honom, men dem får jag inte visa i Sverige... Så då blir det som så att man fastnar där. Annars har jag inga problem att rida in, träna och visa mina hästar själv. Jag har ju redan bevisat att jag kan med min lille kille. Tyvärr tog han ut sig på uppvärmningen där han visade en 9:a traven jämte Hlynur och det kan Alex intyga. Einar Öder Magnusson och Jóhann Fridgeirsson sade båda att han säkert hade gått in på Island och *Magnus Lindquist trodde han skulle gå in 2001, om han nu fått leva... De har alla ridit honom. Så jag är inte ensam om att tycka att han var bra som en del tror...

Men Margareta och Die Frau:
B-registrerade hästar får enligt reglementet inte visas på avelsbedömning i Sverige vad jag kan utläsa, särskilt inte hingstar. Det står otydligt, men inget förtydligande eller bättre formulering har gjorts.

Tack Freyja! Såg ditt svar nu! Man blir lite trött på att svara samma sak om och om igen! Sedan klagar folk på att man skriver samma sak igen men det verkar ju som om det ändå inte går in! Jag är fast i bilageregistret med mina hingstar! That´s it! De får inte visas, i alla fall inte i Sverige! Och jag är så less på SIF så jag tror jag skiter i vilket också snart. Tror inte jag betalt medlemsavgiften än i år (får kolla upp det) och har jag inte gjort det så tror jag att jag låter bli. Har ett antal bekanta, bland annat Inger Karlströmer, som lämnat SIF och varför skall an sponsra något som inte representerar ens åsikt och inte lyssnar på alla??? De flesta vill skrota bilage-registret men här känns det verkligen som ett innegäng styr efter vad de tycker!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 382
Senast: Enya
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 842
Senast: Blue
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 460
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka