Inridning?

E

Emelie_Martinsson

Hej!
hoppas på att kanske kunna få ett svar från er andra.
Jag hjälper min faster att rida in hennes häst.
Allt har gått hyffsat bra, han är snäll när jag hänger på ryggen på honom, jag kan göra precis som jag vill, sprattla på alla fyra, slå i sadeln röra mig fritt helt enkelt, utan att han rör en fena, han ser inte ens ut att vara det minsta orolig.

Så nu kännde vi att det var dax att gå vidare, jag fick hjälp att sitta upp. Men icke, han blev totalt livrädd när han fick se mig däruppe.
Jag åkte ju av såklart, men jag hoppade upp och hängde på ryggen och han var genast lugn igen.

Någon som har något tips?
Tänkte kanske att jag måste stå på något över honom och kanske luta mig över honom lägga något ben på sadeln lite försiktigt. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Hur vi ska kunna komma på honom?

Han är en 5 årig vallack, har tidigare skadat sig i hagen ett antal gånger som gjort att inridningen blivit försenad.
Han har blivit sutten på tidigare 1 gång av en annan ryttare för ca 1,5 år sedan, men fick ont i ryggen och skjöt rygg, så han fick stå och vila, men nu började vi om.
Jag tycker inte att han känns otrygg de minsta, när jag är runt honom i vanliga fall.

Tack i alla fall för alla tips jag kan få !
Kram

Sv: Inridning?

Det kan ju vara en idé, som du själv skriver, att vänja honom vid att det händer saker "över" honom. Typ stå på en pall och vifta och grejja i det område en framtida ryttare kommer finnas.

När du har suttit upp, räta inte på dig direkt utan ligg längs hans hals och låt någon leda hästen på en stor volt eller liknande. Går detta bra kan du börja, steg för steg, att räta på dig.

//Jenny

Reagerade han när du lade till benet på andra sidan eller när du rätade upp dig?

Se till att han är van vid att du hänger från båda sidorna, inte bara från vänster! Och sedan när du väl är uppe, räta dig inte direkt utan ta det lugnt.. Luta dig fram över halsen och räta upp dig succesivt..

Lycka till! :)

Jag brukar stå på en pall och hoppa upp och ner bredvid hästen. Göra stora gymnastikövningar med armarna (på BÅDA sidor) samt ha en pinne där jag hänger på en mörk tröja som jag kan vifta med i ryttarhöjd. Viktigt att göra det under kanske tre-fyra gånger beroende på hur hästen reagerar. Han ska inte bry sig, då är det dax att gå vidare. Så länge han visar minsta oro så fortsätter du med dessa övningar. Samt hänger på honom och står upp i stigbygeln.
Lycka till!!

Tycker du har fått bra svar, framförallt vissa hästar är lite oroliga ganska lång tid efter att man ridit in dem över snabba rörelser, eller viftande armar och ovana ljud från hästryggen. Typ om man byter till en annorlunda prasslande jacka...
Min har varit känslig för just det eller om jag hastigt lutar mig framåt nedåt som för att ge lite godis, då tar han ett skutt framåt..eller om jag lägger handen på hans rumpa plötsligt.
Bra träning är kanske att köra miljöträning med saker runt omkring, vifta och hoppa, stå på pall och hoppa ned, när du sedan sitter upp ta det lite lugnt och vänja hästen långsamt. Min vande sig vid att jag pratar lugnande o säger typ "men luuugn nu", oavsett vad han reagerar på, tex kaniner i buskarna eller att min mobil ringer, så han slappnar av så fort jag håller in o säger så.

Han är inte van att se något torna upp sig över honom bakifrån, så vänj honom vid det innan du sitter upprätt i sadeln. Enligt hästens instinkter är det lika med döden när det händer...

Jag stod ofta på en pall vid min unghäst när jag borstade henne, och då gjorde jag gärna stora, överdrivna rörelser när jag t.ex. borstade manen. Funkade utmärkt! ;)

kan du inte ha honom som handhäst? så gjorde jag med min unghäst när jag skulle vänja honom vid att jag var över honom! jag red på hans mamma och han gick brevid, och det var inga konstigheter.. och som många andra skriver att räta inte upp dej först utan luta dej framåt, och gå det bra så kan någon leda honom när du sitter på! så gjorde jag och sen efter en stund så rätade jag upp mej lite mer och sedan lite till och sedan var jag helt rak i ryggen! :) min kille är iof väldigt lugn och litar bra på mig. men som sagt ha honom som handhäst om du har möjlighet till det annars så stå på pall och borsta! Innan jag satte upp på min så "testade jag mobilsignaler" över honom, vid halsen ,på ryggen och så där och det enda som han tyckte var jobbigt var vibrationen :D
Lycka till! Och ta ett steg itaget så ska det nog gå bra :banana:

Han är inte van att se något torna upp sig över honom bakifrån, så vänj honom vid det innan du sitter upprätt i sadeln. Enligt hästens instinkter är det lika med döden när det händer...

Jag stod ofta på en pall vid min unghäst när jag borstade henne, och då gjorde jag gärna stora, överdrivna rörelser när jag t.ex. borstade manen. Funkade utmärkt! ;)

Ja, jag håller med. Jag hänger saker i stigbyglar samt surrar fast saker på sadeln innan jag ens funderar på att sitta upp. Då ser man hur hästen reagerar utan att riskera några brutna armar och ben.
Exempelvis plastkassar i stigbyglarna ( som då är nedfällda och dinglar när man linar både i trav och galopp ) Surra en svart plastsäck på sadeln fylld med t ex halm. När hästen faller in i galopp så prasslar den och skumpar lite i sadeln. Mitt senaste förvärv för den senaste inridningen är "tant grön" - en grön lantmännenoverall som jag stoppat upp med halm och surrar fast i sadeln. Funkar jättebra, men tant grön får allt öva lite på balansen, då hon faller fram rätt ofta och skumpar för mycket ;) Viktigt att du övar med plasten/ overallen på backen innan du surrar fast något på hästen. Inte förrän hästen är lugn och avslappnad när du övar från marken så är det dax att gå vidare upp i sadeln. Alla hästar reagerar olika. En del far iväg och kan bocka en del. Då är det viktigt att du låter hästen göra detta. Gör ingen stor affär av detta, utan vänta ut hästen tills den blir trött. Övar du tills hästen är helt avslappnad varje gång du slänger upp något på ryggen eller rumpan/sidorna så kan det vara dax att sitta upp. Lycka till!

Det där med halmdocka på ryggen låter verkligen jättefarligt!! :o

Det är stor skillnad på att bära dödvikt mot att bära en levande människa som kan balansera sig själv och inte far omkring (bokstavligen! :D) som en trasdocka på ryggen. Ser inte att det skulle hjälpa hästen att bära ryttare på något vis? Snarare skrämma upp den rejält om man har otur, och vad händer om hästen försöker göra sig fri från dockan på allvar, dockan lossnar och hästen fastnar osv.osv.

Ser skräckscener framför mig... :eek:

Det är stor skillnad på att bära dödvikt mot att bära en levande människa som kan balansera sig själv och inte far omkring (bokstavligen! :D) som en trasdocka på ryggen. Ser inte att det skulle hjälpa hästen att bära ryttare på något vis? Snarare skrämma upp den rejält om man har otur, och vad händer om hästen försöker göra sig fri från dockan på allvar, dockan lossnar och hästen fastnar osv.osv.

Jag tycker snarare att det är smart av Mindful att förbereda hästen på vad som komma skall. Jag surrar fast plastpåsar i stigbyglarna, samt bundit fast en ikeakasse i sadelläget på min 3-åring. Har dock inte gjort en ryttarprototyp àla halmdocka, mend det vore kanske något att tänka på:D:rofl:!

När du har suttit upp, räta inte på dig direkt utan ligg längs hans hals och låt någon leda hästen på en stor volt eller liknande. Går detta bra kan du börja, steg för steg, att räta på dig.
:bow:
Jag har ridit in en hel del hästar och detta inlägg var det absolut bästa i hela tråden enligt mig. Precis så tänkte jag svara själv, men du hann ju före.

när du sitter upp så res dig inte,häng över halsen på honom.
han blir ju såklart rädd när det dyker upp nåt precis bakom honom:D:D

Tack för alla tips! jag är verkligen jätte nöjd med alla tipsen jag får!! :D

Har just nu vart hos hästen, kan (nästan) sitta på honom.
Jag hänger på honom och tar upp ena benet bakom sadeln, han bryr sig inte så där värst, jag har till och med benet mer på högersidan bakom sadeln, och jag känner att han inte bryr sig speciellt.
Jag hänger mig också på sadeln och lyfter upp mig själv med sträckta armar så att jag är högre än honom och han reagerar inte heller på det.

kanske att jag skulle sakta vänja honom med mitt ben kommer över mer och mer på höger sidan.

Jag hoppar förståss upp på båda sidorna, och han reagerar inte heller på att jag hoppar upp från höger.
Kanske är dax att lägga mig på ryggen utan att resa mig??

Tack allihopa!!! :banana:

ja du kan nog lägga dej på honom nu, och låt någon leda dej, många gånger reagerar hästen när tyngden flyttas ex när den rör sej, Lycka till!!

Hästen ska acceptera vad som än händer på ryggen. Allt från superbalanserad ryttare till full gubbstrutt utan koll på nånting.
Allt för säkerhet.
Man ska självklart se till att dockan sitter ordentligt fast, och INTE KAN lossna- Sen är det bara att driva på hästen! När den har slutat fly från 'faran' och inser att det är lugnt.. Ja, då låter man hästen skritta runt ett tag och få förstå att den sitter där uppe, oavsett vad hästen gör. Superbra.

Jag har sett modellen med en halmdocka gå käpprätt och he*vet. Det tog månader innan någon kunde närma sig hästen igen.

Sen blir jag lite skeptisk av sånna här trådar, antingen vet man hur man rider in en unghäst, eller så låter man bli.

Sen är det helt ok att vara med och hjälpa till, med någon som redan kan.

Sen blir jag lite skeptisk av sånna här trådar, antingen vet man hur man rider in en unghäst, eller så låter man bli.

Samma här, vet man vad man pysslar med så brukar man inte behöva "gå omvägar" via halmdockor och annat.

Vilket jobb att bygga dockan också! :o

Jag har sett modellen med en halmdocka gå käpprätt och he*vet. Det tog månader innan någon kunde närma sig hästen igen.

Ja, Jag kan ju känna att jag inte skulle vilja sätta upp en docka på hästens rygg, känner att han skulle bli helt tokig. Och vägar väl inte utsätta honom eller mig. Tror inte min faster heller känner något för de.
Men som sagt jag har aldrig ridit in en häst, tror att min faster har vart med och gjort de någon gång. Men det känns som att vi gör allt rätt, men han är väldigt skeptsik till de mesta som är nytt. Och han tar vädlig tid på sig innan han accepterar saker, men när han väl gör det går det hur bra som helst!

Men det känns ju som jag har fått en del bra tips i alla fall!!:banana:

Jag håller på och rider in min fyraåring för fullt, det mesta går att läsa på bloggen på min hemsida, http://hastarnaimittliv.dinstudio.se

Jag har bara varit medhjälpare tidigare, så det här är första gången som jag leder en inridning, men det har faktiskt gått jättebra, jag tror på att vara försiktig och på att läsa av hästen, och när man märker att den är lugn med det man gör, då utvecklar man steget något, precis som ni nu har gjort. Och får man bakslag, gå tillbaka till det som var tryggt. Om hästen är osäker och ängslig över att få en ryttare på ryggen kan det vara tryggt för den att det är personer som den verkligen känner som gör allt med den, om ni själva känner att ni går framåt. Det man ska tänka på är nog bara att om man stöter på problem och man inte snarast kommer på en lösning, ta hjälp innan det är försent. Men som sagt, så länge som ni kan avläsa att det sakta går framåt, och att han är lugn, all heder åt er, då kommer ni nog att lyckas! Är han dessutom en godisgris så är det alltid bra att ha små morotsbitar i fickan på den som är på marken, ifall att han skulle börja spänna sig, så att den på ryggen kan ta sig av lugnt, medans hästen äter. Nu förespråkar jag på intet sätt att man ska gå och mata hästen hela tiden, men det är bra att ha som "säkerhetsbälte" om något skulle hända som skärrar hästen.
Lycka till!!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 681
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 345
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 689
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar