Inridning?

Sv: Inridning?

Den åsikten tror jag knappast delas av alla.
Jag vill t.ex. inte att de hästar jag rider in ska acceptera att någon raglar runt på deras rygg.
Redan där har jag i så fall tagit bort en stor del av känsligheten för hjälperna.
En häst som ska gå med nybörjare eller på ridskola, visst fine, men inte privathästar med en ryttare som har något så när koll på sin kropp.

Jag har också hört (nej inte i andra hand) om det hela med dockor som det gått helt åt skogen med. Det har tagit lång tid innan hästen gått att sitta på och ännu längre tid för den att lita på det som sitter på dess rygg.

Varför skulle mina hästar bli livrädda för det första?

För det andra om jag tappar balansen och hästen följer de kommandona som kommer med det så får jag så snällt tolerera det.

Jag har känsliga och trygga hästar = de överreagerar inte, men jag skulle aldrig göra något för att göra dom mindre känsliga genom att få dom att tåla vad som på ryggen.
Uppför jag mig inte som jag ska så kan dom gott hiva av mig för då har jag inte där att göra.
För övrigt har jag inte åkt av mina egna hästar på flera år (och nej jag sitter inte och fis rider).

Den dagen en häst som är inriden blir rädd för mitt beteende på ryggen är nog samma dag som jag slutar rida. :crazy:
Sen kan så klart hästen förstöra min balans genom att hoppa till för något, men med tanke på att dom är trygga i sig själva (och mig) så är hoppet aldrig större än att jag lätt följer med dom.
Utbildningshästar, som inte jag ridit in, lämnar jag ur ämnet eftersom det är ur mina händer hur de ridits innan och jag har dom oftast inte länge nog att få dom helt dit jag vill trygghetsmässigt (om dom inte redan är det så klart).

Det finns de som vill ha hästar så som du beskriver dom och det finns de som inte vill det. Jag tillhör dom som inte vill det.

Hej!
hoppas på att kanske kunna få ett svar från er andra.
Jag hjälper min faster att rida in hennes häst.
Allt har gått hyffsat bra, han är snäll när jag hänger på ryggen på honom, jag kan göra precis som jag vill, sprattla på alla fyra, slå i sadeln röra mig fritt helt enkelt, utan att han rör en fena, han ser inte ens ut att vara det minsta orolig.

Så nu kännde vi att det var dax att gå vidare, jag fick hjälp att sitta upp. Men icke, han blev totalt livrädd när han fick se mig däruppe.
Jag åkte ju av såklart, men jag hoppade upp och hängde på ryggen och han var genast lugn igen.

Någon som har något tips?
Tänkte kanske att jag måste stå på något över honom och kanske luta mig över honom lägga något ben på sadeln lite försiktigt. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Hur vi ska kunna komma på honom?

Han är en 5 årig vallack, har tidigare skadat sig i hagen ett antal gånger som gjort att inridningen blivit försenad.
Han har blivit sutten på tidigare 1 gång av en annan ryttare för ca 1,5 år sedan, men fick ont i ryggen och skjöt rygg, så han fick stå och vila, men nu började vi om.
Jag tycker inte att han känns otrygg de minsta, när jag är runt honom i vanliga fall.

Tack i alla fall för alla tips jag kan få !
Kram

När jag börja hoppa up på min häst så börja så att jag hängde precis som du men när hon var van vid det ställde jag mig på en pall brevid henne så hon var van att ha mig högre up,medans jag stod där upppe fick någon nere på marken gå runt med henne runt pallen,när hon väll tyckt att det var okej att jag stod där hoppade jag ner.
när jag stod på baken så dunkade jag med handflatan på sadeln där jag skulle sitta så hon inte skulle bli rädd när jag väl stt i sadeln(om hon skulle hoppa till så dunsar ju jag rakt ner iden vilket hon nu fick lära sig att det inte var något farligt)
ett annat tips är att när du sätter foten i stigbygeln så hoppar du bara brevid honom så några gånger tills han tycker det är okej,sedan gör du ett försök att ställa dig up i stigbygeln som du gör när du sitter up fast utan att läga över benet.
Obs!:när du sätter dig up först gången så böj in hans huvud lite i riktning mot dig det gör att han kan inte sparka dig när du hoppar up och när du väl är uppe sticker han inte.
:bump:

Tack för alla tips!
Har lyckats komma upp på hästen!
Lurade honom lite när jag hängde på honom. Började med att lägga foten på korset på honom sedan gled benet och foten mer och mer över på andra sidan tills jag sist satt på sidan av sadeln, nästan lite hängade fast med foten över. Tillsist kunde jag sätt amig rikrigt! Och nu går det alldeles utmärkt!
har tagit på honom tyglar och jag har en som leder mig hela tiden, (Vi har alltid varit 2 under hela tiden)!!
Han stannar och skrittar på röstkommandona.

Tack än en gång !!

det du beskriver med att ställa sig över dem i stigbygeln kan var farligt! det momentet när man sitter upp är det mest riskfyllda i hela ridningen! (gäller även inridna och utbildade hästar) då har du noll balans och vad händer om hästen hoppar åt sidan?? jo du dunsar i backen och i värsta fall blir du hängande i stigbyglen!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 681
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 345
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 689
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar