B

Blå Bergen

Hallå....jag har inte tittat in här förut. Jag undrar vad ni tycker en häst ska kunna för att kallas inriden? Jag har ju förstås en massa böcker om det men jag vill veta lite från er levande människor. :) Eller finns det en liknande tråd tidigare så länka på bara. Tack :banana:

Sv: inridning

Går med stöd på bettet i unghästform (dvs öppnare, friare form utan krav på samling, men med självbärighet), styrbar och ställbar åt båda hållen/i båda varven, lyssnar på förhållande resp drivande hjälper (med röstunderstöd är okej) och såklart ridbar i skritt, trav och galopp (dock gör det inget om de inte är helt stensäkra på fattning höger- resp vänstergalopp alla gånger).

Dvs har förtroende för och förstår och följer bettets inverkan samt samma ska vad gäller drivande resp förhållande hjälper, och villigt och förtroendefullt kan ridas längs fyrkanten och på stora volter i alla tre gångarterna och med bibehållet lugn och förtroende.

Så anser jag.

För mig är en inriden häst en som man kan sitta upp på i stigbygeln eller från pall. Den ska gå att starta, stanna och svänga i alla gångarter.
Sen tycker jag personligen att allt utöver det är påbörjad grundridning!

För mig är en inriden häst en som man kan sitta upp på i stigbygeln eller från pall. Den ska gå att starta, stanna och svänga i alla gångarter.

:bow::bow:
Men å andra sidan börjar man ju kanske inte med galopp innan hästen går hyffsat i form i skritt o trav...
Gå utmed fyrkanten och på stora volter som Alexandra_W skrev vet jag inte om det krävs för att kallas inriden, mina rids nästan bara i skogen eller på fält, och där finns det ju ingen fyrkant att gå på (men volter kan man ju göra...):angel:

Jag börjar med galopp så tidigt som möjligt på mina unghästar. Men jag rider i princip in dem i skogen och då faller det sig naturligt att de galopperar när det blir uppförsbackar och då passar man på att komma med röstkomando och skänkelhjälp. Vips så har hästen lärt sig galoppfattning.
Sen skulle jag nog inte sitta och galoppera unghästen på ridbana innan den bär sig själv och har börjat hitta takt och balans, annat än någon långsida i taget just för att träna fattningarna.

Nu har ju jag mest ridit i galoppörer de senaste 15 åren och då är det ju viktigare att hästen inte broncar av en i galoppen än att de "kröker på nacken" i skritt och trav.

:bow::bow:
Men å andra sidan börjar man ju kanske inte med galopp innan hästen går hyffsat i form i skritt o trav...
Gå utmed fyrkanten och på stora volter som Alexandra_W skrev vet jag inte om det krävs för att kallas inriden, mina rids nästan bara i skogen eller på fält, och där finns det ju ingen fyrkant att gå på (men volter kan man ju göra...):angel:

Det behöver ju inte vara just ett ridhus/ridvolt (jag har heller ingen), utan jag var mer ute efter att den ska vara styrbar och formbar, och kunna ställa/böja sig litegranna. Inte bara kunna gå/springa efter väg.

Det behöver ju inte vara just ett ridhus/ridvolt (jag har heller ingen), utan jag var mer ute efter att den ska vara styrbar och formbar, och kunna ställa/böja sig litegranna. Inte bara kunna gå/springa efter väg.

Okej, då förstår jag. Då har vi nog ganska lika syn på vad som krävs för att en häst ska vara inriden: den ska kunna rakriktas och ställas, samt gå dit man styr den i den gångart man bestämt.

Har precis samma åsikt som du:D

Varför skulle man inte börja galoppera innan hästen går i form i skritt och trav????

Med hyffsat i form menar jag att den klarar att balansera sig själv utan att gå med huvudet i luften. Jag menar absolut inte att den måste gå på tygeln. (men man kan inte lära sig springa innan man har lärt sig krypa/gå, därav måste ju hästen kunna gå "hyffsat i form" innan galopparbete kan påbörjas)
Jag brukar fö börja galoppera mina relativt tidigt, i skogen, för att uppmuntra framåtbjudningen. På ridbanan väntar jag ofta med galoppen ett tag, jobbar då hellre mkt i skritt, och befäster ställningar/förhållningar/rörelser och form i en gångart i taget (undviker även mkt travjobb i början, då trav ju är den gångart som sliter mest på hästen)

Den ska vara trygg med ryttare och kunna grunderna. Gå att styra och stanna i alla 3 gångarter. Då är hästen grundriden i mitt tycke.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 135
Senast: Svartkatt
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
15 583
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar