Inridning tidigt??

Russin8

Trådstartare
Jag undrar en sak (med risk att bli halshuggen) varför gallopörer rids in och startas så tidigt. Dom är ju oftast slut som sex sju åringar. Jag har ingen som helst erfarenhet av galopp och är då lite nyfien på anledningen. Skulle dom inte hålla längre om dom reds in och startades senare. Och som sagt var jag har inte själv hållt på i den här grenen utan har vanliga ridhästar. Skulle bara vilja höra era åsikter.

Sv: Inridning tidigt??

Men Tiggertjejen, är det inte så också att deras kroppar, i den unga åldern, kan tränas till att klara de påfrestningar de senare utsätts för? Alltså att under tiden som de fortfarande utvecklas så kan man påverka utvecklingen, vilkte man inte kan göra när de är äldre?

Eller? :confused: Jag har kanske helt fel. :angel:

Jag ville bara påpeka något som faktiskt inte nämns över huvud taget i den länkade tråden. Det engelska Fullblodet är avlat sedan 1600-talet. En avel på närmare 400 år har naturligtvis gjort att man nått mål som snabbhet, styrka och uttålighet. Sporten om då drevs ligger dock inte i närheten av hur den utövas idag, går man utanför vårat lilla rikes gränser inser man att galoppen är en av (om inte världens!) världens mest pengaomsättande sporter. Kommer man tex till USA så startar och påbörjas träningen av unghästar ännu tidigare. Men som det påpekas så är det få ”tidiga” hästar som blir långvariga på banan. Men även de ”sena” rids in som 1,5 åringar.
De undantag som bekräftar regeln är de fullblod som går under benämningen ”national hunt”(lite osäker på stavning, inte min bästa sida) på bland annat Irland. Dessa är fullblod som tas fram i mindre skala för att löpa mot varandra. De stambokförs separat och tävlar separat, mestadels över hinder.
Varför fullblod alltså rids in och tävlar så tidigt är en successivt nedärv tradition. En tradition som har kommit fram genom att man förstått det fysiologiska, unga individer har helt andra förutsättningar till att kunna prestera, i detta fall högre hastighet och uttålighet.
I balettflikors fall, större vighet. Hockeyspelares fall, större skridsko skicklighet och bättre skott. Listan kan göras lång…
Det viktigaste vid all träning är att lystna till individen. Jag har tyvärr sätt och hört om många ”ridhäst människor” som har mycket förutsättningar om bvad som är rätt och fel vad det gäller hästar och unghäst träning.
Men en mycket vis vän till mig har sagt. ”Bara för att det står fullblod i passet, betyder det inte att det är en galopphäst”.
Det är verkliggen sant, alla fullblod pallar varken med att komma till start som två åringar, eller tillstart över huvud taget. Men det har inte med att göra att de blir inridna tidigt, att de skall ha dåligt psyke, dåliga hovar eller något av de andra ryktena som florerar….

Med vänliga hälsningar NinniW

Du är så klok ninni, kommer alltid med bra komentarer även i vågrummet /jennie ö

Haha, man bugar och bockar... :bow: Kanske inte så kloka alltid, men jag försöker lätta upp stämningen i varjefall... :smirk:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 351
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 476
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 104
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka