Inneskor till skolan?

@Mabuse i jämförelse med förskolan så är det ju (väl?) fler byten mellan ute och inne per dag i förskoleklass än i förskolan? Mer riktiga raster då man ska vars ute samt att man kanske går iväg för lunch? Har man då skor som är jobbiga att ta på sig blir det ju många gånger per dag man behöver krångla. Jag kommer själv ihåg att det var jätteviktigt för mig att komma ut snabbt på rasten och hade "snabba att ta av och på" som första kriterium när jag fick nya skor i mellanstadiet.

@Mabuse i jämförelse med förskolan så är det ju (väl?) fler byten mellan ute och inne per dag i förskoleklass än i förskolan? Mer riktiga raster då man ska vars ute samt att man kanske går iväg för lunch? Har man då skor som är jobbiga att ta på sig blir det ju många gånger per dag man behöver krångla. Jag kommer själv ihåg att det var jätteviktigt för mig att komma ut snabbt på rasten och hade "snabba att ta av och på" som första kriterium när jag fick nya skor i mellanstadiet.

Jag minns ingen sån hets ut på rasten, och hoppas väl att sonen slipper det också. Om något, så minns jag att man inte ville gå ut, och att lärarna tjatade på en att nu är det rast, nu får ni inte vara inne, när det var trist väder. ;) Blir det hets och tävling när de ska ut, så att de inte hinner få på sig sina kläder, så kan man förhoppningsvis prata med personalen, att de kan försöka få en lite lugnare stämning vid rasterna. Sonen skulle tycka det vore jättejobbigt, om det blir hets och press varje gång de ska ut. Jag tror inte lösningen är snabbare skor då, utan att försöka få till lite lugnare utgångar. Det kommer ju bli problem till vintern annars, om de rusar ut i bara tofflor utan att känna att de kan hinna klä på sig för att de blir så stressade.

Jag minns ingen sån hets ut på rasten, och hoppas väl att sonen slipper det också. Om något, så minns jag att man inte ville gå ut, och att lärarna tjatade på en att nu är det rast, nu får ni inte vara inne, när det var trist väder. ;) Blir det hets och tävling när de ska ut, så att de inte hinner få på sig sina kläder, så kan man förhoppningsvis prata med personalen, att de kan försöka få en lite lugnare stämning vid rasterna. Sonen skulle tycka det vore jättejobbigt, om det blir hets och press varje gång de ska ut. Jag tror inte lösningen är snabbare skor då, utan att försöka få till lite lugnare utgångar. Det kommer ju bli problem till vintern annars, om de rusar ut i bara tofflor utan att känna att de kan hinna klä på sig för att de blir så stressade.
Men oj. Det var alltså för att jag ville ut och leka så snabbt som möjligt, inte på grund av någon hets eller press. Köp vilka skor du vill, det blir säkert bra.

Det där låter som du tolkat svaren i tråden lite dramatiskt! Du frågar vad man ska ha för inneskor, de flesta tipsar om snabbt och lätt påtagna för att barnen byter flera gånger om dagen och troligen har bråttom ut att leka (så små barn brukar längta ut till lekplatsen/fotbollsplanen och inte önska att få vara kvar inne), värre än så är det inte. Ingen har pratat om press och hets! Som sagt, köp vilka mjuka, tunna skor som helst som ditt barn gillar, du känner ju honom bäst och vet om han är en lugn och noggrann kille som gärna lägger en minut extra på skobytet.
Lycka till med både skor och förskoleklass-start !

Du verkar vara lite ovillig att ta till dig vad alla skriver och ifrågasätta det?

Ta bara med barnet till en skoaffär och låt honom välja fritt så är problemet ur världen och det kommer garanterat fungera.

Men de råd du frågar efter är vad som rekomemderas - Generellt sätt så säger vi
* luftiga skor som inte blir varm.
* skor som är lätt och går snabbt att ta på för annars blir barnet stressad av att alla andra redan är inne på lektionen och då är det lättare att strunta i skorna.

Och sedan MÄRK ALLA kläder. Inga dumheter med "vi köper kläder som inte så många andra har" tro mig det hjälper inte lärarna när de står där och snabbt ska få ut saker ur torkskåpet för att göra plats eller när vikarien ska prova ropa tillbaka barnet som i iver att få komma in slängde alla kläder innanför dörren.
Och det hjälper ABSOLUT INTE när personalen sedan får skäll av föräldrar för att barnen inte hållit reda på sina kläder (typ lämnat dem ute på skolgården där 200 andra elever också leker)

Och ja det blir mer rörigt med kläderna i förskoleklass även om barnen Borde vara duktigare på att hålla reda på kläderna. Även om det är mindre barn så är det normalt extremt mycket mindre personal att hjälpa barnen också. Första halvår -till barnen fått in rutiner - är normalt ett litet helvete.
Ta också alltid för givet att majoriteten av barnen kan mindre än ditt barn och kommer kräva personalens uppmärksamhet.

Men till skona. Somsagt är du brydd vad som blir bäst så låt han välja - i slutänden är min erfarenhet att är barnen stolt över sina skor så kommer dom användas oavsett.

Du verkar vara lite ovillig att ta till dig vad alla skriver och ifrågasätta det?

Ta bara med barnet till en skoaffär och låt honom välja fritt så är problemet ur världen och det kommer garanterat fungera.

Men de råd du frågar efter är vad som rekomemderas - Generellt sätt så säger vi
* luftiga skor som inte blir varm.
* skor som är lätt och går snabbt att ta på för annars blir barnet stressad av att alla andra redan är inne på lektionen och då är det lättare att strunta i skorna.

Och sedan MÄRK ALLA kläder. Inga dumheter med "vi köper kläder som inte så många andra har" tro mig det hjälper inte lärarna när de står där och snabbt ska få ut saker ur torkskåpet för att göra plats eller när vikarien ska prova ropa tillbaka barnet som i iver att få komma in slängde alla kläder innanför dörren.
Och det hjälper ABSOLUT INTE när personalen sedan får skäll av föräldrar för att barnen inte hållit reda på sina kläder (typ lämnat dem ute på skolgården där 200 andra elever också leker)

Och ja det blir mer rörigt med kläderna i förskoleklass även om barnen Borde vara duktigare på att hålla reda på kläderna. Även om det är mindre barn så är det normalt extremt mycket mindre personal att hjälpa barnen också. Första halvår -till barnen fått in rutiner - är normalt ett litet helvete.
Ta också alltid för givet att majoriteten av barnen kan mindre än ditt barn och kommer kräva personalens uppmärksamhet.

Men till skona. Somsagt är du brydd vad som blir bäst så låt han välja - i slutänden är min erfarenhet att är barnen stolt över sina skor så kommer dom användas oavsett.

Det är väl kanske det här jag ställer mig lite frågande till. Att förskoleklass är ett helvete att börja i, nu blir det ofelbart klädkaos på en helt ny nivå, barnen hetsar varandra när de ska in och ut så de inte kan ha vanliga skor längre utan bara tofflor, etc.

Som bakgrund så kommer barnen från en förskola där 60 barn i alla åldrar delar på ett kapprum, och från c:a 2 års ålder är ansvariga för att hålla ordning på sina kläder. Personalen gör det inte. Barnen är vana att alltid hänga upp kläderna på sin plats, och vi föräldrar är vana vid ständig klädjakt i torkskåp och högar för att försöka samla ihop kläderna. Man får räkna med att alla kläder utom skor och jackor försvinner, åtminstone periodvis. Vi märker såklart alla ytterkläder redan nu, men min erfarenhet är att det inte räcker, kan kläderna förväxlas med andras försvinner de ändå.

Om förskoleklassen är ett helvete jämfört med detta, trots att barnen är äldre och det bara är 25 barn istället för 60 som delar på samma hall, då låter det ju som ett ställe man inte borde ha sina barn. Ett totalt kaos där in- och utgång innebär en galen tävling där alla slänger kläderna i panik och hugger tag i första bästa plagg i hetsen att inte bli lämnad ensam kvar sist.

Man undrar ju också vad som hänt sen man själv gick i skola och förskola, eftersom jag inte har något minne av ett sånt panikartat kaos med kläder och av- och påklädning när jag själv gick i skolan. Och nej, det var inte färre barn eller mer personal då.

En verksamhet som är ett helvete, ens det första halvåret, skulle jag inte vilja ha mina barn i. Man hoppas ju att det inte blir så. Mitt intryck av skolan, vid kontakt och träffar under våren, är inte att nu väntar helvetet för sonen, utan att det verkar väldigt strukturerat och välordnat, de har rutin på hur de ska få det att fungera, och det verkar fungera bra. Detsamma säger grannarna vars barn redan går där, ingen har pratat om att förskoleklassen är helvetet jämfört med förskolan med kaos och påklädningstävlingar på helt nya nivåer.

Jag har dessutom ett minne av liknande skräckhistorier som man fick höra om förskolestarten när det begav sig, och innan dess om hur det skulle bli när första barnet kom, och hur det skulle bli när andra barnet kom, det skulle också bli ett kaos och ett helvete, och det blev det inte, så därför är jag lite skeptisk till den sortens föräldraskräckhistoroer.

Det blir troligen någon lätt gympasko i tyg, eller tofflor i scholl-stil, som sitter lite stadigare på foten, lite beroende på vad som finns i affären. Foppatofflor hade jag funderat på, men efter vad som berättats i tråden om halkrisk, vrickningsrisk och annat, så tror jag avstår. I vilket fall så är det tydligt att det inte finns någon standardinnesko som alla har, men att det är sandaler i någon form som verkar uppfattas som norm. Så absolut att jag fått den hjälp jag ville ha, tack för det!

Det är väl ingen som skrev att det kommer bli ett helvete? Eller att de inte kan ha vanliga skor? Du frågade efter inneskor, och vi är flera som svarat på det. Låt honom annars välja ett par bra inneskor själv, som han trivs med, så blir det säkert bra.

Det är väl kanske det här jag ställer mig lite frågande till. Att förskoleklass är ett helvete att börja i, nu blir det ofelbart klädkaos på en helt ny nivå, barnen hetsar varandra när de ska in och ut så de inte kan ha vanliga skor längre utan bara tofflor, etc.

Som bakgrund så kommer barnen från en förskola där 60 barn i alla åldrar delar på ett kapprum, och från c:a 2 års ålder är ansvariga för att hålla ordning på sina kläder. Personalen gör det inte. Barnen är vana att alltid hänga upp kläderna på sin plats, och vi föräldrar är vana vid ständig klädjakt i torkskåp och högar för att försöka samla ihop kläderna. Man får räkna med att alla kläder utom skor och jackor försvinner, åtminstone periodvis. Vi märker såklart alla ytterkläder redan nu, men min erfarenhet är att det inte räcker, kan kläderna förväxlas med andras försvinner de ändå.

Om förskoleklassen är ett helvete jämfört med detta, trots att barnen är äldre och det bara är 25 barn istället för 60 som delar på samma hall, då låter det ju som ett ställe man inte borde ha sina barn. Ett totalt kaos där in- och utgång innebär en galen tävling där alla slänger kläderna i panik och hugger tag i första bästa plagg i hetsen att inte bli lämnad ensam kvar sist.

Man undrar ju också vad som hänt sen man själv gick i skola och förskola, eftersom jag inte har något minne av ett sånt panikartat kaos med kläder och av- och påklädning när jag själv gick i skolan. Och nej, det var inte färre barn eller mer personal då.

En verksamhet som är ett helvete, ens det första halvåret, skulle jag inte vilja ha mina barn i. Man hoppas ju att det inte blir så. Mitt intryck av skolan, vid kontakt och träffar under våren, är inte att nu väntar helvetet för sonen, utan att det verkar väldigt strukturerat och välordnat, de har rutin på hur de ska få det att fungera, och det verkar fungera bra. Detsamma säger grannarna vars barn redan går där, ingen har pratat om att förskoleklassen är helvetet jämfört med förskolan med kaos och påklädningstävlingar på helt nya nivåer.

Jag har dessutom ett minne av liknande skräckhistorier som man fick höra om förskolestarten när det begav sig, och innan dess om hur det skulle bli när första barnet kom, och hur det skulle bli när andra barnet kom, det skulle också bli ett kaos och ett helvete, och det blev det inte, så därför är jag lite skeptisk till den sortens föräldraskräckhistoroer.

Det blir troligen någon lätt gympasko i tyg, eller tofflor i scholl-stil, som sitter lite stadigare på foten, lite beroende på vad som finns i affären. Foppatofflor hade jag funderat på, men efter vad som berättats i tråden om halkrisk, vrickningsrisk och annat, så tror jag avstår. I vilket fall så är det tydligt att det inte finns någon standardinnesko som alla har, men att det är sandaler i någon form som verkar uppfattas som norm. Så absolut att jag fått den hjälp jag ville ha, tack för det!
Vem i hela friden har pratat om helvete och kaos och påklädningstävlingar??? Att ungarna vill hålla samma tempo som de andra är ju knappast någon osund tävling, de vill bara hinna leka så mycket som möjligt. Allvarligt, du frågade om INNESKOR, vi tipsade och motiverade varför vi tipsade som vi gjorde. Ute ska barnen såklart ha samma sorts gymoadojjor som på förskolan, och om man gått på en förskola där man har inneskor hade samma sort dugt nu med. Om du redan visste vilka dojjor ungen skulle ha- varför frågade du, och varför verkar du bli sur över alla snälla, hjälpsamma svar du fått?
Ja, det är skillnad på fsk och fsk- klass- precis som sig bör. Vi har varit jättenöjda med båda (och även med skolan), men visst är det skillnad. Det är liksom meningen. Fsk- klass är på skolan och en förberedelse för densamma. Du förstorar ju allt folk skriver något enormt, vad jag uppfattar.
Som sagt, ta det lite lugnt och återigen lycka till!

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sar

Du missuppfattar mig, det är inte för barnen det är jobbigt för utan för fröknarna. Ja barnen är vana att de ska hålla reda på kläder själv men nu kommer allt vara nytt och spännande. Barn som är 5-6år blir exalterad allt går fort och det finns betydligt mindre personal att rätta till det som blir fel. Därför tar det tid att upprätta rutiner igen. Att dom ska ha inneskor är nytt, fröknarna kommer garanterat otaliga gånger få gå tillbaka till matsalen och hämta de skor som blir kvar när barnen valt att "lufta fötterna" under måltiden.

Det kommer vara spännande att komma in på "lektion" för nu anser dom att dom går i skola och kan inte vänta på att få lära sig läsa och skriva "på riktigt".

Det kommer vara spännande att gå ut på rast bland "storbarnen" kanske har de kvar någon äldre kompis sedan tidigare, "hoppas vi har rast samtidigt"

Allt är för barnen nytt och spännande och plötsligt har dom inte tid att göra det dom vet att dom borde. Inte för att det finns stress tidsmässigt utan för att man är exalterad över allt nytt och spännande.

Lägg där till att många av barnen är små. Många av dem har föräldrar som inte vill se sitt barn växa upp, där de körs i barnvagn till förskolan, där föräldrarna gör allt på och avklädning när dom är i närheten, där barnen inte får gå på toa utan tillsyn av vuxna osv. För dessa barn är kontrasterna gigantiska (och det tar tid att få föräldrarna till dessa barn att deras barn snart börjar skolan). Är de hemma ska de inte klara nått själv och är de på förskolan ska de klara allt sådant själv. Detta tar mycket tid i anspråk av de få pedagoger som jobbar och då hamnar barnen som faktiskt klarar sig själv lite i skymundan för självklart behöver även dom hjälp att komma in i de nya rutinerna.

Därför upplevs ofta den första tiden i förskoleklass kausartad. Jag tror inte barnen uppfattar det så dock utan dom är nog så inne i allt det nya.

Nu kan det ju absolut vara annorlunda hos er beroende på olika faktorer, er grupp blir ju uppenbarligen mindre. Senaste gruppen jag jobbade i va 35 barn, med 6pedagoger +1resurs.
Nu i höst blir gruppen uppdelad i två men på dessa två grupper kommer det vara 2pedagoger + 1 1/2 resurs.
Den omställningen kommer inte att gå smärtfritt hur duktig pedagogerna än är.
Sedan kan man ju absolut fundera på om de som bestämmer tänker på barnens bästa när ekonomin sätts men förskoleklass är ju frivilligt så alternativet är ju att ha kvar ditt barn i förskolan ett år till.

Haha tråden handlar egentligen inte om skor, utan om hur man på alla tänkbara sätt kan missuppfatta precis alla råd som ges.

De råd som har getts har varit utmärkta. Jag tipsar gärna om att googla på ordet inneskor. Om sonen efter en tid inte skulle tycka om skorna, så sälj dem och köp ett par andra som han tycker bättre om. Om det nu är svårt att få till det.
Nu väntar jag med spänning på fortsättningen! :D

Det är väl ingen som skrev att det kommer bli ett helvete? Eller att de inte kan ha vanliga skor? Du frågade efter inneskor, och vi är flera som svarat på det. Låt honom annars välja ett par bra inneskor själv, som han trivs med, så blir det säkert bra.

Eh, jo? Flera har skrivit att vanliga skor kan de inte ha, de är så stressade att komma in och ut att de inte hinner knäppa ens en kardborrknäppning eller liknande, då springer alla kompisar ifrån en. Och i inlägget jag svarade på beskrevs förskoleklassen som "ett litet helvete".

@Is Det kanske också är lite olika beroende på var man bor? Alla barnen som börjar förskoleklassen här har gått förskola innan. Det innebär att oavsett om de har föräldrar som servar dem med allt, så är de redan vana vid att klä på sig själva, gå på toa själva och äta själva på förskolan.

Dessutom vill jag minnas att när barnen skulle börja förskolan, så var det samma visa - det fanns bukeanvändare som jobbade på förskolan och varnade för hur hemskt och kaotiskt det var där, hur lite personal det var och så vidare. Och sen började barnen och det var helt ok, personalen verkade trivas, det var inte personalbrist och inte kaos. Jag tänker att det säkert kan vara samma sak nu.

Eh, jo? Flera har skrivit att vanliga skor kan de inte ha, de är så stressade att komma in och ut att de inte hinner knäppa ens en kardborrknäppning eller liknande, då springer alla kompisar ifrån en. Och i inlägget jag svarade på beskrevs förskoleklassen som "ett litet helvete".

@Is Det kanske också är lite olika beroende på var man bor? Alla barnen som börjar förskoleklassen här har gått förskola innan. Det innebär att oavsett om de har föräldrar som servar dem med allt, så är de redan vana vid att klä på sig själva, gå på toa själva och äta själva på förskolan.

Dessutom vill jag minnas att när barnen skulle börja förskolan, så var det samma visa - det fanns bukeanvändare som jobbade på förskolan och varnade för hur hemskt och kaotiskt det var där, hur lite personal det var och så vidare. Och sen började barnen och det var helt ok, personalen verkade trivas, det var inte personalbrist och inte kaos. Jag tänker att det säkert kan vara samma sak nu.
Fast huvuddelen av oss (om ens någon) som svarat i tråden har ju knappast ojat oss över att det är gräsligt i förskoleklass, vi svarade bara på din grundfråga om vad vi tyckte var lämpliga inneskor. Du bad om tips i en helt oladdad fråga och vi gav dem och du gjorde stora problem av det. Det är min uppfattning. För mig är det helt oförståeligt att du kan göra en hel hönsflock av dessa små fjädrar. De allra flesta tycker inte att fsk- klass innebär panik och hets, vi tipsade bara om att det brukar passa bra med lätta luftiga skor (exempelvis foppisar, tofflor eller sandaler) som är smidiga att ta av / på. Inneskor av/ på är ju ett extra moment jämfört med "bara" vanliga skor av och på.

Vi brukar ju ofta tycka olika om saker, undrar om vi skulle tycka varandras resonemang var lika obegripliga om vi sågs irl ? Sånt kan man klura på om man inte har nåt annat för sig.

Lycka till igen o hoppas barnet trivs med både skor och fsk- klass!!

Senast ändrad:
@Is, vilken minskning . Det är ju i princip halverad personalstyrka om jag tolkar dig rätt?

Mer än halverad tror jag det blir totalt (har inte koll på allas % alltså hur mycket alla jobbar men vi har av olika anledningar haft mycket personal i just denna barngrupp). Så det är ett stort kliv för alla inblandade.

Mer än halverad tror jag det blir totalt (har inte koll på allas % alltså hur mycket alla jobbar men vi har av olika anledningar haft mycket personal i just denna barngrupp). Så det är ett stort kliv för alla inblandade.
Om det hade funnits en ogilla- knapp hade jag tryckt på den!

I våra barns skola är de 2 pedagoger och vid några tillfällen i veckan en tredje på ca 25 barn (och det är 2 sådana grupper). Det verkar fungera bra. Dock ett område där det inte är mkt sociala problem (typ svennebanan- villaområde )

• Gilla
Reactions: Is
Äldsta barnet ska börja förskoleklass, och det har kommit instruktioner om att de ska ha inneskor. Vad köper man då? Ett par vanliga skor som bara används inne? Någon särskild sorts inneskor - vad är det?

De flesta har haft foppatofflor men några även vanliga tofflor.

Jag definitivt du ska prova ett par foppisar och bilda dig en egen uppfattning, våra äldsta är 11 år nu och har varken vrickat sig eller halkat ( på vår skola är det möjligtvis blött i hallen på vintern och där springer inte barnen så halkrisken är minimal).
Jag minns det som ytterst irriterande som barn om det tog tid att ta på och av inneskor.
Inneskor ska vara lätta att ta på, lätta att bära och sköna att gå i.

Senast ändrad:
Glömde skriva, har 25 st av 30 barn foppisar som inneskor så är det antagligen ett välfungerande koncept

Det går ju inte att j'mföra skola mot skola, eller för den delen barn mot barn.

I vissa skolor kanske det hetsas vid utgång, i anda inte.
Vaad gäller skorna är väl huvudsaken att barnet är nöjt och bekväm i dom?

Dottern har precis gått ut förskoleklass, och det är fler barn i klassen än på hela hennes fd dagis, men upplever ingen hets från hennes sida. Sett barn som rusat ut på rast med jackorna under armen, samtidigt som andra barn noga klätt på sig alla kläder först.
Hur det kommer bli på ts skola och med ts barn kan vi ju ej veta innan ;)

Låt barnet välja sko själv, men kanske vägleda lite och visa lite lättare och tunnare sko - eller bekväma kanske är viktigast då de ska ha de inomhus flera timmar.

Själv är jag förundrad att man ens har inneskor? I dottterns förskoleklass gick de med bara strumporna inne. Mattor nästan överallt, så inte kallt å golven eller halkrisk. Skönt tycker jag och slippa skor inne!
Inte hört ngt om ettan nu till hösten om de ska ha några inneskor... ska de ha det så funderar jag på dotterns danstossor i så fall, nästan som strumpor fast mjukt skinn.

Ps. springa i foppatofflor går utmärkt enligt dottern, springer med och utan hälspännet på.
Men hon springer även i flip flops så.. :P
Tycker dock att äkta foppatoffor känns skönare i materialet än kopiorna i mataffärerna?

Ps. springa i foppatofflor går utmärkt enligt dottern, springer med och utan hälspännet på.
Men hon springer även i flip flops så.. :P
Tycker dock att äkta foppatoffor känns skönare i materialet än kopiorna i mataffärerna?

Det är jätteskillnad på orginal och kopia! Säger jag som är vuxen och köpte riktiga crocs när jag jobbade i vårdmiljö där det var lämpligt, hade använt de billiga innan och de går inte ens att jämföra.

• Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 851
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 936
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka