Du verkar vara lite ovillig att ta till dig vad alla skriver och ifrågasätta det?
Ta bara med barnet till en skoaffär och låt honom välja fritt så är problemet ur världen och det kommer garanterat fungera.
Men de råd du frågar efter är vad som rekomemderas - Generellt sätt så säger vi
* luftiga skor som inte blir varm.
* skor som är lätt och går snabbt att ta på för annars blir barnet stressad av att alla andra redan är inne på lektionen och då är det lättare att strunta i skorna.
Och sedan MÄRK ALLA kläder. Inga dumheter med "vi köper kläder som inte så många andra har" tro mig det hjälper inte lärarna när de står där och snabbt ska få ut saker ur torkskåpet för att göra plats eller när vikarien ska prova ropa tillbaka barnet som i iver att få komma in slängde alla kläder innanför dörren.
Och det hjälper ABSOLUT INTE när personalen sedan får skäll av föräldrar för att barnen inte hållit reda på sina kläder (typ lämnat dem ute på skolgården där 200 andra elever också leker)
Och ja det blir mer rörigt med kläderna i förskoleklass även om barnen Borde vara duktigare på att hålla reda på kläderna. Även om det är mindre barn så är det normalt extremt mycket mindre personal att hjälpa barnen också. Första halvår -till barnen fått in rutiner - är normalt ett litet helvete.
Ta också alltid för givet att majoriteten av barnen kan mindre än ditt barn och kommer kräva personalens uppmärksamhet.
Men till skona. Somsagt är du brydd vad som blir bäst så låt han välja - i slutänden är min erfarenhet att är barnen stolt över sina skor så kommer dom användas oavsett.
Det är väl kanske det här jag ställer mig lite frågande till. Att förskoleklass är ett helvete att börja i, nu blir det ofelbart klädkaos på en helt ny nivå, barnen hetsar varandra när de ska in och ut så de inte kan ha vanliga skor längre utan bara tofflor, etc.
Som bakgrund så kommer barnen från en förskola där 60 barn i alla åldrar delar på ett kapprum, och från c:a 2 års ålder är ansvariga för att hålla ordning på sina kläder. Personalen gör det inte. Barnen är vana att alltid hänga upp kläderna på sin plats, och vi föräldrar är vana vid ständig klädjakt i torkskåp och högar för att försöka samla ihop kläderna. Man får räkna med att alla kläder utom skor och jackor försvinner, åtminstone periodvis. Vi märker såklart alla ytterkläder redan nu, men min erfarenhet är att det inte räcker, kan kläderna förväxlas med andras försvinner de ändå.
Om förskoleklassen är ett helvete jämfört med detta, trots att barnen är äldre och det bara är 25 barn istället för 60 som delar på samma hall, då låter det ju som ett ställe man inte borde ha sina barn. Ett totalt kaos där in- och utgång innebär en galen tävling där alla slänger kläderna i panik och hugger tag i första bästa plagg i hetsen att inte bli lämnad ensam kvar sist.
Man undrar ju också vad som hänt sen man själv gick i skola och förskola, eftersom jag inte har något minne av ett sånt panikartat kaos med kläder och av- och påklädning när jag själv gick i skolan. Och nej, det var inte färre barn eller mer personal då.
En verksamhet som är ett helvete, ens det första halvåret, skulle jag inte vilja ha mina barn i. Man hoppas ju att det inte blir så. Mitt intryck av skolan, vid kontakt och träffar under våren, är inte att nu väntar helvetet för sonen, utan att det verkar väldigt strukturerat och välordnat, de har rutin på hur de ska få det att fungera, och det verkar fungera bra. Detsamma säger grannarna vars barn redan går där, ingen har pratat om att förskoleklassen är helvetet jämfört med förskolan med kaos och påklädningstävlingar på helt nya nivåer.
Jag har dessutom ett minne av liknande skräckhistorier som man fick höra om förskolestarten när det begav sig, och innan dess om hur det skulle bli när första barnet kom, och hur det skulle bli när andra barnet kom, det skulle också bli ett kaos och ett helvete, och det blev det inte, så därför är jag lite skeptisk till den sortens föräldraskräckhistoroer.
Det blir troligen någon lätt gympasko i tyg, eller tofflor i scholl-stil, som sitter lite stadigare på foten, lite beroende på vad som finns i affären. Foppatofflor hade jag funderat på, men efter vad som berättats i tråden om halkrisk, vrickningsrisk och annat, så tror jag avstår. I vilket fall så är det tydligt att det inte finns någon standardinnesko som alla har, men att det är sandaler i någon form som verkar uppfattas som norm. Så absolut att jag fått den hjälp jag ville ha, tack för det!