Inkörning, Släpa - hur länge?

A

Alanis

Hej! Jag trodde att min fråga var vanligt förekommande, men jag försökte söka och hittade inget svar. Kan bero på att jag är ny här och inte fattar allt så bra :confused:
I alla fall undrar jag hur länge ni, körvana, tycker att man behöver köra med släpa innan man prövar med vagnen??
Min förra häst var vuxen och ridvan och behövde bara köras med släpa ett par gånger innan vagnen.
Nu kör jag in min unghäst. Vi provade med släpa förra sommaren, men hon var skeptisk. (Hände inget, men blev stressad av det) Vi kompromissade mot slutet så att det gick bra om Husse höll i ändarna bakom, och det gick även bra med linor som släpade i marken.
I vintras satte jag på släpan i snön och det gick jättebra :banana:
Har sedan tömkört med släpa både på ridbana och grusväg, kanske 5 gånger i både skritt och trav. Det låter fruktansvärt, men lillpållan reagerar inte ett dugg, utan tycker bara att det är så roligt :rofl:

Hur länge till skall jag hålla på med detta innan det är dags för vagnen?? Jag vill ju att det skall gå bra, men hon verkar vilja att mer skall hända. Hon kan vända med släpan mot benen och bryr sig inte.
Är det något speciellt man bör ha uppnått.
Jag har all tid i världen, men vill samtidigt inte tråka ut lillpållan med detta.
Tacksam för svar! :bow:

Sv: Inkörning, Släpa - hur länge?

Det är alltid svårt att ge rätt råd ang inkörning då det beror helt på vad man har för erfarenhet som kusk och vilket temprament hästen har. (Men i mina öron låter det som hon är klar för en lättare vagn) men det är alltid bra att vara helt säker innan man spänner för.
Vi använder inte släpa längre vid inkörning, det ställer ofta till mera bekymmer än de gör nytta om fel situation uppstår. Vi tömkör med linor + använder en lång skakel på en sida i taget för hästen skall få vänja sig vid trycket från skakeln.
Du känner ju hästen bäst, när du känner att du är tillräckligt säker på att det är dax för vagnen så har du säkert gjort rätt bedömning.
Vi kör in 2 åringar på ca 1 månad då är dom mycket lite tömkörda när vi börjar. Tilläggas kan dok att de är inte särskilt körbara men har accepterat vagnen och är körda på väg och på bana ca 10-15 min/dag.
Lycka till
/M

Härligt, vi gör ngt liknande; draglinor på en sida i taget, en som tömkör och en som håller styr på draglinorna (krokat två i varandra) så att de tar eller tas undan. Draglinor med svängel, med en draglina bakåt så att man kan styra hur mycket de skall ta. skackel i ena sidan, med draglina bakåt, när det är ok timmerskaklar med draglina till liten släde med timmerskaklar. Rockard och sen flakvagn därefter. Vintern är en praktisk årstid att köra in på, blir det lite tokigt kan man alltid styra in i djupsnön :)

Tja, Trippelmia, vår metod är ju inteprecis annorlunda, mer än att vi har mer snö...

Som dom andra har skrivit så känner du detta själv. MEN EN SAK. Tänk på att många hästar kan tycka att det är skit läskigt att dra vagn nedför då den puttar på. Alltså lite röd flagg där. Släpan puttar ju inte på samma sätt. Ja du hajar nog vad jag menar.

I år har vi haft ovanligt mycket snö, säkert ca 30cm ;) . Men på vintern har jag ledigt från inkörningshästarna. Men nu kör vi in 2-4 i månaden fram till sista okt. Det bästa är att man får bra kondis när man får springa bakom och tömköra ostyrbara 2 åringar.
/M

miamiamia skrev:
I år har vi haft ovanligt mycket snö, säkert ca 30cm ;) . Men på vintern har jag ledigt från inkörningshästarna. Men nu kör vi in 2-4 i månaden fram till sista okt. Det bästa är att man får bra kondis när man får springa bakom och tömköra ostyrbara 2 åringar.
/M
Bra kondis????? Jag har en "krake" här. Han får jag dra fram . Han är skit seg. Men jag får ju bra muskler. Men han har varit här en vecka så det lossnar nog snart. Bara han för förtroende så går det nog bättre. Lycka till med era miamiamia.

Tack det samma! Då får du ju träna arm musklerna lite.
Kan tänka mig att den nästan är omöjlig att tömköra om den är så seg!
/M

miamiamia skrev:
Tack det samma! Då får du ju träna arm musklerna lite.
Kan tänka mig att den nästan är omöjlig att tömköra om den är så seg!
/M
Nja det kan ju vara lite bökigt. Men jäklas det så tar vi med våran stora ardenner som draghjälp i början innan han fattar vad det går ut på. Sen brukar det lossna. Det är ju ganska klart att han är lite seg och försiktig. Han har ju aldrig varit hemmifrån förr. Så allt är ju nytt. Hoppas att vi kan börja jobba lite mer rejält nu till veckan. Nu har det bara varit bli kompisar lekar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 279
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 674
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 138
Senast: Juli0a
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka