Inkörning av 1-åring

M

MagnoliaZ

Jag har nu kommit igång med att köra in mitt 1-åriga varmblodssto. Jag har hjälp av en mycket duktig o erfaren hästkarl o det är mycket intressant. Filippa som stot heter, står uppstallad på ett travstall vilket är mycket nyttigt för henne, det är en ny miljö med många olika sorters hästar.
Jag har under vintern tränat henne själv genom att vänja henne med sele, svansgjord o bringrem samt träns o bett. Vi har varit ute o gått mycket, tränat på att stanna, fatta trav o gå i olika sorters terräng. Till sist hann jag träna lite på att styra henne genom att använda ett par ridtyglar som jag satte fast i bettet o styrde åt det håll som vi svängde. Förstås har träningen oxå innehållet en massa hantering, lyfta hovarna, borsta hela kroppen, stå uppbunden...o en del gos också. Jag har alltså inte tömkört någonting, mest pågrundav att jag inte har haft tillgång till någon medhjälpare utan har alltid varit ut med henne ensam.
Nu när hon kom till travstallet spände vi helt enkelt i hela travutrustningen med sulky o allt, sen gick vi bara ut. Vi var tre personer, en på var sida med varsit grimskaft i grimman o en till som gick bakom sulkyn o höll i tömmarna. Jag som är van med henne gick på vänstra sidan. Hon hoppade några gånger ordentlit när vi började gå, men vi som ledde klarade bra av att parera. Sen gick allt lungt till, hon försökte inte ens sparka bakåt utan gick snällt två varv kring travbanan. Vi hjälpte henne med röst o genom att putta henne. Nu har vi kört henne ett par gånger o hon behöver knappt någon som leder henne längre utan endast den som sitter på sulkyn. Det är lättnad för mig som ägare att det har gått så bra o jag ser fram emot att få börja träna henne själv. Bara lätt träning förstås, hon e ju väldit ung. Jag har lärt mig väldigt mycket av hästkarlen som hjälper mig, han är väldigt skicklig med hästar o har kört in många.
Så, detta är min första unghäst, har ingen tidigare erfarenhet, nu vill jag ha kommentarer! Frågor! Råd o tips! Går det alltid så här "lätt" att köra in en häst? Blir det mycket svårare att köra in ju äldre hästen är? Hur tycker ni att jag ska träna unghästen under det andra levnadsåret? Tack på förhand!
 
Sv: Inkörning av 1-åring

Kul att allt gått så bra!!

Började själv med sele vid 6 månader och har ökat på efter hand. Han är 3 år nu och van att dra vagn men ingen som åker iden ännu. (mini shettis)
Verkar vara oberörd av vagnen/inte fattat att den är där.

Så jag vill precis som du ha lite tips...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 770
Senast: Sezziyanen
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 841
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 570
Senast: axel
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp